Historia Polski i świata, tajniki konstruowania fabuły i mechaniki gier komputerowych, planszowych, fabularnych i miejskich – to tylko część wiedzy, jaką zdobędą studenci nowego kierunku na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Gdańskiego. Na pierwszy rok projektowania gier historycznych przyjęto 25 osób, uczelnia planuje nabór także w przyszłym roku.
Wraz z rosnącą popularnością gier historycznych rośnie zapotrzebowanie na specjalistów od ich projektowania oraz doradzania przy ich opracowywaniu. Stąd pomysł stworzenia nowego kierunku na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Gdańskiego. – Dostrzegając ten trend oraz ogromny potencjał drzemiący w wykorzystaniu gier historycznych w nauce, kulturze, edukacji i rozrywce, postanowiliśmy zaproponować studia z projektowania gier historycznych – tłumaczy dr Wacław Kulczykowski, opiekun studiów. Gdańscy wykładowcy już w 2020 roku zaobserwowali rosnące zainteresowanie tą dziedziną. Wówczas to studenci na Wydziale Historycznym mogli wybrać historię w przestrzeni medialnej jako specjalizację. Wśród przedmiotów znalazła się historia w grach, która cieszyła się ogromną popularnością. Z kolei rok temu z inicjatywy studentów powstało Ogólnouczelniane Koło Naukowe Gier Cyfrowych i Analogowych „UGranie”, które skupia ponad 100 członków.
Teraz uczelnia poszła krok dalej i od tego roku akademickiego na studiach stacjonarnych I stopnia otworzyła pierwszy w Polsce kierunek dotyczący projektowania gier historycznych. Chętnych nie brakowało, o jedno miejsce walczyło pięć osób, a na pierwszy rok przyjęto 25 słuchaczy. Czego się uczą? Historii Polski i świata oraz warsztatu historyka, np. przeszukiwania, selekcji oraz oceny źródeł i opracowań z obszaru historii i dziedzictwa kulturowego. Mają też zajęcia z nowoczesnego muzealnictwa i popularyzacji wiedzy. Przede wszystkim jednak zdobywają wiedzę i umiejętności z zakresu tworzenia historycznych gier komputerowych, planszowych, fabularnych i miejskich. Studenci poznają tajniki konstruowania fabuły, operowania słowem, tworzenia mechaniki i wzorców projektowych gier, a także stosowania sztucznej inteligencji.
Tematyka obejmuje również gry militarne lub wojenne. – Mówimy tutaj zarówno o grach cyfrowych, jak i analogowych, czyli planszowych, bitewnych, fabularnych – zaznacza dr Kulczykowski. Uczelnia współpracuje w tej kwestii ze specjalistami z Muzeum II Wojny Światowej, m.in. ekspertem od tej tematyki dr. Bartoszem Odorowiczem, autorem planszowych gier edukacyjnych.
Duża część przedmiotów na tym kierunku jest pozostawiona studentom do wyboru. Jak wyjaśnia ich opiekun, słuchacze będą sami decydować, czy wolą skupić się na doskonaleniu warsztatu przyszłego projektanta gier, czy raczej rozwijać umiejętności pracy historyka i poszerzać wiedzę z zakresu m.in. nauki o broni, historii architektury czy folkloru, przygotowując się np. do roli przyszłych konsultantek i konsultantów gier.
Zależnie od przyjętego toku studiów, bardziej teoretycznego lub praktycznego, po trzech latach studenci będą mogli wybrać formę pracy dyplomowej. Mogą zaprojektować grę historyczną lub prowadzić badania nad grami historycznymi, których efektem będzie napisanie tradycyjnej pracy dyplomowej.
Wśród wykładowców na nowym kierunku, poza historykami, są oczywiście specjaliści od gier. – Zatrudniamy zarówno projektantów gier, edukatorów, praktyków i popularyzatorów nauki, osoby z naszej uczelni, jak i pracujące w szeroko rozumianej branży kreatywnej – opowiada dr Kulczykowski. Wśród nich wymienia m.in. dr. hab. Michała Mochockiego z Wydziału Historycznego UG, eksperta od Game Studies, który był odpowiedzialny za stworzenie programu studiów.
Jak podkreślają na Uniwersytecie Gdańskim, nowy kierunek jest innowacyjny i wykorzystuje nowoczesne metody kształcenia. Zdecydowana większość zajęć odbywa się w formie ćwiczeń i projektów. Przewidziano również praktyki w firmach, które zajmują się tworzeniem gier, a studiujący na II i III roku będą mogli przetestować swoje umiejętności podczas maratonów tworzenia gier tzw. game jamów.
Absolwenci projektowania gier historycznych znajdą pracę w tzw. przemyśle kreatywnym, edukacji czy kulturze, m.in. w branży gier wideo, planszowych, w wydawnictwach materiałów edukacyjnych, muzeach czy centrach kultury. Ponieważ wyniki rekrutacji pokazały, że jest zainteresowanie takim rodzajem studiów, gdańska uczelnia planuje nabór na ten kierunek także w przyszłym roku.
autor zdjęć: Panama - stock.adobe.com, DORSZ
komentarze