Huta Stalowa Wola złożyła zamówienie w czeskiej spółce Tatra Defence Vehicle na dostawę podwozi do pojazdów Heron 6 × 6, które będą produkowane w Polsce. Heron to w pełni opancerzony pojazd zaprojektowany jako mobilne stanowisko dowodzenia. W polskim wojsku będzie elementem dywizjonowych modułów ogniowych WR-40 Langusta, choć HSW rozważa też inne warianty Herona.
Czechoslovak Group, w której skład wchodzi spółka Tatra Defence Vehicle, opublikowała komunikat prasowy informujący o zbliżającym się rozpoczęciu seryjnej produkcji Heronów 6 × 6 w Hucie Stalowa Wola (część Polskiej Grupy Zbrojeniowej). Jest to kontynuacja współpracy rozpoczętej w 2020 roku od podpisania umowy z firmą Tatra Export, która dotyczyła zaprojektowania i dostawy taktycznego pojazdu wielozadaniowego 4 × 4 wraz z przekazaniem dokumentacji technicznej, umożliwiającej produkcję pojazdu w Polsce.
W efekcie powstał średniej klasy kołowy transporter opancerzony Waran 4 × 4, używany w polskim wojsku m.in. jako mobilny wóz dowodzenia w jednostkach rakietowych i artyleryjskich lub jako nośnik wyrzutni dronów w systemie Gladius.
Teraz Huta Stalowa Wola złożyła zamówienie w Tatra Defence Vehicle na dostawę podwozi do pojazdów Heron 6 × 6, które będą produkowane w Polsce. – Jesteśmy gotowi do dalszej współpracy z polskim przemysłem zbrojeniowym i rozszerzania naszego partnerstwa, aby wspólnie budować potencjał sektora obronnego i zdolności sił zbrojnych RP – oznajmił Tomáš Mohapl, prezes Tatra Defence Vehicle. – Projekty dotyczące pojazdów Waran i Heron to doskonałe przykłady synergii wygenerowanej przez współpracę firm zbrojeniowych z Polski i Czech – dodał prezes TDV.
Taktyczny pojazd wielozadaniowy nowej generacji Heron 6 × 6 został zamówiony przez polskie wojsko w ubiegłym roku jako wóz dowodzenia dla dywizjonowych modułów ogniowych artyleryjskich wyrzutni rakietowych WR-40 Langusta. Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego HSW zaprezentowała Herona, który ma spełniać wymogi dowodzenia całym batalionem. W tym celu powstał nowy prototyp z silnikiem Caterpillar C9.3B o mocy 580 KM chłodzony cieczą (poprzednia wersja jest napędzana silnikiem Tatry chłodzonym powietrzem). „Batalionowy” Heron 6 × 6 został także wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (ZSMU).
Heron 6 × 6 bazuje na czeskim pojeździe Tadeas 6 × 6 i powstał jako wóz dowódczo-sztabowy, ale HSW analizowała również inne warianty, np. wóz ewakuacji medycznej czy artyleryjski wóz rozpoznania. – W ramach projektu Langusta sprzedajemy trzy dywizjonowe moduły ogniowe DMO. W każdym DMO są dwa wozy dowódczo-sztabowe: dla szefa i zastępcy. Te pojazdy powinny trafić do polskich żołnierzy w 2028 roku – mówił na MSPO 2025 Bartłomiej Bednarczyk, konstruktor HSW.
Produkcja pojazdów Heron 6 × 6 odbywa się w Hucie Stalowa Wola, która odpowiada za wszystko (nadwozie, zabudowa, maska, efektory, payloady itd.) poza podwoziem i układem napędowym kupowanym od Tatry. Spółka Polskiej Grupy Zbrojeniowej posiada prawa własności, prawa do modyfikacji i produkcji pojazdów Heron 6 × 6.
autor zdjęć: Michał Niwicz

komentarze