moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Hala do budowy Mieczników na finiszu

Do końca wakacji zostanie oddana do użytku ogromna hala kadłubowa, która powstaje na terenie PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni. To jedna z największych tego typu konstrukcji w Europie. W ciągu kilku tygodni rozpocznie się tam montaż silników w bloku śródokręcia pierwszej z fregat typu Miecznik.

Takiej budowli jeszcze w polskich stoczniach nie było. Hala kadłubowa, która stanęła na terenie PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni, ma sześć tysięcy metrów kwadratowych powierzchni i wysokość sięgającą 46 metrów. Wszystko to czyni ją jedną z największych tego typu konstrukcji w Europie. We wnętrzu obiektu zostały zainstalowane między innymi dwie suwnice o udźwigu stu ton i trzecia zdolna podnieść ciężar o wadze do 15 ton, a także ogrzewanie i wentylacja, które umożliwiają prowadzenie prac malarskich. W tym obiekcie wkrótce będą składane kadłuby fregat typu Miecznik. Poszczególne ich elementy budują PGZ Stocznia Wojenna oraz gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding.

Budowa samej hali wielkimi krokami zbliża się ku końcowi. – Pozostały nam tylko prace wykończeniowe i odbiory techniczne. Całość powinna zostać sfinalizowana do końca wakacji – zapowiada Jerzy Łopatyński z gdyńskiej stoczni. Potem do wnętrza zostanie wprowadzony blok śródokręcia pierwszej z przyszłych fregat. W najbliższych tygodniach ruszy też montaż silników, które zdążyły przejść już testy u producenta. – Czekamy na ich dostawę – mówi Łopatyński.

Hala kadłubowa nie jest jedyną inwestycją realizowaną z myślą o Miecznikach. Niebawem PGZ Stocznia Wojenna wzbogaci się też o nowoczesną halę produkcyjną o powierzchni prawie pięciu tysięcy metrów kwadratowych. Znajdą się w niej wydziały wyposażeniowe. Stoczniowcy będą mieli do dyspozycji między innymi ślusarnie, a także stanowiska hydrauliki siłowej i obsługi wałów. Do tego dojdzie jeszcze czterokondygnacyjny budynek administracyjno-biurowy, który stanie się zapleczem dla pracowników produkcji. Tam też ma zostać ulokowane biuro projektu. Koszt budowy nowych obiektów przekracza 300 mln zł.

Gdyńskie przedsiębiorstwo znacząco zwiększa więc swoje moce, ale trudno się temu dziwić. Budowa fregat rakietowych Miecznik to największa inwestycja w historii polskiego przemysłu stoczniowego. W ramach kontraktu powstaną trzy nowoczesne okręty – ORP „Wicher”, ORP „Burza” i ORP „Huragan”. Zostaną one przystosowane do zwalczania zagrożeń powietrznych, a także okrętów podwodnych i nawodnych. Będą wyposażone między inny w armatę OTO Melara Super Rapid Strales kalibru 76 mm, dwie 35-milimetrowe armaty OSU-35K oraz wyrzutnie rakiet VLS Mk-41. Dowodzenie ułatwi system Tacticos. Projekt Mieczników opiera się na rozwiązaniach brytyjskiej firmy Babcock, które jednak zostały zaadaptowane na potrzeby polskiej marynarki. Podczas realizacji kontraktu polscy stoczniowcy ściśle współpracują z zagranicznymi partnerami. Wśród nich znalazł się nie tylko wspomniany Babcock, lecz również takie koncerny, jak Thales i MBDA.

Budowa pierwszej fregaty ruszyła w sierpniu 2023 roku. W styczniu tego roku pod okręt została położona stępka. Zgodnie z harmonogramem ORP „Wicher” ma być gotowy w 2026 roku. Kolejne dwie jednostki powinny wejść do służby w latach 2029 i 2031. Wszystkie Mieczniki trafią do 3 Flotylli Okrętów w Gdyni. Łącznie państwo zapłaci za ich budowę 14,8 miliarda złotych brutto.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Jarosław Ciślak

dodaj komentarz

komentarze


Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Dzień wart stu lat
Nowe Kraby w Sulechowie
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Okręt skrojony na Bałtyk
Pancerniacy jadą na misję
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
„Horyzont” przeciw dywersji
Militarne Schengen
Nowe zasady dla kobiet w armii
Kapral Bartnik mistrzem świata
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Marynarze podjęli wyzwanie
Więcej Herculesów dla Abramsów
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Pociski rakietowe dla Husarzy
Plan na WAM
Zwrot na Bałtyk
W krainie Świętego Mikołaja
Orka po szwedzku
Bezzałogowy nurek
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Niebo pod osłoną
Krajowa produkcja amunicji
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
107 lat polskiej Marynarki Wojennej
Po co wojsku satelity?
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Polscy marynarze na misjach
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Obywatele chcą być #wGotowości
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Wojskowy bus do szczęścia
Komplet medali wojskowych na ringu
Ogień z Leopardów na Łotwie
Razem na ratunek
Mundurowi z benefitami
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polski „Wiking” dla Danii
Gdy ucichnie artyleria
Udany start Peruna
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Początek „Ratownika”
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Zwalczyć strach, rozwiać mity
AW149 made in Poland
The Darker, the Better
Wojsko na Horyzoncie
Borsuki zadomowiły się na poligonie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Żołnierze pomagają w akcji na torach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO