moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polski wkład w F-16

Sukces zbrojeniówki. Pierwszy wyprodukowany w PZL Mielec tylny kadłub samolotu F-16 został w fabryce Lockheed Martin w Greenville w USA zintegrowany z resztą powstającego tam, dla jednego z zagranicznych odbiorców, kolejnego efa. – Nasi pracownicy udowodnili, że Polska jest w stanie wnieść znaczący wkład w globalny przemysł obronny – podkreśla Janusz Zakręcki, prezes PZL Mielec.

Przez ostatnie kilkanaście lat zakłady PZL Mielec specjalizowały się w produkcji śmigłowców Black Hawk S-70i. Była to decyzja ówczesnego właściciela fabryki, amerykańskiego koncernu Sikorsky, który chcąc podołać globalnym zamówieniom na te maszyny najpierw uruchomił w Mielcu produkcję ich komponentów, a od 2015 linię montażową całych maszyn. Nowy właściciel zakładów Mielec – Lockheed Martin – zdecydował natomiast, że polska spółka zostanie włączona w globalny łańcuch dostawców komponentów do flagowego produktu lotniczego koncernu, czyli wielozadaniowych samolotów F-16.

 

Początkowo w Polsce produkowano niewielkie podzespoły kadłuba. Od zeszłego roku jednak PZL Mielec stał się jednym z najistotniejszych poddostawców komponentów do F-16. Polskiej spółce powierzono bowiem produkcję całego tylnego kadłuba samolotu z zastrzeżeniem, że docelowo nad Wisłą ma powstawać aż 80 proc. całego kadłuba modelu F-16 Block 70/72.


W sierpniu 2023 roku halę montażową w Mielcu opuścił pierwszy wyprodukowany w Polsce cały tylny kadłub efa, który został wysłany do zakładu montażu końcowego Lockheed Martin w Greenville w USA. Dziś Lockheed Martin poinformował, że „polska” część została z sukcesem zintegrowana z resztą wielozadaniowego samolotu, budowanego tam dla jednego z zagranicznych odbiorców.

Janusz Zakręcki, prezes PZL Mielec, podkreśla, że to sukces polskich inżynierów. – Nasi pracownicy, a są wśród nich jedni z najbardziej wykwalifikowanych techników w branży, udowodnili, że Polska jest w stanie wnieść znaczący wkład w globalny przemysł obronny. To osiągnięcie nie tylko wzmacnia zdolności obronne kraju, lecz także umacnia pozycję Polski jako kluczowego gracza na arenie światowej – uważa.

Przedstawiciele Lockheed Martin podkreślają, że powierzanie produkcji kluczowych podzespołów samolotów F-16 firmom z państw, które je użytkują, to jedna ze strategii zwiększających ich bezpieczeństwo. – Udana integracja tylnego kadłuba to nie tylko ogromne osiągnięcie techniczne, lecz także dowód rosnących możliwości Polski w zakresie zaawansowanej produkcji obronnej. Ta współpraca wzmacnia naszą globalną sieć produkcyjną i strategiczną rolę, jaką Polska odgrywa we wspieraniu idei programu 21st Century Security dla naszych międzynarodowych klientów – komentował OJ Sanchez, wiceprezes Integrated Fighter Group, Lockheed Martin.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpr. Sławomir Kozioł, Lockheed Martin

dodaj komentarz

komentarze


Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
 
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Podróż w ciemność
Letni wypoczynek z MON-em
Żołnierz influencer?
Robotyka to przyszłość medycyny
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Nasi czołgiści najlepsi
Walczmy mądrze
Trzy okręty, jeden zespół
Od chaosu do wiktorii
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Kierunek Karkonosze
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Film o Feniksie i terytorialsach
Zmagania sześcioosobowych armii
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Wyzwanie, które integruje
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
ZMU dla marynarzy
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
ASzWoj na warcie od pokoleń
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
PGZ na nowo
Dzień, który zmienił bieg wojny
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Uczelnia wysokich lotów
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Piloci na straży bezpieczeństwa
100 lat historii Szkoły Orląt
Tak uczyły się latać orlęta
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Dezamet rośnie w siłę
Unijni ministrowie podpisali SAFE
DNA GROM-u
Podejrzane manewry na Bałtyku
Ogniem i tarczą
Nowy rozdział w historii Mesko
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
W Dęblinie tylko do przodu
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Badania z WAT-u na misji AX-4
Misja PKW „Olimp” doceniona
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
Lekcje na poligonie
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Droga do zespołu bojowego GROM
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W wakacje wstąp do WOT-u!
Nowe cele obronne NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO