moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Śmigłowce dla VIP-ów niemal w komplecie

Dla pasażerów – pokładowy telefon komórkowy, klimatyzowane i wygłuszone wnętrze. Dla pilotów – nowoczesna nawigacja i radar pogody. Czwarty śmigłowiec Sokół trafił właśnie do bazy lotnictwa transportowego na Okęciu. Do końca roku dotrze jeszcze piąta – ostatnia taka maszyna. Będą nimi podróżować państwowe delegacje.

Śmigłowiec W-3WA w wersji VIP wyprodukowały Polskie Zakłady Lotnicze Świdnik. To już czwarta tego typu maszyna, która rozpoczęła służbę w 1 Bazie Lotnictwa Transportowego. Na warszawskie Okęcie przyprowadzili go mjr pil. Paweł Gonet i kpt. pil. Artur Zakarzewski. Sokół otrzymał numer 1017. Ze względu na to, że na jego pokładzie podróżować będą najważniejsze osoby w państwie, to w wojsku najlepiej wyposażona wersja śmigłowca.

Poza dwuosobową załogą Sokołem może podróżować osiem osób. Do dyspozycji mają sprzęt audio-wideo, a także pokładowy telefon komórkowy, który umożliwia rozmowy w trakcie lotu. Pod siedzeniami producent umieścił schowki na podręczny bagaż. Wnętrze jest klimatyzowane, wykończone skórzaną tapicerką i odpowiednio wygłuszone, by poziom hałasu podczas podróży był jak najmniejszy.

Konstruktorzy zadbali także o komfort pracy pilotów. – Maszyna wyposażona jest w radar pogodowy z wielofunkcyjnym wyświetlaczem, odbiornik nawigacji satelitarnej, system radionawigacyjny oraz system łączności wewnętrznej – mówi por. Małgorzata Starzomska, pełniąca obowiązki rzecznika prasowego 1 Bazy. Nowoczesne urządzenia zadbają o lepsze bezpieczeństwo np. podczas lotu przy złej pogodzie. Załoga ma też do dyspozycji klimatyzację z regulacją temperatury  i nawiewu. – W kokpicie zmodyfikowano tylko niektóre urządzenia, by piloci i technicy nie musieli przechodzić dodatkowego przeszkolenia – zapewniał niedawno ppłk Stanisław Kondrat z 1 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Sokół może lecieć z prędkością maksymalnie 260 km na godzinę na pułapie 6 tysięcy metrów. W powietrzu może przebywać bez lądowania około 3 godzin.

Umowa zawarta  w grudniu 2011 roku między PZL Świdnik i Inspektoratem Uzbrojenia przewiduje dostawę pięciu takich maszyn.  W 1 Bazie Lotnictwa Transportowego stoją już cztery. – Liczymy na to, że piąty śmigłowiec trafi do nas do końca roku – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik Dowództwa Sił Powietrznych. Wartość całego zamówienia, razem z dokumentacją techniczną i pakietem logistycznym, to prawie 189 mln zł.

1 Baza Lotnictwa Transportowego powstała z przeformowania 1 Bazy Lotniczej. Swoją działalność rozpoczęła  1 stycznia 2012 roku. Stacjonuje w porcie lotniczym Warszawa im. F. Chopina. Jednym z głównych zadań jednostki jest transport powietrzny prezydenta, premiera, państwowych delegacji oraz komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej. Najważniejsze osoby w państwie podróżują Sokołami, czarterowanymi embraerami i wojskowymi samolotami transportowymi CASA.

PG

autor zdjęć: Dariusz Jaworski

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1385020800
Ładny. Premier powinien mieć swój osobisty z stosownym napisem, lepiej wyposażony, również piloci z wyższa szarżą .
DB-A6-73-01

Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
 
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Składy wysokiego ryzyka
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
DriX – towarzysz okrętu
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Apache’e na horyzoncie
Pegaz nad Europą
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Gdy sekundy decydują o życiu
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Podniebny Pegaz
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Koniec wojny, którego nie znamy
Więcej na mieszkanie za granicą
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Historyczna umowa z Francją
Na pomoc po katastrofie
Rodzina na wagę złota
Poznać rakietowego Homara
Wiedza na trudne czasy
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Obierki z błotem
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Szabla hubalczyków
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Nowa siła uderzeniowa
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Ogień z nabrzeża
Wspólna wola obrony
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Podniebne wsparcie sojuszników
Więcej amunicji do Rosomaków
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Walka pod napięciem
Ukwiał z Gdańska
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Pracowity dyżur Typhoonów
Więcej polskiego trotylu dla USA
Sport kształtuje mentalność
Gra o kapitulację
Nowy prezes PGZ-etu
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Pierwsza misja Gripenów
Początek „Burzy”
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Ustawa bliżej żołnierzy
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Henry Szymanski na tropie prawdy
Polskie F-16 w służbie NATO
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Nasi czołgiści najlepsi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO