moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jest zgoda na loty Bielików

Po ponad miesiącu uziemienia samoloty M-346 Bielik znów wzbiły się w powietrze. Na razie za ich sterami zasiadają instruktorzy z 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego, ale już w przyszłym tygodniu szkolenie będą kontynuować podchorążowie. Nadal są jednak wstrzymane loty pokazowe.

Loty na samolotach M-346 Bielik zostały wstrzymane 12 lipca z powodu katastrofy, do której doszło na lotnisku w Gdyni-Babich Dołach. Jedna z maszyn podczas lotu treningowego z niewyjaśnionych przyczyn runęła na ziemię i stanęła w płomieniach. Zginął mjr pil. Robert Jeł, zastępca dowódcy eskadry i instruktor lotniczy w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

Jak informuje ppor. Marlena Kuna, rzeczniczka prasowa 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego, w poniedziałek samoloty znów wzbiły się w powietrze. – Loty na samolotach M-346 Bielik zostały wznowione na mocy decyzji dowódcy generalnego rodzajów sił zbrojnych – powiedziała oficer w rozmowie z „Polską Zbrojną”. Wyjaśniła, że obecnie odbywają się tzw. loty metodyczne, oznacza to, że za sterami maszyn zasiadają instruktorzy. Jednak już w przyszłym tygodniu szkolenie praktyczne będą kontynuować podchorążowie. – Natomiast loty pokazowe nadal pozostają wstrzymane – zaznaczyła.

Wznowienie lotów Bielikami nie oznacza jednak, że znane są już przyczyny katastrofy, która miała miejsce w lipcu. Nad wyjaśnieniem sprawy pracują Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, prokuratura i Żandarmeria Wojskowa. – Te działania są prowadzone niezależnie od nas – mówi ppor. Marlena Kuna.

M-346 Bielik jest dwumiejscowym, dwusilnikowym samolotem przeznaczonym do zaawansowanego szkolenia lotniczego. Od 2018 roku za jego sterami szkolą się piloci-instruktorzy z 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego, a od kwietnia 2019 roku latają nimi również podchorążowie Lotniczej Akademii Wojskowej. Bieliki zastąpiły szkolno-treningowe TS-11 Iskra. Pierwsi wyszkoleni na M-346 podchorążowie LAW-u służą już w bazach taktycznych w Łasku i Krzesinach, gdzie pilotują F-16.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: kpt. Przemysław Ćwiklak

dodaj komentarz

komentarze

~bez
1724227080
Jezu, co za bzdura. Niewyjaśnione okoliczności xD Kilka dni po wypadku pojawiło się nagranie całej akrobacji z boku. Pilot leci z dużą prędkością z lewej do prawej, nagle nurkuje i chce zmienić kierunek lotu na kierunek odwrotny do wczesniejszego. I to nie dzieje się po idealnym okręgu, prędkość gwałtownie maleje, siła nośna, samolot traci wysokość. Powodem tragedii jest tylko i wyłącznie głupota i brawura pilota. Nic więcej. Polskie "jakoś to będzie", "no z grubsza się powinna udać." No i efekt jest jaki jest. To polska mentalność zabiła tego pilota.
C7-62-15-BC

Beret „na rekinka” lub koguta
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Tukan na smyczy
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Z najlepszymi na planszy
Wielkie zbrojenia za Odrą
„Road Runner” w Libanie
Orlik na Alfę
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Defendery skompletowane
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Zwycięska batalia o stolicę
Największy transport Abramsów w tym roku
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Święto Wojsk Lądowych
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Laury MSPO przyznane
Husarz z polskim instruktorem
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Rekompensaty na nowych zasadach
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Hekatomba na Woli
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Dwie agresje, dwie okupacje
„Saber Junction” – gotowi do obrony
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Brytyjczycy żegnają Malbork
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Premier: prowokacja bez precedensu
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Black Hawki nad Warszawą
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Terytorialsi na pętli
Pożegnanie z Columbią
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
NATO – jesteśmy z Polską
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Świetne występy polskich żołnierzy
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Kurs dla najlepszych w SERE
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO