moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ruszyła budowa Kormorana II

W gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding rozpoczęła się budowa prototypowego polskiego niszczyciela min Kormoran II. Gotowy okręt ma zostać przekazany marynarce wojennej za dwa lata. Ministerstwo Obrony Narodowej chce zamówić trzy tego typu jednostki. Będą kosztować półtora miliarda złotych.


Zgodnie z rozpisanym do 2026 roku programem modernizacji marynarki wojennej armia będzie przeznaczać ponad miliard złotych rocznie na nowe okręty, systemy rozpoznawcze i dowodzenia, śmigłowce i bezzałogowce (latające i pływające) – to w sumie dwadzieścia dwa programy operacyjne.

Najdroższe będą okręty podwodne. Wojsko chce kupić trzy. Trzeba będzie na nie wydać do dziewięciu miliardów złotych. Marynarka ma otrzymać także m.in. trzy okręty patrolowe z funkcją zwalczania min – kryptonim Czapla, trzy okręty obrony wybrzeża – kryptonim Miecznik oraz trzy niszczyciele min kryptonim Kormoran II.

Najszybciej mają wejść do służby te ostatnie. Jesienią ubiegłego roku Inspektorat Uzbrojenia MON zawarł umowę na zbudowanie do 2016 roku w ramach pracy badawczo-rozwojowej prototypowej jednostki. Ma to zrobić konsorcjum, któremu przewodniczy gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding (w skład wchodzą również Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej oraz Stocznia Marynarki Wojennej S.A.). Jeśli pierwszy z Kormoranów II spełni oczekiwania wojska, konsorcjum zbuduje do 2022 roku dwie kolejne jednostki tego typu. Za trzy okręty armia zapłaci nieco ponad półtora miliarda złotych.


Dziś w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding rozpoczęto cięcie pierwszych blach stali amagnetycznej, z której powstanie prototypowy Kormoran II. W uroczystości, bo cięcie blach traktowane jest jako symboliczne rozpoczęcie budowy okrętu, wziął udział wiceminister obrony narodowej Czesław Mroczek. – Mamy dobry, ambitny i przemyślany program modernizacji. Mamy środki finansowe dzięki wzrostowi gospodarczemu, dzięki sile polskiej gospodarki. W tej chwili potrzeba nam zdolności polskich inżynierów i konstruktorów, zdolności przemysłowych – podkreślił wiceminister.

Dodał, że w tej chwili warunkiem sukcesu programu unowocześnienia wojennej floty jest teraz nie wola MON, ale zdolności rodzimego przemysłu.

Reprezentujący wykonawców Andrzej Wojtkiewicz, prezes zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding, zapewniał, że konsorcjum podoła zadaniu, jakiego się podjęło. Podkreślił, że aby zbudować okręt ze stali amagnetycznej, czyli w technologii, w której do tej pory nie budowano okrętów dla polskiej marynarki wojennej, jego stocznia zainwestowała nie tylko w ludzi i ich szkolenie, ale również w specjalistyczne wyposażenie.

– Zbudowaliśmy specjalną halę, w której powstanie okręt. Dzisiejsza uroczystość to w zasadzie ostatni dzień, kiedy można ją swobodnie zwiedzać, bo jak zacznie się budowa, będziemy w niej utrzymywać bardzo rygorystyczne warunki klimatyczne, w tym czystości powietrza, aby okręt spełniał wszystkie normy narzucone przez technologię stali amagnetycznej – wyjaśniał prezes Wojtkiewicz.


Kormoran II:
– wyporność: maksymalna: 850 ton;
– długość całkowita: 58,00 m;
– szerokość: 10,30 m;
– wysokość do pokładu dziobówki: 6,40 m;
– wysokość do pokładu głównego na rufie: 4,70 m;
– zanurzenie konstrukcyjne kadłuba: 2,60 m;
– prędkość: nie mniej niż 15 w;
– zasięg pływania: nie mniej niż 2500 mil morskich;

Uzbrojenie i wyposażenie:
– zintegrowany mostek nawigacyjny;
– zintegrowany system dowodzenia i kierowania uzbrojeniem;
– armata morska – 23 mm;
– dwa wielkokalibrowe karabiny maszynowe;
– dwa przenośne przeciwlotnicze zestawy rakietowe;
– sonar podkilowy;
– sonar samobieżny (SPVDS);
– pojazdy bezzałogowe wielo- i jednokrotnego użytku;
– zdalnie odpalane ładunki wybuchowe do niszczenia min;
– dwuprzedziałowa komora dekompresyjna.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: mjr Szczepan Głuszczak, www.remontowa-rsb.pl, Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~JB
1398851880
Przepraszam, co ten statek ma na dziobowym flagsztoku?
76-70-E0-57
~jakiś
1398466500
Drżyjcie ARMIE świata! Uzbrojenie nowatorskie i super skuteczne!
B4-F2-89-E2
~ja
1398458640
Działko docelowo ma mieć kaliber 35mm. Nie mogę zrozumieć dlaczego będzie 2 zestawy przenośne przeciwlotnicze (GROM/ Piorun). Powinny być na stałe zamocowane jak armaty i karabiny. Tylko w ten sposób bedą skutecznie i szybko użyte. Człowiek na pokładzie jest najsłabszym i podatnym na warunki atmosferyczne elementem w tym systemie okrętowym.
9C-1A-F3-58

Nowi generałowie Wojska Polskiego
 
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Wyścig zbrojeń wystartował
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Kolejowy sabotaż udaremniony
Piękny przykład patriotyzmu
Prezydent wręczył awanse generalskie
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Więcej na mieszkanie za granicą
Rodzina na wagę złota
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Debiut polskiego AW149
Henry Szymanski na tropie prawdy
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Szabla hubalczyków
Strażnik nieba
Więcej polskiego trotylu dla USA
Sport kształtuje mentalność
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Double Eagle – podwodny tropiciel
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Poznać rakietowego Homara
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Podniebny Pegaz
Zatopiony problem
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Składy wysokiego ryzyka
Święto ludzi z pasją
Polskie F-16 w służbie NATO
Rex Bolizlavus
Trzy dekady DGW
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Pierwsza misja Gripenów
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Pilecki ucieka z Auschwitz
„Pułaski” na Atlantyku
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Więcej amunicji do Rosomaków
Podniebne wsparcie sojuszników
W Ełku wykuwają charaktery
Zwycięstwo mordercy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Wyrok za tragiczny wypadek
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Powstaje armia dronów
Viva Polaki! Viva liberatori!
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Baltic Sea Under Control
Medycyna na morzu
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Pracowity dyżur Typhoonów
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO