moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polak instruktorem F-16 w USA

W Tucson w Stanach Zjednoczonych przeszedł szkolenie podstawowe na F-16, a po kilku latach także kurs instruktorski. Tym razem do Tucson wrócił już nie jako uczeń, ale jako instruktor. „Sox” jest pierwszym polskim pilotem, który w USA uczy pilotażu na F-16. Pod jego kierunkiem wyszkoliło się już kilku lotników, kolejnych kilkunastu jest w trakcie nauki.

„Sox” w Stanach Zjednoczonych przebywa już od kilku miesięcy. Za ocean wyjechał w ramach programu MPEP (Military Personnel Exchange Program) i w 162 Skrzydle Lotniczym Gwardii Narodowej w Tucson w Arizonie służy jako instruktor-pilot F-16. Wcześniej instruktorem lotniczym na tym typie samolotu był w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. – O pilotowaniu F-16 marzyłem jeszcze w czasie studiów oficerskich w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie [dziś Lotnicza Akademia Wojskowa – przyp. red.]. Obecnie nie tylko sam pilotuję ten wielozadaniowy samolot, lecz także szkolę innych lotników. Daje mi to wielką satysfakcję – przyznaje oficer.

„Sox” kilkanaście lat temu właśnie w Tucson w USA ukończył szkolenie podstawowe na F-16. Po kilku latach znów pojechał do Arizony, by tym razem wyszkolić się jako instruktor na tym typie samolotu. – Nie przypuszczałem, że cztery lata po zdobyciu uprawnień instruktorskich znów wrócę do Arizony – podkreśla. Oficer aplikował na stanowisko instruktora F-16 w ramach programu MPEP i wygrał organizowany w Sztabie Generalnym Wojska Polskiego konkurs.

– Kandydat na to stanowisko musiał legitymować się odpowiednim poziomem wyszkolenia i doświadczeniem lotniczym – wyjaśnia. A tego mu nie brakuje. „Sox” w powietrzu spędził ponad 2000 godzin, z tego blisko 1800 na F-16. W czasie swojej służby dwukrotnie uczestniczył w misji „Inherent Resolve” w Kuwejcie przeciwko tzw. Państwu Islamskiemu, podczas której prowadził rozpoznanie z powietrza i dostarczał dane dotyczące celów zgodnie z zapotrzebowaniem dowództwa operacji. Oficer uczestniczył także w wielu prestiżowych kursach i szkoleniach, m.in. Tactical Leadership Programme, wielokrotnie pełnił też dyżury bojowe w ramach misji Air Policing i podrywał myśliwiec na alarm Alpha Scramble.

Teraz, zgodnie z podpisanym kontraktem, przez trzy lata będzie służył za oceanem. Do jego obowiązków należy szkolenie młodych pilotów na F-16. – W Tucson szkolę głównie studentów zagranicznych, np. z Rumunii, Bułgarii, Singapuru czy Bahrajnu. Loty wykonujemy najczęściej na samolotach F-16 w wersji Block 42 – wyjaśnia. – 12 lat temu byłem taki jak oni, towarzyszyły mi te same emocje i obawy. Dlatego potrafię wczuć się w rolę młodych pilotów, bo pamiętam, z czym miałem największe problemy na początku swojej lotniczej drogi – przyznaje. – Dzięki temu mogę efektywniej dopasowywać metody dydaktyczne, tak by osiągać lepsze efekty szkoleniowe. Nie staram się zarzucać ich wiedzą, nie wytykam błędów, ale pokazuję ścieżkę, którą mają podążać, by wykonać konkretną misję i budować świadomość sytuacyjną oraz taktyczną – dodaje.

Instruktor wyjaśnia, że szkolenie na F-16 w USA podzielone jest na kilka etapów i trwa zwykle 8–9 miesięcy. Wszyscy lotnicy zaczynają od szkolenia teoretycznego, by potem kolejno trenować na symulatorach i wykonywać misje w powietrzu, najpierw w dwu-, potem jednomiejscowym samolocie F-16. – Loty szkolne w Arizonie wykonujemy każdego dnia. Uczymy pilotów walki manewrowej, walki w powietrzu różnymi formacjami, a także atakowania celów naziemnych z użyciem niekierowanego i kierowanego uzbrojenia powietrze-ziemia, przy jednoczesnym zwalczaniu zagrożenia z powietrza – mówi oficer.

Pod kierunkiem „Soxa” wyszkoliło się już kilku młodych lotników, kolejnych kilkunastu jest w trakcie szkolenia.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: arch. prywatne

dodaj komentarz

komentarze


Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
OPW budują świadomość obronną
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Brytyjczycy na wschodniej straży
Nowe zasady dla kobiet w armii
Czy to już wojna?
Jesteśmy dziećmi wolności
Sukces Polaka w biegu z marines
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Arteterapia dla weteranów
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wellington „Zosia” znad Bremy
Plan na WAM
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Zasiać strach w szeregach wroga
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Kosmiczna wystawa
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Torpeda w celu
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Polski „Wiking” dla Danii
Ułani szturmowali okopy
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Awanse w dniu narodowego święta
„Road Runner” w Libanie
Starcie pancerniaków
„Zamek” pozostał bezpieczny
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Pięściarska uczta w Suwałkach
Marynarze podjęli wyzwanie
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Im ciemniej, tym lepiej
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Mity i manipulacje
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Mundurowi z benefitami
Standardy NATO w Siedlcach
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Dzień wart stu lat
Kaman – domknięcie historii
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Ku wiecznej pamięci
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Abolicja dla ochotników
Grecka walka z sabotażem
Gdy ucichnie artyleria

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO