moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-35 z nowoczesnym oprogramowaniem dla Polski

W bazach lotniczych amerykańskich sił powietrznych i lotnictwa marynarki wojennej trwa oblot seryjnie produkowanych wielozadaniowych F-35, w których zainstalowano nowe oprogramowanie TR-3. Jak informuje producent samolotów, firma Lockheed Martin, unowocześnione myśliwce V generacji wylądują w styczniu 2026 roku w Łasku, a rok później w bazie lotniczej w Świdwinie.

Polska podpisała kontrakt na zakup 32 myśliwców V generacji F-35 Lightning II w styczniu 2020 roku. Produkcja pierwszych czterech samolotów przeznaczonych dla polskich sił powietrznych rozpoczęła się w zakładach Lockheed Martin w Fort Worth w Teksasie w marcu 2023 roku. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez producenta, maszyny będą gotowe w połowie przyszłego roku. Na tych samolotach od połowy 2024 roku będą szkolić się za oceanem polscy piloci. F-35 z biało-czerwoną szachownicą do Polski przylecą nie wcześniej niż za dwa lata. Lockheed informuje, że F-35 wylądują w bazie lotniczej w Łasku w styczniu 2026 roku, a rok później w bazie lotniczej w Świdwinie. Finalnie dostawy F-35 dla Polski mają się zakończyć w 2030 roku.

Ostatnio o F-35 znów zrobiło się głośno. Media donosiły bowiem, że w Stanach Zjednoczonych trwają obloty produkowanych seryjnie samolotów F-35 wyposażonych w pakiet Technology Refresh 3 (TR-3). Właśnie takich myśliwców, tzn. w wariancie Block 4 z technologią TR-3, będą w przyszłości używać polscy piloci. Jak wyjaśniają lotnicy, myśliwce zmodernizowane do standardu Block 4 będą miały znacznie zmodyfikowane systemy walki elektronicznej, większe możliwości przenoszenia uzbrojenia i sensory o większych zdolnościach niż te w wersji Block 3. To nie wszystko. Unowocześnione F-35 będą miały także nowy zintegrowany procesor o większej mocy obliczeniowej, kilkukrotnie większą pamięć, a w kokpicie ulepszony panoramiczny wyświetlacz. Ekran LCD będzie miał wymiary 8x20 cali i zapewni pilotom intuicyjny dostęp do wszystkich danych.

– Właśnie oblatujemy seryjnie produkowane samoloty wyposażone w TR-3. Loty odbywają się w bazie amerykańskich sił powietrznych Edwards i bazie lotnictwa marynarki wojennej w Patuxent River w stanie Maryland. Do 6 grudnia wykonaliśmy ponad 160 takich lotów – podaje John Neilson z biura prasowego Lockheed Martin. Informuje ponadto, że modernizacją oprogramowania zostaną objęci wszyscy użytkownicy F-35.

F-35 wyczekiwane są w Polsce z dużą niecierpliwością. Wielozadaniowe myśliwce V generacji znacząco zwiększą zdolności polskich sił zbrojnych. Supermyśliwce są wyjątkowe z wielu powodów. Jednym z nich jest technologia stealth, która sprawia, że maszyny bardzo trudno wykryć. F-35 ceni się także za sensory, które pracują np. w podczerwieni lub zbierają dane o promieniowaniu elektromagnetycznym z różnych źródeł: zestawów przeciwlotniczych, radarów okrętowych oraz naziemnych. Zaletą supermyśliwca jest także to, że wspomniane sensory dostarczają pilotowi informacje już wstępnie opracowane. To sprawia, że nie musi on tracić czasu na analizę wszystkich danych związanych z wykonaniem konkretnej misji. Dodatkowo, z informacji zbieranych przez samolot korzystają także inni użytkownicy pola walki.

Polska kupiła w USA 32 myśliwce F-35A Lightning II Block 4 wraz z systemem wsparcia i szkolenia. Za te najnowocześniejsze myśliwce na świecie zapłacimy 4,6 mld dolarów netto. Nasz kraj jest dziesiątym państwem NATO, które zakontraktowało tego typu maszyny. F-35 będą współpracowały m.in. z systemem Patriot, zamówionym przez resort obrony w 2018 roku, i samolotami F-16, które stacjonują w Łasku i Krzesinach.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Chief Petty Officer Shannon Renfroe, Senior Airman Joshua Joseph Magbanua

dodaj komentarz

komentarze


Cios w plecy
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pożegnanie z Columbią
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Black Hawki nad Warszawą
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Orlik na Alfę
Dwie agresje, dwie okupacje
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Kurs dla najlepszych w SERE
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Krok ku niezależności
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Zwycięska batalia o stolicę
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Święto Wojsk Lądowych
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Czołgiści w ogniu
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Husarz z polskim instruktorem
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Największy transport Abramsów w tym roku
Z najlepszymi na planszy
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
NATO – jesteśmy z Polską
Wielkie zbrojenia za Odrą
„Road Runner” w Libanie
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Rekompensaty na nowych zasadach
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
W poszukiwaniu majora Serafina
Brytyjczycy na wschodniej straży
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Hekatomba na Woli
17 września 1939. Nigdy więcej
Debiut polskich Patriotów
Brytyjczycy żegnają Malbork
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
„Saber Junction” – gotowi do obrony

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO