moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejna zmodernizowana Anakonda powróciła do Darłowa

W sobotę, 7 października na swoim macierzystym lotnisku 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Darłowie wylądował zmodernizowany śmigłowiec W-3WARM o numerze 0505. To jedna z dwóch tego typu maszyn znajdujących się na wyposażaniu Darłowskiej Grupy Lotniczej i piąta zmodernizowana przez PZL Świdnik.

Wraz z powrotem Anakondy z numerem 0505 zrealizowany został pierwszy kontrakt, podpisany w 2014 roku pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia, a zakładami lotniczymi PZL – Świdnik, dotyczący unifikacji do jednolitej wersji wyposażenia morskich śmigłowców W-3 starszych serii, Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Modernizacji poddano dwie maszyny transportowe W-3T oraz trzy ratownicze W-3RM. Zmodernizowane W-3 otrzymały między innymi cyfrowy system sterowania silnikami FADEC, nowe wyposażenie ratownicze oraz nowe kamery termowizyjne sprzężone z reflektorami - tzw. szperaczami. Śmigłowce wyposażone są również w system automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS, który znacznie usprawnia prowadzenie ewakuacji poszkodowanych z pokładów statków. W kabinie transportowej pojawiło się stanowisko respiratora oraz pompy infuzyjnej. Dwa zmodernizowane śmigłowce transportowe W-3T powróciły, już w wersji W-3WA, do macierzystej jednostki – 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach, w lutym i marcu 2017 roku. Kolejne dwie ratownicze anakondy – w wersji W-3WARM powróciły do Gdyni i Darłowa odpowiednio w kwietniu i czerwcu. Śmigłowiec 0505 jest więc piątym z kolei, który po modernizacji wraca do macierzystej jednostki.

Pod koniec ubiegłego roku rozpoczął się także drugi etap unifikacji, obejmujący kolejne trzy śmigłowce Anakonda. Pierwszą z tych maszyn dostarczono do Świdnika w jeszcze grudniu 2016 roku, a dwie kolejne w lipcu i sierpniu 2017 roku. Zakończenie drugiego etapu procesu modyfikacji planowane jest na koniec 2018 roku. Po jej zakończeniu wszystkie maszyny W-3 lotnictwa morskiego będą miały identyczne wyposażenie, co znacznie usprawni proces szkolenia i eksploatacji. Poprawi także bezpieczeństwo realizowanych zadań.

Anakonda to śmigłowiec przeznaczony do wykonywania zdań poszukiwawczo - ratowniczych nad wodą i lądem, w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy. Na pokład może zabrać do ośmiu rozbitków, w pozycji leżącej dwóch. Jest wyposażony w dźwig burtowy z wciągarką elektryczną przeznaczoną do podnoszenia lub opuszczania ludzi i ładunków za pomocą pętli, chusty, kosza ratowniczego lub noszy. W skład załogi W-3 wchodzi dowódca, drugi pilot, ratownik, technik oraz opcjonalnie lekarz.

Na wyposażeniu Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej znajduje się łącznie osiem śmigłowców W-3, w tym sześć w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach i dwa w Darłowskiej Grupie Lotniczej wchodzącej w skład 44. Bazy Lotnictwa Morskiego.

Źródło: BLMW

red. PZ

autor zdjęć: kpt. Mariusz Kalinowski

dodaj komentarz

komentarze


Nowe zdolności sił zbrojnych
Amunicja od Grupy WB
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Aby granica była bezpieczna
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Święto sportowców w mundurach
Niemieckie wsparcie z powietrza
Obywatele chcą być wGotowości
Kalorie to nie wszystko
W ochronie granicy
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Niemcy dla Tarczy Wschód
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Kto zostanie Asem Sportu?
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Śnieżnik gotowy na Groty
Mundurowi z benefitami
Combat 56 u terytorialsów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Służba w kadrze
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Najdłuższa noc
Niebo pod osłoną
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Seryjny Heron coraz bliżej
Odpalili K9 Thunder
Plan na WAM
Wojsko ma swojego satelitę!
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Militarne Schengen
Dzień wart stu lat
Polski Rosomak dalej w produkcji
Gdy ucichnie artyleria
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Nowe K9 w Węgorzewie
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Gala Boksu na Bemowie
Smak służby
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Kontrakt na ratowanie życia
Pancerniacy jadą na misję
Nowe zasady dla kobiet w armii
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Panczeniści na podium w Hamar
Szwedzi w pętli
Trałowce do remontu
Kolejne AW149 nadlatują
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Polskie MiG-i dla Ukrainy?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO