moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następca Mi-2?

Lekkie, ponieważ ważą jednie nieco ponad 3 t. Szybkie, gdyż rozwijają prędkość prawie 300 km/h, a dzięki zaawansowanym systemom awionicznym są łatwe w pilotażu. Na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach koncern Leonardo przekonuje, że idealnym śmigłowcem szkolnym dla pilotów nowych wiropłatów w Wojsku Polskim będzie uzbrojona wersja AW109 TrekkerM.

Produkowany przez koncern Leonardo, którego częścią jest PZL Świdnik, śmigłowiec AW-109 to doskonały przykład na to, jak przez dekady udoskonalać dobrą konstrukcję, aby przetrwała próbę czasu i nadal spełniała wymagania pola walki. Produkcja seryjna AW109, rozpoczęła się bowiem pod koniec lat siedemdziesiątych (wówczas jako A109) i przez ten czas model ten doczekał się ponad 20 wersji, którymi dysponuje kilkadziesiąt państw na świecie.

Ważący nieco ponad 3 t śmigłowiec ma niespełna 13 m długości, 3,6 m wysokości, a średnica jego wirnika wynosi niecałe 11 m. W najnowszej wersji, oznaczonej jako AW109 TrekkerM, jest napędzany przez dwa silniki Pratt&Whitney PW207C, osiąga maksymalną prędkość przelotową 281 km/h i jest w stanie pokonać odległość 833 km.

Na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach producent maszyny, koncern Leonardo, prezentuje AW109 TrekkerM w wersji uzbrojonej maszyny szkolno-bojowej. Dlaczego do Kielc przywieziono ten właśnie wariant, skoro AW109 Trekker może być skonfigurowany również do zadań ratownictwa bojowego, transportowo-łącznikowych lub rozpoznawczych? Wybór nie był przypadkowy. Przedstawiciele koncernu podkreślają bowiem, że TrekkerM, którego kadłuby w 100% są produkowane w PZL Świdnik, idealnie mógłby zastąpić m.in. śmigłowce Mi-2 czy SW-4 w roli maszyn szkolnych w Siłach Zbrojnych RP. Podkreślają, że polska armia wzbogaca się o nowe śmigłowce AW149, AW101 oraz AH-64E Apache, a nie posiada nowoczesnych śmigłowców, które spełniałyby zadania szkoleniowe. Przekonują, że AW109 świetnie się w tej roli sprawdzi – jednosilnikowej wersji AW-119 używa do szkolenia np. amerykańska marynarka wojenna.


AW109 TrekkerM podczas MSPO 2022. Film: Paweł Sobkowicz, Przemysław Boryczka / ZbrojnaTV

Koncern Leonardo chce zaproponować Wojsku Polskiemu nie tylko śmigłowce, lecz także pełen pakiet szkoleniowy – trenażery oraz symulatory. Zaletą AW109 TrekkerM ma być również możliwość łatwego dozbrojenia go (w rakiety powietrze–ziemia, powietrze–powietrze oraz działko o kalibrze 20 mm), dzięki czemu, wzorem samolotów FA-50, śmigłowiec może wykonywać zadania bojowe.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Artur Orzechowski

dodaj komentarz

komentarze


Marynarze podjęli wyzwanie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sukces Polaka w biegu z marines
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Starcie pancerniaków
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Ku wiecznej pamięci
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Kaman – domknięcie historii
Jesteśmy dziećmi wolności
Czy to już wojna?
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Sportowcy na poligonie
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Kolejny kontrakt Dezametu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Dzień wart stu lat
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Brytyjczycy na wschodniej straży
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Mundurowi z benefitami
Polski „Wiking” dla Danii
Zasiać strach w szeregach wroga
„Road Runner” w Libanie
Abolicja dla ochotników
Arteterapia dla weteranów
Gdy ucichnie artyleria
Wellington „Zosia” znad Bremy
Nowe zasady dla kobiet w armii
Standardy NATO w Siedlcach
Rusza program „wGotowości”
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Mity i manipulacje
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Pięściarska uczta w Suwałkach
Odznaczenia za wzorową służbę
Awanse w dniu narodowego święta
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Grecka walka z sabotażem
OPW budują świadomość obronną
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Inwestycja w bezpieczeństwo

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO