moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polska bierze udział w produkcji F-16

W należących do amerykańskiego koncernu Lockheed Martin zakładach PZL Mielec wyprodukowano pierwszą partię podzespołów do najnowszej wersji samolotów F-16. – To bardzo ważny moment dla PZL Mielec i naszych pracowników. Oznacza bowiem powrót naszego zakładu do produkcji wojskowych samolotów odrzutowych i początek udziału w produkcji F-16 – mówi Janusz Zakręcki, prezes PZL Mielec.

Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu, które obecnie należą do amerykańskiego koncernu Lockheed Martin, przez ostatnie lata specjalizowały się w produkcji śmigłowców Black Hawk S-70i. Najpierw wytwarzano tylko ich komponenty, a od 2015 roku kompletne maszyny.

Jednak jeszcze pod koniec XX wieku w Mielcu produkowane były wojskowe samoloty odrzutowe, a konkretnie szkolno-treningowe Irydy I-22. Gdy ponad dwie dekady temu zapadły decyzje o zakończeniu ich produkcji, w podkarpackich zakładach nadal wytwarzano samoloty na potrzeby armii, tyle że turbośmigłowe, m.in. M18 Dromader i M28 Bryza.

Teraz Mielec wraca do korzeni. Firma poinformowała, że wyprodukowała pierwszą partię komponentów do najnowszej wersji samolotów wielozadaniowych F-16, oznaczonej jako Block 70/72. W Polsce powstała tylna i przednia część centralnego kadłuba do dwóch samolotów F-16 Block 70/72. Części już zostały dostarczone do Lockheed Martin Aeronautics w Greenville w Karolinie Południowej, gdzie znajduje się linia montażu końcowego samolotów F-16.

Kierownictwo spółki z Mielca podkreśla, że to bardzo ważny moment dla firmy i jej pracowników. – Oznacza to powrót naszego zakładu do produkcji wojskowych samolotów odrzutowych i początek naszego udziału w produkcji F-16 – mówi Janusz Zakręcki, prezes PZL Mielec. Polska spółka dość długo, bo przez około półtora roku, przygotowywała się do współprodukcji wielozadaniowych F-16. Nie tylko modernizowano i unowocześniano hale produkcyjne, lecz także przygotowywano kadry. Kilkudziesięciu pracowników PZL Mielec przez ponad pół roku szkoliło się w Stanach Zjednoczonych, poznając tajniki technologii samolotów F-16.

Jak przyznają przedstawiciele firmy Lockheed Martin, włączenie PZL Mielec w sieć dostawców komponentów F-16 to szansa dla polskiej spółki i jej kooperantów na rozwój i zdobycie nowych rynków zbytu. – F-16 pozostaje kluczowym elementem sił powietrznych i filarem flot samolotów wielozadaniowych wielu armii w Europie Środkowej i Wschodniej – mówi Robert Orzyłowski, dyrektor Lockheed Martin na Polskę, Europę Środkową i Wschodnią. Podkreśla, że wyprodukowane przez PZL Mielec komponenty wzmacniają pozycję Polski jako kluczowego uczestnika globalnego programu F - 16, a to przełoży się na szanse dla innych lokalnych przedsiębiorstw.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Airman 1st Class Duncan C. Bevan / PZL Mielec

dodaj komentarz

komentarze


Brytyjczycy żegnają Malbork
Czternastka – pożegnanie z legendą
Muzeum Bitwy Warszawskiej zaprasza!
Strzelanina w bazie US Army
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Uszyte na miarę
Kosmiczny prestiż
Kolejne spotkanie Trump-Zełenski
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Zwycięska batalia o stolicę
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Najważniejszy jest żołnierz
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Cisza przed wojną
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Świetne występy polskich żołnierzy
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Rosnąca sprzedaż i inwestycje
Flytrap, czyli młot na drony
Prezydent Nawrocki: Będziemy najsilniejszą armią NATO w Europie
Muzeum Bitwy Warszawskiej otwarte
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Amunicja dla FA-50 kupiona
Warszawo, do broni!
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Służby badają wybuch pod Łukowem
Eksplozja na Lubelszczyźnie
Szef rządu odwiedził „urodzonych zwycięzców”
Orlik na Alfę
Beret „na rekinka” lub koguta
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Żołnierze-sportowcy o bezpieczeństwie nad wodą
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
Hekatomba na Woli
„Road Runner” w Libanie
Rosyjski atak po spotkaniu w sprawie pokoju
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Coraz więcej Panter w Polsce
Kosiniak-Kamysz: Tylko zjednoczeni zwyciężamy
Polskie drony dla wojska
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Terytorialsi i czarna taktyka
Wojskowa Bożena i jej możliwości
Nas nikt nie oszuka
Jak zostać kapralem rezerwy
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Akcja ratunkowa amerykańskich żołnierzy
Rozkaz: sformować brygadę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO