moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowy Sokół dla VIP-ów

Trzeci śmigłowiec do przewozu najważniejszych osób w państwie wylądował na lotnisku w Warszawie. 1 Baza Lotnictwa Transportowego otrzyma w tym roku jeszcze dwa Sokoły W-3WA w wersji VIP. Śmigłowcem z dwuosobową załogą może podróżować osiem osób. Salonik jest klimatyzowany, wyposażony w sprzęt audio-wideo oraz pokładowy telefon komórkowy.


Nowy śmigłowiec o numerze 1016 przyprowadzili do jednostki kpt. pilot Artur Zakarzewski i kpt. pilot Paweł Rokicki. Maszynę wyprodukowały zakłady PZL Świdnik.

W 1 Bazie Lotnictwa Transportowego stoją już dwa śmigłowce do przewozu najważniejszych osób w państwie. Testy pierwszego zakończyły się w styczniu tego roku. Wtedy też do jednostki dotarł pierwszy zmodernizowany wiropłat.

W-3WA jest dobrze wyciszony, a ze względu na wytłumienie drgań także łatwiejszy w pilotażu. Piloci chwalą go zwłaszcza za nowoczesny kokpit, wyposażony między innymi w wysokiej klasy radar pogodowy i GPS. – W kokpicie zmodyfikowano tylko niektóre urządzenia, by piloci i technicy nie musieli przechodzić dodatkowego przeszkolenia – wyjaśniał niedawno ppłk Stanisław Kondrat z 1 Bazy Lotnictwa Transportowego. Oficer uczestniczył w oblotach tego śmigłowca.

Na pokładzie nowego Sokoła może podróżować osiem osób. Załoga jest dwuosobowa. Salonik dla VIP-ów jest klimatyzowany, wyposażony w sprzęt audio-wideo i pokładowy telefon komórkowy.
Maksymalna prędkość przelotowa śmigłowca to 235 km/h, a jego maksymalny zasięg wynosi 734 km. Z dodatkowym zbiornikiem paliwa maszyna może pokonać w powietrzu do 1180 km.

Dwa Sokoły odebrane w pierwszym kwartale tego roku mają już za sobą pierwsze loty z politykami. – Jeden ze śmigłowców leciał z prezydentem na szczyt Grupy Wyszehradzkiej – mówi jeden z lotników.

– Śmigłowce dużo latają i dobrze się sprawdzają – dodaje ppłk Artur Goławski, rzecznik Dowództwa Sił Powietrznych.

Siły Powietrzne mają dostać w sumie pięć śmigłowców W-3WA Sokół do przewozu najważniejszych osób w państwie. Tak zakłada umowa zawarta między Inspektoratem Uzbrojenia Sił Zbrojnych a producentem. – Kolejne dwie maszyny mamy odebrać do końca tego roku. Są jeszcze w produkcji, ale liczymy, że terminy zostaną dotrzymane – podkreśla ppłk Goławski.

Umowa na dostawę śmigłowców została podpisana w grudniu 2011 roku. Wartość zamówienia to prawie 189 mln zł. Dokument zakłada, że razem ze śmigłowcami wojsko otrzyma pakiet logistyczny.

Najważniejsze osoby w państwie podróżują Sokołami, czarterowanymi embraerami i wojskowymi samolotami transportowymi CASA. Po katastrofie smoleńskiej wycofano z użycia pasażerskie Tu-154 i Jak-40.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: por. Małgorzata Starzomska

dodaj komentarz

komentarze


Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Militarne Schengen
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Kapral Bartnik mistrzem świata
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Szwedzi w pętli
Polski „Wiking” dla Danii
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Razem na ratunek
Czwarta dostawa Abramsów
Nadchodzi era Borsuka
Holenderska misja na polskim niebie
Czas na polskie Borsuki
Borsuki jadą do wojska!
Gdy ucichnie artyleria
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Artylerzyści mają moc!
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Komplet medali wojskowych na ringu
Z Su-22 dronów nie będzie
Przygotowani znaczy bezpieczni
W krainie Świętego Mikołaja
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Trzy „Duchy" na Bałtyk
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Dzień wart stu lat
Uczelnie łączą siły
Niebo pod osłoną
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Wojskowa łączność w Kosmosie
Mundurowi z benefitami
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Po co wojsku satelity?
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Sportowcy podsumowali 2025 rok
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Plan na WAM
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Don’t Get Hacked
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Wojsko przetestuje nowe technologie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Nowe zasady dla kobiet w armii
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Wojsko ma swojego satelitę!
Pancerniacy jadą na misję
Zwrot na Bałtyk
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Najdłuższa noc
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO