moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowy Sokół dla VIP-ów

Trzeci śmigłowiec do przewozu najważniejszych osób w państwie wylądował na lotnisku w Warszawie. 1 Baza Lotnictwa Transportowego otrzyma w tym roku jeszcze dwa Sokoły W-3WA w wersji VIP. Śmigłowcem z dwuosobową załogą może podróżować osiem osób. Salonik jest klimatyzowany, wyposażony w sprzęt audio-wideo oraz pokładowy telefon komórkowy.


Nowy śmigłowiec o numerze 1016 przyprowadzili do jednostki kpt. pilot Artur Zakarzewski i kpt. pilot Paweł Rokicki. Maszynę wyprodukowały zakłady PZL Świdnik.

W 1 Bazie Lotnictwa Transportowego stoją już dwa śmigłowce do przewozu najważniejszych osób w państwie. Testy pierwszego zakończyły się w styczniu tego roku. Wtedy też do jednostki dotarł pierwszy zmodernizowany wiropłat.

W-3WA jest dobrze wyciszony, a ze względu na wytłumienie drgań także łatwiejszy w pilotażu. Piloci chwalą go zwłaszcza za nowoczesny kokpit, wyposażony między innymi w wysokiej klasy radar pogodowy i GPS. – W kokpicie zmodyfikowano tylko niektóre urządzenia, by piloci i technicy nie musieli przechodzić dodatkowego przeszkolenia – wyjaśniał niedawno ppłk Stanisław Kondrat z 1 Bazy Lotnictwa Transportowego. Oficer uczestniczył w oblotach tego śmigłowca.

Na pokładzie nowego Sokoła może podróżować osiem osób. Załoga jest dwuosobowa. Salonik dla VIP-ów jest klimatyzowany, wyposażony w sprzęt audio-wideo i pokładowy telefon komórkowy.
Maksymalna prędkość przelotowa śmigłowca to 235 km/h, a jego maksymalny zasięg wynosi 734 km. Z dodatkowym zbiornikiem paliwa maszyna może pokonać w powietrzu do 1180 km.

Dwa Sokoły odebrane w pierwszym kwartale tego roku mają już za sobą pierwsze loty z politykami. – Jeden ze śmigłowców leciał z prezydentem na szczyt Grupy Wyszehradzkiej – mówi jeden z lotników.

– Śmigłowce dużo latają i dobrze się sprawdzają – dodaje ppłk Artur Goławski, rzecznik Dowództwa Sił Powietrznych.

Siły Powietrzne mają dostać w sumie pięć śmigłowców W-3WA Sokół do przewozu najważniejszych osób w państwie. Tak zakłada umowa zawarta między Inspektoratem Uzbrojenia Sił Zbrojnych a producentem. – Kolejne dwie maszyny mamy odebrać do końca tego roku. Są jeszcze w produkcji, ale liczymy, że terminy zostaną dotrzymane – podkreśla ppłk Goławski.

Umowa na dostawę śmigłowców została podpisana w grudniu 2011 roku. Wartość zamówienia to prawie 189 mln zł. Dokument zakłada, że razem ze śmigłowcami wojsko otrzyma pakiet logistyczny.

Najważniejsze osoby w państwie podróżują Sokołami, czarterowanymi embraerami i wojskowymi samolotami transportowymi CASA. Po katastrofie smoleńskiej wycofano z użycia pasażerskie Tu-154 i Jak-40.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: por. Małgorzata Starzomska

dodaj komentarz

komentarze


wGotowości do reakcji
Pociski rakietowe dla Husarzy
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Kapral Bartnik mistrzem świata
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Wojsko ma swojego satelitę!
Plan na WAM
Noc Dnia Podchorążego
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Po co wojsku satelity?
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
AW149 made in Poland
Niebo pod osłoną
Najdłuższa noc
Razem na ratunek
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
Zwrot na Bałtyk
Nowe zasady dla kobiet w armii
Skytrucki dla Niemiec
Wojskowy bus do szczęścia
Dzień wart stu lat
Obywatele chcą być #wGotowości
Marynarze podjęli wyzwanie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Mundurowi z benefitami
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Więcej Herculesów dla Abramsów
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
Zwalczyć strach, rozwiać mity
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Polski „Wiking” dla Danii
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Komplet medali wojskowych na ringu
Nowe Kraby w Sulechowie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
107 lat polskiej Marynarki Wojennej
Wojsko na Horyzoncie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Militarne Schengen
Polscy marynarze na misjach
Borsuki zadomowiły się na poligonie
The Darker, the Better
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
W krainie Świętego Mikołaja
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Gdy ucichnie artyleria
Pancerniacy jadą na misję

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO