moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kawalerzyści na górskich trasach

Z zastosowaniem noktowizorów pokonują górskie serpentyny w całkowitych ciemnościach. Kierowcy z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej uczą się, jak wjeżdżać ciężkimi, wojskowymi ciężarówkami na strome zbocza gór – szkolą się w Kotlinie Kłodzkiej przed wyjazdem na kolejną zmianę misji w Kosowie. Wylecą tam na przełomie 2018 i 2019 roku.

W Ośrodku Szkolenia Piechoty Górskiej „Jodła” w Dusznikach-Zdroju trwa szkolenie około 50 kierowców – żołnierzy 25 Brygady Kawalerii Powietrznej. – Wkrótce wyjadą na kolejną zmianę misji w Kosowie. Obecnie przygotowują się do jazdy w trudnych warunkach górskich – mówi kpt. Michał Kolad, rzecznik prasowy Brygady. Wśród szkolących się są osoby z dużym doświadczeniem, zdobytym również podczas misji w Afganistanie i Iraku, a także z niewielkim stażem służby jako wojskowi kierowcy. – Szkolenie to ma wyrównać poziom ich umiejętności – podkreśla rzecznik. Kierowcy podczas misji w Kosowie będą prowadzić pojazdy uczestniczące w patrolach i konwojach oraz transportujące żołnierzy i sprzęt.

Żołnierzy szkolą instruktorzy z Centrum Szkolenia Logistyki w Grudziądzu. – Najpierw obserwujemy każdego z kursantów i sprawdzamy, co potrafi. Następnie do każdego dostosowujemy indywidualnie szkolenie – mówi st. chor. sztab. Tomasz Majrowski, jeden z instruktorów. Każdy z żołnierzy przechodzi dwa etapy kursu: jazdę w czasie dnia oraz w nocy w goglach noktowizyjnych.

W czasie dnia na wąskie i strome drogi oraz górskie serpentyny wyjeżdżają pojazdy wojskowe typu Star 266, Land Rovery, Honkery i autobusy. Kierowcy ćwiczą kilka godzin dziennie, na przykład podjazd na strome wzniesienie. – Górskie drogi nie tylko dla początkujących kierowców są wyzwaniem, zwłaszcza gdy jedzie się dużym, wojskowym samochodem z przyczepą – mówi kpr. Dariusz Pisarkiewicz z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej, uczestnik misji w Iraku i Afganistanie. Wyjaśnia, że instruktorzy wskazują, w jaki sposób prowadzić pojazd, by zwiększyć moc silnika, oraz co zrobić, by jazda była bezpieczna. – Trasy, na których szkolimy kierowców, to drogi publiczne. Zależy nam na tym, by zaszczepić w nich dbałość o bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu – informuje st. chor. sztab. Tomasz Majrowski, specjalista ds. szkolenia zgrupowania. Instruktorzy uczą też żołnierzy poruszania się w kolumnach i patrolach, czyli jakie odległości zachować między pojazdami, z jaką prędkością jechać oraz jak prowadzić pojazdy, by jadący w nich żołnierze byli bezpieczni. – Bezpieczeństwo jest bardzo ważne, dlatego dużo o tym mówimy podczas szkolenia – mówi chor. Majrowski i dodaje, że młodzi kierowcy mają skłonność do szybkiej jazdy. – Wraz z doświadczeniem kierowca zaczyna zdawać sobie sprawę, że to, jak prowadzi pojazd, wpływa na bezpieczeństwo wielu osób – wyjaśnia Tomasz Majrowski.



Druga część kursu to jazda w nocy. – Nie ma świateł ulicznych latarni, nie ma świateł pojazdu, są tylko światło gwiazd i księżyca oraz noktowizory – tłumaczy kpr. Dariusz Pisarkiewicz. Kpt. Kolad dodaje, że w takich warunkach żołnierze będą prowadzić pojazdy w Kosowie podczas nocnych patroli. – Może się zdarzyć, że będą musieli być niewidoczni, więc muszą wyłączyć światła samochodu. Wtedy trzeba polegać wyłącznie na noktowizji – mówi rzecznik. Ten element szkolenia żołnierze ćwiczą na górskich krętych drogach. Przy tym, jak zaznacza instruktor, w nocy odcinki drogi, na której się szkolą, są wyłączane z ruchu publicznego. – To nie jest łatwa umiejętność. Wzrok musi się przyzwyczaić do noktowizji. Pojawia się stres, nerwowe ruchy. Z czasem jest oczywiście lepiej, ale ta część szkolenia powinna odbywać się w miejscu, gdzie nie ma cywilnych pojazdów – wyjaśnia instruktor. To, że jazda w nocy jest zdecydowanie trudniejsza, przyznają nawet doświadczeni kierowcy. – Widzisz tylko czarny pas drogi i delikatnie jaśniejsze pobocze. Trzeba się oczywiście trzymać tej czarnej drogi, ale też obserwować pobocze. Uważać na przykład na dzikie zwierzęta, które w każdej chwili mogą wybiec z lasu – mówi st. szer. Maciej Oskres, żołnierz 25 Brygady Kawalerii Powietrznej, jeden ze szkolonych kierowców.

Dwutygodniowy kurs nie kończy się egzaminem, instruktorzy jedynie opiniują kierowców. – Po zakończonym szkoleniu żołnierze otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu doskonalącego w warunkach górzystych, wydane przez Centrum Szkolenia Logistyki w Grudziądzu – dodaje st. chor. sztab. Tomasz Majrowski.

Kierowcy z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej wylecą do Kosowa na XXXIX zmianę PKW na przełomie 2018 i 2019 roku.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
 
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Szabla hubalczyków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pierwsza misja Gripenów
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Ustawa bliżej żołnierzy
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Pracowity dyżur Typhoonów
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Ukwiał z Gdańska
Gra o kapitulację
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Ogień z nabrzeża
Nowy prezes PGZ-etu
Początek „Burzy”
Walka pod napięciem
Więcej polskiego trotylu dla USA
Podniebne wsparcie sojuszników
Wspólna wola obrony
Składy wysokiego ryzyka
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Polskie F-16 w służbie NATO
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Na pomoc po katastrofie
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Obierki z błotem
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Pegaz nad Europą
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Mamy pierwszych pilotów F-35
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Nasi czołgiści najlepsi
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Misja PKW „Olimp” doceniona
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Historyczna umowa z Francją
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Więcej na mieszkanie za granicą
Rodzina na wagę złota
DriX – towarzysz okrętu
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Henry Szymanski na tropie prawdy
Więcej amunicji do Rosomaków
Sport kształtuje mentalność
Nowa siła uderzeniowa
Apache’e na horyzoncie
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Koniec wojny, którego nie znamy
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Czołgi końca wojny
Gdy sekundy decydują o życiu
Wiedza na trudne czasy
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Promujemy polski sprzęt wojskowy
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Podniebny Pegaz
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO