moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Uczą się tworzyć gry historyczne

Historia Polski i świata, tajniki konstruowania fabuły i mechaniki gier komputerowych, planszowych, fabularnych i miejskich – to tylko część wiedzy, jaką zdobędą studenci nowego kierunku na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Gdańskiego. Na pierwszy rok projektowania gier historycznych przyjęto 25 osób, uczelnia planuje nabór także w przyszłym roku.

Wraz z rosnącą popularnością gier historycznych rośnie zapotrzebowanie na specjalistów od ich projektowania oraz doradzania przy ich opracowywaniu. Stąd pomysł stworzenia nowego kierunku na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Gdańskiego. – Dostrzegając ten trend oraz ogromny potencjał drzemiący w wykorzystaniu gier historycznych w nauce, kulturze, edukacji i rozrywce, postanowiliśmy zaproponować studia z projektowania gier historycznych – tłumaczy dr Wacław Kulczykowski, opiekun studiów. Gdańscy wykładowcy już w 2020 roku zaobserwowali rosnące zainteresowanie tą dziedziną. Wówczas to studenci na Wydziale Historycznym mogli wybrać historię w przestrzeni medialnej jako specjalizację. Wśród przedmiotów znalazła się historia w grach, która cieszyła się ogromną popularnością. Z kolei rok temu z inicjatywy studentów powstało Ogólnouczelniane Koło Naukowe Gier Cyfrowych i Analogowych „UGranie”, które skupia ponad 100 członków.

Teraz uczelnia poszła krok dalej i od tego roku akademickiego na studiach stacjonarnych I stopnia otworzyła pierwszy w Polsce kierunek dotyczący projektowania gier historycznych. Chętnych nie brakowało, o jedno miejsce walczyło pięć osób, a na pierwszy rok przyjęto 25 słuchaczy. Czego się uczą? Historii Polski i świata oraz warsztatu historyka, np. przeszukiwania, selekcji oraz oceny źródeł i opracowań z obszaru historii i dziedzictwa kulturowego. Mają też zajęcia z nowoczesnego muzealnictwa i popularyzacji wiedzy. Przede wszystkim jednak zdobywają wiedzę i umiejętności z zakresu tworzenia historycznych gier komputerowych, planszowych, fabularnych i miejskich. Studenci poznają tajniki konstruowania fabuły, operowania słowem, tworzenia mechaniki i wzorców projektowych gier, a także stosowania sztucznej inteligencji.

Tematyka obejmuje również gry militarne lub wojenne. – Mówimy tutaj zarówno o grach cyfrowych, jak i analogowych, czyli planszowych, bitewnych, fabularnych – zaznacza dr Kulczykowski. Uczelnia współpracuje w tej kwestii ze specjalistami z Muzeum II Wojny Światowej, m.in. ekspertem od tej tematyki dr. Bartoszem Odorowiczem, autorem planszowych gier edukacyjnych.

Duża część przedmiotów na tym kierunku jest pozostawiona studentom do wyboru. Jak wyjaśnia ich opiekun, słuchacze będą sami decydować, czy wolą skupić się na doskonaleniu warsztatu przyszłego projektanta gier, czy raczej rozwijać umiejętności pracy historyka i poszerzać wiedzę z zakresu m.in. nauki o broni, historii architektury czy folkloru, przygotowując się np. do roli przyszłych konsultantek i konsultantów gier.

Zależnie od przyjętego toku studiów, bardziej teoretycznego lub praktycznego, po trzech latach studenci będą mogli wybrać formę pracy dyplomowej. Mogą zaprojektować grę historyczną lub prowadzić badania nad grami historycznymi, których efektem będzie napisanie tradycyjnej pracy dyplomowej.

Wśród wykładowców na nowym kierunku, poza historykami, są oczywiście specjaliści od gier. – Zatrudniamy zarówno projektantów gier, edukatorów, praktyków i popularyzatorów nauki, osoby z naszej uczelni, jak i pracujące w szeroko rozumianej branży kreatywnej – opowiada dr Kulczykowski. Wśród nich wymienia m.in. dr. hab. Michała Mochockiego z Wydziału Historycznego UG, eksperta od Game Studies, który był odpowiedzialny za stworzenie programu studiów.

Jak podkreślają na Uniwersytecie Gdańskim, nowy kierunek jest innowacyjny i wykorzystuje nowoczesne metody kształcenia. Zdecydowana większość zajęć odbywa się w formie ćwiczeń i projektów. Przewidziano również praktyki w firmach, które zajmują się tworzeniem gier, a studiujący na II i III roku będą mogli przetestować swoje umiejętności podczas maratonów tworzenia gier tzw. game jamów.

Absolwenci projektowania gier historycznych znajdą pracę w tzw. przemyśle kreatywnym, edukacji czy kulturze, m.in. w branży gier wideo, planszowych, w wydawnictwach materiałów edukacyjnych, muzeach czy centrach kultury. Ponieważ wyniki rekrutacji pokazały, że jest zainteresowanie takim rodzajem studiów, gdańska uczelnia planuje nabór na ten kierunek także w przyszłym roku.

AD

autor zdjęć: Panama - stock.adobe.com, DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


Operacja NATO u brzegów Estonii
Husarze bliżej Polski
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Brytyjczycy na wschodniej straży
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Żołnierze na trzecim stopniu podium
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Kawaleria pancerna spod znaku 11
W wojsku orientują się najlepiej
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Koniec dzieciństwa
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
„Road Runner” w Libanie
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Pięściarska uczta w Suwałkach
Polski „Wiking” dla Danii
Wellington „Zosia” znad Bremy
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Bóbr na drodze Hannibala
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Standardy NATO w Siedlcach
Pamięć łączy pokolenia
Abolicja dla ochotników
Edukacja z bezpieczeństwa
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Kircholm 1605
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Niespokojny poranek pilotów
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Mity i manipulacje
Wyrównać szanse
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
MID w nowej odsłonie
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Nowe zasady dla kobiet w armii
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
„JUR” dla terytorialsów
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Sportowcy na poligonie
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Medale dla sojuszników z Niderlandów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO