moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Ślązak” na wodzie

Rozpoczyna się proces wodowania okrętu patrolowego typu „Ślązak”. Potrwa kilka dni. Kadłub zostanie zważony i obrócony o sto osiemdziesiąt stopni. Potem znów trafi do hali, gdzie zostaną zamontowane śruby. Na wejście jednostki do służby będzie trzeba jednak jeszcze poczekać. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2016 rok.


„Ślązak” jest budowany w gdyńskiej Stoczni Marynarki Wojennej. W sobotę rozpoczęło się jedno z kluczowych dla inwestycji przedsięwzięć. Wczesnym rankiem ekipy budowlane przystąpiły do demontażu rusztowania i kabli, które oplatają kadłub. W kolejnych dniach jednostka zostanie spuszczona na wodę. – Celem operacji jest po pierwsze dokładne zważenie kadłuba. Musimy wiedzieć, czy parametry zgadzają się z tym, co wcześniej założyli konstruktorzy – tłumaczy Aleksander Gierkowski ze Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. – Potem jednostka zostanie obrócona o sto osiemdziesiąt stopni i z powrotem trafi do hali, gdzie rozpocznie się montaż śrub napędowych – dodaje.

Wiosną przyszłego roku „Ślązak” ponownie znajdzie się na wodzie. Wówczas zostanie zacumowany przy stoczniowym nabrzeżu, a ekipy odpowiedzialne za jego budowę rozpoczną między innymi montaż masztu, wyposażenia oraz uzbrojenia. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2016 rok.

„Ślązak” będzie miał 95 metrów długości, 13 metrów szerokości i wyporność sięgającą 2150 ton. Zostanie wyposażony w armatę kalibru 76 mm i dwa działka kalibru 30 mm, a także zintegrowane systemy nawigacji, łączności i walki. Dostarczy je holenderska firma Thales Nederland, z którą Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał kontrakt wart 100 milionów euro. Zgodnie z założeniem konstruktorów „Ślązak” ma być jednym z najszybszych okrętów na Bałtyku. Będzie rozwijał prędkość 30 węzłów.

Wejście okrętu do służby planowane jest na przełom listopada i grudnia 2016 roku. Tymczasem w gdyńskiej 3 Flotylli Okrętów została już powołana grupa organizacyjno-przygotowawcza, czyli mówiąc w uproszczeniu: szkielet przyszłej załogi. – Liczy ona około 20 osób, które wywodzą się z załóg fregat, małych okrętów rakietowych typu Orkan oraz wycofanych w ubiegłym roku okrętów Tarantul – wyjaśnia kmdr ppor. Radosław Pioch, rzecznik 3 Flotylli. – W takich wypadkach najpierw powołuje się dowódcę, mechanika i bosmana okrętowego. Śledzą oni proces budowy. Dowódca opracowuje rozkład alarmów okrętowych i przechodzi szkolenia dotyczące sprzętu i urządzeń okrętowych – tłumaczy kmdr ppor. Pioch.


Historia budowy „Ślązaka” sięga 2001 roku. Wówczas to rozpoczęła się realizacja programu „Gawron”. Zakładał on wyposażenie Marynarki Wojennej w siedem nowoczesnych korwet. Pierwsza miała wejść do służby w 2009 roku. Niestety, na skutek różnego rodzaju zawirowań programu nie udało się sfinalizować. Pozostał po nim kadłub jednego okrętu. Eksperci szybko obliczyli, że budowa korwety mogłaby pochłonąć nawet miliard złotych. Resort obrony zarzucił więc ten pomysł. Przez chwilę rozważane było oddanie kadłuba na złom. Ostatecznie jednak zwyciężyła koncepcja stworzenia na bazie „Gawrona” okrętu patrolowego.

W polskiej Marynarce Wojennej służyło już kilka „Ślązaków”. Taką nazwę nosiły torpedowiec używany w latach 1921-1937, niszczyciel eskortowy typu Hunt II, który podczas II wojny światowej wykonywał zadania między innymi na Morzu Śródziemnym, a także wyprodukowany w ZSRR okręt podwodny projektu 96 (lata służby 1954-1966).

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr Janusz Walczak, Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1418900460
~Krzysztof.M - nie widze sensu MW na sadzawkę Bałtycką ale jak już jest to : RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile (ESSM , UGM-109/RGM-109 Tomahawk , sonar + 2 śmigłowce + MU 90. p.s. niżej to kpina i strata pieniędzy.
4B-26-E9-39
~Krzysztof.M
1418726460
Ślązak powinien dostać solidne uzbrojenie rakietowe do zwalczania okrętów 4-8 rakiet oraz może coś do zwalczania celów powietrznych. Moim zdaniem przy obecnym uzbrojeniu to nie ma sensu płacić na utrzymanie takiego okrętu oraz załogi bo jego wartość bojowa jest żadna.
AA-12-FE-57
~ja
1418586540
30 węzłów jest prędkością za małą dla okrętu wojennego. To przerażające, że po tylu latach produkcji tego okrętu ostał nam się jeno patrolowy ze słabiutkim uzbrojeniem zamiast FLAGOWEJ KORWETY MW. Ktoś powinien być pociągnięty do odpowiedzialności.
12-65-37-7F
~kaniasty
1418552340
30 węzłów nie sprawi że będzie jednym z najszybszych okrętów na Bałtyku.
A2-F4-E5-22

The Darker, the Better
Wojskowy bus do szczęścia
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Nowe zasady dla kobiet w armii
AW149 made in Poland
Przygotowani znaczy bezpieczni
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Razem na ratunek
Mundurowi z benefitami
Polski „Wiking” dla Danii
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Wojsko na Horyzoncie
Dzień wart stu lat
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Więcej Herculesów dla Abramsów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
Czwarta dostawa Abramsów
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Noc Dnia Podchorążego
Militarne Schengen
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Gdy ucichnie artyleria
Niebo pod osłoną
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Z Su-22 dronów nie będzie
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Pancerniacy jadą na misję
Po co wojsku satelity?
Skytrucki dla Niemiec
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Nowe Kraby w Sulechowie
Plan na WAM
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Najdłuższa noc
W krainie Świętego Mikołaja
Kapral Bartnik mistrzem świata
Zwrot na Bałtyk
wGotowości do reakcji
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Uczelnie łączą siły
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wojsko przetestuje nowe technologie
Wojsko ma swojego satelitę!
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Komplet medali wojskowych na ringu
Pociski rakietowe dla Husarzy
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO