moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Langusty i Goździki koleją na poligon

Haubice 2S1 Goździk, wyrzutnie rakietowe Langusta i BM21, samochody ciężarowe – w sumie prawie 50 sztuk ciężkiego sprzętu wojsko załadowało na mierzącą około 600 metrów platformę kolejową. Niebawem ten tabor ruszy na poligon do Drawska Pomorskiego, gdzie będą ćwiczyć artylerzyści.


Żołnierze z 5 Pułku Artylerii z Sulechowa, którzy tak jak ich sprzęt, na miejsce dotrą pociągiem, przeszli szkolenie z zasad załadunku ciężkiego uzbrojenia na platformy kolejowe. Ćwiczenia odbyły się na sulechowskiej stacji kolejowej.

Uzbrojenie najpierw zostało ustawione przed rampą, następnie kierowcy – naprowadzani przez innych żołnierzy – wprowadzili pojazdy na platformę. Później sprzęt został zabezpieczony specjalnymi pasami i klinami. – Nietrudno tu o wypadek. Ważne więc, by sprzęt ustawić tak, aby nie stoczył się z platformy podczas transportu – wyjaśnia kpt. Marcin Stajkowski, oficer prasowy 5 Pułku Artylerii.

Żołnierze musieli też zmieścić się w określonym czasie. – Wszystkie elementy ćwiczyliśmy w ramach zajęć taktycznych – mówi żołnierz 5 Pułku.

Prawdziwy, a nie tylko ćwiczebny załadunek żołnierze z Sulechowa zaczną 18 lutego. Po zabezpieczeniu sprzętu i sprawdzeniu, czy jest właściwie ustawiony, pociąg ruszy w trasę przez Czerwieńsk i Kostrzyn nad Odrą do stacji w Prostyni.

– Dla wojska transport koleją jest wygodnym rozwiązaniem z kilku powodów. Przejazd drogami publicznymi pojazdów gąsienicowych zająłby dużo czasu. No i sprzęt w ten sposób szybciej się zużywa. Gdybyśmy mieli z kolei przewieźć go na lawetach, musiałoby ich być bardzo dużo – podkreśla kpt. Stajkowski.

Podróż potrwa około 24 godzin. – Nasz transport zostanie uwzględniony w codziennym rozkładzie jazdy. Zazwyczaj są wybierane te drogi, na których ruch kolejowy jest najmniejszy, dlatego też zdarza się, że nie są to drogi najkrótsze – mówi kpt. Stajkowski.

Transport wojska i sprzętu jest możliwy dzięki porozumieniu, jakie Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało z PKP Cargo. W ubiegłym roku kolej przewiozła 20 transportów wojskowych w czasie ćwiczeń Anakondy oraz kilkanaście w ramach ćwiczeń Borsuk-12.



Logistycy zaczynają ćwiczenia długo przed tym, zanim na poligonie pojawiają się żołnierze i ciężki sprzęt. O logistycznym wymiarze wojskowych manewrów czytaj na portalu polska-zbrojna.pl.

  Wojsko podsumowuje „Anakondę-12”

Tylko jednego dnia wystrzelano prawie 50 ton amunicji, w tym 220 pocisków czołgowych i 330 artyleryjskich. W największych manewrach w polskiej armii, które odbyły się we wrześniu, wzięło udział 11,5 tys. żołnierzy. Szkolili się w czołgach, latali śmigłowcami, pływali na okrętach. Zużyli 47 ton benzyny i zjedli około 120 tys. racji żywnościowych.
  Pociąg do Anakondy

Samochodami, samolotami i koleją, często pod osłoną nocy i w głębokiej tajemnicy – jednostki wojskowe zaczęły wysyłać sprzęt na operację Anakonda. We wrześniowych manewrach zetrze się aż 10 tysięcy żołnierzy.  Przygotowanie tak potężnych ćwiczeń to ogromne wyzwanie logistyczne.
PG

autor zdjęć: arch. 5 Pułku Artylerii

dodaj komentarz

komentarze

~Pokor
1360333920
A transport kolejowy przewożący sprzęt wojskowy lepiej nazwać pięknym, zapomnianym słowem eszelon zamiast tabor ;)
D6-3C-4B-D2

GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
W poszukiwaniu majora Serafina
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Wielkie zbrojenia za Odrą
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Krok ku niezależności
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Zwycięska batalia o stolicę
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Żandarmeria skontroluje także cywilów
„Road Runner” w Libanie
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Husarz z polskim instruktorem
Hekatomba na Woli
Z najlepszymi na planszy
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Czołgiści w ogniu
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Rekompensaty na nowych zasadach
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Dwie agresje, dwie okupacje
Defendery skompletowane
Debiut polskich Patriotów
Największy transport Abramsów w tym roku
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Święto Wojsk Lądowych
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Pożegnanie z Columbią
17 września 1939. Nigdy więcej
Brytyjczycy żegnają Malbork
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Kurs dla najlepszych w SERE
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Orlik na Alfę
NATO – jesteśmy z Polską
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Black Hawki nad Warszawą
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Cios w plecy
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO