moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jest zgoda na loty Bielików

Po ponad miesiącu uziemienia samoloty M-346 Bielik znów wzbiły się w powietrze. Na razie za ich sterami zasiadają instruktorzy z 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego, ale już w przyszłym tygodniu szkolenie będą kontynuować podchorążowie. Nadal są jednak wstrzymane loty pokazowe.

Loty na samolotach M-346 Bielik zostały wstrzymane 12 lipca z powodu katastrofy, do której doszło na lotnisku w Gdyni-Babich Dołach. Jedna z maszyn podczas lotu treningowego z niewyjaśnionych przyczyn runęła na ziemię i stanęła w płomieniach. Zginął mjr pil. Robert Jeł, zastępca dowódcy eskadry i instruktor lotniczy w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

Jak informuje ppor. Marlena Kuna, rzeczniczka prasowa 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego, w poniedziałek samoloty znów wzbiły się w powietrze. – Loty na samolotach M-346 Bielik zostały wznowione na mocy decyzji dowódcy generalnego rodzajów sił zbrojnych – powiedziała oficer w rozmowie z „Polską Zbrojną”. Wyjaśniła, że obecnie odbywają się tzw. loty metodyczne, oznacza to, że za sterami maszyn zasiadają instruktorzy. Jednak już w przyszłym tygodniu szkolenie praktyczne będą kontynuować podchorążowie. – Natomiast loty pokazowe nadal pozostają wstrzymane – zaznaczyła.

Wznowienie lotów Bielikami nie oznacza jednak, że znane są już przyczyny katastrofy, która miała miejsce w lipcu. Nad wyjaśnieniem sprawy pracują Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, prokuratura i Żandarmeria Wojskowa. – Te działania są prowadzone niezależnie od nas – mówi ppor. Marlena Kuna.

M-346 Bielik jest dwumiejscowym, dwusilnikowym samolotem przeznaczonym do zaawansowanego szkolenia lotniczego. Od 2018 roku za jego sterami szkolą się piloci-instruktorzy z 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego, a od kwietnia 2019 roku latają nimi również podchorążowie Lotniczej Akademii Wojskowej. Bieliki zastąpiły szkolno-treningowe TS-11 Iskra. Pierwsi wyszkoleni na M-346 podchorążowie LAW-u służą już w bazach taktycznych w Łasku i Krzesinach, gdzie pilotują F-16.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: kpt. Przemysław Ćwiklak

dodaj komentarz

komentarze

~bez
1724227080
Jezu, co za bzdura. Niewyjaśnione okoliczności xD Kilka dni po wypadku pojawiło się nagranie całej akrobacji z boku. Pilot leci z dużą prędkością z lewej do prawej, nagle nurkuje i chce zmienić kierunek lotu na kierunek odwrotny do wczesniejszego. I to nie dzieje się po idealnym okręgu, prędkość gwałtownie maleje, siła nośna, samolot traci wysokość. Powodem tragedii jest tylko i wyłącznie głupota i brawura pilota. Nic więcej. Polskie "jakoś to będzie", "no z grubsza się powinna udać." No i efekt jest jaki jest. To polska mentalność zabiła tego pilota.
C7-62-15-BC

Ciepły dom dla bohaterki od żołnierzy WOT z Małopolski
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Paczka dla bohatera już w drodze!
Przełomowy czas dla WZL-2
W hołdzie poległym
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Koniec bezkarności floty cieni?
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
Polski Rosomak dalej w produkcji
Historyczna „Wisła”
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
„Burza” nabiera kształtów
Snowboardzistka i pływacy na medal
Najdłuższa noc
Gala Boksu na Bemowie
Prezydent złożył życzenia żołnierzom
Plan na WAM
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Kto zostanie Asem Sportu?
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Odpalili K9 Thunder
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Panczeniści na podium w Hamar
Niebo pod osłoną
Pancerniacy jadą na misję
Piątka z czwartego wozu
The Taste of Military Service
Wojsko ma swojego satelitę!
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
Dzień wart stu lat
Sojusznicza obrona
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Wojsko z nowym programem rozwoju
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Noc na „pasku”
Przygotowani na każdy scenariusz
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
MON przejmuje Hutę Częstochowa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Dziękujemy za waszą świąteczną służbę
Gdy ucichnie artyleria
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Combat 56 u terytorialsów
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Mundurowi z benefitami
Szukali zaginionych w skażonej strefie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO