moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Stać nas na nowe samoloty dla VIP-ów

Po długich latach dyskusji i emocjonalnych momentach nadszedł czas, abyśmy ponad politycznymi podziałami wznieśli się na płaszczyznę adekwatnego znaczenia naszego kraju w Europie i kupili nowe i nowoczesne samoloty – pisze Jarosław W. Lasecki (PO), członek senackiej Komisji Obrony Narodowej.

Nareszcie mamy przetarg na samoloty do przewozu VIP-ów. Nie lubię tej nazwy, bo w naszym kraju jest ona obarczona zdecydowanie pejoratywną aurą. Poza tym, zazwyczaj niegdysiejszy VIP jest dzisiaj najczęściej szeregowym obywatelem, a to przecież nie dla niego mają być te powietrzne środki transportu. Wolę inną nazwę: powietrzny środek transportu i mobilnego zarządzania kryzysowego. Bo przecież nie chodzi tutaj o wożenie się, ale wypełnienie ważnej funkcji szybkiego i bezpiecznego transportu przedstawicieli państwa polskiego z możliwością permanentnego dostępu do sieci decyzyjnych.

Samoloty takie mają prawie wszystkie państwa na świecie i każde państwo europejskie. I to mają na własność! To dlatego, że taki powietrzny ośrodek zarządzania kryzysowego jest nie tylko odpowiednio wyposażony w najnowocześniejszą technikę identyfikacyjną i telekomunikacyjną, ale także odpowiednio zabezpieczony. Choćby przed przeciwlotniczymi atakami terrorystycznymi. Nie mówiąc już o najnowszych zdobyczach techniki, pozwalających na bezpieczne pilotowanie i lądowanie w ekstremalnych warunkach pogodowych i terenowych.

Do rozpisanego przetargu stanęło na razie 9 podmiotów. Czterech światowych producentów samolotów: Bombardier (Kanada), Dassault Aviation (Francja), Embraer (Brazylia), Gulfstream Aerospace Corporation (USA) i pięć firm zajmujących się szeroko pojętymi usługami lotniczymi. Dużo czy mało? Niestety, nie ma na świecie zbyt wielu producentów małych odrzutowych samolotów przeznaczonych do przewozu kilkunastu osób i zdolnych pokonać Atlantyk bez międzylądowania. Dlatego pewnie tylko czterech producentów. Dziwi jedynie tutaj może nieco brak firmy Textron (USA), producenta samolotów Cessna, Beechcraft i dawniej Hawker. Tym bardziej, że koncern ten jest producentem helikopterów Bell uczestniczących właśnie w Polsce w przetargu „Kruk”.

Ale może w tym przypadku lepiej jest kupować takie samoloty nie bezpośrednio od producenta, aby – przy pomocy wyspecjalizowanej firmy zajmującej się usługami lotniczymi – precyzyjnie zaplanować i monitorować w fabryce proces budowy takiego samolotu. I nie chodzi tutaj tylko o te urządzenia, które zgodnie ze specyfikacją zamówienia miałyby być w czasie montażu w nim umieszczone, ale o te, które nie powinny się tam znaleźć.

Wierzę, że po długich latach dyskusji na ten temat i emocjonalnych momentach nadszedł wreszcie czas, abyśmy ponad politycznymi podziałami wznieśli się na płaszczyznę adekwatnego znaczenia naszego kraju w Europie i zakupili nowoczesne i nowe samoloty, zdolne stać się powietrznymi ośrodkami zarządzania kryzysowego. I trudno mi sobie wyobrazić, abyśmy nie wyciągając lekcji z poprzednich doświadczeń z historii, mieli wysyłać w podróż najważniejszych przedstawicieli Polski w samolocie z demobilu, który wcześniej być może należał i latał, wożąc… no właśnie, wyobraźnia na tym polu nie zna granic.

Jarosław Lasecki
członek senackiej Komisji Obrony Narodowej

dodaj komentarz

komentarze


Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
 
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Pionierski dron
Nowa dostawa Homarów-K
Flyer, zdobywca przestworzy
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Śmierć gorsza niż wszystkie
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Święto sportów walki w Warendorfie
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Specjalsi pod nowym dowództwem
„Różycki” zwodowany
Planowano zamach na Zełenskiego
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Rakiety dla polskich FA-50
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podejrzane manewry na Bałtyku
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Pancerny kot w polskim wojsku
Podróż w ciemność
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Wyższe stawki dla niezawodowych
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Kajakami po medale
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Świat F-35
Dzień, który zmienił bieg wojny
NATO przechodzi do działania
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Ewakuacja Polaków z Izraela
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Strażnicy polskiego nieba
Policjanci w koszarach WOT
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Drukowanie dronów
Wypadek Rosomaka
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Ratownik w akcji
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Inwestycja w żołnierzy
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
GROM’s DNA
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
The Power of Infrastructure
K2. Azjatycka pantera
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO