moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojskową ciężarówką na górskich stokach

Kiedy korzystać z urządzeń wspomagających układ hamulcowy? Jak na śliskiej nawierzchni zachowuje się ciężarówka z przyczepą i co to są przekłamania noktowizji? Kierowcy z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej uczyli się prowadzić pojazdy terenowe w warunkach górskich. Szkolenie w Sudetach to część przygotowań do misji na Bałkanach.


Polscy żołnierze kontyngentu KFOR na misji w Kosowie

Do Ośrodka Szkolenia Piechoty Górskiej „Jodła” w Dusznikach-Zdroju przyjechało sześćdziesięciu kierowców z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej. Część z nich wyjedzie w czerwcu przyszłego roku na XXXVIII zmianę Polskiego Kontyngentu Wojskowego KFOR (Kosovo Force). Przed misją czekało ich szkolenie z jazdy samochodami ciężarowo-terenowymi, osobowo-terenowymi oraz quadami w terenie górskim.

– Warunki w Kosowie są zbliżone do tych, jakie panują w naszych górach. W ciągu paru chwil wszystko potrafi zmienić się o sto osiemdziesiąt stopni. Na drodze panuje dobra widoczność, wjeżdżamy w kotlinę i nagle pojawia się mgła, do tego zaczyna padać śnieg z deszczem – mówi st. kpr. Marcin Chmielewski, dowódca drużyny transportowej z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej. Jako kierowca wojskowy z 15-letnim stażem oraz doświadczeniem z misji w Iraku podkreśla, że żołnierzom wyjeżdżającym do Kosowa nie wystarczy szkolenie na poligonie. – Dopiero góry pokazują, jakim wyzwaniom musi sprostać kierowca.

W dzień w kolumnie, nocą z noktowizją

Kurs podzielono na dwie części. W ciągu dnia żołnierze uczyli się prowadzić pojazdy po drogach publicznych i leśnych duktach. Trasa wiodła przez wzniesienia o poziomie nachylenia sięgającym czternastu stopni oraz kilkukilometrowe serpentyny. – Głównym celem była nauka jazdy w kolumnie. Przed wyjazdem określiliśmy z jaką prędkością będą się przemieszczać prowadzone przez żołnierzy pojazdy oraz jakie odstępy muszą zachować – opowiada st. chor. sztab. Tomasz Majrowski z Centrum Szkolenia Logistyki. Instruktorzy z Centrum w Grudziądzu czuwali nad szkoleniem i bezpieczeństwem kierowców.

Podczas jazdy żołnierze poznawali także specyfikę działania pojazdów. Uczyli się oceniać ich nadsterowność i podsterowność, czyli zachowanie na zakrętach, a także podczas zjazdów oraz podjazdów pod wzniesienia. – Kierowcy zdobywali te umiejętności w ekstremalnych warunkach. Wszystko po to, aby na misji nie dać się zaskoczyć – dodaje st. chor. sztab. Majrowski.

Żołnierze przyznają, że nie było łatwo. – Przekonałem się, że siła, z jaką przyczepa pcha pojazd podczas zjazdu na śliskiej nawierzchni może zaskoczyć. Te pojazdy przeznaczone są do przewozu żołnierzy, dobrze więc, że nasi młodsi kierowcy mogli przekonać się o zagrożeniu – podkreśla st. kpr. Marcin Chmielewski.

Druga część szkolenia przeprowadzona została nocą. – Jazda w noktowizorze jest trudniejsza. Dochodzi do tak zwanego przekłamania, obiekty widziane przez kierowcę zdają się być o kilkadziesiąt centymetrów bliżej niż w rzeczywistości. Duże znaczenie mają także warunki atmosferyczne, czy panuje pełne zaciemnienie czy też akurat mamy pełnię – wyjaśnia instruktor. Dlatego żołnierze muszą nauczyć się uwzględniać te czynniki i właściwie koordynować tor jazdy. Zadanie wymaga wielu godzin treningu.

Pod okiem instruktora

Podczas szkolenia instruktorzy na bieżąco udzielali kierującym wskazówek. Podpowiadali na przykład kiedy wyłączyć retarder (system wspomagający układ hamulcowy – przyp. red.) i przystąpić do hamowania pulsacyjnego. – Zwracali także uwagę na to, czy poprawnie eksploatujemy sprzęt. Tego też należy się nauczyć – mówi kpt. Michał Gleba, dowódca kompanii logistycznej 7 Batalionu Kawalerii Powietrznej z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej.

Instruktorzy podkreślają, że kierowcy muszą zdobyć takie umiejętności, aby prowadząc pojazd byli w stanie zapewnić bezpieczeństwo przewożonym żołnierzom. – Uważam, że po tego rodzaju szkoleniu żołnierze są w pełni przygotowani, by poradzić sobie na misji – podsumowuje kpt. Gleba.

Na XXXVIII zmianę PKW KFOR wyjedzie ok. 150 żołnierzy z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej. W operacji stabilizacyjnej w Kosowie Polacy uczestniczą od połowy 1999 roku. Do głównych zadań Polskiego Kontyngentu Wojskowego należy monitorowanie przestrzegania porozumień i traktatów międzynarodowych. Żołnierze wspierają lokalne władze i jednostki porządkowe w utrzymywaniu bezpieczeństwa, patrolują i nadzorują wyznaczoną strefę odpowiedzialności.

Michał Zieliński

autor zdjęć: KFOR

dodaj komentarz

komentarze


Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
 
K2. Azjatycka pantera
Więcej na obronność, silniejsze NATO
The Power of Infrastructure
Świat F-35
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Podejrzane manewry na Bałtyku
Drukowanie dronów
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Kajakami po medale
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Planowano zamach na Zełenskiego
NATO przechodzi do działania
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Bezpieczniejsza Europa
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Wyższe stawki dla niezawodowych
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Ratownik w akcji
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
GROM’s DNA
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Podróż w ciemność
Specjalsi pod nowym dowództwem
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Policjanci w koszarach WOT
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
„Różycki” zwodowany
Flyer, zdobywca przestworzy
Musimy być szybsi niż zagrożenie
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Nowa dostawa Homarów-K
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Święto sportów walki w Warendorfie
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Rakiety dla polskich FA-50
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Wypadek Rosomaka
Dzień, który zmienił bieg wojny
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Ewakuacja Polaków z Izraela
Inwestycja w żołnierzy
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Śmierć gorsza niż wszystkie
Strażnicy polskiego nieba
Pancerny kot w polskim wojsku
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Pionierski dron

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO