moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Śmigłowce dla VIP-ów niemal w komplecie

Dla pasażerów – pokładowy telefon komórkowy, klimatyzowane i wygłuszone wnętrze. Dla pilotów – nowoczesna nawigacja i radar pogody. Czwarty śmigłowiec Sokół trafił właśnie do bazy lotnictwa transportowego na Okęciu. Do końca roku dotrze jeszcze piąta – ostatnia taka maszyna. Będą nimi podróżować państwowe delegacje.

Śmigłowiec W-3WA w wersji VIP wyprodukowały Polskie Zakłady Lotnicze Świdnik. To już czwarta tego typu maszyna, która rozpoczęła służbę w 1 Bazie Lotnictwa Transportowego. Na warszawskie Okęcie przyprowadzili go mjr pil. Paweł Gonet i kpt. pil. Artur Zakarzewski. Sokół otrzymał numer 1017. Ze względu na to, że na jego pokładzie podróżować będą najważniejsze osoby w państwie, to w wojsku najlepiej wyposażona wersja śmigłowca.

Poza dwuosobową załogą Sokołem może podróżować osiem osób. Do dyspozycji mają sprzęt audio-wideo, a także pokładowy telefon komórkowy, który umożliwia rozmowy w trakcie lotu. Pod siedzeniami producent umieścił schowki na podręczny bagaż. Wnętrze jest klimatyzowane, wykończone skórzaną tapicerką i odpowiednio wygłuszone, by poziom hałasu podczas podróży był jak najmniejszy.

Konstruktorzy zadbali także o komfort pracy pilotów. – Maszyna wyposażona jest w radar pogodowy z wielofunkcyjnym wyświetlaczem, odbiornik nawigacji satelitarnej, system radionawigacyjny oraz system łączności wewnętrznej – mówi por. Małgorzata Starzomska, pełniąca obowiązki rzecznika prasowego 1 Bazy. Nowoczesne urządzenia zadbają o lepsze bezpieczeństwo np. podczas lotu przy złej pogodzie. Załoga ma też do dyspozycji klimatyzację z regulacją temperatury  i nawiewu. – W kokpicie zmodyfikowano tylko niektóre urządzenia, by piloci i technicy nie musieli przechodzić dodatkowego przeszkolenia – zapewniał niedawno ppłk Stanisław Kondrat z 1 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Sokół może lecieć z prędkością maksymalnie 260 km na godzinę na pułapie 6 tysięcy metrów. W powietrzu może przebywać bez lądowania około 3 godzin.

Umowa zawarta  w grudniu 2011 roku między PZL Świdnik i Inspektoratem Uzbrojenia przewiduje dostawę pięciu takich maszyn.  W 1 Bazie Lotnictwa Transportowego stoją już cztery. – Liczymy na to, że piąty śmigłowiec trafi do nas do końca roku – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik Dowództwa Sił Powietrznych. Wartość całego zamówienia, razem z dokumentacją techniczną i pakietem logistycznym, to prawie 189 mln zł.

1 Baza Lotnictwa Transportowego powstała z przeformowania 1 Bazy Lotniczej. Swoją działalność rozpoczęła  1 stycznia 2012 roku. Stacjonuje w porcie lotniczym Warszawa im. F. Chopina. Jednym z głównych zadań jednostki jest transport powietrzny prezydenta, premiera, państwowych delegacji oraz komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej. Najważniejsze osoby w państwie podróżują Sokołami, czarterowanymi embraerami i wojskowymi samolotami transportowymi CASA.

PG

autor zdjęć: Dariusz Jaworski

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1385020800
Ładny. Premier powinien mieć swój osobisty z stosownym napisem, lepiej wyposażony, również piloci z wyższa szarżą .
DB-A6-73-01

Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
 
Kajakami po medale
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
K2. Azjatycka pantera
„Różycki” zwodowany
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Pancerny kot w polskim wojsku
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Flyer, zdobywca przestworzy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Drukowanie dronów
Strażnicy polskiego nieba
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Rakiety dla polskich FA-50
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Święto sportów walki w Warendorfie
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
The Power of Infrastructure
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Ratownik w akcji
Dzień, który zmienił bieg wojny
Śmierć gorsza niż wszystkie
Podejrzane manewry na Bałtyku
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Planowano zamach na Zełenskiego
Ewakuacja Polaków z Izraela
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Odbudowa obrony cywilnej kraju
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Nowa dostawa Homarów-K
NATO przechodzi do działania
Pionierski dron
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Policjanci w koszarach WOT
GROM’s DNA
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Wypadek Rosomaka
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Wyższe stawki dla niezawodowych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Świat F-35
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Podróż w ciemność
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Specjalsi pod nowym dowództwem
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Inwestycja w żołnierzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO