moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Debiut polskiego AW149

To było ważne wydarzenie dla wojska i polskiego przemysłu. Długo oczekiwany lot testowy pierwszego wielozadaniowego śmigłowca AW149 wyprodukowanego w PZL-Świdnik już za nami. Siły Zbrojne RP zamówiły 32 takie maszyny, których produkcja w kraju jest możliwa dzięki ścisłej współpracy z włoskimi zakładami Leonardo Helicopters.

– Testując w locie śmigłowiec, który jest najnowocześniejszy na świecie w tej kategorii wagowej, mamy powód do zadowolenia z naszej pracy na rzecz Wojska Polskiego – powiedział Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik (część koncernu Leonardo Helicopters), o wielozadaniowym AW149. – Przed nami kolejne egzemplarze do wyprodukowania, przetestowania w locie, a w przyszłości serwisowania. Być może zgodnie z przyszłymi potrzebami wojska także modernizacji i integracji nowych systemów.

Zapewnił również, że zakłady mają możliwości, aby zrealizować te zadania. Pierwszy AW149 krajowej produkcji wykonał lot testowy 14 kwietnia w ramach procedury potwierdzającej zgodność śmigłowca z konfiguracją projektową (Acceptance Test Procedure – ATP). Producent zapowiada, że dalsze próby w locie będą prowadzone według harmonogramu.

AW149 to średni wielozadaniowy śmigłowiec najnowszej generacji zaprojektowany przez inżynierów z koncernu Leonardo Helicopters. Powstał z myślą o takich misjach, jak: transport żołnierzy (maksymalnie 19 plus 1–2 członków załogi), dostarczanie zapasów, ewakuacja medyczna, poszukiwanie i ratownictwo w warunkach bojowych, operacje sił specjalnych, bliskie wsparcie z powietrza, dowodzenie i kierowanie oraz wywiad, obserwacja i rozpoznanie. Śmigłowiec jest przystosowany do pracy w dzień i w nocy. Jego szklany kokpit został tak zaprojektowany, by pilot mógł korzystać z gogli noktowizyjnych. Uzbrojenie AW149 mogą stanowić między innymi kierowane pociski powietrze–ziemia AGM-114R2 Hellfire II (w 2023 roku MON zamówiło u amerykańskiego producenta ponad 800 takich pocisków).

Wojsko Polskie ma otrzymać 32 śmigłowce AW149 na podstawie umowy podpisanej w lipcu 2022 roku w ramach pilnej potrzeby operacyjnej. Dostawy ustalono na lata 2023–2029. Umowa od początku zakładała całą produkcję AW149 w Polsce wraz z przeniesieniem technologii oraz utworzeniem zaplecza produkcyjnego i remontowo-obsługowego. Pierwsze zamówione śmigłowce powstały jednak jeszcze we włoskich zakładach Leonardo w Vergiate. Przed końcem 2023 roku 25 Brygada Kawalerii Powietrznej była już wyposażona w trzy AW149.

– Realizacja kontraktu na AW149 dla Wojska Polskiego jest przykładem doskonałej pracy wykonanej wspólnie przez włoskie i polskie zespoły, efektywności całego łańcucha dostaw i w końcu udanej współpracy z użytkownikiem – mówił Gian Piero Cutillo, dyrektor zarządzający Leonardo Helicopters. – Efekty tej współpracy są dla nas bodźcem do zastanowienia się, w jaki sposób moglibyśmy najlepiej sprostać przyszłym programom śmigłowcowym dla polskich sił zbrojnych. Być może za pomocą podobnych inicjatyw – dodał dyrektor włoskiej firmy, która w 2010 roku zainwestowała w PZL-Świdnik 900 mln zł przeznaczonych m.in. na: infrastrukturę, szkolenia personelu oraz transfer nowych technologii.

Jakub Zagalski

autor zdjęć: Agencja Uzbrojenia/ MON

dodaj komentarz

komentarze


Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Sukces Polaka w biegu z marines
Torpeda w celu
Kosmiczna wystawa
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Czy to już wojna?
Dzień wart stu lat
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
My, jedna armia
Awanse w dniu narodowego święta
Nowe zasady dla kobiet w armii
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Standardy NATO w Siedlcach
Im ciemniej, tym lepiej
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Gdy ucichnie artyleria
Mundurowi z benefitami
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Plan na WAM
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
„Road Runner” w Libanie
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kaman – domknięcie historii
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
„Zamek” pozostał bezpieczny
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Pięściarska uczta w Suwałkach
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Ułani szturmowali okopy
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Grecka walka z sabotażem
Marynarze podjęli wyzwanie
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Polski „Wiking” dla Danii
Mity i manipulacje

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO