moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowy Sokół dla VIP-ów

Trzeci śmigłowiec do przewozu najważniejszych osób w państwie wylądował na lotnisku w Warszawie. 1 Baza Lotnictwa Transportowego otrzyma w tym roku jeszcze dwa Sokoły W-3WA w wersji VIP. Śmigłowcem z dwuosobową załogą może podróżować osiem osób. Salonik jest klimatyzowany, wyposażony w sprzęt audio-wideo oraz pokładowy telefon komórkowy.


Nowy śmigłowiec o numerze 1016 przyprowadzili do jednostki kpt. pilot Artur Zakarzewski i kpt. pilot Paweł Rokicki. Maszynę wyprodukowały zakłady PZL Świdnik.

W 1 Bazie Lotnictwa Transportowego stoją już dwa śmigłowce do przewozu najważniejszych osób w państwie. Testy pierwszego zakończyły się w styczniu tego roku. Wtedy też do jednostki dotarł pierwszy zmodernizowany wiropłat.

W-3WA jest dobrze wyciszony, a ze względu na wytłumienie drgań także łatwiejszy w pilotażu. Piloci chwalą go zwłaszcza za nowoczesny kokpit, wyposażony między innymi w wysokiej klasy radar pogodowy i GPS. – W kokpicie zmodyfikowano tylko niektóre urządzenia, by piloci i technicy nie musieli przechodzić dodatkowego przeszkolenia – wyjaśniał niedawno ppłk Stanisław Kondrat z 1 Bazy Lotnictwa Transportowego. Oficer uczestniczył w oblotach tego śmigłowca.

Na pokładzie nowego Sokoła może podróżować osiem osób. Załoga jest dwuosobowa. Salonik dla VIP-ów jest klimatyzowany, wyposażony w sprzęt audio-wideo i pokładowy telefon komórkowy.
Maksymalna prędkość przelotowa śmigłowca to 235 km/h, a jego maksymalny zasięg wynosi 734 km. Z dodatkowym zbiornikiem paliwa maszyna może pokonać w powietrzu do 1180 km.

Dwa Sokoły odebrane w pierwszym kwartale tego roku mają już za sobą pierwsze loty z politykami. – Jeden ze śmigłowców leciał z prezydentem na szczyt Grupy Wyszehradzkiej – mówi jeden z lotników.

– Śmigłowce dużo latają i dobrze się sprawdzają – dodaje ppłk Artur Goławski, rzecznik Dowództwa Sił Powietrznych.

Siły Powietrzne mają dostać w sumie pięć śmigłowców W-3WA Sokół do przewozu najważniejszych osób w państwie. Tak zakłada umowa zawarta między Inspektoratem Uzbrojenia Sił Zbrojnych a producentem. – Kolejne dwie maszyny mamy odebrać do końca tego roku. Są jeszcze w produkcji, ale liczymy, że terminy zostaną dotrzymane – podkreśla ppłk Goławski.

Umowa na dostawę śmigłowców została podpisana w grudniu 2011 roku. Wartość zamówienia to prawie 189 mln zł. Dokument zakłada, że razem ze śmigłowcami wojsko otrzyma pakiet logistyczny.

Najważniejsze osoby w państwie podróżują Sokołami, czarterowanymi embraerami i wojskowymi samolotami transportowymi CASA. Po katastrofie smoleńskiej wycofano z użycia pasażerskie Tu-154 i Jak-40.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: por. Małgorzata Starzomska

dodaj komentarz

komentarze


Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Dzień wart stu lat
Czy to już wojna?
Mity i manipulacje
Ku wiecznej pamięci
Gdy ucichnie artyleria
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Pięściarska uczta w Suwałkach
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Polski „Wiking” dla Danii
„Road Runner” w Libanie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Formoza – 50 lat morskich komandosów
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Jesteśmy dziećmi wolności
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Mundurowi z benefitami
Brytyjczycy na wschodniej straży
Grecka walka z sabotażem
Arteterapia dla weteranów
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Starcie pancerniaków
Marynarze podjęli wyzwanie
Kosmiczna wystawa
Im ciemniej, tym lepiej
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Plan na WAM
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
OPW budują świadomość obronną
Zasiać strach w szeregach wroga
Sportowcy na poligonie
Awanse w dniu narodowego święta
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Torpeda w celu
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Kaman – domknięcie historii
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Ułani szturmowali okopy
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Wellington „Zosia” znad Bremy
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Sukces Polaka w biegu z marines
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Standardy NATO w Siedlcach
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Abolicja dla ochotników

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO