moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Piloci ćwiczyli razem z Niemcami

Na Bałtyku, 30 mil od Jastarni, piloci śmigłowców Marynarki Wojennej uczyli się startować i lądować z pokładu fregaty. Za lądowisko posłużył im niemiecki okręt FGS „Mecklenburg-Vorpommern”. Żołnierze ćwiczyli także tankowanie śmigłowca z pokładu okrętu. Tego typu szkolenie siły morskie Polski i Niemiec przeprowadziły wspólnie już po raz drugi.


Śmigłowiec SH-2G, przeznaczony do śledzenia okrętów podwodnych, spotkał się z niemiecką fregatą na międzynarodowych wodach Bałtyku. W ćwiczeniach wzięło udział trzech polskich pilotów i dwóch nawigatorów. W ciągu kilku godzin wykonali ponad 30 startów i lądowań. – Trenowaliśmy w dzień i w nocy. To było ważne doświadczenie, bo sposób lądowania na niemieckiej fregacie różni się od tego, co wykonujemy na co dzień – mówi kpt. mar. pil. Sebastian Bąbel.

Śmigłowce SH-2G są przystosowane do współdziałania z fregatami klasy Oliver Hazard Perry. Polska ma dwa takie okręty – ORP „Gen. T. Kościuszko” i ORP „Gen. K. Pułaski”. – Do lądowania na ich pokładach śmigłowce podchodzą w linii prostej. Jednak na fregatach takich, jak „Mecklenburg-Vorpommern”, lądowisko jest większe, a maszyny zbliżają się do niego od strony burty, przystają w zawisie, a potem wolno przesuwają się w bok – opowiada kpt. mar. pil. Bąbel.

Podczas ćwiczeń załogi trenowały również tak zwane tankowanie na gorąco. – W czasie takiej operacji śmigłowiec siada na lądowisku, ale jego załoga na czas uzupełniania zapasów paliwa wyłącza tylko jeden silnik – wyjaśnia kpt. mar. pil. Bąbel. Tankowanie na gorąco pozwala oszczędzić czas, co jest szczególnie ważne podczas operacji bojowych. – Średnio trwa ono kwadrans, podczas gdy tradycyjne tankowanie na pokładzie okrętu zajmuje około pół godziny – mówi jeden z pilotów SH-2G. Operacja to jednak spore wyzwanie, szczególnie dla załogi fregaty. – Marynarze muszą podejść z wężem do pracującego śmigłowca. Na lądowisku panuje ogromny hałas, a do tego sam okręt kołysze się na falach. Towarzyszy temu na pewno ogromny stres – podkreśla kpt. mar. pil. Bąbel.


Ćwiczenia śmigłowca SH-2G z niemiecką fregatą FGS „Schleswig-Holstein”. Film: aviateam.pl.

Piloci Marynarki Wojennej trenowali z niemiecką fregatą już po raz drugi. Kilka miesięcy temu na Bałtyku załoga SH-2G współpracowała z okrętem FGS „Schleswig-Holstein”. – To efekt porozumienia między ministrami obrony narodowej obu państw, które zostało zawarte w maju tego roku, a także rozmów sztabowych – mówi kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Niemcy byli zainteresowani tego typu współpracą, ponieważ sami mają mało śmigłowców morskich. Pojawił się nawet projekt czasowego stacjonowania polskich śmigłowców z załogami na pokładach fregat „Brandenburg”. Miałyby one brać udział w międzynarodowych manewrach i wspólnie uczestniczyć w misjach. Na razie jednak, jak zastrzega kmdr ppor. Cichy, żadne szczegółowe ustalenia w tej sprawie nie zapadły. Natomiast kolejne wspólne ćwiczenia polskich pilotów z niemiecką fregatą mogą się odbyć już w styczniu.

Fregaty rakietowe klasy „Brandenburg” weszły do służby w połowie lat 90. Pod niemiecką banderą pływają cztery tego typu okręty. Brały udział m.in. w operacji antyterrorystycznej u wybrzeży Somalii czy kontyngencie patrolującym Morze Śródziemne w okolicach Libanu. W 2003 roku jedna z fregat wspomagała też siły międzynarodowe podczas wojny w Iraku.


SH-2G to śmigłowce przeznaczone między innymi do poszukiwania, śledzenia i zwalczania okrętów podwodnych. W polskiej Marynarce Wojennej służą od dziesięciu lat. Przez ten czas wykonywały zadania na Bałtyku, Morzu Północnym, Czarnym, Śródziemnym, Oceanie Atlantyckim. Złożony z nich komponent lotniczy dwukrotnie wchodził w skład Stałego Zespołu Sił Odpowiedzi NATO i brał udział w operacji „Active Endeavour”. Cztery SH-2G na co dzień stacjonują w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marynarka Wojenna

dodaj komentarz

komentarze

~mik
1386778440
haha: Niemiecki okręt wynurzył się zza fali, a w odwecie Polacy za sterami śmigłowca. Buu, tratatata, ta.
10-D4-B9-3B

Święto sportów walki w Warendorfie
 
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Dzień, który zmienił bieg wojny
Wyższe stawki dla niezawodowych
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Rakiety dla polskich FA-50
K2. Azjatycka pantera
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Ratownik w akcji
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Kajakami po medale
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Flyer, zdobywca przestworzy
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Podróż w ciemność
Planowano zamach na Zełenskiego
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Różycki” zwodowany
Śmierć gorsza niż wszystkie
The Power of Infrastructure
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Nowa dostawa Homarów-K
Świat F-35
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Ewakuacja Polaków z Izraela
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Pionierski dron
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Specjalsi pod nowym dowództwem
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Inwestycja w żołnierzy
Strażnicy polskiego nieba
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Wypadek Rosomaka
Policjanci w koszarach WOT
Podejrzane manewry na Bałtyku
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Drukowanie dronów
NATO przechodzi do działania
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Pancerny kot w polskim wojsku
GROM’s DNA

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO