moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowy Sokół dla VIP-ów

Trzeci śmigłowiec do przewozu najważniejszych osób w państwie wylądował na lotnisku w Warszawie. 1 Baza Lotnictwa Transportowego otrzyma w tym roku jeszcze dwa Sokoły W-3WA w wersji VIP. Śmigłowcem z dwuosobową załogą może podróżować osiem osób. Salonik jest klimatyzowany, wyposażony w sprzęt audio-wideo oraz pokładowy telefon komórkowy.


Nowy śmigłowiec o numerze 1016 przyprowadzili do jednostki kpt. pilot Artur Zakarzewski i kpt. pilot Paweł Rokicki. Maszynę wyprodukowały zakłady PZL Świdnik.

W 1 Bazie Lotnictwa Transportowego stoją już dwa śmigłowce do przewozu najważniejszych osób w państwie. Testy pierwszego zakończyły się w styczniu tego roku. Wtedy też do jednostki dotarł pierwszy zmodernizowany wiropłat.

W-3WA jest dobrze wyciszony, a ze względu na wytłumienie drgań także łatwiejszy w pilotażu. Piloci chwalą go zwłaszcza za nowoczesny kokpit, wyposażony między innymi w wysokiej klasy radar pogodowy i GPS. – W kokpicie zmodyfikowano tylko niektóre urządzenia, by piloci i technicy nie musieli przechodzić dodatkowego przeszkolenia – wyjaśniał niedawno ppłk Stanisław Kondrat z 1 Bazy Lotnictwa Transportowego. Oficer uczestniczył w oblotach tego śmigłowca.

Na pokładzie nowego Sokoła może podróżować osiem osób. Załoga jest dwuosobowa. Salonik dla VIP-ów jest klimatyzowany, wyposażony w sprzęt audio-wideo i pokładowy telefon komórkowy.
Maksymalna prędkość przelotowa śmigłowca to 235 km/h, a jego maksymalny zasięg wynosi 734 km. Z dodatkowym zbiornikiem paliwa maszyna może pokonać w powietrzu do 1180 km.

Dwa Sokoły odebrane w pierwszym kwartale tego roku mają już za sobą pierwsze loty z politykami. – Jeden ze śmigłowców leciał z prezydentem na szczyt Grupy Wyszehradzkiej – mówi jeden z lotników.

– Śmigłowce dużo latają i dobrze się sprawdzają – dodaje ppłk Artur Goławski, rzecznik Dowództwa Sił Powietrznych.

Siły Powietrzne mają dostać w sumie pięć śmigłowców W-3WA Sokół do przewozu najważniejszych osób w państwie. Tak zakłada umowa zawarta między Inspektoratem Uzbrojenia Sił Zbrojnych a producentem. – Kolejne dwie maszyny mamy odebrać do końca tego roku. Są jeszcze w produkcji, ale liczymy, że terminy zostaną dotrzymane – podkreśla ppłk Goławski.

Umowa na dostawę śmigłowców została podpisana w grudniu 2011 roku. Wartość zamówienia to prawie 189 mln zł. Dokument zakłada, że razem ze śmigłowcami wojsko otrzyma pakiet logistyczny.

Najważniejsze osoby w państwie podróżują Sokołami, czarterowanymi embraerami i wojskowymi samolotami transportowymi CASA. Po katastrofie smoleńskiej wycofano z użycia pasażerskie Tu-154 i Jak-40.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: por. Małgorzata Starzomska

dodaj komentarz

komentarze


MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Standardy NATO w Siedlcach
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Sukces Polaka w biegu z marines
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
„Road Runner” w Libanie
Sportowcy na poligonie
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Niespokojny poranek pilotów
Marynarze podjęli wyzwanie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Kircholm 1605
Inwestycja w bezpieczeństwo
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Marynarze mają nowe motorówki
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pomnik nieznanych bohaterów
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Abolicja dla ochotników
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Kolejny kontrakt Dezametu
Husarze bliżej Polski
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wellington „Zosia” znad Bremy
Brytyjczycy na wschodniej straży
Starcie pancerniaków
Pamięć łączy pokolenia
Zasiać strach w szeregach wroga
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Pięściarska uczta w Suwałkach
Koniec dzieciństwa
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szansa na nowe życie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Męska sprawa: profilaktyka
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Operacja NATO u brzegów Estonii
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Mity i manipulacje
Polski „Wiking” dla Danii
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Odznaczenia za wzorową służbę
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO