moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Konsorcjum zbuduje Kormorana

Stocznie: Remontowa i Marynarki Wojennej chcą budować nowoczesne niszczyciele min Kormoran. Dlatego założyły konsorcjum. Co na to resort obrony? – Jesteśmy gotowi do negocjacji – mówi w rozmowie z portalem polska-zbrojna gen. Waldemar Skrzypczak, wiceminister odpowiedzialny za modernizację armii.


– Szukaliśmy wśród polskich firm wykonawców, którzy podjęliby się zadań zapisanych w programie modernizacyjnym – podkreśla gen. Skrzypczak. – Długo jednak podmioty z sektora stoczniowego nie mogły dojść do porozumienia. Teraz powstało konsorcjum i jesteśmy gotowi podjąć z nim negocjacje. Będziemy pracować z każdym wiarygodnym, polskim partnerem – deklaruje wiceminister.

Konsorcjum zostało utworzone 7 stycznia tego roku. Tworzą je gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding (do 2011 Stocznia Północna SA) i gdyńska Stocznia Marynarki Wojennej – zarządzana przez syndyka masy upadłościowej. Wiodącym podmiotem jest gdańska stocznia Remontowa. Spółka ta ma dobrą pozycję na europejskim rynku okrętowym (m.in. udział we francuskim projekcie Mistral) i dobre wyniki finansowe. Jej poprzedniczka – Stocznia Północna, budowała dla armii m.in. okręty desantowe, szkolne czy kutry torpedowe. W Północnej-Remontowej powstał protoplasta dzisiejszego okrętu dowodzenia operacjami przeciwminowymi – ORP Kontradmirał Ksawery Czernicki.

Jak podaje branżowy portal altair.com.pl, nie jest wykluczone, że do konsorcjum dołączą wkrótce nowe podmioty. Na przykład gdyńskie Centrum Techniki Morskiej. Firmy te mają zająć się budową nowoczesnego, polskiego niszczyciela min Kormoran2. Ministerstwo Obrony Narodowej już rozpoczęło prace badawczo-rozwojowe nad tym projektem. – Powinny potrwać jeszcze dwa lata – mówił wiceminister Skrzypczak.

Resortowi zależy, by projekt okrętu przygotowały polskie instytucje badawczo-naukowe, a niszczyciele min zbudowała rodzima stocznia. Do polskiej Marynarki Wojennej mają trafić co najmniej trzy takie jednostki, z możliwością przedłużenia serii o dwa następne. Kormorany mają być wyposażone w bezzałogowe statki głębinowe. Jak pisał niedawno portal polska-zbrojna.pl, resortowi obrony udało się konstrukcją Kormorana 2 zainteresować Ukrainę i Kazachstan. – Jesteśmy w stanie pomóc konsorcjum w eksporcie tych okrętów, bo warto inwestować w dobre rozwiązania – mówi Skrzypczak. – Cały czas prowadzimy negocjacje z kontrahentami zagranicznymi, którzy są zainteresowani niszczycielami.

Wiceminister przyznaje, że budowa takich okrętów będzie bardzo kosztowna. Dlatego właśnie MON szuka sposobów, by obniżyć wydatki. Jednym z pomysłów na oszczędności jest znalezienie zagranicznych kupców na Kormorany.

O eksportowych możliwościach projektu Kormoran 2 czytaj też:

Kormoran 2 pod ukraińską i kazachską banderą?


autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~sorbi
1358270820
Jaka Fregata?! NIszczyciel min ,to niszczyciel min, a nie fregata !! Daleko mu do korwety , że o fregacie nie wspomnę.
16-D5-C9-87

Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Kaman – domknięcie historii
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Marynarze podjęli wyzwanie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
„Zamek” pozostał bezpieczny
Gdy ucichnie artyleria
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Mity i manipulacje
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Standardy NATO w Siedlcach
„Road Runner” w Libanie
Czy to już wojna?
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wojskowy bus do szczęścia
Nowe zasady dla kobiet w armii
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Lojalny skrzydłowy bez pilota
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Awanse w dniu narodowego święta
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Kosmiczna wystawa
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Torpeda w celu
Plan na WAM
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Ogień z Leopardów na Łotwie
Polski „Wiking” dla Danii
My, jedna armia
Pięściarska uczta w Suwałkach
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Mundurowi z benefitami
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Dzień wart stu lat
Sukces Polaka w biegu z marines
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Ułani szturmowali okopy
Dywersja na kolei. Są dowody
Is It Already War?
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO