moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Silniki dla wojska zbudują w Poznaniu

Polska armia będzie potrzebowała w najbliższych latach tysięcy silników do nowych ciężarówek, czołgów, bojowych wozów piechoty i samobieżnych haubic. Ich produkcją, remontami i serwisem zajmie się Centrum Silników Wojskowych, które powstanie w poznańskich Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych. Dziś zawarto umowę w tej sprawie.

Umowę dotyczącą powstania Centrum Silników Wojskowych podpisują (od lewej): Wojciech Dąbrowski, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., Tomasz Siemoniak, minister obrony narodowej oraz Janusz Potocki, prezes zarządu WZM S.A w Poznaniu.

Porozumienie inwestycyjne w sprawie utworzenia w stolicy Wielkopolski Centrum Silników Wojskowych podpisali Tomasz Siemoniak – minister obrony narodowej, Wojciech Dąbrowski – prezes Agencji Rozwoju Przemysłu oraz Janusz Potocki – prezes Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych z Poznania.

Jak podkreślał szef MON, polska armia w ramach programów modernizacyjnych planuje duże zakupy pojazdów, w tym przede wszystkim ciężarówek. Zgodnie z promowaną przez rząd ideą polonizacji, mają być one produkowane w naszym kraju. Niestety, po likwidacji zakładów PZL Wola, nie wytwarza się już u nas interesujących armię zespołów napędowych. A ponieważ wojsko będzie potrzebowało tysięcy silników, nie tylko do nowych ciężarówek, ale również do czołgów, bojowych wozów piechoty i samobieżnych dział, MON postanowiło wznowić produkcję motorów dla armii.

– Chcemy budować zdolności polskiego przemysłu obronnego, wykorzystując zagraniczne know-how do produkcji w Polsce – wyjaśniał minister Tomasz Siemoniak.

Szef resortu obrony dodał, że MON wybrało na miejsce produkcji silników poznańskie WZMot., ponieważ jest to przedsiębiorstwo, które ma ogromne doświadczenie w remontach użytkowanych przez naszą armię zespołów napędowych i dysponuje zapleczem naukowo-badawczym, które podoła transferowi technologii, związanemu z uruchomieniem produkcji nowoczesnych silników.


Janusz Potocki, prezes Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych z Poznania, wyjaśniał, że wielkopolska firma szukając partnera strategicznego, przez ostatni rok prowadziła rozmowy ze wszystkimi największymi producentami zespołów napędowych na świecie – Po długich negocjacjach wybraliśmy ostatecznie niemiecki koncern MTU Friedrichshafen GmbH – wyjawił prezes WZMot.

MTU Friedrichshafen GmbH to jedna z największych na świecie firm zajmujących się produkcją zespołów napędowych. Motory MTU znajdziemy m.in. w czołgach Leopard, a także, co nie jest bez znaczenia, w najnowszych wojskowych ciężarówkach rodzimego Jelcza – 442.32.

Jak podkreślał Wojciech Dąbrowski, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu, która będzie współfinansowała uruchomienie w Poznaniu Centrum Silników Wojskowych, pierwsze zespoły napędowe na licencji MTU powinny opuścić hale WZMot. już za dwa lata.

* * * * *

Polskie Siły Zbrojne mają ponad szesnaście tysięcy ciężarówek. Większość wojskowego taboru ciężarowego to auta wyprodukowane w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Samych Starów 266, których produkcja rozpoczęła się w 1973 roku, armia ma ponad trzynaście tysięcy. Plan modernizacji technicznej na lata 2012–2022 zakłada stopniową wymianę wojskowych pojazdów. Obecnie trwają negocjacje z Jelczem w sprawie kupna 866 samochodów średniej ładowności wysokiej mobilności.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Tadeusz Wróbel, mjr Robert Siemaszko / DPI MON

dodaj komentarz

komentarze

~JSM
1518960360
Minęło lat pięć i o produkcji silników wszyscy zapomnieli.
D7-43-4B-F3
~ja-nek
1382972700
To dobrze że wybrali MTU, ciekawe czy będą robić same silniki, czy też power-packi.
D6-4D-38-A9

Sport kształtuje mentalność
 
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Podniebne wsparcie sojuszników
Promujemy polski sprzęt wojskowy
DriX – towarzysz okrętu
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Obierki z błotem
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Poznać rakietowego Homara
Apache’e na horyzoncie
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Henry Szymanski na tropie prawdy
Walka pod napięciem
Wiedza na trudne czasy
Pracowity dyżur Typhoonów
Szabla hubalczyków
Historyczna umowa z Francją
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Polskie F-16 w służbie NATO
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Koniec wojny, którego nie znamy
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Pegaz nad Europą
Nasi czołgiści najlepsi
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Nowy prezes PGZ-etu
Początek „Burzy”
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Rodzina na wagę złota
Wspólna wola obrony
Gdy sekundy decydują o życiu
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Na pomoc po katastrofie
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Podniebny Pegaz
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Składy wysokiego ryzyka
Ustawa bliżej żołnierzy
Więcej amunicji do Rosomaków
Pierwsza misja Gripenów
Więcej na mieszkanie za granicą
Pod żaglami – niepokonani z AMW
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Gra o kapitulację
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Więcej polskiego trotylu dla USA
Ogień z nabrzeża
Ukwiał z Gdańska
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Nowa siła uderzeniowa
Nowa partia Abramsów już w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO