moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polak instruktorem F-16 w USA

W Tucson w Stanach Zjednoczonych przeszedł szkolenie podstawowe na F-16, a po kilku latach także kurs instruktorski. Tym razem do Tucson wrócił już nie jako uczeń, ale jako instruktor. „Sox” jest pierwszym polskim pilotem, który w USA uczy pilotażu na F-16. Pod jego kierunkiem wyszkoliło się już kilku lotników, kolejnych kilkunastu jest w trakcie nauki.

„Sox” w Stanach Zjednoczonych przebywa już od kilku miesięcy. Za ocean wyjechał w ramach programu MPEP (Military Personnel Exchange Program) i w 162 Skrzydle Lotniczym Gwardii Narodowej w Tucson w Arizonie służy jako instruktor-pilot F-16. Wcześniej instruktorem lotniczym na tym typie samolotu był w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. – O pilotowaniu F-16 marzyłem jeszcze w czasie studiów oficerskich w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie [dziś Lotnicza Akademia Wojskowa – przyp. red.]. Obecnie nie tylko sam pilotuję ten wielozadaniowy samolot, lecz także szkolę innych lotników. Daje mi to wielką satysfakcję – przyznaje oficer.

„Sox” kilkanaście lat temu właśnie w Tucson w USA ukończył szkolenie podstawowe na F-16. Po kilku latach znów pojechał do Arizony, by tym razem wyszkolić się jako instruktor na tym typie samolotu. – Nie przypuszczałem, że cztery lata po zdobyciu uprawnień instruktorskich znów wrócę do Arizony – podkreśla. Oficer aplikował na stanowisko instruktora F-16 w ramach programu MPEP i wygrał organizowany w Sztabie Generalnym Wojska Polskiego konkurs.

– Kandydat na to stanowisko musiał legitymować się odpowiednim poziomem wyszkolenia i doświadczeniem lotniczym – wyjaśnia. A tego mu nie brakuje. „Sox” w powietrzu spędził ponad 2000 godzin, z tego blisko 1800 na F-16. W czasie swojej służby dwukrotnie uczestniczył w misji „Inherent Resolve” w Kuwejcie przeciwko tzw. Państwu Islamskiemu, podczas której prowadził rozpoznanie z powietrza i dostarczał dane dotyczące celów zgodnie z zapotrzebowaniem dowództwa operacji. Oficer uczestniczył także w wielu prestiżowych kursach i szkoleniach, m.in. Tactical Leadership Programme, wielokrotnie pełnił też dyżury bojowe w ramach misji Air Policing i podrywał myśliwiec na alarm Alpha Scramble.

Teraz, zgodnie z podpisanym kontraktem, przez trzy lata będzie służył za oceanem. Do jego obowiązków należy szkolenie młodych pilotów na F-16. – W Tucson szkolę głównie studentów zagranicznych, np. z Rumunii, Bułgarii, Singapuru czy Bahrajnu. Loty wykonujemy najczęściej na samolotach F-16 w wersji Block 42 – wyjaśnia. – 12 lat temu byłem taki jak oni, towarzyszyły mi te same emocje i obawy. Dlatego potrafię wczuć się w rolę młodych pilotów, bo pamiętam, z czym miałem największe problemy na początku swojej lotniczej drogi – przyznaje. – Dzięki temu mogę efektywniej dopasowywać metody dydaktyczne, tak by osiągać lepsze efekty szkoleniowe. Nie staram się zarzucać ich wiedzą, nie wytykam błędów, ale pokazuję ścieżkę, którą mają podążać, by wykonać konkretną misję i budować świadomość sytuacyjną oraz taktyczną – dodaje.

Instruktor wyjaśnia, że szkolenie na F-16 w USA podzielone jest na kilka etapów i trwa zwykle 8–9 miesięcy. Wszyscy lotnicy zaczynają od szkolenia teoretycznego, by potem kolejno trenować na symulatorach i wykonywać misje w powietrzu, najpierw w dwu-, potem jednomiejscowym samolocie F-16. – Loty szkolne w Arizonie wykonujemy każdego dnia. Uczymy pilotów walki manewrowej, walki w powietrzu różnymi formacjami, a także atakowania celów naziemnych z użyciem niekierowanego i kierowanego uzbrojenia powietrze-ziemia, przy jednoczesnym zwalczaniu zagrożenia z powietrza – mówi oficer.

Pod kierunkiem „Soxa” wyszkoliło się już kilku młodych lotników, kolejnych kilkunastu jest w trakcie szkolenia.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: arch. prywatne

dodaj komentarz

komentarze


GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
 
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
Niemal 500 absolwentów AWL-u już oficjalnie oficerami WP
Czarne Pantery, ognia!
Potrzebujemy najlepszych
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Zatrzymania na granicach
Czarna Pantera celuje
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Ewakuacja Polaków z Izraela
Dzieci wojny
Planowano zamach na Zełenskiego
Święto sportów walki w Warendorfie
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
Śmierć gorsza niż wszystkie
Miliardowe wsparcie dla PGZ
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Demony wojny nie patrzą na płeć
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Pierwszy polski lot Apache’a
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Nowe Abramsy już w Wesołej
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
Rekompensaty na ostatniej prostej
Bezpieczniejsza Europa
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Kajakami po medale
Wołyń – pamiętamy
Ratownik w akcji
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
Broń przeciwko wrogim satelitom
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
BWP-1 – historia na dekady
Ostatnia niedziela…
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Podejrzane manewry na Bałtyku
Odbudowa obrony cywilnej kraju
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Najtrudniejsze w służbie na polsko-białoruskiej granicy jest…
Wyższe stawki dla niezawodowych
Alert pogodowy. Żołnierze są najbliżej zagrożonych miejsc
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Radar na bezpieczeństwo
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Pracowity pobyt w kosmosie
Odznaczenia za misję
Flyer, zdobywca przestworzy
Pełna mobilizacja. Żołnierze ruszają na tereny zagrożone powodzią
Umacnianie ściany wschodniej
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Tłumy na zawodach w Krakowie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO