moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jest zgoda na loty Bielików

Po ponad miesiącu uziemienia samoloty M-346 Bielik znów wzbiły się w powietrze. Na razie za ich sterami zasiadają instruktorzy z 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego, ale już w przyszłym tygodniu szkolenie będą kontynuować podchorążowie. Nadal są jednak wstrzymane loty pokazowe.

Loty na samolotach M-346 Bielik zostały wstrzymane 12 lipca z powodu katastrofy, do której doszło na lotnisku w Gdyni-Babich Dołach. Jedna z maszyn podczas lotu treningowego z niewyjaśnionych przyczyn runęła na ziemię i stanęła w płomieniach. Zginął mjr pil. Robert Jeł, zastępca dowódcy eskadry i instruktor lotniczy w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

Jak informuje ppor. Marlena Kuna, rzeczniczka prasowa 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego, w poniedziałek samoloty znów wzbiły się w powietrze. – Loty na samolotach M-346 Bielik zostały wznowione na mocy decyzji dowódcy generalnego rodzajów sił zbrojnych – powiedziała oficer w rozmowie z „Polską Zbrojną”. Wyjaśniła, że obecnie odbywają się tzw. loty metodyczne, oznacza to, że za sterami maszyn zasiadają instruktorzy. Jednak już w przyszłym tygodniu szkolenie praktyczne będą kontynuować podchorążowie. – Natomiast loty pokazowe nadal pozostają wstrzymane – zaznaczyła.

Wznowienie lotów Bielikami nie oznacza jednak, że znane są już przyczyny katastrofy, która miała miejsce w lipcu. Nad wyjaśnieniem sprawy pracują Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, prokuratura i Żandarmeria Wojskowa. – Te działania są prowadzone niezależnie od nas – mówi ppor. Marlena Kuna.

M-346 Bielik jest dwumiejscowym, dwusilnikowym samolotem przeznaczonym do zaawansowanego szkolenia lotniczego. Od 2018 roku za jego sterami szkolą się piloci-instruktorzy z 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego, a od kwietnia 2019 roku latają nimi również podchorążowie Lotniczej Akademii Wojskowej. Bieliki zastąpiły szkolno-treningowe TS-11 Iskra. Pierwsi wyszkoleni na M-346 podchorążowie LAW-u służą już w bazach taktycznych w Łasku i Krzesinach, gdzie pilotują F-16.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: kpt. Przemysław Ćwiklak

dodaj komentarz

komentarze

~bez
1724227080
Jezu, co za bzdura. Niewyjaśnione okoliczności xD Kilka dni po wypadku pojawiło się nagranie całej akrobacji z boku. Pilot leci z dużą prędkością z lewej do prawej, nagle nurkuje i chce zmienić kierunek lotu na kierunek odwrotny do wczesniejszego. I to nie dzieje się po idealnym okręgu, prędkość gwałtownie maleje, siła nośna, samolot traci wysokość. Powodem tragedii jest tylko i wyłącznie głupota i brawura pilota. Nic więcej. Polskie "jakoś to będzie", "no z grubsza się powinna udać." No i efekt jest jaki jest. To polska mentalność zabiła tego pilota.
C7-62-15-BC

Gdy ucichnie artyleria
Niemieckie wsparcie z powietrza
Szwedzi w pętli
Nowe zdolności sił zbrojnych
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
W ochronie granicy
Militarne Schengen
Obywatele chcą być wGotowości
Trałowce do remontu
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Kalorie to nie wszystko
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Nowe zasady dla kobiet w armii
Gala Boksu na Bemowie
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Aby granica była bezpieczna
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Kontrakt na ratowanie życia
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Dzień wart stu lat
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Niebo pod osłoną
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Święto sportowców w mundurach
Mundurowi z benefitami
Służba w kadrze
Niemcy dla Tarczy Wschód
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Holenderska misja na polskim niebie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Wojsko ma swojego satelitę!
Najdłuższa noc
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Plan na WAM
Sportowcy podsumowali 2025 rok
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Śnieżnik gotowy na Groty
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Pancerniacy jadą na misję
Amunicja od Grupy WB
Nowe K9 w Węgorzewie
Panczeniści na podium w Hamar
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Combat 56 u terytorialsów
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Smak służby
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO