moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jest zgoda na loty Bielików

Po ponad miesiącu uziemienia samoloty M-346 Bielik znów wzbiły się w powietrze. Na razie za ich sterami zasiadają instruktorzy z 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego, ale już w przyszłym tygodniu szkolenie będą kontynuować podchorążowie. Nadal są jednak wstrzymane loty pokazowe.

Loty na samolotach M-346 Bielik zostały wstrzymane 12 lipca z powodu katastrofy, do której doszło na lotnisku w Gdyni-Babich Dołach. Jedna z maszyn podczas lotu treningowego z niewyjaśnionych przyczyn runęła na ziemię i stanęła w płomieniach. Zginął mjr pil. Robert Jeł, zastępca dowódcy eskadry i instruktor lotniczy w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

Jak informuje ppor. Marlena Kuna, rzeczniczka prasowa 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego, w poniedziałek samoloty znów wzbiły się w powietrze. – Loty na samolotach M-346 Bielik zostały wznowione na mocy decyzji dowódcy generalnego rodzajów sił zbrojnych – powiedziała oficer w rozmowie z „Polską Zbrojną”. Wyjaśniła, że obecnie odbywają się tzw. loty metodyczne, oznacza to, że za sterami maszyn zasiadają instruktorzy. Jednak już w przyszłym tygodniu szkolenie praktyczne będą kontynuować podchorążowie. – Natomiast loty pokazowe nadal pozostają wstrzymane – zaznaczyła.

Wznowienie lotów Bielikami nie oznacza jednak, że znane są już przyczyny katastrofy, która miała miejsce w lipcu. Nad wyjaśnieniem sprawy pracują Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, prokuratura i Żandarmeria Wojskowa. – Te działania są prowadzone niezależnie od nas – mówi ppor. Marlena Kuna.

M-346 Bielik jest dwumiejscowym, dwusilnikowym samolotem przeznaczonym do zaawansowanego szkolenia lotniczego. Od 2018 roku za jego sterami szkolą się piloci-instruktorzy z 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego, a od kwietnia 2019 roku latają nimi również podchorążowie Lotniczej Akademii Wojskowej. Bieliki zastąpiły szkolno-treningowe TS-11 Iskra. Pierwsi wyszkoleni na M-346 podchorążowie LAW-u służą już w bazach taktycznych w Łasku i Krzesinach, gdzie pilotują F-16.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: kpt. Przemysław Ćwiklak

dodaj komentarz

komentarze

~bez
1724227080
Jezu, co za bzdura. Niewyjaśnione okoliczności xD Kilka dni po wypadku pojawiło się nagranie całej akrobacji z boku. Pilot leci z dużą prędkością z lewej do prawej, nagle nurkuje i chce zmienić kierunek lotu na kierunek odwrotny do wczesniejszego. I to nie dzieje się po idealnym okręgu, prędkość gwałtownie maleje, siła nośna, samolot traci wysokość. Powodem tragedii jest tylko i wyłącznie głupota i brawura pilota. Nic więcej. Polskie "jakoś to będzie", "no z grubsza się powinna udać." No i efekt jest jaki jest. To polska mentalność zabiła tego pilota.
C7-62-15-BC

Człowiek jest najważniejszy
W wojsku orientują się najlepiej
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Droga do GROM-u”
„Road Runner” w Libanie
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Koniec pewnej epoki
Kopuła nad bewupem
Młodzi i bezzałogowce
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Polskie Bayraktary nad Turcją
Koniec dzieciństwa
Mity i manipulacje
Abolicja dla ochotników
Kircholm 1605
Medycy na start
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
W poszukiwaniu majora Serafina
Czarnomorski szlif minerów
Priorytetowe zaangażowanie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Maratońskie święto w Warszawie
Medicine for Hard Times
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Dywersanci atakują
Deterrence in Polish
Terytorialsi w akcji
Wojny na rzut kostką
Kawaleria w szkole
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Speczespół wybierze „Orkę”
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Pasja i fart
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Drugi wojskowy most
Polski „Wiking” dla Danii
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pływali jak morscy komandosi
Jelcz się wzmacnia
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO