moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Apache’e (będą) bez tajemnic

Ci piloci przejdą do legendy polskich sił powietrznych. Pierwsi lotnicy z Polski rozpoczynają w Stanach Zjednoczonych kurs, po którego ukończeniu otrzymają uprawnienia do pilotowania śmigłowców Apache. Amerykańscy instruktorzy sprawdzą, czy uczestnicy szkolenia mają m.in. umiejętności analityczne i szybkiego podejmowania decyzji oraz zdolności przywódcze.

Piloci z 1 Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych są już w bazie Lackland w San Antonio w Texasie i rozpoczęli dwumiesięczny kurs języka angielskiego SET (Specialized English Training). To pierwszy etap kursu AQC (Aviator Qualification Course) na pilota śmigłowca Apache. Po jego zakończeniu Polacy spędzą jeszcze około pięciu miesięcy w Fort Novosel w Alabamie, gdzie będą uczyć się pilotażu maszyny. Jednak większość czasu poświęcą na poznanie systemów, które umożliwiają wykorzystanie informacji spływających do śmigłowca m.in. z radarów maszyny.

Piloci, którzy wylecieli do Stanów Zjednoczonych, do tej pory pilotowali m.in. śmigłowce szturmowe Mi-24. Jednym z uczestników szkolenia w USA jest Kamil, pilot z 56 Bazy Lotniczej w Inowrocławiu. Przyznaje, że część kursu poświęcona systemom Apache będzie zdecydowanie trudniejsza niż sama nauka latania na tej maszynie. – To niełatwy kurs. Zwykle odpada z niego około 30% pilotów. Amerykanie będą na pewno sprawdzać nasze zdrowie, umiejętności analityczne i podejmowania szybkich decyzji oraz zdolności przywódcze. Wierzę jednak, że damy radę – mówił portalowi polska-zbrojna.pl.

Po powrocie z USA piloci będą dalej podnosić kwalifikacje w kraju. Muszą m.in. przejść szkolenie na wersję Delta śmigłowca, którą w ramach programu „Gap Filler” będziemy mieć w Polsce w pierwszej kolejności. Eksperci z USA poprowadzą w Polsce także kursy, w których weźmie udział cały personel bazy. Chodzi o to, aby wszyscy mieli wiedzę na temat tego, jak dbać o śmigłowce.

Kilka dni temu rząd Stanów Zjednoczonych zgodził się, by Polska kupiła 96 amerykańskich śmigłowców uderzeniowych AH-64E Apache wraz ze specjalistycznym wyposażeniem, z pakietem logistycznym i szkoleniowym oraz kilkoma typami rakiet przeciwpancernych. Departament Stanu USA zastrzegł też, że cena za śmigłowce nie może być wyższa niż 12 mld dolarów. Teraz zgodę na eksport musi wyrazić Kongres. Zanim jednak dojdzie do realizacji kontraktu na niemal sto śmigłowców w wersji ECO, armia Stanów Zjednoczonych użyczy Polsce osiem śmigłowców w wersji Delta.

Ewa Korsak

autor zdjęć: sierż. Aleksander Perz

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1693028280
Rozumiem że śmigłowce te są produkowane w różnych wersjach wyposażenia. Zrozumiałem też że Polska zakupiła słabiej (nawet nie średnią) wyposażoną wersję coś w rodzaju wyposażenia dla FA50 v. 10, czy to jest prawda i dlaczego?
56-CC-14-3B

W krainie Świętego Mikołaja
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
Polscy marynarze na misjach
AW149 made in Poland
Noc Dnia Podchorążego
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Komplet medali wojskowych na ringu
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
Wojsko ma swojego satelitę!
Po co wojsku satelity?
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Nowe Kraby w Sulechowie
Niebo pod osłoną
Pociski rakietowe dla Husarzy
Plan na WAM
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Zwalczyć strach, rozwiać mity
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Wojskowy bus do szczęścia
Kapral Bartnik mistrzem świata
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Dzień wart stu lat
Mundurowi z benefitami
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Zwrot na Bałtyk
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Gdy ucichnie artyleria
Polski „Wiking” dla Danii
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Pancerniacy jadą na misję
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Więcej Herculesów dla Abramsów
Czwarta dostawa Abramsów
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Najdłuższa noc
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Razem na ratunek
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Marynarze podjęli wyzwanie
Wojsko na Horyzoncie
wGotowości do reakcji
The Darker, the Better
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Militarne Schengen
Skytrucki dla Niemiec
107 lat polskiej Marynarki Wojennej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO