moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polak instruktorem F-16 w USA

W Tucson w Stanach Zjednoczonych przeszedł szkolenie podstawowe na F-16, a po kilku latach także kurs instruktorski. Tym razem do Tucson wrócił już nie jako uczeń, ale jako instruktor. „Sox” jest pierwszym polskim pilotem, który w USA uczy pilotażu na F-16. Pod jego kierunkiem wyszkoliło się już kilku lotników, kolejnych kilkunastu jest w trakcie nauki.

„Sox” w Stanach Zjednoczonych przebywa już od kilku miesięcy. Za ocean wyjechał w ramach programu MPEP (Military Personnel Exchange Program) i w 162 Skrzydle Lotniczym Gwardii Narodowej w Tucson w Arizonie służy jako instruktor-pilot F-16. Wcześniej instruktorem lotniczym na tym typie samolotu był w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. – O pilotowaniu F-16 marzyłem jeszcze w czasie studiów oficerskich w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie [dziś Lotnicza Akademia Wojskowa – przyp. red.]. Obecnie nie tylko sam pilotuję ten wielozadaniowy samolot, lecz także szkolę innych lotników. Daje mi to wielką satysfakcję – przyznaje oficer.

„Sox” kilkanaście lat temu właśnie w Tucson w USA ukończył szkolenie podstawowe na F-16. Po kilku latach znów pojechał do Arizony, by tym razem wyszkolić się jako instruktor na tym typie samolotu. – Nie przypuszczałem, że cztery lata po zdobyciu uprawnień instruktorskich znów wrócę do Arizony – podkreśla. Oficer aplikował na stanowisko instruktora F-16 w ramach programu MPEP i wygrał organizowany w Sztabie Generalnym Wojska Polskiego konkurs.

– Kandydat na to stanowisko musiał legitymować się odpowiednim poziomem wyszkolenia i doświadczeniem lotniczym – wyjaśnia. A tego mu nie brakuje. „Sox” w powietrzu spędził ponad 2000 godzin, z tego blisko 1800 na F-16. W czasie swojej służby dwukrotnie uczestniczył w misji „Inherent Resolve” w Kuwejcie przeciwko tzw. Państwu Islamskiemu, podczas której prowadził rozpoznanie z powietrza i dostarczał dane dotyczące celów zgodnie z zapotrzebowaniem dowództwa operacji. Oficer uczestniczył także w wielu prestiżowych kursach i szkoleniach, m.in. Tactical Leadership Programme, wielokrotnie pełnił też dyżury bojowe w ramach misji Air Policing i podrywał myśliwiec na alarm Alpha Scramble.

Teraz, zgodnie z podpisanym kontraktem, przez trzy lata będzie służył za oceanem. Do jego obowiązków należy szkolenie młodych pilotów na F-16. – W Tucson szkolę głównie studentów zagranicznych, np. z Rumunii, Bułgarii, Singapuru czy Bahrajnu. Loty wykonujemy najczęściej na samolotach F-16 w wersji Block 42 – wyjaśnia. – 12 lat temu byłem taki jak oni, towarzyszyły mi te same emocje i obawy. Dlatego potrafię wczuć się w rolę młodych pilotów, bo pamiętam, z czym miałem największe problemy na początku swojej lotniczej drogi – przyznaje. – Dzięki temu mogę efektywniej dopasowywać metody dydaktyczne, tak by osiągać lepsze efekty szkoleniowe. Nie staram się zarzucać ich wiedzą, nie wytykam błędów, ale pokazuję ścieżkę, którą mają podążać, by wykonać konkretną misję i budować świadomość sytuacyjną oraz taktyczną – dodaje.

Instruktor wyjaśnia, że szkolenie na F-16 w USA podzielone jest na kilka etapów i trwa zwykle 8–9 miesięcy. Wszyscy lotnicy zaczynają od szkolenia teoretycznego, by potem kolejno trenować na symulatorach i wykonywać misje w powietrzu, najpierw w dwu-, potem jednomiejscowym samolocie F-16. – Loty szkolne w Arizonie wykonujemy każdego dnia. Uczymy pilotów walki manewrowej, walki w powietrzu różnymi formacjami, a także atakowania celów naziemnych z użyciem niekierowanego i kierowanego uzbrojenia powietrze-ziemia, przy jednoczesnym zwalczaniu zagrożenia z powietrza – mówi oficer.

Pod kierunkiem „Soxa” wyszkoliło się już kilku młodych lotników, kolejnych kilkunastu jest w trakcie szkolenia.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: arch. prywatne

dodaj komentarz

komentarze


Pomnik nieznanych bohaterów
Odznaczenia za wzorową służbę
OPW budują świadomość obronną
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Polski „Wiking” dla Danii
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Marynarze podjęli wyzwanie
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Zasiać strach w szeregach wroga
Koniec dzieciństwa
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Sukces Polaka w biegu z marines
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Niespokojny poranek pilotów
Standardy NATO w Siedlcach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Abolicja dla ochotników
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
„Road Runner” w Libanie
Wellington „Zosia” znad Bremy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nowe zasady dla kobiet w armii
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Nie daj się zhakować
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Mundurowi z benefitami
Arteterapia dla weteranów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Inwestycja w bezpieczeństwo
Szansa na nowe życie
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Rusza program „wGotowości”
Starcie pancerniaków
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Sportowcy na poligonie
Męska sprawa: profilaktyka
Marynarze mają nowe motorówki
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Kaman – domknięcie historii
Kircholm 1605
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Mity i manipulacje
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Pięściarska uczta w Suwałkach
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Kolejny kontrakt Dezametu
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Brytyjczycy na wschodniej straży

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO