moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Do „Jastrzębia” przez Stany

Właśnie spełnia się moje marzenie – podkreśla ppor. Maciej Krakowian. Młody oficer z bazy lotniczej na poznańskich Krzesinach po Wielkanocy rozpocznie blisko 2-letnie szkolenie w Stanach Zjednoczonych. Nauczy się latać na trzech typach maszyn, w tym myśliwcem F-16.

Na samolocie T-6 ppor. Maciej Krakowian będzie przygotowywał się do lotów myśliwcem F-16. Fot. US Air Force.

Ppor. Krakowian jest już w Stanach Zjednoczonych. Dokładnie 2 kwietnia otworzy kolejny rozdział swojej lotniczej przygody. Tego dnia w bazie Vance rozpocznie sześciotygodniowe szkolenie teoretyczne, które przygotuje go do pilotowania samolotu T-6 (amerykański odpowiednik szkolno-treningowej maszyny Orlik). Ale to dopiero początek. – Kolejnym etapem będzie zaawansowany kurs latania odrzutowcem T-38C, który z kolei da podstawy do najważniejszej części szkolenia: kursu pilotażu wielozadaniowego samolotu F-16. Zostanie on przeprowadzony w bazie lotniczej Tucson w Arizonie – wyjaśnia por. Piotr Radzimski, rzecznik prasowy 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego, w której na co dzień służy ppor. Krakowian.

Oficer będzie się uczył i mieszkał w Stanach Zjednoczonych przez blisko dwa lata. – Do Polski wróci jako pełnoprawny pilot „Jastrzębia” – podkreśla por. Radzimski.

Ppor. Krakowian ukończył Liceum Lotnicze w Dęblinie. Potem zdecydował się na studia za oceanem. – Miałem zaszczyt studiować i ukończyć Akademię Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych w Colorado Springs. Był to rezultat wygrania kwalifikacji rozpisanych przez uczelnię w ramach międzynarodowej współpracy – wspomina ppor. Krakowian.

Teraz przed nim jeszcze poważniejsze wyzwanie. – Najtrudniejsze będzie opanowanie ogromnej ilości informacji o każdym z trzech samolotów w zaledwie dwa lata, ale myślę, że sobie poradzę – przyznaje. – Z doświadczeniem, które wyniosłem z dęblińskiego liceum, amerykańskiej akademii, a potem jeszcze kursu w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych, nie powinno to być aż tak trudne – dodaje.

Polskie Siły Powietrzne mają 48 samolotów F-16 i kilkudziesięciu lotników, którzy mogą je pilotować. Od niedawna Polacy mogą szkolić kolejnych sami. Nasi instruktorzy zdobyli w Stanach Zjednoczonych potrzebne do tego uprawnienia. W bazie lotniczej na Krzesinach dwa razy prowadzony był tak zwany Basic Course, czyli podstawowy kurs pilotażu F-16. Łącznie szkolenie ukończyło sześciu pilotów. Dwóch kolejnych jest w jego trakcie.

Ale polska armia nie zrezygnowała z pomocy Amerykanów. A przykładem jest nie tylko ppor. Krakowian. Od jesieni ubiegłego roku w podobnym kursie bierze udział inny absolwent liceum w Dęblinie oraz US Air Force Academy ppor. Kajetan Łapczuk. – Od stycznia lata już samolotem T-6 – informuje por. Radzimski.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: US Air Force

dodaj komentarz

komentarze

~HAARP
1364734620
"(...)Ale polska armia nie zrezygnowała z pomocy Amerykanów. A przykładem jest nie tylko ppor. Krakowian. Od jesieni ubiegłego roku w podobnym kursie bierze udział inny absolwent liceum w Dęblinie oraz US Air Force Academy ppor. Kajetan Łapczuk. – Od stycznia lata już samolotem T-6 – informuje por. Radzimski.(...)" Autor artykułu nawet słowem nie zająknął się o kosztach tego szkolenia, co świadczy tylko o poziomie warsztatu dziennikarskiego i przesłaniu...nasza współpraca z USA w programie F-16 układa się wzorowo, jesteśmy sojusznikami na dobre i na złe, jak trzeba będzie to dopłacimy, nawet gdybyśmy mieli przepłacić...za ten pożal się Boże sojusz, przekonując się w chwili próby, że w priorytetach polityki zagranicznej USA znajdujemy się w okolicach Senegalu i Burkina Faso...dzierżąc za to pierwsze miejsce w kategorii "FRAJERA", gdy trzeba za coś zapłacić! Więcej profesjonalizmu, bo bijecie się o podium ze "Stars and stripes" Łyżka dziegciu do tej beczki miodu...http://www.wprost.pl/ar/338954/Polskie-asy-emigruja/?pg=1...napiszcie prawdę o tym Centrum Serwisowym w Bydgoszczy i naszym poziomie autonomiczności w obsłudze i serwisowaniu samolotów F-16, bez udziału i wsparcia producenta...poziom Turcji to raczej nie jest! Możemy zintegrować inne uzbrojenie niż amerykańskie???Mamy źródłowe kody dostępu??? Posiadamy przygotowanych pilotów i obsługę naziemną do operowania z DOLi, w sytuacji W, po nieuchronnych zniszczeniu Krzesin i Łask? Posiadamy chociaż jeden samolot klasy AEW&C nie mówiąc już o MRTT? Skończcie z tą propagandą sukcesu, bo ktoś pomyśli, że najlepszym pomysłem na zastąpienie przewidzianych do wycofania Suk, będzie kolejna eskadra F-16...
14-9A-D8-D8

MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Wellington „Zosia” znad Bremy
Marynarze podjęli wyzwanie
Mity i manipulacje
Sukces Polaka w biegu z marines
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Marynarze mają nowe motorówki
Kircholm 1605
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Nie daj się zhakować
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Inwestycja w bezpieczeństwo
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Pięściarska uczta w Suwałkach
Męska sprawa: profilaktyka
Polski „Wiking” dla Danii
Starcie pancerniaków
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Abolicja dla ochotników
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Kaman – domknięcie historii
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Zasiać strach w szeregach wroga
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Standardy NATO w Siedlcach
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Nowe zasady dla kobiet w armii
Kolejny kontrakt Dezametu
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Rusza program „wGotowości”
Brytyjczycy na wschodniej straży
Koniec dzieciństwa
Mundurowi z benefitami
Niespokojny poranek pilotów
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Sportowcy na poligonie
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Odznaczenia za wzorową służbę
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
„Road Runner” w Libanie
Pomnik nieznanych bohaterów
Szansa na nowe życie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO