moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Konsorcjum zbuduje Kormorana

Stocznie: Remontowa i Marynarki Wojennej chcą budować nowoczesne niszczyciele min Kormoran. Dlatego założyły konsorcjum. Co na to resort obrony? – Jesteśmy gotowi do negocjacji – mówi w rozmowie z portalem polska-zbrojna gen. Waldemar Skrzypczak, wiceminister odpowiedzialny za modernizację armii.


– Szukaliśmy wśród polskich firm wykonawców, którzy podjęliby się zadań zapisanych w programie modernizacyjnym – podkreśla gen. Skrzypczak. – Długo jednak podmioty z sektora stoczniowego nie mogły dojść do porozumienia. Teraz powstało konsorcjum i jesteśmy gotowi podjąć z nim negocjacje. Będziemy pracować z każdym wiarygodnym, polskim partnerem – deklaruje wiceminister.

Konsorcjum zostało utworzone 7 stycznia tego roku. Tworzą je gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding (do 2011 Stocznia Północna SA) i gdyńska Stocznia Marynarki Wojennej – zarządzana przez syndyka masy upadłościowej. Wiodącym podmiotem jest gdańska stocznia Remontowa. Spółka ta ma dobrą pozycję na europejskim rynku okrętowym (m.in. udział we francuskim projekcie Mistral) i dobre wyniki finansowe. Jej poprzedniczka – Stocznia Północna, budowała dla armii m.in. okręty desantowe, szkolne czy kutry torpedowe. W Północnej-Remontowej powstał protoplasta dzisiejszego okrętu dowodzenia operacjami przeciwminowymi – ORP Kontradmirał Ksawery Czernicki.

Jak podaje branżowy portal altair.com.pl, nie jest wykluczone, że do konsorcjum dołączą wkrótce nowe podmioty. Na przykład gdyńskie Centrum Techniki Morskiej. Firmy te mają zająć się budową nowoczesnego, polskiego niszczyciela min Kormoran2. Ministerstwo Obrony Narodowej już rozpoczęło prace badawczo-rozwojowe nad tym projektem. – Powinny potrwać jeszcze dwa lata – mówił wiceminister Skrzypczak.

Resortowi zależy, by projekt okrętu przygotowały polskie instytucje badawczo-naukowe, a niszczyciele min zbudowała rodzima stocznia. Do polskiej Marynarki Wojennej mają trafić co najmniej trzy takie jednostki, z możliwością przedłużenia serii o dwa następne. Kormorany mają być wyposażone w bezzałogowe statki głębinowe. Jak pisał niedawno portal polska-zbrojna.pl, resortowi obrony udało się konstrukcją Kormorana 2 zainteresować Ukrainę i Kazachstan. – Jesteśmy w stanie pomóc konsorcjum w eksporcie tych okrętów, bo warto inwestować w dobre rozwiązania – mówi Skrzypczak. – Cały czas prowadzimy negocjacje z kontrahentami zagranicznymi, którzy są zainteresowani niszczycielami.

Wiceminister przyznaje, że budowa takich okrętów będzie bardzo kosztowna. Dlatego właśnie MON szuka sposobów, by obniżyć wydatki. Jednym z pomysłów na oszczędności jest znalezienie zagranicznych kupców na Kormorany.

O eksportowych możliwościach projektu Kormoran 2 czytaj też:

Kormoran 2 pod ukraińską i kazachską banderą?


autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~sorbi
1358270820
Jaka Fregata?! NIszczyciel min ,to niszczyciel min, a nie fregata !! Daleko mu do korwety , że o fregacie nie wspomnę.
16-D5-C9-87

Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Koniec dzieciństwa
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Pływali jak morscy komandosi
Kawaleria w szkole
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Koniec pewnej epoki
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Speczespół wybierze „Orkę”
Czarnomorski szlif minerów
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
W wojsku orientują się najlepiej
Pocisk o chirurgicznej precyzji
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Człowiek jest najważniejszy
Jelcz się wzmacnia
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Mity i manipulacje
Deterrence in Polish
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Polski „Wiking” dla Danii
Medycy na start
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
W poszukiwaniu majora Serafina
Brytyjczycy na wschodniej straży
Kopuła nad bewupem
Kircholm 1605
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Priorytetowe zaangażowanie
Dywersanci atakują
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Terytorialsi w akcji
Maratońskie święto w Warszawie
„Road Runner” w Libanie
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Drugi wojskowy most
Polskie Bayraktary nad Turcją
Abolicja dla ochotników
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Pasja i fart
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Medicine for Hard Times
Młodzi i bezzałogowce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO