moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kawaleria lata w górach

Loty po wyznaczonych trasach oraz w ugrupowaniu, lądowanie w dolinach i na tatrzańskich szczytach – takie zadania wykonują piloci z 1 Dywizjonu Lotniczego 25 Brygady Kawalerii Powietrznej. – Szkolenie w górach wymaga koncentracji. Trzeba dobrze ocenić warunki pogodowe i terenowe. Tu nie ma miejsca na błędy – mówi mjr pil. Piotr Zimon.

Na szkolenie lotnicze w górach przyjechali piloci 1 Dywizjonu Lotniczego w Leźnicy Wielkiej. – To młodzi lotnicy, którzy dwa lub trzy lata temu ukończyli Wyższą Szkołę Oficerską Sił Powietrznych – mówi mjr pil. Piotr Zimon, dowódca zgrupowania. – Piloci przeszli już podstawowe szkolenie z lotów w dzień i w nocy nad równinami. Teraz czas na szkolenie w górach – dodaje.

Piloci wraz z instruktorami na tydzień przenieśli się z Leźnicy do Nowego Targu, gdzie korzystają z lotniska aeroklubowego. Podczas szkolenia żołnierze wykonują loty na pokładzie trzech śmigłowców: dwóch Mi-8 i jednego Mi-17. – Każdego dnia startujemy z Nowego Targu i latamy w wyznaczonych strefach w okolicach Kościeliska, Chochołowa, Białki i Bukowiny Tatrzańskiej. Poruszamy się w niższych partiach Tatr, bo zgodnie z przepisami nie możemy wlatywać w obszar Tatrzańskiego Parku Narodowego – wyjaśnia dowódca zgrupowania.

Każdy z pilotów codziennie w powietrzu spędza około trzech godzin. Zanim jednak wystartują, muszą starannie przygotować się do każdego zadania: sprawdzić trasę, ukształtowanie terenu oraz warunki pogodowe (pomaga w tym mobilna stacja meteorologiczna z 25 Brygady). Na czym polega trudność latania w górach? – Piloci przede wszystkim muszą mieć dobrą orientację przestrzenną i geograficzną. Inaczej nawiguje się w terenie płaskim, a inaczej w górzystym. Zadania nie ułatwiają im także pojawiające się turbulencje i zmieniające się kierunki wiatru – opisuje mjr Zimon. – Technika latania nad terenem płaskim i górzystym jest taka sama. Ale trzeba bacznie uważać na otaczające nas szczegóły, zwłaszcza gdy lata się nisko – dodaje.

Szkolenie w górach poprzedziły zajęcia teoretyczne oraz szkolenie symulatorowe. Dopiero po takim przygotowaniu żołnierze mogli ruszyć na trening w powietrzu. Na początek wykonywali loty zapoznawcze po wskazanej trasie i loty do wyznaczonej strefy. W kolejnym etapie uczyli się lądowania w terenie przygodnym i lotów w ugrupowaniu kilku maszyn. To właśnie te elementy szkolenia, jak przyznają instruktorzy, sprawiają największą trudność. Obok majora Zimona, za szkolenie lotnicze w górach odpowiada także mjr pil. Piotr Kozłowski i kpt. pil. Roman Wdowik.

– W górach wiele detali ma znaczenie. Nawet to, ile paliwa jest jeszcze w śmigłowcu. Im mniej, tym maszyna „lepiej słucha się ręki”. Ma większą moc, więc łatwiej jest manewrować – mówi mjr Kozłowski. Instruktor w powietrzu spędził 2200 godzin, ma ogromne doświadczenie lotnicze, bo jako pilot służył w Iraku i podczas trzech zmian w Afganistanie. – W Tatrach ćwiczymy lądowania na górskich szczytach oraz w dolinach, w korytach rzek. Piloci muszą wykonywać takie zadania, by podczas działań bojowych wiedzieli, jak i gdzie posadzić bezpiecznie śmigłowiec i podjąć walczących żołnierzy – dodaje.

Ostatnim etapem szkolenia w górach był lot egzaminacyjny. Instruktorzy oceniali technikę lotu w szyku trzech maszyn. – W przypadku takiego lotu bardzo ważne jest, by zwracać uwagę na to co robi pierwszy śmigłowiec. Wszystkie maszyny wykonują razem start i lądowanie – tłumaczy mjr Kozłowski.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: kpt. Tomasz Pierzak

dodaj komentarz

komentarze


Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Brytyjczycy żegnają Malbork
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Orlik na Alfę
17 września 1939. Nigdy więcej
Z najlepszymi na planszy
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Defendery skompletowane
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Trenują przed „Zapadem ‘25”
W poszukiwaniu majora Serafina
Wielkie zbrojenia za Odrą
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Pożegnanie z Columbią
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Święto Wojsk Lądowych
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Debiut polskich Patriotów
Krok ku niezależności
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
NATO – jesteśmy z Polską
Hekatomba na Woli
Rekompensaty na nowych zasadach
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Zwycięska batalia o stolicę
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Dwie agresje, dwie okupacje
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Kurs dla najlepszych w SERE
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Czołgiści w ogniu
„Road Runner” w Libanie
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Husarz z polskim instruktorem
Black Hawki nad Warszawą
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Cios w plecy
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Największy transport Abramsów w tym roku
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO