moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polski wkład w F-16

Sukces zbrojeniówki. Pierwszy wyprodukowany w PZL Mielec tylny kadłub samolotu F-16 został w fabryce Lockheed Martin w Greenville w USA zintegrowany z resztą powstającego tam, dla jednego z zagranicznych odbiorców, kolejnego efa. – Nasi pracownicy udowodnili, że Polska jest w stanie wnieść znaczący wkład w globalny przemysł obronny – podkreśla Janusz Zakręcki, prezes PZL Mielec.

Przez ostatnie kilkanaście lat zakłady PZL Mielec specjalizowały się w produkcji śmigłowców Black Hawk S-70i. Była to decyzja ówczesnego właściciela fabryki, amerykańskiego koncernu Sikorsky, który chcąc podołać globalnym zamówieniom na te maszyny najpierw uruchomił w Mielcu produkcję ich komponentów, a od 2015 linię montażową całych maszyn. Nowy właściciel zakładów Mielec – Lockheed Martin – zdecydował natomiast, że polska spółka zostanie włączona w globalny łańcuch dostawców komponentów do flagowego produktu lotniczego koncernu, czyli wielozadaniowych samolotów F-16.

 

Początkowo w Polsce produkowano niewielkie podzespoły kadłuba. Od zeszłego roku jednak PZL Mielec stał się jednym z najistotniejszych poddostawców komponentów do F-16. Polskiej spółce powierzono bowiem produkcję całego tylnego kadłuba samolotu z zastrzeżeniem, że docelowo nad Wisłą ma powstawać aż 80 proc. całego kadłuba modelu F-16 Block 70/72.


W sierpniu 2023 roku halę montażową w Mielcu opuścił pierwszy wyprodukowany w Polsce cały tylny kadłub efa, który został wysłany do zakładu montażu końcowego Lockheed Martin w Greenville w USA. Dziś Lockheed Martin poinformował, że „polska” część została z sukcesem zintegrowana z resztą wielozadaniowego samolotu, budowanego tam dla jednego z zagranicznych odbiorców.

Janusz Zakręcki, prezes PZL Mielec, podkreśla, że to sukces polskich inżynierów. – Nasi pracownicy, a są wśród nich jedni z najbardziej wykwalifikowanych techników w branży, udowodnili, że Polska jest w stanie wnieść znaczący wkład w globalny przemysł obronny. To osiągnięcie nie tylko wzmacnia zdolności obronne kraju, lecz także umacnia pozycję Polski jako kluczowego gracza na arenie światowej – uważa.

Przedstawiciele Lockheed Martin podkreślają, że powierzanie produkcji kluczowych podzespołów samolotów F-16 firmom z państw, które je użytkują, to jedna ze strategii zwiększających ich bezpieczeństwo. – Udana integracja tylnego kadłuba to nie tylko ogromne osiągnięcie techniczne, lecz także dowód rosnących możliwości Polski w zakresie zaawansowanej produkcji obronnej. Ta współpraca wzmacnia naszą globalną sieć produkcyjną i strategiczną rolę, jaką Polska odgrywa we wspieraniu idei programu 21st Century Security dla naszych międzynarodowych klientów – komentował OJ Sanchez, wiceprezes Integrated Fighter Group, Lockheed Martin.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpr. Sławomir Kozioł, Lockheed Martin

dodaj komentarz

komentarze


Flytrap, czyli młot na drony
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Kolejne spotkanie Trump-Zełenski
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
Eksplozja na Lubelszczyźnie
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Najważniejszy jest żołnierz
Beret „na rekinka” lub koguta
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Kosiniak-Kamysz: Tylko zjednoczeni zwyciężamy
Muzeum Bitwy Warszawskiej otwarte
Akcja ratunkowa amerykańskich żołnierzy
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Wojskowa Bożena i jej możliwości
„Road Runner” w Libanie
Zwycięska batalia o stolicę
Orlik na Alfę
Coraz więcej Panter w Polsce
Żołnierze-sportowcy o bezpieczeństwie nad wodą
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Szef rządu odwiedził „urodzonych zwycięzców”
Muzeum Bitwy Warszawskiej zaprasza!
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Brytyjczycy żegnają Malbork
Rosyjski atak po spotkaniu w sprawie pokoju
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Warszawo, do broni!
Kosmiczny prestiż
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Służby badają wybuch pod Łukowem
Jak zostać kapralem rezerwy
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Rozkaz: sformować brygadę
Prezydent Nawrocki: Będziemy najsilniejszą armią NATO w Europie
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Nas nikt nie oszuka
Rosnąca sprzedaż i inwestycje
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Polskie drony dla wojska
Czternastka – pożegnanie z legendą
Hekatomba na Woli
Świetne występy polskich żołnierzy
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
Terytorialsi i czarna taktyka
Amunicja dla FA-50 kupiona
Cisza przed wojną
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
Strzelanina w bazie US Army
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Uszyte na miarę
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO