moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jedyny i niepowtarzalny – International Paris Air Show

Aż 2260 wystawców z 47 państw prezentuje swoje wyroby podczas rozpoczętego dzisiaj paryskiego salonu lotniczego. Organizatorzy liczą, że tygodniowe targi przyciągną ponad 350 tysięcy zwiedzających. Odbywające się od ponad stu lat International Paris Air Show udowadniają, że nie mają sobie równych na świecie.



Za paryskie targi odpowiada GIFAS, zrzeszenie francuskich firm lotniczych i kosmicznych. Co roku dba o to, by na imprezie nie zabrakło globalnych premier.

Światowe premiery i ciekawostki

W Paryżu po raz pierwszy zaprezentowany zostanie m.in. najnowszy model Antonowa: An-178. Ukraińska maszyna może zabrać na pokład 18 ton ładunku, osiąga pułap 12 kilometrów i dysponuje zasięgiem 5,5 tysiąca kilometrów. Prototypowy samolot swój pierwszy lot odbył nieco ponad miesiąc temu, 1 maja. – Ta wersja ma opracowane przez nas silniki i awionikę, ale zachodniemu odbiorcy możemy zainstalować wskazany przez niego napęd i elektronikę – zapewniają przedstawiciele ukraińskiej firmy.

Uwagę zwiedzających z całą pewnością przykują również śmigłowce, w tym najnowszy produkt europejskiego koncernu Airbus – model H160. Wiropłat jest pierwszą na świecie cywilną konstrukcją wykonaną z kompozytów. H160 rozwija prędkość przelotową prawie 300 kilometrów na godzinę i może przewieźć 12 pasażerów.

Dla miłośników militariów, a szczególnie dla Europejczyków, nie lada gratką będzie możliwość obejrzenia z bliska najnowszego myśliwca pakistańskich sił powietrznych, czyli JF – 17 Thunder. Maszyna, którą Pakistan zbudował wspólnie z Chinami, reklamowana jest jako „najtańszy tej klasy myśliwiec na świecie”. Zachodni eksperci podkreślają, że inżynierom z Azji udało się opracować myśliwiec o bardzo dobrych parametrach lotnych i manewrowych.

Międzynarodowy salon lotniczy w Le Bourget to jednak nie tylko statki powietrzne. Można się tu zapoznać z całą gamą wyrobów przemysłu lotniczego i kosmicznego. Swoje najnowsze produkty pokażą m.in. producenci radarów, silników, urządzeń awionicznych i optoelektronicznych, a także uzbrojenia rakietowego przeznaczonego dla samolotów bojowych.

Rekordowe zainteresowanie

O randze branżowych imprez wystawienniczych najlepiej świadczą liczba wystawców, zwiedzających i rządowych delegacji. Do tego wartość zawartych kontraktów oraz zainteresowanie świata mediów, które obrazuje liczba akredytacji dziennikarskich. Od prawie trzydziestu lat salon lotniczy w Le Bourget bije w tych statystykach konkurencję na głowę. W ubiegłym roku w Farnborough w Wielkiej Brytanii było 1506 wystawców, na berlińskich targach ILA 1203, a w Dubaju i Singapurze około tysiąca.

Na tegorocznym International Paris Air Show swoje wyroby prezentuje 2260 firm. Organizatorom zatem znów udało się pobić wyniki z poprzednich edycji: w 2013 r. było 2215 wystawców.
– Niesłabnące zainteresowanie przedsiębiorstw salonem w Le Bourget udowadnia, że to obecnie najważniejsza na świecie impreza wystawiennicza branży lotniczej – podkreśla Marwan Lahoud, prezes GIFAS.

Historia International Paris Air Show sięga 1908 roku. Właśnie wtedy organizatorzy paryskich targów motoryzacyjnych postanowili uatrakcyjnić swoją imprezę i przygotowali niewielką wystawę lotniczą, jako dodatek do prezentacji motocykli oraz samochodów. Zainteresowanie nową atrakcją okazało się tak duże, że już rok później w Grand Palais, hali zbudowanej w stolicy Francji na potrzeby Expo w 1900 roku, pojawili się wyłącznie przedstawiciele awiacji. Targi wkrótce przyjęły formułę dwuletnią, a w 1951 roku przeniosły się na paryskie lotnisko Le Bourget. Zdecydowały o tym względy praktyczne. Widzowie chcieli oglądać statki powietrzne w locie, a nie tylko na statycznej wystawie.

Tegoroczne 51. International Paris Air Show potrwają od 15 do 21 czerwca. Do czwartku w imprezie mogą brać udział wyłącznie przedstawiciele branży lotniczej i mediów. Zwiedzającym wystawa zostanie udostępniona w piątek na trzy dni, czyli od 19 do 21 czerwca.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rekompensaty na nowych zasadach
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Kurs dla najlepszych w SERE
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Debiut polskich Patriotów
Husarz z polskim instruktorem
„Road Runner” w Libanie
Black Hawki nad Warszawą
Trenują przed „Zapadem ‘25”
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Cios w plecy
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Orlik na Alfę
Brytyjczycy żegnają Malbork
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Krok ku niezależności
Wielkie zbrojenia za Odrą
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
NATO – jesteśmy z Polską
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Czołgiści w ogniu
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Pożegnanie z Columbią
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
W poszukiwaniu majora Serafina
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Dwie agresje, dwie okupacje
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Święto Wojsk Lądowych
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Defendery skompletowane
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
17 września 1939. Nigdy więcej
Z najlepszymi na planszy
Hekatomba na Woli
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Największy transport Abramsów w tym roku
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Zwycięska batalia o stolicę
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
H145M – ciekawa oferta dla Polski

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO