moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Uczą się tworzyć gry historyczne

Historia Polski i świata, tajniki konstruowania fabuły i mechaniki gier komputerowych, planszowych, fabularnych i miejskich – to tylko część wiedzy, jaką zdobędą studenci nowego kierunku na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Gdańskiego. Na pierwszy rok projektowania gier historycznych przyjęto 25 osób, uczelnia planuje nabór także w przyszłym roku.

Wraz z rosnącą popularnością gier historycznych rośnie zapotrzebowanie na specjalistów od ich projektowania oraz doradzania przy ich opracowywaniu. Stąd pomysł stworzenia nowego kierunku na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Gdańskiego. – Dostrzegając ten trend oraz ogromny potencjał drzemiący w wykorzystaniu gier historycznych w nauce, kulturze, edukacji i rozrywce, postanowiliśmy zaproponować studia z projektowania gier historycznych – tłumaczy dr Wacław Kulczykowski, opiekun studiów. Gdańscy wykładowcy już w 2020 roku zaobserwowali rosnące zainteresowanie tą dziedziną. Wówczas to studenci na Wydziale Historycznym mogli wybrać historię w przestrzeni medialnej jako specjalizację. Wśród przedmiotów znalazła się historia w grach, która cieszyła się ogromną popularnością. Z kolei rok temu z inicjatywy studentów powstało Ogólnouczelniane Koło Naukowe Gier Cyfrowych i Analogowych „UGranie”, które skupia ponad 100 członków.

Teraz uczelnia poszła krok dalej i od tego roku akademickiego na studiach stacjonarnych I stopnia otworzyła pierwszy w Polsce kierunek dotyczący projektowania gier historycznych. Chętnych nie brakowało, o jedno miejsce walczyło pięć osób, a na pierwszy rok przyjęto 25 słuchaczy. Czego się uczą? Historii Polski i świata oraz warsztatu historyka, np. przeszukiwania, selekcji oraz oceny źródeł i opracowań z obszaru historii i dziedzictwa kulturowego. Mają też zajęcia z nowoczesnego muzealnictwa i popularyzacji wiedzy. Przede wszystkim jednak zdobywają wiedzę i umiejętności z zakresu tworzenia historycznych gier komputerowych, planszowych, fabularnych i miejskich. Studenci poznają tajniki konstruowania fabuły, operowania słowem, tworzenia mechaniki i wzorców projektowych gier, a także stosowania sztucznej inteligencji.

Tematyka obejmuje również gry militarne lub wojenne. – Mówimy tutaj zarówno o grach cyfrowych, jak i analogowych, czyli planszowych, bitewnych, fabularnych – zaznacza dr Kulczykowski. Uczelnia współpracuje w tej kwestii ze specjalistami z Muzeum II Wojny Światowej, m.in. ekspertem od tej tematyki dr. Bartoszem Odorowiczem, autorem planszowych gier edukacyjnych.

Duża część przedmiotów na tym kierunku jest pozostawiona studentom do wyboru. Jak wyjaśnia ich opiekun, słuchacze będą sami decydować, czy wolą skupić się na doskonaleniu warsztatu przyszłego projektanta gier, czy raczej rozwijać umiejętności pracy historyka i poszerzać wiedzę z zakresu m.in. nauki o broni, historii architektury czy folkloru, przygotowując się np. do roli przyszłych konsultantek i konsultantów gier.

Zależnie od przyjętego toku studiów, bardziej teoretycznego lub praktycznego, po trzech latach studenci będą mogli wybrać formę pracy dyplomowej. Mogą zaprojektować grę historyczną lub prowadzić badania nad grami historycznymi, których efektem będzie napisanie tradycyjnej pracy dyplomowej.

Wśród wykładowców na nowym kierunku, poza historykami, są oczywiście specjaliści od gier. – Zatrudniamy zarówno projektantów gier, edukatorów, praktyków i popularyzatorów nauki, osoby z naszej uczelni, jak i pracujące w szeroko rozumianej branży kreatywnej – opowiada dr Kulczykowski. Wśród nich wymienia m.in. dr. hab. Michała Mochockiego z Wydziału Historycznego UG, eksperta od Game Studies, który był odpowiedzialny za stworzenie programu studiów.

Jak podkreślają na Uniwersytecie Gdańskim, nowy kierunek jest innowacyjny i wykorzystuje nowoczesne metody kształcenia. Zdecydowana większość zajęć odbywa się w formie ćwiczeń i projektów. Przewidziano również praktyki w firmach, które zajmują się tworzeniem gier, a studiujący na II i III roku będą mogli przetestować swoje umiejętności podczas maratonów tworzenia gier tzw. game jamów.

Absolwenci projektowania gier historycznych znajdą pracę w tzw. przemyśle kreatywnym, edukacji czy kulturze, m.in. w branży gier wideo, planszowych, w wydawnictwach materiałów edukacyjnych, muzeach czy centrach kultury. Ponieważ wyniki rekrutacji pokazały, że jest zainteresowanie takim rodzajem studiów, gdańska uczelnia planuje nabór na ten kierunek także w przyszłym roku.

AD

autor zdjęć: Panama - stock.adobe.com, DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


Wojskowy bus do szczęścia
Plan na WAM
Wojsko na Horyzoncie
Polski „Wiking” dla Danii
Razem na ratunek
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Sukces Polaka w biegu z marines
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Warto być wGotowości
„Horyzont” przeciw dywersji
Gdy ucichnie artyleria
Dostawa Homarów-K
„Zamek” pozostał bezpieczny
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
W gotowości, czyli cywile na poligony
Kapral Bartnik mistrzem świata
Dywersja na kolei. Są dowody
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Pilica w linii
Marynarze podjęli wyzwanie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
My, jedna armia
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Dzień wart stu lat
Merops wdrażany natychmiast
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Dodatkowe zapory
Militarne Schengen
Studenci ewakuowali szpital
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Brytyjczycy na wschodniej straży
Niebo pod osłoną
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Mundurowi z benefitami
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Elementy Wisły testowane w USA
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Nowe zasady dla kobiet w armii
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Ogień z Leopardów na Łotwie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Nieoceniona siła edukacji
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Drony w szkołach
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Is It Already War?
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Road Runner” w Libanie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO