moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-35 z nowoczesnym oprogramowaniem dla Polski

W bazach lotniczych amerykańskich sił powietrznych i lotnictwa marynarki wojennej trwa oblot seryjnie produkowanych wielozadaniowych F-35, w których zainstalowano nowe oprogramowanie TR-3. Jak informuje producent samolotów, firma Lockheed Martin, unowocześnione myśliwce V generacji wylądują w styczniu 2026 roku w Łasku, a rok później w bazie lotniczej w Świdwinie.

Polska podpisała kontrakt na zakup 32 myśliwców V generacji F-35 Lightning II w styczniu 2020 roku. Produkcja pierwszych czterech samolotów przeznaczonych dla polskich sił powietrznych rozpoczęła się w zakładach Lockheed Martin w Fort Worth w Teksasie w marcu 2023 roku. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez producenta, maszyny będą gotowe w połowie przyszłego roku. Na tych samolotach od połowy 2024 roku będą szkolić się za oceanem polscy piloci. F-35 z biało-czerwoną szachownicą do Polski przylecą nie wcześniej niż za dwa lata. Lockheed informuje, że F-35 wylądują w bazie lotniczej w Łasku w styczniu 2026 roku, a rok później w bazie lotniczej w Świdwinie. Finalnie dostawy F-35 dla Polski mają się zakończyć w 2030 roku.

Ostatnio o F-35 znów zrobiło się głośno. Media donosiły bowiem, że w Stanach Zjednoczonych trwają obloty produkowanych seryjnie samolotów F-35 wyposażonych w pakiet Technology Refresh 3 (TR-3). Właśnie takich myśliwców, tzn. w wariancie Block 4 z technologią TR-3, będą w przyszłości używać polscy piloci. Jak wyjaśniają lotnicy, myśliwce zmodernizowane do standardu Block 4 będą miały znacznie zmodyfikowane systemy walki elektronicznej, większe możliwości przenoszenia uzbrojenia i sensory o większych zdolnościach niż te w wersji Block 3. To nie wszystko. Unowocześnione F-35 będą miały także nowy zintegrowany procesor o większej mocy obliczeniowej, kilkukrotnie większą pamięć, a w kokpicie ulepszony panoramiczny wyświetlacz. Ekran LCD będzie miał wymiary 8x20 cali i zapewni pilotom intuicyjny dostęp do wszystkich danych.

– Właśnie oblatujemy seryjnie produkowane samoloty wyposażone w TR-3. Loty odbywają się w bazie amerykańskich sił powietrznych Edwards i bazie lotnictwa marynarki wojennej w Patuxent River w stanie Maryland. Do 6 grudnia wykonaliśmy ponad 160 takich lotów – podaje John Neilson z biura prasowego Lockheed Martin. Informuje ponadto, że modernizacją oprogramowania zostaną objęci wszyscy użytkownicy F-35.

F-35 wyczekiwane są w Polsce z dużą niecierpliwością. Wielozadaniowe myśliwce V generacji znacząco zwiększą zdolności polskich sił zbrojnych. Supermyśliwce są wyjątkowe z wielu powodów. Jednym z nich jest technologia stealth, która sprawia, że maszyny bardzo trudno wykryć. F-35 ceni się także za sensory, które pracują np. w podczerwieni lub zbierają dane o promieniowaniu elektromagnetycznym z różnych źródeł: zestawów przeciwlotniczych, radarów okrętowych oraz naziemnych. Zaletą supermyśliwca jest także to, że wspomniane sensory dostarczają pilotowi informacje już wstępnie opracowane. To sprawia, że nie musi on tracić czasu na analizę wszystkich danych związanych z wykonaniem konkretnej misji. Dodatkowo, z informacji zbieranych przez samolot korzystają także inni użytkownicy pola walki.

Polska kupiła w USA 32 myśliwce F-35A Lightning II Block 4 wraz z systemem wsparcia i szkolenia. Za te najnowocześniejsze myśliwce na świecie zapłacimy 4,6 mld dolarów netto. Nasz kraj jest dziesiątym państwem NATO, które zakontraktowało tego typu maszyny. F-35 będą współpracowały m.in. z systemem Patriot, zamówionym przez resort obrony w 2018 roku, i samolotami F-16, które stacjonują w Łasku i Krzesinach.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Chief Petty Officer Shannon Renfroe, Senior Airman Joshua Joseph Magbanua

dodaj komentarz

komentarze


Edukacja z bezpieczeństwa
MID w nowej odsłonie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Sukces Polaka w biegu z marines
Nowe zasady dla kobiet w armii
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Husarze bliżej Polski
Pomnik nieznanych bohaterów
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Pięściarska uczta w Suwałkach
Operacja NATO u brzegów Estonii
Inwestycja w bezpieczeństwo
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
„Road Runner” w Libanie
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Abolicja dla ochotników
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Starcie pancerniaków
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Standardy NATO w Siedlcach
Zasiać strach w szeregach wroga
Polski „Wiking” dla Danii
Kircholm 1605
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Wellington „Zosia” znad Bremy
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Żołnierze na trzecim stopniu podium
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Niespokojny poranek pilotów
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Marynarze podjęli wyzwanie
Sportowcy na poligonie
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Koniec dzieciństwa
Brytyjczycy na wschodniej straży
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Pamięć łączy pokolenia
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Mity i manipulacje
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO