moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Apache’e (będą) bez tajemnic

Ci piloci przejdą do legendy polskich sił powietrznych. Pierwsi lotnicy z Polski rozpoczynają w Stanach Zjednoczonych kurs, po którego ukończeniu otrzymają uprawnienia do pilotowania śmigłowców Apache. Amerykańscy instruktorzy sprawdzą, czy uczestnicy szkolenia mają m.in. umiejętności analityczne i szybkiego podejmowania decyzji oraz zdolności przywódcze.

Piloci z 1 Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych są już w bazie Lackland w San Antonio w Texasie i rozpoczęli dwumiesięczny kurs języka angielskiego SET (Specialized English Training). To pierwszy etap kursu AQC (Aviator Qualification Course) na pilota śmigłowca Apache. Po jego zakończeniu Polacy spędzą jeszcze około pięciu miesięcy w Fort Novosel w Alabamie, gdzie będą uczyć się pilotażu maszyny. Jednak większość czasu poświęcą na poznanie systemów, które umożliwiają wykorzystanie informacji spływających do śmigłowca m.in. z radarów maszyny.

Piloci, którzy wylecieli do Stanów Zjednoczonych, do tej pory pilotowali m.in. śmigłowce szturmowe Mi-24. Jednym z uczestników szkolenia w USA jest Kamil, pilot z 56 Bazy Lotniczej w Inowrocławiu. Przyznaje, że część kursu poświęcona systemom Apache będzie zdecydowanie trudniejsza niż sama nauka latania na tej maszynie. – To niełatwy kurs. Zwykle odpada z niego około 30% pilotów. Amerykanie będą na pewno sprawdzać nasze zdrowie, umiejętności analityczne i podejmowania szybkich decyzji oraz zdolności przywódcze. Wierzę jednak, że damy radę – mówił portalowi polska-zbrojna.pl.

Po powrocie z USA piloci będą dalej podnosić kwalifikacje w kraju. Muszą m.in. przejść szkolenie na wersję Delta śmigłowca, którą w ramach programu „Gap Filler” będziemy mieć w Polsce w pierwszej kolejności. Eksperci z USA poprowadzą w Polsce także kursy, w których weźmie udział cały personel bazy. Chodzi o to, aby wszyscy mieli wiedzę na temat tego, jak dbać o śmigłowce.

Kilka dni temu rząd Stanów Zjednoczonych zgodził się, by Polska kupiła 96 amerykańskich śmigłowców uderzeniowych AH-64E Apache wraz ze specjalistycznym wyposażeniem, z pakietem logistycznym i szkoleniowym oraz kilkoma typami rakiet przeciwpancernych. Departament Stanu USA zastrzegł też, że cena za śmigłowce nie może być wyższa niż 12 mld dolarów. Teraz zgodę na eksport musi wyrazić Kongres. Zanim jednak dojdzie do realizacji kontraktu na niemal sto śmigłowców w wersji ECO, armia Stanów Zjednoczonych użyczy Polsce osiem śmigłowców w wersji Delta.

Ewa Korsak

autor zdjęć: sierż. Aleksander Perz

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1693028280
Rozumiem że śmigłowce te są produkowane w różnych wersjach wyposażenia. Zrozumiałem też że Polska zakupiła słabiej (nawet nie średnią) wyposażoną wersję coś w rodzaju wyposażenia dla FA50 v. 10, czy to jest prawda i dlaczego?
56-CC-14-3B

Razem na ratunek
Studenci ewakuowali szpital
Ogień z Leopardów na Łotwie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Merops wdrażany natychmiast
„Zamek” pozostał bezpieczny
Mundurowi z benefitami
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Brytyjczycy na wschodniej straży
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Is It Already War?
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Militarne Schengen
Drony w szkołach
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
My, jedna armia
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Nowe zasady dla kobiet w armii
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
W gotowości, czyli cywile na poligony
Marynarze podjęli wyzwanie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Dzień wart stu lat
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Elementy Wisły testowane w USA
Plan na WAM
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Ułani szturmowali okopy
Mity i manipulacje
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojskowy bus do szczęścia
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Dostawa Homarów-K
Polska, Litwa – wspólna sprawa
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Sukces Polaka w biegu z marines
„Road Runner” w Libanie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nieoceniona siła edukacji
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Kapral Bartnik mistrzem świata
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Niebo pod osłoną
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Wojsko na Horyzoncie
Dodatkowe zapory
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Gdy ucichnie artyleria
„Horyzont” przeciw dywersji
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Dywersja na kolei. Są dowody
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Polski „Wiking” dla Danii
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO