moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Biała Dama” bardziej nowoczesna

Zyskał nowoczesne silniki, nowy radar obserwacji powierzchni morza oraz odbiornik systemu nawigacyjnego TACAN, który ułatwia podejście do lotniska – do Siemirowic wrócił właśnie zmodernizowany samolot patrolowy Bryza. Remont przeprowadzili mechanicy z zakładów w Mielcu. Maszyna, ze względu na niecodzienne malowanie, jest nazywana "Białą Damą".


Modernizacja Bryzy trwała kilkanaście miesięcy. Najważniejsza zmiana polegała na zamontowaniu nowych silników PZL-10S z pięciopłatowym śmigłem Hartzell. Zastąpiły one silniki TWD-10B ze śmigłem o trzech płatach. Dzięki temu samolot stał się między innymi płynniejszy w pilotażu. Maszyna zyskała też nowoczesny radar ARS-800, w miejsce starszego ARS-400 oraz odbiornik systemu nawigacyjnego TACAN. – Urządzenie ułatwia załodze podejście do lotniska. Podaje odległość od niego i kierunek, w jakim powinien poruszać się samolot – wyjaśnia kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Nowością jest także centralny punkt tankowania. – Wcześniej paliwo było uzupełniane przez wlewy w skrzydłach. Tankowanie trwało dłużej. Dzięki nowemu systemowi załoga szybciej może odtworzyć gotowość do lotu, a co za tym idzie kolejnych zadań – podkreśla kmdr ppor. Cichy.

Bryza o numerze burtowym 1017 to już czwartą maszyną 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach, która przeszła modernizację zespołu napędowego. Wcześniej nowe silniki otrzymały dwa samoloty monitoringu ekologicznego oraz samolot patrolowy o numerze 1022. Wkrótce dołączy do nich samolot patrolowy numer 1008 i dwie transportowe Bryzy z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach. Jednak dopiero co zakończona modernizacja była przedsięwzięciem szczególnym. – Bryza 1017 przed remontem już nie latała. W pewnym momencie zaczęła służyć jako magazyn części zapasowych.



Do zakładów w Mielcu pojechała na lawecie – wspomina kmdr ppor. Cichy. A przecież jest to samolot niezwykle ważny dla bazy, także w wymiarze symbolicznym. Lotnicy nazywają go "Białą Damą", ze względu na specjalne, okolicznościowe malowanie. – To historyczne barwy Wellingtona z 304 Dywizjonu Bombowego „Ziemi Śląskiej” im. Księcia Józefa Poniatowskiego – mówi kmdr ppor. Jakub Murzynowski, pilot z Siemirowic, współautor projektu. – Charakterystyczne malowanie wykonano w 2003 roku, tuż przed prestiżowymi pokazami lotniczymi „Royal Air Tatoo” w Wielkiej Brytanii. Ich tematem przewodnim była 60. rocznica Bitwy o Atlantyk. 304 Dywizjon brał w niej udział, a nasza eskadra właśnie przygotowywała się do oficjalnego przejęcia jego tradycji – wspomina.

Brytyjskie pokazy odbywają się pod patronatem królowej. Zwykle bierze w nich udział kilkaset samolotów z całego świata. „Biała Dama” reprezentowała tam lotnictwo polskiej marynarki wojennej, a załodze udało się osiągnąć nie lada sukces. – Wygraliśmy tak zwany Konkurs Elegancji. Jurorzy wybierali podczas niego samoloty z najlepszym malowaniem – zaznacza kmdr ppor. Murzynowski.

Rok później ówczesna 30 Eskadra Lotnicza Marynarki Wojennej oficjalnie przejęła tradycję 304 Dywizjonu Bombowego. Dziś prawo do ich kultywowania ma Kaszubska Grupa Lotnicza z Siemirowic.

„Biała Dama” to jedna z siedmiu Bryz An-28B1R. Samoloty te przeznaczone są do patrolowania obszarów morskich, prowadzą rozpoznanie obiektów nawodnych, biorą też udział w akcjach poszukiwawczo-ratowniczych. Przystosowane zostały do przenoszenia dwóch bomb oświetlających SAB-100MN. Stanowią one cel podczas strzelań artyleryjskich okrętów i ćwiczeń pododdziałów przeciwlotniczych.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. pil. Grzegorz Gołas

dodaj komentarz

komentarze

~zagruszaniec
1449997560
piekna bestia
66-41-FF-05

Posłowie dyskutowali o WOT
 
NATO on Northern Track
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Zachować właściwą kolejność działań
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Od maja znów można trenować z wojskiem!
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Pod skrzydłami Kormoranów
Rekordziści z WAT
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
SOR w Legionowie
Ameryka daje wsparcie
Tragiczne zdarzenie na służbie
Kadisz za bohaterów
Zmiany w dodatkach stażowych
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Wojna w świętym mieście, epilog
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
NATO na północnym szlaku
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W obronie wschodniej flanki NATO
Sprawa katyńska à la española
Wytropić zagrożenie
Kolejne FlyEye dla wojska
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Szybki marsz, trudny odwrót
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Sandhurst: końcowe odliczanie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
W Italii, za wolność waszą i naszą
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Gunner, nie runner
25 lat w NATO – serwis specjalny
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Święto stołecznego garnizonu
Na straży wschodniej flanki NATO
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Pilecki ucieka z Auschwitz
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Pytania o europejską tarczę
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Wojna w świętym mieście, część druga
Metoda małych kroków

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO