moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Uczą się tworzyć gry historyczne

Historia Polski i świata, tajniki konstruowania fabuły i mechaniki gier komputerowych, planszowych, fabularnych i miejskich – to tylko część wiedzy, jaką zdobędą studenci nowego kierunku na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Gdańskiego. Na pierwszy rok projektowania gier historycznych przyjęto 25 osób, uczelnia planuje nabór także w przyszłym roku.

Wraz z rosnącą popularnością gier historycznych rośnie zapotrzebowanie na specjalistów od ich projektowania oraz doradzania przy ich opracowywaniu. Stąd pomysł stworzenia nowego kierunku na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Gdańskiego. – Dostrzegając ten trend oraz ogromny potencjał drzemiący w wykorzystaniu gier historycznych w nauce, kulturze, edukacji i rozrywce, postanowiliśmy zaproponować studia z projektowania gier historycznych – tłumaczy dr Wacław Kulczykowski, opiekun studiów. Gdańscy wykładowcy już w 2020 roku zaobserwowali rosnące zainteresowanie tą dziedziną. Wówczas to studenci na Wydziale Historycznym mogli wybrać historię w przestrzeni medialnej jako specjalizację. Wśród przedmiotów znalazła się historia w grach, która cieszyła się ogromną popularnością. Z kolei rok temu z inicjatywy studentów powstało Ogólnouczelniane Koło Naukowe Gier Cyfrowych i Analogowych „UGranie”, które skupia ponad 100 członków.

Teraz uczelnia poszła krok dalej i od tego roku akademickiego na studiach stacjonarnych I stopnia otworzyła pierwszy w Polsce kierunek dotyczący projektowania gier historycznych. Chętnych nie brakowało, o jedno miejsce walczyło pięć osób, a na pierwszy rok przyjęto 25 słuchaczy. Czego się uczą? Historii Polski i świata oraz warsztatu historyka, np. przeszukiwania, selekcji oraz oceny źródeł i opracowań z obszaru historii i dziedzictwa kulturowego. Mają też zajęcia z nowoczesnego muzealnictwa i popularyzacji wiedzy. Przede wszystkim jednak zdobywają wiedzę i umiejętności z zakresu tworzenia historycznych gier komputerowych, planszowych, fabularnych i miejskich. Studenci poznają tajniki konstruowania fabuły, operowania słowem, tworzenia mechaniki i wzorców projektowych gier, a także stosowania sztucznej inteligencji.

Tematyka obejmuje również gry militarne lub wojenne. – Mówimy tutaj zarówno o grach cyfrowych, jak i analogowych, czyli planszowych, bitewnych, fabularnych – zaznacza dr Kulczykowski. Uczelnia współpracuje w tej kwestii ze specjalistami z Muzeum II Wojny Światowej, m.in. ekspertem od tej tematyki dr. Bartoszem Odorowiczem, autorem planszowych gier edukacyjnych.

Duża część przedmiotów na tym kierunku jest pozostawiona studentom do wyboru. Jak wyjaśnia ich opiekun, słuchacze będą sami decydować, czy wolą skupić się na doskonaleniu warsztatu przyszłego projektanta gier, czy raczej rozwijać umiejętności pracy historyka i poszerzać wiedzę z zakresu m.in. nauki o broni, historii architektury czy folkloru, przygotowując się np. do roli przyszłych konsultantek i konsultantów gier.

Zależnie od przyjętego toku studiów, bardziej teoretycznego lub praktycznego, po trzech latach studenci będą mogli wybrać formę pracy dyplomowej. Mogą zaprojektować grę historyczną lub prowadzić badania nad grami historycznymi, których efektem będzie napisanie tradycyjnej pracy dyplomowej.

Wśród wykładowców na nowym kierunku, poza historykami, są oczywiście specjaliści od gier. – Zatrudniamy zarówno projektantów gier, edukatorów, praktyków i popularyzatorów nauki, osoby z naszej uczelni, jak i pracujące w szeroko rozumianej branży kreatywnej – opowiada dr Kulczykowski. Wśród nich wymienia m.in. dr. hab. Michała Mochockiego z Wydziału Historycznego UG, eksperta od Game Studies, który był odpowiedzialny za stworzenie programu studiów.

Jak podkreślają na Uniwersytecie Gdańskim, nowy kierunek jest innowacyjny i wykorzystuje nowoczesne metody kształcenia. Zdecydowana większość zajęć odbywa się w formie ćwiczeń i projektów. Przewidziano również praktyki w firmach, które zajmują się tworzeniem gier, a studiujący na II i III roku będą mogli przetestować swoje umiejętności podczas maratonów tworzenia gier tzw. game jamów.

Absolwenci projektowania gier historycznych znajdą pracę w tzw. przemyśle kreatywnym, edukacji czy kulturze, m.in. w branży gier wideo, planszowych, w wydawnictwach materiałów edukacyjnych, muzeach czy centrach kultury. Ponieważ wyniki rekrutacji pokazały, że jest zainteresowanie takim rodzajem studiów, gdańska uczelnia planuje nabór na ten kierunek także w przyszłym roku.

AD

autor zdjęć: Panama - stock.adobe.com, DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Orlik na Alfę
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Brytyjczycy na wschodniej straży
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Największy transport Abramsów w tym roku
Dwie agresje, dwie okupacje
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
W poszukiwaniu majora Serafina
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Black Hawki nad Warszawą
Husarz z polskim instruktorem
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
„Road Runner” w Libanie
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Czołgiści w ogniu
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Zwycięska batalia o stolicę
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Wielkie zbrojenia za Odrą
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Debiut polskich Patriotów
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Cios w plecy
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Święto Wojsk Lądowych
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Hekatomba na Woli
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Krok ku niezależności
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Rekompensaty na nowych zasadach
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Kurs dla najlepszych w SERE
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
17 września 1939. Nigdy więcej
Brytyjczycy żegnają Malbork
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Pożegnanie z Columbią
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
NATO – jesteśmy z Polską
Z najlepszymi na planszy
Człowiek w pętli
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO