moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Do „Jastrzębia” przez Stany

Właśnie spełnia się moje marzenie – podkreśla ppor. Maciej Krakowian. Młody oficer z bazy lotniczej na poznańskich Krzesinach po Wielkanocy rozpocznie blisko 2-letnie szkolenie w Stanach Zjednoczonych. Nauczy się latać na trzech typach maszyn, w tym myśliwcem F-16.

Na samolocie T-6 ppor. Maciej Krakowian będzie przygotowywał się do lotów myśliwcem F-16. Fot. US Air Force.

Ppor. Krakowian jest już w Stanach Zjednoczonych. Dokładnie 2 kwietnia otworzy kolejny rozdział swojej lotniczej przygody. Tego dnia w bazie Vance rozpocznie sześciotygodniowe szkolenie teoretyczne, które przygotuje go do pilotowania samolotu T-6 (amerykański odpowiednik szkolno-treningowej maszyny Orlik). Ale to dopiero początek. – Kolejnym etapem będzie zaawansowany kurs latania odrzutowcem T-38C, który z kolei da podstawy do najważniejszej części szkolenia: kursu pilotażu wielozadaniowego samolotu F-16. Zostanie on przeprowadzony w bazie lotniczej Tucson w Arizonie – wyjaśnia por. Piotr Radzimski, rzecznik prasowy 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego, w której na co dzień służy ppor. Krakowian.

Oficer będzie się uczył i mieszkał w Stanach Zjednoczonych przez blisko dwa lata. – Do Polski wróci jako pełnoprawny pilot „Jastrzębia” – podkreśla por. Radzimski.

Ppor. Krakowian ukończył Liceum Lotnicze w Dęblinie. Potem zdecydował się na studia za oceanem. – Miałem zaszczyt studiować i ukończyć Akademię Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych w Colorado Springs. Był to rezultat wygrania kwalifikacji rozpisanych przez uczelnię w ramach międzynarodowej współpracy – wspomina ppor. Krakowian.

Teraz przed nim jeszcze poważniejsze wyzwanie. – Najtrudniejsze będzie opanowanie ogromnej ilości informacji o każdym z trzech samolotów w zaledwie dwa lata, ale myślę, że sobie poradzę – przyznaje. – Z doświadczeniem, które wyniosłem z dęblińskiego liceum, amerykańskiej akademii, a potem jeszcze kursu w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych, nie powinno to być aż tak trudne – dodaje.

Polskie Siły Powietrzne mają 48 samolotów F-16 i kilkudziesięciu lotników, którzy mogą je pilotować. Od niedawna Polacy mogą szkolić kolejnych sami. Nasi instruktorzy zdobyli w Stanach Zjednoczonych potrzebne do tego uprawnienia. W bazie lotniczej na Krzesinach dwa razy prowadzony był tak zwany Basic Course, czyli podstawowy kurs pilotażu F-16. Łącznie szkolenie ukończyło sześciu pilotów. Dwóch kolejnych jest w jego trakcie.

Ale polska armia nie zrezygnowała z pomocy Amerykanów. A przykładem jest nie tylko ppor. Krakowian. Od jesieni ubiegłego roku w podobnym kursie bierze udział inny absolwent liceum w Dęblinie oraz US Air Force Academy ppor. Kajetan Łapczuk. – Od stycznia lata już samolotem T-6 – informuje por. Radzimski.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: US Air Force

dodaj komentarz

komentarze

~HAARP
1364734620
"(...)Ale polska armia nie zrezygnowała z pomocy Amerykanów. A przykładem jest nie tylko ppor. Krakowian. Od jesieni ubiegłego roku w podobnym kursie bierze udział inny absolwent liceum w Dęblinie oraz US Air Force Academy ppor. Kajetan Łapczuk. – Od stycznia lata już samolotem T-6 – informuje por. Radzimski.(...)" Autor artykułu nawet słowem nie zająknął się o kosztach tego szkolenia, co świadczy tylko o poziomie warsztatu dziennikarskiego i przesłaniu...nasza współpraca z USA w programie F-16 układa się wzorowo, jesteśmy sojusznikami na dobre i na złe, jak trzeba będzie to dopłacimy, nawet gdybyśmy mieli przepłacić...za ten pożal się Boże sojusz, przekonując się w chwili próby, że w priorytetach polityki zagranicznej USA znajdujemy się w okolicach Senegalu i Burkina Faso...dzierżąc za to pierwsze miejsce w kategorii "FRAJERA", gdy trzeba za coś zapłacić! Więcej profesjonalizmu, bo bijecie się o podium ze "Stars and stripes" Łyżka dziegciu do tej beczki miodu...http://www.wprost.pl/ar/338954/Polskie-asy-emigruja/?pg=1...napiszcie prawdę o tym Centrum Serwisowym w Bydgoszczy i naszym poziomie autonomiczności w obsłudze i serwisowaniu samolotów F-16, bez udziału i wsparcia producenta...poziom Turcji to raczej nie jest! Możemy zintegrować inne uzbrojenie niż amerykańskie???Mamy źródłowe kody dostępu??? Posiadamy przygotowanych pilotów i obsługę naziemną do operowania z DOLi, w sytuacji W, po nieuchronnych zniszczeniu Krzesin i Łask? Posiadamy chociaż jeden samolot klasy AEW&C nie mówiąc już o MRTT? Skończcie z tą propagandą sukcesu, bo ktoś pomyśli, że najlepszym pomysłem na zastąpienie przewidzianych do wycofania Suk, będzie kolejna eskadra F-16...
14-9A-D8-D8

Kto zostanie Asem Sportu?
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Plan na WAM
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Niemieckie wsparcie z powietrza
Mundurowi z benefitami
Gdy ucichnie artyleria
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Wojsko ma swojego satelitę!
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
The Taste of Military Service
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nowe K9 w Węgorzewie
Panczeniści na podium w Hamar
Seryjny Heron coraz bliżej
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Święto sportowców w mundurach
Paczka dla bohatera już w drodze!
Wisła dopłynęła
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Combat 56 u terytorialsów
Odpalili K9 Thunder
„Burza” nabiera kształtów
Nowe zasady dla kobiet w armii
Służba w kadrze
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Kolejne AW149 nadlatują
Dzień wart stu lat
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Najdłuższa noc
Niebo pod osłoną
Militarne Schengen
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Polski Rosomak dalej w produkcji
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Snowboardzistka i pływacy na medal
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Astronauta w Szkole Orląt
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Aby granica była bezpieczna
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Historyczna „Wisła”
Gala Boksu na Bemowie
Pancerniacy jadą na misję
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO