moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Uczą się tworzyć gry historyczne

Historia Polski i świata, tajniki konstruowania fabuły i mechaniki gier komputerowych, planszowych, fabularnych i miejskich – to tylko część wiedzy, jaką zdobędą studenci nowego kierunku na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Gdańskiego. Na pierwszy rok projektowania gier historycznych przyjęto 25 osób, uczelnia planuje nabór także w przyszłym roku.

Wraz z rosnącą popularnością gier historycznych rośnie zapotrzebowanie na specjalistów od ich projektowania oraz doradzania przy ich opracowywaniu. Stąd pomysł stworzenia nowego kierunku na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Gdańskiego. – Dostrzegając ten trend oraz ogromny potencjał drzemiący w wykorzystaniu gier historycznych w nauce, kulturze, edukacji i rozrywce, postanowiliśmy zaproponować studia z projektowania gier historycznych – tłumaczy dr Wacław Kulczykowski, opiekun studiów. Gdańscy wykładowcy już w 2020 roku zaobserwowali rosnące zainteresowanie tą dziedziną. Wówczas to studenci na Wydziale Historycznym mogli wybrać historię w przestrzeni medialnej jako specjalizację. Wśród przedmiotów znalazła się historia w grach, która cieszyła się ogromną popularnością. Z kolei rok temu z inicjatywy studentów powstało Ogólnouczelniane Koło Naukowe Gier Cyfrowych i Analogowych „UGranie”, które skupia ponad 100 członków.

Teraz uczelnia poszła krok dalej i od tego roku akademickiego na studiach stacjonarnych I stopnia otworzyła pierwszy w Polsce kierunek dotyczący projektowania gier historycznych. Chętnych nie brakowało, o jedno miejsce walczyło pięć osób, a na pierwszy rok przyjęto 25 słuchaczy. Czego się uczą? Historii Polski i świata oraz warsztatu historyka, np. przeszukiwania, selekcji oraz oceny źródeł i opracowań z obszaru historii i dziedzictwa kulturowego. Mają też zajęcia z nowoczesnego muzealnictwa i popularyzacji wiedzy. Przede wszystkim jednak zdobywają wiedzę i umiejętności z zakresu tworzenia historycznych gier komputerowych, planszowych, fabularnych i miejskich. Studenci poznają tajniki konstruowania fabuły, operowania słowem, tworzenia mechaniki i wzorców projektowych gier, a także stosowania sztucznej inteligencji.

Tematyka obejmuje również gry militarne lub wojenne. – Mówimy tutaj zarówno o grach cyfrowych, jak i analogowych, czyli planszowych, bitewnych, fabularnych – zaznacza dr Kulczykowski. Uczelnia współpracuje w tej kwestii ze specjalistami z Muzeum II Wojny Światowej, m.in. ekspertem od tej tematyki dr. Bartoszem Odorowiczem, autorem planszowych gier edukacyjnych.

Duża część przedmiotów na tym kierunku jest pozostawiona studentom do wyboru. Jak wyjaśnia ich opiekun, słuchacze będą sami decydować, czy wolą skupić się na doskonaleniu warsztatu przyszłego projektanta gier, czy raczej rozwijać umiejętności pracy historyka i poszerzać wiedzę z zakresu m.in. nauki o broni, historii architektury czy folkloru, przygotowując się np. do roli przyszłych konsultantek i konsultantów gier.

Zależnie od przyjętego toku studiów, bardziej teoretycznego lub praktycznego, po trzech latach studenci będą mogli wybrać formę pracy dyplomowej. Mogą zaprojektować grę historyczną lub prowadzić badania nad grami historycznymi, których efektem będzie napisanie tradycyjnej pracy dyplomowej.

Wśród wykładowców na nowym kierunku, poza historykami, są oczywiście specjaliści od gier. – Zatrudniamy zarówno projektantów gier, edukatorów, praktyków i popularyzatorów nauki, osoby z naszej uczelni, jak i pracujące w szeroko rozumianej branży kreatywnej – opowiada dr Kulczykowski. Wśród nich wymienia m.in. dr. hab. Michała Mochockiego z Wydziału Historycznego UG, eksperta od Game Studies, który był odpowiedzialny za stworzenie programu studiów.

Jak podkreślają na Uniwersytecie Gdańskim, nowy kierunek jest innowacyjny i wykorzystuje nowoczesne metody kształcenia. Zdecydowana większość zajęć odbywa się w formie ćwiczeń i projektów. Przewidziano również praktyki w firmach, które zajmują się tworzeniem gier, a studiujący na II i III roku będą mogli przetestować swoje umiejętności podczas maratonów tworzenia gier tzw. game jamów.

Absolwenci projektowania gier historycznych znajdą pracę w tzw. przemyśle kreatywnym, edukacji czy kulturze, m.in. w branży gier wideo, planszowych, w wydawnictwach materiałów edukacyjnych, muzeach czy centrach kultury. Ponieważ wyniki rekrutacji pokazały, że jest zainteresowanie takim rodzajem studiów, gdańska uczelnia planuje nabór na ten kierunek także w przyszłym roku.

AD

autor zdjęć: Panama - stock.adobe.com, DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


Mundurowi z benefitami
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Wojsko na Horyzoncie
Wojskowy bus do szczęścia
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Sukces Polaka w biegu z marines
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Nieoceniona siła edukacji
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
W gotowości, czyli cywile na poligony
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
„Horyzont” przeciw dywersji
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Brytyjczycy na wschodniej straży
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Militarne Schengen
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Bezzałogowy nurek
Dzień wart stu lat
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Ogień z Leopardów na Łotwie
Akademia Górniczo-Hutnicza w szeregach Cyber Legionu
Nowe zasady dla kobiet w armii
Udany start Peruna
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Krajowa produkcja amunicji
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
The Darker, the Better
Polski „Wiking” dla Danii
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Pilica w linii
Komplet medali wojskowych na ringu
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Gdy ucichnie artyleria
Kapral Bartnik mistrzem świata
Plan na WAM
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Niebo pod osłoną
Elementy Wisły testowane w USA
Drony w szkołach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pancerniacy jadą na misję
Warto być wGotowości
Marynarze podjęli wyzwanie
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Razem na ratunek
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO