moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nurkowie i historycy wciąż szukają ORP „Orzeł”

Siedemnaście wraków zalegających na dnie Morza Północnego w pobliżu Holandii zbadali członkowie ekspedycji „Santi Odnaleźć Orła”. Żaden z nich nie okazał się jednak legendarnym polskim okrętem podwodnym, który zaginął podczas II wojny światowej. Badacze zapowiadają kolejną wyprawę.


W projekcie „Santi Odnaleźć Orła” biorą udział nurkowie, specjaliści od hydrografii, historycy. Za cel stawiają sobie popularyzację wiedzy o najsłynniejszym polskim okręcie podwodnym. Chcą jednak również odnaleźć jego wrak. Na Morze Północne, na którym zatonął, wyruszali już trzykrotnie. Dwa razy sprawdzali akweny należące do Wielkiej Brytanii. Teraz powrócili z Holandii.

Nowoczesna sonda zbadała dno morskie

– Sprawdziliśmy 92 pozycje. Na 17 z nich zalegały wraki, a właściwie ich fragmenty. Były wśród nich pozostałości jednostek transportowych, kutrów. Żadne nie należały jednak do „Orła” – mówi Tomasz Stachura, szef ekspedycji. Danych do poszukiwań dostarczyli Polakom nurkowie z Holandii, m.in. członkowie zaprzyjaźnionej ekipy, która od lat stara się odnaleźć wrak okrętu O-13. – Sygnały spływały do nas nawet wówczas, gdy już prowadziliśmy prace – przyznaje Stachura. Ekspedycja została zaplanowana na dwa tygodnie. – W Ijmuiden wypożyczyliśmy łódź przeznaczoną dla nurków. Mieliśmy ze sobą sprzęt za prawie milion złotych, udostępniony nam przez Instytut Morski – opowiada Stachura. Wśród urządzeń była wielowiązkowa sonda Multibeam. – Pozwalała ona uzyskać tak doskonały obraz morskiego dna, że nurkowie tylko w dwóch przypadkach musieli schodzić pod wodę, by zweryfikować badany obiekt – opowiada Stachura.

Szef projektu jest zadowolony z wyników prac. – Mimo że pogoda nam nie sprzyjała, w sumie na morzu spędziliśmy zaledwie trzy dni, udało się zrobić wiele. Przede wszystkim zbadaliśmy kolejną hipotezę, według której ORP „Orzeł” został zatopiony przez niemieckie kutry torpedowe właśnie u wybrzeży Holandii – przekonuje Stachura. Teraz najpewniej członkowie ekspedycji wrócą w pobliże Wielkiej Brytanii. Na razie jednak nie wiadomo, kiedy to nastąpi. – Najpierw chcemy się spotkać i podsumować wyprawę, potem zastanowimy się, co dalej. Być może do poszukiwań wrócimy jeszcze w tym roku. Jednak taka wyprawa wymaga zgromadzenia sporej liczby konkretnych danych, które potem zostaną poddane weryfikacji – wyjaśnia Stachura.

Tajemnica sprzed 76 lat

ORP „Orzeł” był jednym z najnowocześniejszych okrętów podwodnych na świecie. Do służby wszedł w 1939 roku. Kilka miesięcy później brał udział w wojnie obronnej, potem załoga została internowana w Tallinie. Okręt jednak uciekł i przedostał się do Wielkiej Brytanii. Tam, u boku aliantów, „Orzeł” kontynuował walkę przeciwko Niemcom. Zatopił m.in. statek „Rio de Janeiro”, który transportował oddziały Wehrmachtu sposobiące się do inwazji na Norwegię. W ostatni rejs ORP „Orzeł” wyszedł w maju 1940 roku. Miał przeprowadzić patrol wybranych akwenów na Morzu Północnym, ale do portu w brytyjskim Rosyth nigdy już nie powrócił.


Do dziś nie wiadomo, co się z nim stało ani gdzie spoczywa jego wrak. – Według mnie, najbardziej prawdopodobne są te hipotezy, które wiążą się z omyłkowym zbombardowaniem okrętu przez brytyjski samolot, wejściem na minę bądź awarią – zaznacza dr Hubert Jando, autor książki o „Orle”.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Santi Odnaleźć Orła

dodaj komentarz

komentarze


Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
„Road Runner” w Libanie
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Pilica+ coraz bliżej
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Najmłodszy w rodzinie
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Radary, które widzą wszystko
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
StormRider na fali
Beret „na rekinka” lub koguta
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Wielkie zbrojenia za Odrą
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Zwycięska batalia o stolicę
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Kikimora o wielu twarzach
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Piorun 2 coraz bliżej
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Nietypowa premiera targowa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Huta Stalowa Wola na MSPO
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Grot A3 w drodze do linii
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Towarzysze czołgów
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Świetne występy polskich żołnierzy
Pancerna pięść
Drony w ofensywie
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Brytyjczycy żegnają Malbork
„Żelazna Dywizja” na Narwi
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Z najlepszymi na planszy
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Hekatomba na Woli
Startuje „Żelazny obrońca”
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Salwa z wysokości
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Nasz Hercules
Orlik na Alfę
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
„Był twarzą sił powietrznych”
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Dwie agresje, dwie okupacje
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Klucz do bezpieczeństwa
Spotkanie Trump-Nawrocki
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Tuga – postrach dronów
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Wyczekiwane przyspieszenie
Nocne ataki na Ukrainę
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Detect & Classify: satelity z AI

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO