moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Apache’e (będą) bez tajemnic

Ci piloci przejdą do legendy polskich sił powietrznych. Pierwsi lotnicy z Polski rozpoczynają w Stanach Zjednoczonych kurs, po którego ukończeniu otrzymają uprawnienia do pilotowania śmigłowców Apache. Amerykańscy instruktorzy sprawdzą, czy uczestnicy szkolenia mają m.in. umiejętności analityczne i szybkiego podejmowania decyzji oraz zdolności przywódcze.

Piloci z 1 Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych są już w bazie Lackland w San Antonio w Texasie i rozpoczęli dwumiesięczny kurs języka angielskiego SET (Specialized English Training). To pierwszy etap kursu AQC (Aviator Qualification Course) na pilota śmigłowca Apache. Po jego zakończeniu Polacy spędzą jeszcze około pięciu miesięcy w Fort Novosel w Alabamie, gdzie będą uczyć się pilotażu maszyny. Jednak większość czasu poświęcą na poznanie systemów, które umożliwiają wykorzystanie informacji spływających do śmigłowca m.in. z radarów maszyny.

Piloci, którzy wylecieli do Stanów Zjednoczonych, do tej pory pilotowali m.in. śmigłowce szturmowe Mi-24. Jednym z uczestników szkolenia w USA jest Kamil, pilot z 56 Bazy Lotniczej w Inowrocławiu. Przyznaje, że część kursu poświęcona systemom Apache będzie zdecydowanie trudniejsza niż sama nauka latania na tej maszynie. – To niełatwy kurs. Zwykle odpada z niego około 30% pilotów. Amerykanie będą na pewno sprawdzać nasze zdrowie, umiejętności analityczne i podejmowania szybkich decyzji oraz zdolności przywódcze. Wierzę jednak, że damy radę – mówił portalowi polska-zbrojna.pl.

Po powrocie z USA piloci będą dalej podnosić kwalifikacje w kraju. Muszą m.in. przejść szkolenie na wersję Delta śmigłowca, którą w ramach programu „Gap Filler” będziemy mieć w Polsce w pierwszej kolejności. Eksperci z USA poprowadzą w Polsce także kursy, w których weźmie udział cały personel bazy. Chodzi o to, aby wszyscy mieli wiedzę na temat tego, jak dbać o śmigłowce.

Kilka dni temu rząd Stanów Zjednoczonych zgodził się, by Polska kupiła 96 amerykańskich śmigłowców uderzeniowych AH-64E Apache wraz ze specjalistycznym wyposażeniem, z pakietem logistycznym i szkoleniowym oraz kilkoma typami rakiet przeciwpancernych. Departament Stanu USA zastrzegł też, że cena za śmigłowce nie może być wyższa niż 12 mld dolarów. Teraz zgodę na eksport musi wyrazić Kongres. Zanim jednak dojdzie do realizacji kontraktu na niemal sto śmigłowców w wersji ECO, armia Stanów Zjednoczonych użyczy Polsce osiem śmigłowców w wersji Delta.

Ewa Korsak

autor zdjęć: sierż. Aleksander Perz

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1693028280
Rozumiem że śmigłowce te są produkowane w różnych wersjach wyposażenia. Zrozumiałem też że Polska zakupiła słabiej (nawet nie średnią) wyposażoną wersję coś w rodzaju wyposażenia dla FA50 v. 10, czy to jest prawda i dlaczego?
56-CC-14-3B

W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Wellington „Zosia” znad Bremy
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Mity i manipulacje
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Standardy NATO w Siedlcach
Sztuka i służba w jednym kadrze
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Szli po odznakę norweskiej armii
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Kircholm 1605
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
„Road Runner” w Libanie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Bóbr na drodze Hannibala
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Medale dla sojuszników z Niderlandów
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Wyrównać szanse
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Niezłomni w obronie
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
W wojsku orientują się najlepiej
Brytyjczycy na wschodniej straży
„JUR” dla terytorialsów
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Abolicja dla ochotników
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Priorytetowe zaangażowanie
DragonFly czeka na wojsko
Koniec dzieciństwa
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Polski „Wiking” dla Danii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO