moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MQ-9B SkyGuardian - strażnik nieba

Kiedy do służby w Wojsku Polskim wejdą amerykańskie bezzałogowce klasy MALE – drony MQ-9B SkyGuardian, będą to nie tylko najnowocześniejsze, lecz także najmocniej uzbrojone BSP, jakimi będą dysponować polscy żołnierze. Maszyny te bowiem mogą zwalczać nie tylko cele lądowe czy statki powietrzne, lecz także jednostki nawodne.

MQ-9B SkyGuardian to opracowany w połowie ubiegłej dekady bezzałogowy statek powietrzny (BSP) klasy MALE (Medium-Altitude Long-Endurance), czyli taki, który jest przystosowany do długiego lotu na średnich wysokościach. Dron ma 11,7 m długości, skrzydła o rozpiętości 24 m i bez paliwa oraz uzbrojenia waży około dwóch ton. Około, ponieważ jego ciężar „na pusto” jest ściśle uzależniony od specjalistycznego wyposażenia – np. sensorów, systemu walki radioelektronicznej czy systemu samoobrony, które zostaną zainstalowane w nim pod kątem konkretnej misji.

 

MQ-9B SkyGuardian może ważyć maksimum 5670 kg, z tego paliwo w wewnętrznych zbiornikach maksymalnie 2721 kg, zaś uzbrojenie (bomby i rakiety): transportowane wewnątrz kadłuba – 360 kg, a na węzłach pod skrzydłami – ponad 2100 kg. Bezzałogowiec jest napędzany silnikiem Honeywell TPE331-10 o mocy 45 kVA, który umożliwia maszynie osiągnięcie prędkości maksymalnej ok. 480 km/h, przelotowej ok. 310 km/h oraz spędzenie w powietrzu ok. 40 godzin (nieoficjalnie przy oszczędzaniu paliwa może to być nawet 48 godzin).

Zwiadowca i łowca

Aby amerykański „Strażnik nieba” mógł dobrze wykonywać zadania rozpoznawczo-uderzeniowe, został wyposażony w zaawansowane systemy elektroniczne i optoelektroniczne. Sercem MQ-9B jest radar SAR AN/APY-8 Lynx II, który jest w stanie wykrywać cele z odległości ok. 90 km, a wspomagający go system optoelektroniczny AN/AAS-52 Multi-Spectral Targeting System może rejestrować obiekty oddalone aż o prawie 200 km.

Jeśli chodzi o uzbrojenie, to MQ-9B jest przystosowany do przenoszenia właściwie wszystkich nowoczesnych pocisków i bomb dostępnych w krajach NATO, od przeciwpancernych pocisków AGM-114 Hellfire oraz AGM-179 JAGM, przez kierowane bomby GBU-12 Paveway II, GBU-38 JDAM lub GBU-49, po pociski klasy powietrze–powietrze AIM-9X, AIM-120 oraz rakiety przeciwradiolokacyjne AGM-88 HARM.

Polskie Guardiany

Już niedługo te jedne z najnowocześniejszych, jeśli nie najnowocześniejsze rozpoznawczo-uderzeniowe drony klasy MALE na rynku, znajdą się w wyposażeniu Wojska Polskiego. 12 grudnia 2024 roku Agencja Uzbrojenia podpisała z ich producentem, amerykańską firmą General Atomics Aeronautical Systems Inc. kontrakt o wartości ok. 310 mln dol. netto, czyli ok. 1,5 mld zł brutto. Na mocy umowy do końca pierwszego kwartału 2027 roku do polskich żołnierzy trafi zestaw MQ-9B SkyGuardian, składający się z trzech aparatów latających. Drony mają stacjonować w 12 Bazie Bezzałogowych Statków Powietrznych im. gen. bryg. pil. Jerzego Piłata w Mirosławcu.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: General Atomics Aeronautical Systems

dodaj komentarz

komentarze


Sukces Polaka w biegu z marines
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Dywersja na kolei. Są dowody
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Polski „Wiking” dla Danii
„Road Runner” w Libanie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Standardy NATO w Siedlcach
Pięściarska uczta w Suwałkach
Brytyjczycy na wschodniej straży
Dzień wart stu lat
„Zamek” pozostał bezpieczny
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Mity i manipulacje
Marynarze podjęli wyzwanie
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Wojskowy bus do szczęścia
Gdy ucichnie artyleria
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Im ciemniej, tym lepiej
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Formoza – 50 lat morskich komandosów
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Kaman – domknięcie historii
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Is It Already War?
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Awanse w dniu narodowego święta
Nowe zasady dla kobiet w armii
Czy to już wojna?
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Plan na WAM
Ułani szturmowali okopy
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Mundurowi z benefitami
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Kosmiczna wystawa
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Torpeda w celu
My, jedna armia
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO