moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polski wkład w F-16

Sukces zbrojeniówki. Pierwszy wyprodukowany w PZL Mielec tylny kadłub samolotu F-16 został w fabryce Lockheed Martin w Greenville w USA zintegrowany z resztą powstającego tam, dla jednego z zagranicznych odbiorców, kolejnego efa. – Nasi pracownicy udowodnili, że Polska jest w stanie wnieść znaczący wkład w globalny przemysł obronny – podkreśla Janusz Zakręcki, prezes PZL Mielec.

Przez ostatnie kilkanaście lat zakłady PZL Mielec specjalizowały się w produkcji śmigłowców Black Hawk S-70i. Była to decyzja ówczesnego właściciela fabryki, amerykańskiego koncernu Sikorsky, który chcąc podołać globalnym zamówieniom na te maszyny najpierw uruchomił w Mielcu produkcję ich komponentów, a od 2015 linię montażową całych maszyn. Nowy właściciel zakładów Mielec – Lockheed Martin – zdecydował natomiast, że polska spółka zostanie włączona w globalny łańcuch dostawców komponentów do flagowego produktu lotniczego koncernu, czyli wielozadaniowych samolotów F-16.

 

Początkowo w Polsce produkowano niewielkie podzespoły kadłuba. Od zeszłego roku jednak PZL Mielec stał się jednym z najistotniejszych poddostawców komponentów do F-16. Polskiej spółce powierzono bowiem produkcję całego tylnego kadłuba samolotu z zastrzeżeniem, że docelowo nad Wisłą ma powstawać aż 80 proc. całego kadłuba modelu F-16 Block 70/72.


W sierpniu 2023 roku halę montażową w Mielcu opuścił pierwszy wyprodukowany w Polsce cały tylny kadłub efa, który został wysłany do zakładu montażu końcowego Lockheed Martin w Greenville w USA. Dziś Lockheed Martin poinformował, że „polska” część została z sukcesem zintegrowana z resztą wielozadaniowego samolotu, budowanego tam dla jednego z zagranicznych odbiorców.

Janusz Zakręcki, prezes PZL Mielec, podkreśla, że to sukces polskich inżynierów. – Nasi pracownicy, a są wśród nich jedni z najbardziej wykwalifikowanych techników w branży, udowodnili, że Polska jest w stanie wnieść znaczący wkład w globalny przemysł obronny. To osiągnięcie nie tylko wzmacnia zdolności obronne kraju, lecz także umacnia pozycję Polski jako kluczowego gracza na arenie światowej – uważa.

Przedstawiciele Lockheed Martin podkreślają, że powierzanie produkcji kluczowych podzespołów samolotów F-16 firmom z państw, które je użytkują, to jedna ze strategii zwiększających ich bezpieczeństwo. – Udana integracja tylnego kadłuba to nie tylko ogromne osiągnięcie techniczne, lecz także dowód rosnących możliwości Polski w zakresie zaawansowanej produkcji obronnej. Ta współpraca wzmacnia naszą globalną sieć produkcyjną i strategiczną rolę, jaką Polska odgrywa we wspieraniu idei programu 21st Century Security dla naszych międzynarodowych klientów – komentował OJ Sanchez, wiceprezes Integrated Fighter Group, Lockheed Martin.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpr. Sławomir Kozioł, Lockheed Martin

dodaj komentarz

komentarze


Niebo pod osłoną
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
Szwedzi w pętli
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Orka na kursie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Satelita MikroSAR nadaje
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Wojsko ma swojego satelitę!
Jaśminowe szkolenia na AWL-u
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Holenderska misja na polskim niebie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Kalorie to nie wszystko
Pierwsze spojrzenie z polskiego satelity
Niemieckie wsparcie z powietrza
Czas na polskie Borsuki
Pancerniacy jadą na misję
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Wszystkie Kormorany na wodzie
Smak służby
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Gdy ucichnie artyleria
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Militarne Schengen
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Najdłuższa noc
Nie panikuj. Działaj. Bądź w gotowości
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Polski „Wiking” dla Danii
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Mundurowi z benefitami
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Artylerzyści mają moc!
Nowe zdolności sił zbrojnych
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Wojskowa łączność w Kosmosie
Plan na WAM
Zawiszacy przywitali Borsuki
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Zawiszacy przywitali pierwsze Borsuki
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Zmierzyli się z własnymi słabościami
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Dzień wart stu lat
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Święto sportowców w mundurach
Combat 56 u terytorialsów
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Obywatele chcą być wGotowości
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Nowe Warmate dla wojska
F-35 z Norwegii znowu w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO