moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Hala do budowy Mieczników na finiszu

Do końca wakacji zostanie oddana do użytku ogromna hala kadłubowa, która powstaje na terenie PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni. To jedna z największych tego typu konstrukcji w Europie. W ciągu kilku tygodni rozpocznie się tam montaż silników w bloku śródokręcia pierwszej z fregat typu Miecznik.

Takiej budowli jeszcze w polskich stoczniach nie było. Hala kadłubowa, która stanęła na terenie PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni, ma sześć tysięcy metrów kwadratowych powierzchni i wysokość sięgającą 46 metrów. Wszystko to czyni ją jedną z największych tego typu konstrukcji w Europie. We wnętrzu obiektu zostały zainstalowane między innymi dwie suwnice o udźwigu stu ton i trzecia zdolna podnieść ciężar o wadze do 15 ton, a także ogrzewanie i wentylacja, które umożliwiają prowadzenie prac malarskich. W tym obiekcie wkrótce będą składane kadłuby fregat typu Miecznik. Poszczególne ich elementy budują PGZ Stocznia Wojenna oraz gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding.

Budowa samej hali wielkimi krokami zbliża się ku końcowi. – Pozostały nam tylko prace wykończeniowe i odbiory techniczne. Całość powinna zostać sfinalizowana do końca wakacji – zapowiada Jerzy Łopatyński z gdyńskiej stoczni. Potem do wnętrza zostanie wprowadzony blok śródokręcia pierwszej z przyszłych fregat. W najbliższych tygodniach ruszy też montaż silników, które zdążyły przejść już testy u producenta. – Czekamy na ich dostawę – mówi Łopatyński.

Hala kadłubowa nie jest jedyną inwestycją realizowaną z myślą o Miecznikach. Niebawem PGZ Stocznia Wojenna wzbogaci się też o nowoczesną halę produkcyjną o powierzchni prawie pięciu tysięcy metrów kwadratowych. Znajdą się w niej wydziały wyposażeniowe. Stoczniowcy będą mieli do dyspozycji między innymi ślusarnie, a także stanowiska hydrauliki siłowej i obsługi wałów. Do tego dojdzie jeszcze czterokondygnacyjny budynek administracyjno-biurowy, który stanie się zapleczem dla pracowników produkcji. Tam też ma zostać ulokowane biuro projektu. Koszt budowy nowych obiektów przekracza 300 mln zł.

Gdyńskie przedsiębiorstwo znacząco zwiększa więc swoje moce, ale trudno się temu dziwić. Budowa fregat rakietowych Miecznik to największa inwestycja w historii polskiego przemysłu stoczniowego. W ramach kontraktu powstaną trzy nowoczesne okręty – ORP „Wicher”, ORP „Burza” i ORP „Huragan”. Zostaną one przystosowane do zwalczania zagrożeń powietrznych, a także okrętów podwodnych i nawodnych. Będą wyposażone między inny w armatę OTO Melara Super Rapid Strales kalibru 76 mm, dwie 35-milimetrowe armaty OSU-35K oraz wyrzutnie rakiet VLS Mk-41. Dowodzenie ułatwi system Tacticos. Projekt Mieczników opiera się na rozwiązaniach brytyjskiej firmy Babcock, które jednak zostały zaadaptowane na potrzeby polskiej marynarki. Podczas realizacji kontraktu polscy stoczniowcy ściśle współpracują z zagranicznymi partnerami. Wśród nich znalazł się nie tylko wspomniany Babcock, lecz również takie koncerny, jak Thales i MBDA.

Budowa pierwszej fregaty ruszyła w sierpniu 2023 roku. W styczniu tego roku pod okręt została położona stępka. Zgodnie z harmonogramem ORP „Wicher” ma być gotowy w 2026 roku. Kolejne dwie jednostki powinny wejść do służby w latach 2029 i 2031. Wszystkie Mieczniki trafią do 3 Flotylli Okrętów w Gdyni. Łącznie państwo zapłaci za ich budowę 14,8 miliarda złotych brutto.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Jarosław Ciślak

dodaj komentarz

komentarze


Speczespół wybierze „Orkę”
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Koniec dzieciństwa
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Abolicja dla ochotników
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Terytorialsi w akcji
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Weterani pamiętają
Priorytetowe zaangażowanie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Wyzwaniem – czas
Czarna taktyka terytorialsów
Carl-Gustaf przemówił
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Historia jest po to, by z niej czerpać
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
Europa ma być zdolna do obrony
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Kircholm 1605
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Jednym głosem w sprawie obronności
Okiełznać Borsuka
Koniec pewnej epoki
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kopuła nad bewupem
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Polski „Wiking” dla Danii
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Maratońskie święto w Warszawie
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Drugi wojskowy most
W poszukiwaniu majora Serafina
Dziki na Legwanach
Polskie Bayraktary nad Turcją
Poligon dla medyków w mundurach
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Mity i manipulacje
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Czarna taktyka terytorialsów
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
Pływali jak morscy komandosi
W wojsku orientują się najlepiej
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Medicine for Hard Times
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
„Road Runner” w Libanie
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO