moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Niemcy i Szwedzi namawiają Polskę do kupna ich okrętów

Wypożyczenie okrętów zanim zostaną dostarczone nowe jednostki i współpraca z polskim przemysłem obronnym – to oferta, jaką Polsce składają koncerny zbrojeniowe, które ubiegają się o kontrakt na dostawę trzech okrętów podwodnych. Podczas Warsaw Security Forum propozycje warunków sprzedaży jednostek przedstawili producenci z Niemiec i Szwecji.

Warsaw Security Forum to spotkanie ekspertów zajmujących się bezpieczeństwem międzynarodowym. Podczas jednego z paneli dyskutowano na temat nowoczesnych okrętów podwodnych. Polska zamierza kupić trzy takie jednostki w ramach programu „Orka”. Mają one zastąpić te, które – ze względu na wiek – będą musiały zostać wycofane ze służby. Sprawa jest pilna, bo pierwszy z czterech okrętów typu Kobben (mają ponad 50 lat), powinien pójść „na żyletki” już w przyszłym roku. Z ofertą sprzedaży zgłosili się już do Polski producenci z Niemiec, Szwecji i Francji. Niemiecki koncern ThyssenKrupp Marine Systems zaproponował okręty typu 214 lub 212A (ten drugi jest skonstruowany „pod Bałtyk”). Mają one napęd AIP, tzn. niezależny od powietrza, dzięki czemu okręt może długo pozostać w zanurzeniu. Tego rodzaju jednostki są w wyposażeniu wielu armii NATO, oprócz niemieckiej także m.in. włoskiej, greckiej czy portugalskiej. Okręty te służą także w siłach morskich Korei Południowej.

Niestety, zanim do służby wejdą nowe jednostki, stare będą wycofane. To oznacza problemy chociażby związane z utrzymaniem załóg, które muszą się przecież systematycznie szkolić. – Póki co w Akademii Marynarki Wojennej zbudowaliśmy symulator okrętu podwodnego we wnętrzu Kobbena. Na nim możemy szkolić załogi, ale symulator jest tylko symulatorem – mówi admirał w stanie spoczynku Jędrzej Czajkowski, były zastępca dowódcy marynarki wojennej.

Biorąc pod uwagę sytuację, w jakiej znajduje się polska marynarka, koncerny zbrojeniowe proponują rozwiązania przejściowe. – Niemiecka marynarka wojenna deklaruje gotowość leasingu nawet dwóch obecnie eksploatowanych okrętów typu U212A, czyli takich, jakie proponujemy Polsce – mówi szef sprzedaży TKMS Philipp Schön. – Co ważne, ta oferta jest niezależna od decyzji o zakupie nowych okrętów podwodnych – dodaje Philipp Schön.

Podobną propozycję wysunął też Saab. Szwedzi zaproponowali Polsce nowoczesny okręt podwodny typu A26. To jednostka, która dopiero powstaje dla tamtejszej marynarki wojennej. – Mamy świadomość, że proponujemy okręt, który na razie nie jest użytkowany. Ale właśnie dlatego prowadzimy szeroki dialog z polską stroną, dzięki czemu możemy zrozumieć jej oczekiwania – mówi Jason Howard, dyrektor SAAB w Polsce. Zanim A26 trafiłby do Polski, Szwedzi wypożyczyliby starszą jednostkę. Chodzi o Sodermanland – jednostkę z końca lat 80. – Ten okręt może zostać wyposażony zgodnie z oczekiwaniami strony polskiej – deklaruje Jason Howard. Sodermanland są obecnie eksploatowane przez Szwedów (używają też nowszych okrętów Gotland z lat 90.).

MON podkreśla, że szanse na wygranie przetargu mają firmy, które będą chciały zainwestować w polski przemysł. Biorąc pod uwagę oczekiwania polskiej strony, producenci starają się pokazać, że współpraca gospodarcza z Polską jest dla nich istotna. Dlatego podczas trwającego obecnie Warsaw Security Forum Saab podpisał z Polską Grupą Zbrojeniową porozumienie w sprawie możliwej współpracy przy budowie nowoczesnych okrętów, w tym podwodnych. – Mamy trzy propozycje. Po pierwsze chcielibyśmy skorzystać z polskiej kadry stoczniowej, angażując ją w budowę powstającej obecnie pierwszej jednostki typu A26. Pozwoliłoby to polskim fachowcom nabyć doświadczenia i wiedzy przydatnej w budowie nowoczesnych okrętów podwodnych. Możemy także zaproponować współpracę przy modernizacji okrętu typu Sodermanland, która mogłaby się odbywać w stoczni w Karlskronie lub w Gdyni. Wreszcie w samym programie „Orka” przewidujemy duży udział przemysłowy polskiej strony – wylicza dyrektor SAAB w Polsce Jason Howard.

Podobną ofertę ma dla Polaków niemiecki producent. – Przygotowaliśmy warunki współpracy i produkcji okrętów podwodnych z polskim przemysłem. Wkrótce przedstawimy je polskiemu Ministerstwu Obrony Narodowej, a wtedy będziemy mogli ogłosić je publicznie – zaznacza Philipp Schön.

Trzecim oferentem, proponującym nowe okręty dla polskiej marynarki wojennej, jest francuski koncern DCNS, który chce sprzedać jednostki typu Scorpene. Francuzi nie pojawili się jednak na Warsaw Security Forum.

Według planów modernizacji armii, przetarg na dostawę okrętów dla marynarki wojennej powinien zostać rozstrzygnięty w przyszłym roku.

Marcin Górka

autor zdjęć: comcam.pl, Saab Group

dodaj komentarz

komentarze

~gość
1478190960
nie mam pojęcia o marynarce ale czy bałtyk nie jest za płytki i za mały dla okrętów podwodnych. pewnie się czają w kilku tych głębokich miejscach gdzie łatwo będzie je namierzyć i zniszczyć. inna sprawa jeśli jakiś kraj ma super broń a jest w sojuszu z innym co ma inną broń to się wzajemnie uzupełniajmy bez potrzeby kupowania wszystkiego. oni okręty, my rakiety i samoloty lub siły specjalne
B9-0C-9E-F3
~Janek
1478000340
widać po tych wpisach,że albo nie mają pojęcia o marynarce wojennej (znalazł się znawca od rakietek a drugi od prochu) albo ktoś im płaci za pisanie takich bzdur
BC-CF-A0-47
~jaro7
1477745340
PO PIERWSZYM DNIU EWENTUALNEJ WALKI Z rOSJĄ WSZYSTKIE NASZE OKRĘTY BĘDĄ PODWODNE. Nie ma sensu zakupywać tego typu okrętów ,lepiej za te pieniądze zakupić kolene baterie rakietowe obrony wybrzeża.
43-0D-AA-5F
~Adalbert
1477696980
Niech lepiej sfinansują badania i rozwój potężniejszego prochu do pocisków czołgowych żebyśmy byli wstanie przebić rosyjskie pancerze w razie konfliktu
92-1B-90-D6

Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Medycyna na morzu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Pierwsza misja Gripenów
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Piękny przykład patriotyzmu
Wyścig zbrojeń wystartował
Więcej na mieszkanie za granicą
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Double Eagle – podwodny tropiciel
Zatopiony problem
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Podniebne wsparcie sojuszników
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Święto ludzi z pasją
Składy wysokiego ryzyka
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Poznać rakietowego Homara
Strażnik nieba
Debiut polskiego AW149
Zwycięstwo mordercy
Viva Polaki! Viva liberatori!
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Szabla hubalczyków
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Feniks zakończony. Pomoc trwa
„Pułaski” na Atlantyku
Pilecki ucieka z Auschwitz
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Więcej polskiego trotylu dla USA
Kolejowy sabotaż udaremniony
Baltic Sea Under Control
W Ełku wykuwają charaktery
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Henry Szymanski na tropie prawdy
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Wyrok za tragiczny wypadek
Sport kształtuje mentalność
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Rex Bolizlavus
Pracowity dyżur Typhoonów
Polskie F-16 w służbie NATO
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Trzy dekady DGW
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Podniebny Pegaz
Więcej amunicji do Rosomaków
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Rodzina na wagę złota
Powstaje armia dronów
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO