moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Samoloty dla VIP-ów w przyszłym roku

Dwa samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie kupi Ministerstwo Obrony Narodowej. Maszyny będą należały do wojska, pilotować je będą wojskowi piloci. – Chcemy ten zakup sfinalizować w przyszłym roku – zapowiedział wicepremier Tomasz Siemoniak.


– Realizując expose, Rada Ministrów przyjęła dzisiaj plan wzmocnienia bezpieczeństwa państwa. W tym planie jest akceptacja przystąpienia do procedury zakupu dwóch samolotów dla VIP-ów – powiedział Tomasz Siemoniak Polskiej Agencji Prasowej. – Podjąłem decyzję, że uruchamiamy działanie. Chcemy ten zakup sfinalizować w przyszłym roku.

Ministerstwo Obrony Narodowej chce, by na pokładzie nowych samolotów mogło podróżować 12-14 osób oraz 8 – w przypadku lotu za Atlantyk. Do 2017 roku MON czarteruje samoloty Embraer 170 od Polskich Linii Lotniczych LOT. Dwie nowe maszyny będą je uzupełniać. Nie wiadomo jeszcze, czy umowa czarterowa będzie przedłużona.

W 2012 roku Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił przetarg na czarter czterech samolotów do transportu najważniejszych osób w państwie – dwóch maszyn tzw. średniej wielkości, które mogą zabrać na pokład do 90 pasażerów, oraz dwóch tzw. małych samolotów, oferujących miejsce dla kilkunastu osób. O ile pierwszy przetarg udało się zakończyć pod koniec 2013 roku podpisaniem umowy z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT, o tyle drugie postępowanie IU MON musiał unieważnić. Oferta jedynej firmy, która zgłosiła się do przetargu – Blue Jet Sp. z o.o., była zbyt droga.

Do katastrofy Tupolewa pod Smoleńskiem w kwietniu 2010 roku jednostką zajmującą się transportem VIP-ów był 1 Pułk Specjalny. Gdy został rozformowany, transportem zajęli się piloci z 1 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Najważniejsze w państwie osoby na krótszych trasach przewożone są śmigłowcami Sokół. Poza dwuosobową załogą Sokołem może podróżować osiem osób. Do dyspozycji mają sprzęt audio-wideo, a także pokładowy telefon komórkowy, który umożliwia rozmowy w trakcie lotu. Wnętrze jest klimatyzowane, wykończone skórzaną tapicerką i odpowiednio wygłuszone, by poziom hałasu podczas podróży był jak najmniejszy.

W październiku 2013 podczas Rady Bezpieczeństwa Narodowego prezydent Bronisław Komorowski podkreślił konieczność wpisania do nowej Strategii Bezpieczeństwa Narodowego zadania kupna i wprowadzenia odpowiednio wyposażonych i przygotowanych samolotów specjalnych dla polityków. – Chodzi przecież o zapewnienie ciągłości, mobilności i bezpieczeństwa funkcjonowania systemu kierowania państwem – tłumaczył wówczas w portalu polska-zbrojna.pl gen. Stanisław Koziej, szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego.

EK

autor zdjęć: Kuba Bożanowski / Wikimedia

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1418284740
~sorbi - warto podawać źródła. Czuć trochę sympatii politycznej w Twojej wypowiedzi . To jest portal militarny. Mało kogo tu interesuje kto jaką partię lubi. Na 14 osób to wcale nie taki mały ,sa samoloty są zupełnie wystarczające, ładne zgrabne i eleganckie. Nie ma sensu latać wypełnionym w 1/3 . Do latania po Europie i raz do roku do USA wystarczą. Powinni częściej wymieniać flotę np co 15 lat. Co by nie powiedzieć reprezentują Nas z granicą.
4B-26-E9-39
~sorbi
1418229240
Osiem lat rządów, czarter maszyn i pod koniec w końcu kupują dwie latające popierdułki?!!! A czy tego nie mogli zrobić wcześniej??? Niech ktoś podliczy ile kosztował dotyczhczasowy czarter samolotów, a ile będzie kosztowało pozyskanie tych chociażby dwóch nowych samolocików - i to jak szybko?! Z reguły w MON-ie przetargi "trochę" trwają. Czy nie lepiej było dołożyć i np. od razu kupić dwa takie samoloty i dwa większe ? Tym bardziej, że np. nie spłacano przez parę lat F-16? "Bywały nawet lata, w których Amerykanom przelewano skromne kilkadziesiąt milionów jedynie za samą obsługę myśliwców" ..."raty standardowo wahały się w granicach 130-300 mln dolarów. Jedynie w 2006 roku (za rządów PIS) zapłaciliśmy 0,5 mld dolarów". Nie można było pozyskać samolotó VIP? Ano ..trzeba było łatać dziury budżetowe. Pieniędzy z OFE starczy jeszcze na około rok i do tego kasa z UE, więc można to wykorzystać. A i może coś do kieszeni się zawinie na "emeryturkę" , gdyby nie wypaliły wybory i ujawniono lokalne fałszerstwa?
6B-C4-26-03
~Katol
1418220840
Podoba mi się ten : http://www.dassaultfalcon.com/en/Aircraft/Models/900LX/Pages/overview.aspx ale najnowocześniejszy jest ten : http://www.dassaultfalcon.com/en/Aircraft/Models/2000LXS/Pages/overview.aspx Może wezmą klasy : Zx . http://www.dassaultfalcon.com/en/Aircraft/Models/7X/Pages/overview.aspx Ważne by środek był wygodny .
4B-26-E9-39

Spadochroniarze na warcie w UE
 
Lotnicy pamiętają o powstaniu
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na ratunek… komandos
The Suwałki Gap in the Game
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Ankona, czyli polska operacja we Włoszech
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Posłowie wybrali patronów 2025 roku
Pioruny dla sojuszników
Kaczmarek z nowym rekordem Polski!
„Armia mistrzów” – kolarstwo, łucznictwo, pięciobój nowoczesny, strzelectwo, triatlon i wspinaczka sportowa
„Armia mistrzów” – sporty wodne
Za zdrowie utracone na służbie
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Z parlamentu do wojska
Prezydent Warszawy: oddajmy hołd bohaterom!
Nie wierzę panu, mister Karski!
Terytorialsi w gotowości do pomocy
Włoski Centauro na paryskim salonie
Ciężko? I słusznie! Tak przebiega selekcja do Formozy
Operacja „Wschodnia zorza”
Olimp gotowy na igrzyska!
Formoza. Za kulisami
Roczny dyżur spadochroniarzy
Posłowie o efektach szczytu NATO
Prezydent Zełenski w Warszawie
Medycy na poligonie
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Tridon Mk2, czyli sposób na drona?
Jaki będzie czołg przyszłości?
Jak usprawnić działania służb na granicy
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
Hala do budowy Mieczników na finiszu
Most III, czyli lot z V2
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Partyzanci z republiki
International Test
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Londyn o „Tarczy Wschód”
Letnia Bryza na Morzu Czarnym
„Armia mistrzów” – sporty walki
„Operacja borelioza”
Bezpieczeństwo granicy jest również sprawą Sojuszu
Feniks – następca Mangusty?
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Sejm podziękował za służbę na granicy
Silniejsza obecność sojuszników z USA
Zabezpieczenie techniczne 1 Pułku Czołgów w 1920
Kmdr Janusz Porzycz: Wojsko Polskie wspierało i wspiera sportowców!
„Armia mistrzów” – lekkoatletyka

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO