moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

VIP-y będą latać z LOT-em

Od nowego roku najważniejsze osoby w państwie będą latać samolotami wyczarterowanymi od Polskich Linii Lotniczych LOT. MON rozstrzygnął przetarg na czarter dwóch średniej wielkości maszyn. Będą one mogły zabrać na pokład 90 pasażerów. Umowa na wynajem samolotów będzie obowiązywać przez trzy lata.


Polski przewoźnik jako jedyny zgłosił swoją ofertę w przetargu organizowanym przez MON, a stawiane wymagania spełniał w stu procentach. – Od stycznia 2014 roku do dyspozycji najważniejszych osób w państwie będą dwa średniej wielkości samoloty Polskich Linii Lotniczych LOT. Maszyny mają zasięg powyżej trzech i pół tysiąca kilometrów – tłumaczy kmdr Janusz Walczak, dyrektor DPI MON.

Każda z nich zostanie przemalowana w biało-czerwone barwy, a na pokład będzie mogła zabrać do dziewięćdziesięciu pasażerów. Wyczarterowane samoloty będą stacjonować w Warszawie na Lotnisku Chopina i będą przeznaczone do wyłącznej dyspozycji VIP-ów.

Jednak zanim LOT podpisze z rządem umowę, musi jeszcze uzyskać tzw. świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego III stopnia. To dokument potwierdzający zdolność przedsiębiorcy do zapewnienia ochrony informacji niejawnych. Zgodnie bowiem z warunkami przetargu załoga obsługująca samolot musi legitymować się certyfikatami dostępu do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „tajne” i „zastrzeżone”.

Plany zakładają, że przewoźnik wywiąże się z tego w ciągu miesiąca i kontrakt zostanie zawarty do 21 grudnia. Umowa będzie obowiązywała do końca 2017 roku.

Do czasu podpisania dokumentu Inspektorat Uzbrojenia MON nie udziela informacji ani o typie samolotów, ani o kosztach czarteru.

Drugi przetarg na czarter mniejszego typu samolotu MON unieważnił. W tym przypadku ofertę zgłosiła tylko firma Blue Jet Sp. z o.o. Proponowana cena przekraczała przewidziane przez MON środki finansowe.

***

Obecnie prezydent, premier i ministrowie mają do dyspozycji dwa brazylijskie samoloty Embraer, wyczarterowane przez resort obrony od spółki Eurolot należącej do LOT-u. Zawarta w 2010 roku umowa wygasa z końcem 2013 roku. Dlatego MON już pod koniec maja br. ogłosił przetarg na czarter nowych maszyn do przewozu najważniejszych osób w państwie.

PG

autor zdjęć: ppłk Artur Goławski

dodaj komentarz

komentarze


Pancerniacy jadą na misję
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nowe zdolności sił zbrojnych
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Razem na ratunek
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Militarne Schengen
Wojskowa łączność w Kosmosie
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Wojsko ma swojego satelitę!
Artylerzyści mają moc!
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Nadchodzi era Borsuka
Plan na WAM
W krainie Świętego Mikołaja
Zwrot na Bałtyk
Polski „Wiking” dla Danii
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Komplet medali wojskowych na ringu
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Holenderska misja na polskim niebie
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Czas na polskie Borsuki
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Niebo pod osłoną
Najdłuższa noc
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Z Su-22 dronów nie będzie
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Borsuki jadą do wojska!
Dzień wart stu lat
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Don’t Get Hacked
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Wojsko przetestuje nowe technologie
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Nowe zasady dla kobiet w armii
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Uczelnie łączą siły
Przygotowani znaczy bezpieczni
Po co wojsku satelity?
Mundurowi z benefitami
Kapral Bartnik mistrzem świata
Czwarta dostawa Abramsów
Gdy ucichnie artyleria
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Szwedzi w pętli
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO