moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Myśliwce czekają na przeprowadzkę

Cztery samoloty służyły niegdyś w 28 Słupskim Pułku Lotnictwa Myśliwskiego. Dziś stoją na zamkniętym terenie lotniska w Redzikowie, na którym ma powstać amerykańska baza. Miłośnicy lotnictwa chcą, aby maszyny cieszyły oczy mieszkańców. Odnowili je i planują przenieść na teren pobliskiego osiedla. Brakuje im jednak na to pieniędzy.


– Boimy się, że wraz z intensyfikacją prac w ramach programu „tarczy antyrakietowej” samoloty mogą zostać bezpowrotnie stracone lub zniszczone – tłumaczy płk rez. pil. Franciszek Klimczuk, prezes Stowarzyszenia Przyjaciół 28 Słupskiego Pułku Lotnictwa Myśliwskiego. Jak dodaje, myśliwce Lim-5, MiG-19PM, MiG-21PF i MiG-23M używane niegdyś przez stacjonujący na lotnisku w Redzikowie koło Słupska 28 Pułk pozostały tam jako pomniki.

Teraz na tym terenie ma powstać amerykańska baza systemu obrony przeciwrakietowej. – Teren lotniska jest ogrodzony i nikt postronny nie ma dostępu do zabytkowych MiG-ów. Nie można ich obejrzeć ani zrobić im zdjęcia – wyjaśnia prezes. Dlatego opiekujące się maszynami stowarzyszenie, skupiające m.in. byłych pilotów i pracowników jednostki, chce przenieść je na teren pobliskiego osiedla.

– Byłyby atrakcją dla wszystkich oraz pamiątką przypominającą najlepsze lata słupskiego lotnictwa wojskowego – argumentuje płk Klimczuk. Jak dodaje, jest wśród nich prawdziwa perełka, czyli jeden z trzech zachowanych w Polsce MiG-ów-19. Pozostałe dwa stoją w Muzeum Lotnictwa w Krakowie i poznańskiej 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego.

Choć najstarsza z maszyn ma ok. 60 lat, wszystkie są w doskonałym stanie. W zeszłym roku zostały oczyszczone, odnowione i odmalowane przez członków stowarzyszenia. Teraz zabytkowe maszyny mają trafić na gminną działkę w pobliżu dawnego wojskowego osiedla. Pomiędzy nimi zostanie ulokowany stojący obecnie przed budynkiem dawnego dowództwa pułku obelisk poświęcony 19 pilotom jednostki, którzy zginęli podczas lotów.

Stowarzyszenie ma już wszystkie niezbędne zezwolenia budowlane. Trwają teraz prace porządkowe na działce. – Oczyszczamy teren, przygotowujemy cokoły, na których mają stanąć samoloty. Jedno stanowisko jest już gotowe – wylicza Wacław Łutowicz, wiceprezes stowarzyszenia.

Żeby zmniejszyć koszty przedsięwzięcia, większość prac związanych z przeniesieniem maszyn wykonują sami członkowie. Nie są jednak w stanie zapłacić za transport i wszystkie materiały, dlatego zaczęli zbiórkę pieniędzy na ten cel. Jak wylicza prezes Klimczuk, potrzebne jest ok. 10 tys. zł na wynajęcie dźwigu i lawety do przewiezienia samolotów oraz 5 tys. zł na dokończenie betonowych cokołów i montaż oświetlenia z monitoringiem. – Chcemy przenieść samoloty w czerwcu. Przez wakacje trwałyby prace montażowe i porządkowe, a uroczyste przecięcie wstęgi planujemy na 17 września, w 62. rocznicę utworzenia pułku w Redzikowie – mówi Wacław Łutowicz.

Pasjonaci liczą na wsparcie lokalnych przedsiębiorców, miłośników lotnictwa, mieszkańców i byłych osób służących w 28 Pułku. Chętni do wsparcia projektu znajdą niezbędne informacje na stronie stowarzyszenia: 28splm.webt.pl.

***
28 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego został sformowany w Redzikowie w 1951 r., a rozwiązano go w związku z reformą armii 31 grudnia 2000 r. W pułku służył m.in. jako dowódca eskadry polski kosmonauta Mirosław Hermaszewski. Jednostka traktowana była jako jedna z najważniejszych w kraju i wyposażana w nowy sprzęt. W 1956 r. w jej wyposażeniu pojawiły się produkowane w Polsce radzieckie myśliwce MiG-17, nazwane Lim-5. Trzy lata później wprowadzono MiG-i-19, pierwsze w Polsce myśliwce o ponaddźwiękowej prędkości. Natomiast w 1973 r. do pułku trafiły MiG-i-21, wówczas podstawowy samolot myśliwski w Polsce. Sześć lat później zaczęły je zastępować nowoczesne w tamtych czasach wielozadaniowe MiG-i-23. W Polsce służyły 42 maszyny tego typu, wszystkie w Redzikowie.

AD

autor zdjęć: Wacław Łutowicz

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1396800120
podobny do Su-22.
39-FF-C3-6D

Pierwsza misja Gripenów
 
Więcej na mieszkanie za granicą
Pracowity dyżur Typhoonów
Więcej amunicji do Rosomaków
Powstaje armia dronów
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
W Ełku wykuwają charaktery
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podniebne wsparcie sojuszników
Zwycięstwo mordercy
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Szabla hubalczyków
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Trzy dekady DGW
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Wyścig zbrojeń wystartował
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
„Pułaski” na Atlantyku
Podniebny Pegaz
Baltic Sea Under Control
Polskie F-16 w służbie NATO
Medycyna na morzu
Rex Bolizlavus
Strażnik nieba
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Pilecki ucieka z Auschwitz
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Viva Polaki! Viva liberatori!
Henry Szymanski na tropie prawdy
Debiut polskiego AW149
Składy wysokiego ryzyka
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Zatopiony problem
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Wyrok za tragiczny wypadek
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Kolejowy sabotaż udaremniony
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Double Eagle – podwodny tropiciel
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Sport kształtuje mentalność
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rodzina na wagę złota
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Poznać rakietowego Homara
Piękny przykład patriotyzmu
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Święto ludzi z pasją
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Więcej polskiego trotylu dla USA

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO