moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następca Mi-2?

Lekkie, ponieważ ważą jednie nieco ponad 3 t. Szybkie, gdyż rozwijają prędkość prawie 300 km/h, a dzięki zaawansowanym systemom awionicznym są łatwe w pilotażu. Na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach koncern Leonardo przekonuje, że idealnym śmigłowcem szkolnym dla pilotów nowych wiropłatów w Wojsku Polskim będzie uzbrojona wersja AW109 TrekkerM.

Produkowany przez koncern Leonardo, którego częścią jest PZL Świdnik, śmigłowiec AW-109 to doskonały przykład na to, jak przez dekady udoskonalać dobrą konstrukcję, aby przetrwała próbę czasu i nadal spełniała wymagania pola walki. Produkcja seryjna AW109, rozpoczęła się bowiem pod koniec lat siedemdziesiątych (wówczas jako A109) i przez ten czas model ten doczekał się ponad 20 wersji, którymi dysponuje kilkadziesiąt państw na świecie.

Ważący nieco ponad 3 t śmigłowiec ma niespełna 13 m długości, 3,6 m wysokości, a średnica jego wirnika wynosi niecałe 11 m. W najnowszej wersji, oznaczonej jako AW109 TrekkerM, jest napędzany przez dwa silniki Pratt&Whitney PW207C, osiąga maksymalną prędkość przelotową 281 km/h i jest w stanie pokonać odległość 833 km.

Na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach producent maszyny, koncern Leonardo, prezentuje AW109 TrekkerM w wersji uzbrojonej maszyny szkolno-bojowej. Dlaczego do Kielc przywieziono ten właśnie wariant, skoro AW109 Trekker może być skonfigurowany również do zadań ratownictwa bojowego, transportowo-łącznikowych lub rozpoznawczych? Wybór nie był przypadkowy. Przedstawiciele koncernu podkreślają bowiem, że TrekkerM, którego kadłuby w 100% są produkowane w PZL Świdnik, idealnie mógłby zastąpić m.in. śmigłowce Mi-2 czy SW-4 w roli maszyn szkolnych w Siłach Zbrojnych RP. Podkreślają, że polska armia wzbogaca się o nowe śmigłowce AW149, AW101 oraz AH-64E Apache, a nie posiada nowoczesnych śmigłowców, które spełniałyby zadania szkoleniowe. Przekonują, że AW109 świetnie się w tej roli sprawdzi – jednosilnikowej wersji AW-119 używa do szkolenia np. amerykańska marynarka wojenna.


AW109 TrekkerM podczas MSPO 2022. Film: Paweł Sobkowicz, Przemysław Boryczka / ZbrojnaTV

Koncern Leonardo chce zaproponować Wojsku Polskiemu nie tylko śmigłowce, lecz także pełen pakiet szkoleniowy – trenażery oraz symulatory. Zaletą AW109 TrekkerM ma być również możliwość łatwego dozbrojenia go (w rakiety powietrze–ziemia, powietrze–powietrze oraz działko o kalibrze 20 mm), dzięki czemu, wzorem samolotów FA-50, śmigłowiec może wykonywać zadania bojowe.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Artur Orzechowski

dodaj komentarz

komentarze


Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Noc Dnia Podchorążego
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Komplet medali wojskowych na ringu
The Darker, the Better
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
W krainie Świętego Mikołaja
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
wGotowości do reakcji
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
107 lat polskiej Marynarki Wojennej
Dzień wart stu lat
Nowe Kraby w Sulechowie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Polski „Wiking” dla Danii
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Wojsko na Horyzoncie
AW149 made in Poland
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Wojskowy bus do szczęścia
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Polscy marynarze na misjach
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Uczelnie łączą siły
Czwarta dostawa Abramsów
Plan na WAM
Gdy ucichnie artyleria
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Pancerniacy jadą na misję
Niebo pod osłoną
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Wojsko ma swojego satelitę!
Więcej Herculesów dla Abramsów
Kapral Bartnik mistrzem świata
Militarne Schengen
Razem na ratunek
Formoza – 50 lat morskich komandosów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Najdłuższa noc
Wojsko przetestuje nowe technologie
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Pociski rakietowe dla Husarzy
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Nowe zasady dla kobiet w armii
Po co wojsku satelity?
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Zwrot na Bałtyk
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Mundurowi z benefitami
Skytrucki dla Niemiec

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO