moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wybiorą następcę Honkera

MON chce kupić 882 samochody ciężarowo-osobowe wysokiej mobilności. Wozy będą w dwóch wersjach – nieopancerzone mają mieć co najmniej tonę ładowności, a te w wersji opancerzonej minimum 600 kilogramów. Pierwsze pojazdy mają trafić do armii w przyszłym roku. Zastąpią używane obecnie przez wojsko terenowe Honkery.

Inspektorat Uzbrojenia kilka dni temu ogłosił przetarg na dostawę nowych samochodów. Postępowanie prowadzone jest pod kryptonimem „Mustang”.

Armia chce kupić 882 pojazdy z dwoma rodzajami nadwozia. Czterdzieści jeden ma być opancerzonych, a 841 – w wersji nieopancerzonej. Te pierwsze będą mogły zabrać czterech pasażerów i kierowcę. Nieopancerzone wozy będą większe – mają być przeznaczone do przewozu ośmiu osób z kierowcą.

Firmy zainteresowane przetargiem mogą do 8 września zgłaszać się do Inspektoratu Uzbrojenia. Postępowanie prowadzone będzie w trybie negocjacji, do których MON planuje zaprosić kilka podmiotów. O wyborze ostatecznej oferty zdecydują m.in. cena i okres gwarancyjny.

Kuloodporne i ładowne

Po co żołnierzom nowe samochody? – Tego rodzaju pojazdy, które armia ma obecnie w wyposażeniu, mają już przestarzałą konstrukcję i ograniczone możliwości modernizacji. Poza tym wojsku potrzebne jest nowoczesne podwozie samochodu ciężarowo-osobowego. Na jego bazie będzie mogła powstać cała gama wersji specjalnych pojazdów dla różnych rodzajów wojsk i służb – wyjaśnia płk Jacek Sońta, rzecznik MON.

Szczegółowa specyfikacja zamówienia nie została ujawniona, będzie przekazana tylko tym wykonawcom, którzy zostaną zaproszeni do składania ofert. Wiadomo jednak, że pojazdy w wersji nieopancerzonej mają mieć ładowność nie mniejszą niż 1000 kg, a te w wersji opancerzonej – minimum 600 kilogramów. Wszystkie powinny mieć napęd na cztery koła, silnik o zapłonie samoczynnym oraz powinny posiadać wyciągarkę i linę. Ponadto pojazdy opancerzone mają być wyposażone w koła z wkładkami umożliwiającymi jazdę przy braku ciśnienia w ogumieniu (np. typu Run-Flat). Muszą mieć też odpowiedni poziom kuloodporności i zabezpieczenia na wypadek wybuchu.

Zamiast Honkerów

Zwycięzca przetargu będzie dostarczać nowe pojazdy w latach 2016–2022. Sukcesywnie będą one zastępować Honkery użytkowane we wszystkich jednostkach wojskowych w kraju i poza granicami. Tego rodzaju samochodów armia ma najwięcej – około 1600 Honkerów w wersji transportowej i około 600 wozów zbudowanych na podwoziu samochodu tej marki. – Honkery, którym skończą się resursy, będą sukcesywnie wycofywane z eksploatacji i przekazywane do Agencji Mienia Wojskowego – zapowiada płk Sońta.

Wojsko nie ujawnia wartości przetargu na nowe wozy. Ich zakup to część Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych w latach 2013–2022.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Konstytucja – fundament dla pokoleń
 
Walka pod napięciem
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Podniebne wsparcie sojuszników
Medycyna na morzu
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Nasi czołgiści najlepsi
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Sport kształtuje mentalność
Henry Szymanski na tropie prawdy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
DriX – towarzysz okrętu
Wspólna wola obrony
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Gdy sekundy decydują o życiu
Gra o kapitulację
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Początek „Burzy”
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Na pomoc po katastrofie
Ustawa bliżej żołnierzy
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Więcej amunicji do Rosomaków
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Wiedza na trudne czasy
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Ogień z nabrzeża
Polskie F-16 w służbie NATO
Szabla hubalczyków
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Więcej polskiego trotylu dla USA
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Podniebny Pegaz
Rodzina na wagę złota
Składy wysokiego ryzyka
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Siły zbrojne 2039: nowa armia na nowe czasy
Poznać rakietowego Homara
Więcej na mieszkanie za granicą
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Koniec wojny, którego nie znamy
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Nowa siła uderzeniowa
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Ukwiał z Gdańska
Pegaz nad Europą
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Pracowity dyżur Typhoonów
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Pierwsza misja Gripenów
Apache’e na horyzoncie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO