moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ruszyła budowa Kormorana II

W gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding rozpoczęła się budowa prototypowego polskiego niszczyciela min Kormoran II. Gotowy okręt ma zostać przekazany marynarce wojennej za dwa lata. Ministerstwo Obrony Narodowej chce zamówić trzy tego typu jednostki. Będą kosztować półtora miliarda złotych.


Zgodnie z rozpisanym do 2026 roku programem modernizacji marynarki wojennej armia będzie przeznaczać ponad miliard złotych rocznie na nowe okręty, systemy rozpoznawcze i dowodzenia, śmigłowce i bezzałogowce (latające i pływające) – to w sumie dwadzieścia dwa programy operacyjne.

Najdroższe będą okręty podwodne. Wojsko chce kupić trzy. Trzeba będzie na nie wydać do dziewięciu miliardów złotych. Marynarka ma otrzymać także m.in. trzy okręty patrolowe z funkcją zwalczania min – kryptonim Czapla, trzy okręty obrony wybrzeża – kryptonim Miecznik oraz trzy niszczyciele min kryptonim Kormoran II.

Najszybciej mają wejść do służby te ostatnie. Jesienią ubiegłego roku Inspektorat Uzbrojenia MON zawarł umowę na zbudowanie do 2016 roku w ramach pracy badawczo-rozwojowej prototypowej jednostki. Ma to zrobić konsorcjum, któremu przewodniczy gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding (w skład wchodzą również Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej oraz Stocznia Marynarki Wojennej S.A.). Jeśli pierwszy z Kormoranów II spełni oczekiwania wojska, konsorcjum zbuduje do 2022 roku dwie kolejne jednostki tego typu. Za trzy okręty armia zapłaci nieco ponad półtora miliarda złotych.


Dziś w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding rozpoczęto cięcie pierwszych blach stali amagnetycznej, z której powstanie prototypowy Kormoran II. W uroczystości, bo cięcie blach traktowane jest jako symboliczne rozpoczęcie budowy okrętu, wziął udział wiceminister obrony narodowej Czesław Mroczek. – Mamy dobry, ambitny i przemyślany program modernizacji. Mamy środki finansowe dzięki wzrostowi gospodarczemu, dzięki sile polskiej gospodarki. W tej chwili potrzeba nam zdolności polskich inżynierów i konstruktorów, zdolności przemysłowych – podkreślił wiceminister.

Dodał, że w tej chwili warunkiem sukcesu programu unowocześnienia wojennej floty jest teraz nie wola MON, ale zdolności rodzimego przemysłu.

Reprezentujący wykonawców Andrzej Wojtkiewicz, prezes zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding, zapewniał, że konsorcjum podoła zadaniu, jakiego się podjęło. Podkreślił, że aby zbudować okręt ze stali amagnetycznej, czyli w technologii, w której do tej pory nie budowano okrętów dla polskiej marynarki wojennej, jego stocznia zainwestowała nie tylko w ludzi i ich szkolenie, ale również w specjalistyczne wyposażenie.

– Zbudowaliśmy specjalną halę, w której powstanie okręt. Dzisiejsza uroczystość to w zasadzie ostatni dzień, kiedy można ją swobodnie zwiedzać, bo jak zacznie się budowa, będziemy w niej utrzymywać bardzo rygorystyczne warunki klimatyczne, w tym czystości powietrza, aby okręt spełniał wszystkie normy narzucone przez technologię stali amagnetycznej – wyjaśniał prezes Wojtkiewicz.


Kormoran II:
– wyporność: maksymalna: 850 ton;
– długość całkowita: 58,00 m;
– szerokość: 10,30 m;
– wysokość do pokładu dziobówki: 6,40 m;
– wysokość do pokładu głównego na rufie: 4,70 m;
– zanurzenie konstrukcyjne kadłuba: 2,60 m;
– prędkość: nie mniej niż 15 w;
– zasięg pływania: nie mniej niż 2500 mil morskich;

Uzbrojenie i wyposażenie:
– zintegrowany mostek nawigacyjny;
– zintegrowany system dowodzenia i kierowania uzbrojeniem;
– armata morska – 23 mm;
– dwa wielkokalibrowe karabiny maszynowe;
– dwa przenośne przeciwlotnicze zestawy rakietowe;
– sonar podkilowy;
– sonar samobieżny (SPVDS);
– pojazdy bezzałogowe wielo- i jednokrotnego użytku;
– zdalnie odpalane ładunki wybuchowe do niszczenia min;
– dwuprzedziałowa komora dekompresyjna.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: mjr Szczepan Głuszczak, www.remontowa-rsb.pl, Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~JB
1398851880
Przepraszam, co ten statek ma na dziobowym flagsztoku?
76-70-E0-57
~jakiś
1398466500
Drżyjcie ARMIE świata! Uzbrojenie nowatorskie i super skuteczne!
B4-F2-89-E2
~ja
1398458640
Działko docelowo ma mieć kaliber 35mm. Nie mogę zrozumieć dlaczego będzie 2 zestawy przenośne przeciwlotnicze (GROM/ Piorun). Powinny być na stałe zamocowane jak armaty i karabiny. Tylko w ten sposób bedą skutecznie i szybko użyte. Człowiek na pokładzie jest najsłabszym i podatnym na warunki atmosferyczne elementem w tym systemie okrętowym.
9C-1A-F3-58

Dwie agresje, dwie okupacje
Brytyjczycy żegnają Malbork
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Największy transport Abramsów w tym roku
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Zwycięska batalia o stolicę
Trenują przed „Zapadem ‘25”
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Pożegnanie z Columbią
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Kurs dla najlepszych w SERE
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Człowiek w pętli
Święto Wojsk Lądowych
Debiut polskich Patriotów
Wielkie zbrojenia za Odrą
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
„Road Runner” w Libanie
17 września 1939. Nigdy więcej
Cios w plecy
Miliardy na budowę schronów
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Wojskowi szachiści z medalem NATO
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Czołgiści w ogniu
Z najlepszymi na planszy
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Krok ku niezależności
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Hekatomba na Woli
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Brytyjczycy na wschodniej straży
Black Hawki nad Warszawą
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Orlik na Alfę
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
W poszukiwaniu majora Serafina
Apache’e nad Inowrocławiem
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
NATO – jesteśmy z Polską
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Rekompensaty na nowych zasadach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Husarz z polskim instruktorem
Państwo odbuduje dom w Wyrykach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO