moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Samoloty dla VIP-ów w przyszłym roku

Dwa samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie kupi Ministerstwo Obrony Narodowej. Maszyny będą należały do wojska, pilotować je będą wojskowi piloci. – Chcemy ten zakup sfinalizować w przyszłym roku – zapowiedział wicepremier Tomasz Siemoniak.


– Realizując expose, Rada Ministrów przyjęła dzisiaj plan wzmocnienia bezpieczeństwa państwa. W tym planie jest akceptacja przystąpienia do procedury zakupu dwóch samolotów dla VIP-ów – powiedział Tomasz Siemoniak Polskiej Agencji Prasowej. – Podjąłem decyzję, że uruchamiamy działanie. Chcemy ten zakup sfinalizować w przyszłym roku.

Ministerstwo Obrony Narodowej chce, by na pokładzie nowych samolotów mogło podróżować 12-14 osób oraz 8 – w przypadku lotu za Atlantyk. Do 2017 roku MON czarteruje samoloty Embraer 170 od Polskich Linii Lotniczych LOT. Dwie nowe maszyny będą je uzupełniać. Nie wiadomo jeszcze, czy umowa czarterowa będzie przedłużona.

W 2012 roku Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił przetarg na czarter czterech samolotów do transportu najważniejszych osób w państwie – dwóch maszyn tzw. średniej wielkości, które mogą zabrać na pokład do 90 pasażerów, oraz dwóch tzw. małych samolotów, oferujących miejsce dla kilkunastu osób. O ile pierwszy przetarg udało się zakończyć pod koniec 2013 roku podpisaniem umowy z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT, o tyle drugie postępowanie IU MON musiał unieważnić. Oferta jedynej firmy, która zgłosiła się do przetargu – Blue Jet Sp. z o.o., była zbyt droga.

Do katastrofy Tupolewa pod Smoleńskiem w kwietniu 2010 roku jednostką zajmującą się transportem VIP-ów był 1 Pułk Specjalny. Gdy został rozformowany, transportem zajęli się piloci z 1 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Najważniejsze w państwie osoby na krótszych trasach przewożone są śmigłowcami Sokół. Poza dwuosobową załogą Sokołem może podróżować osiem osób. Do dyspozycji mają sprzęt audio-wideo, a także pokładowy telefon komórkowy, który umożliwia rozmowy w trakcie lotu. Wnętrze jest klimatyzowane, wykończone skórzaną tapicerką i odpowiednio wygłuszone, by poziom hałasu podczas podróży był jak najmniejszy.

W październiku 2013 podczas Rady Bezpieczeństwa Narodowego prezydent Bronisław Komorowski podkreślił konieczność wpisania do nowej Strategii Bezpieczeństwa Narodowego zadania kupna i wprowadzenia odpowiednio wyposażonych i przygotowanych samolotów specjalnych dla polityków. – Chodzi przecież o zapewnienie ciągłości, mobilności i bezpieczeństwa funkcjonowania systemu kierowania państwem – tłumaczył wówczas w portalu polska-zbrojna.pl gen. Stanisław Koziej, szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego.

EK

autor zdjęć: Kuba Bożanowski / Wikimedia

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1418284740
~sorbi - warto podawać źródła. Czuć trochę sympatii politycznej w Twojej wypowiedzi . To jest portal militarny. Mało kogo tu interesuje kto jaką partię lubi. Na 14 osób to wcale nie taki mały ,sa samoloty są zupełnie wystarczające, ładne zgrabne i eleganckie. Nie ma sensu latać wypełnionym w 1/3 . Do latania po Europie i raz do roku do USA wystarczą. Powinni częściej wymieniać flotę np co 15 lat. Co by nie powiedzieć reprezentują Nas z granicą.
4B-26-E9-39
~sorbi
1418229240
Osiem lat rządów, czarter maszyn i pod koniec w końcu kupują dwie latające popierdułki?!!! A czy tego nie mogli zrobić wcześniej??? Niech ktoś podliczy ile kosztował dotyczhczasowy czarter samolotów, a ile będzie kosztowało pozyskanie tych chociażby dwóch nowych samolocików - i to jak szybko?! Z reguły w MON-ie przetargi "trochę" trwają. Czy nie lepiej było dołożyć i np. od razu kupić dwa takie samoloty i dwa większe ? Tym bardziej, że np. nie spłacano przez parę lat F-16? "Bywały nawet lata, w których Amerykanom przelewano skromne kilkadziesiąt milionów jedynie za samą obsługę myśliwców" ..."raty standardowo wahały się w granicach 130-300 mln dolarów. Jedynie w 2006 roku (za rządów PIS) zapłaciliśmy 0,5 mld dolarów". Nie można było pozyskać samolotó VIP? Ano ..trzeba było łatać dziury budżetowe. Pieniędzy z OFE starczy jeszcze na około rok i do tego kasa z UE, więc można to wykorzystać. A i może coś do kieszeni się zawinie na "emeryturkę" , gdyby nie wypaliły wybory i ujawniono lokalne fałszerstwa?
6B-C4-26-03
~Katol
1418220840
Podoba mi się ten : http://www.dassaultfalcon.com/en/Aircraft/Models/900LX/Pages/overview.aspx ale najnowocześniejszy jest ten : http://www.dassaultfalcon.com/en/Aircraft/Models/2000LXS/Pages/overview.aspx Może wezmą klasy : Zx . http://www.dassaultfalcon.com/en/Aircraft/Models/7X/Pages/overview.aspx Ważne by środek był wygodny .
4B-26-E9-39

Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Transbałtycka współpraca
Medicine for Hard Times
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Mity i manipulacje
Kosmiczny Perun
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Młodzi i bezzałogowce
W poszukiwaniu majora Serafina
Kawaleria pancerna spod znaku 11
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Jelcz się wzmacnia
Koniec dzieciństwa
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
Pasja i fart
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Maratońskie święto w Warszawie
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Kircholm 1605
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Medycy na start
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Szli po odznakę norweskiej armii
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Abolicja dla ochotników
Dywersanci atakują
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Priorytetowe zaangażowanie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Polski „Wiking” dla Danii
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
„Road Runner” w Libanie
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
DragonFly czeka na wojsko
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Terytorialsi w akcji
Standardy NATO w Siedlcach
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Orientuj się bez GPS-u
Speczespół wybierze „Orkę”
„Droga do GROM-u”
Wojny na rzut kostką
Polskie Bayraktary nad Turcją
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Zawiszacy na Litwie
Kawaleria w szkole
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Koniec pewnej epoki
Człowiek jest najważniejszy
Wojskowi rekruterzy zawsze na posterunku
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Deterrence in Polish
WOT na Szlaku Ratunkowym
W wojsku orientują się najlepiej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO