moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Apache’e (będą) bez tajemnic

Ci piloci przejdą do legendy polskich sił powietrznych. Pierwsi lotnicy z Polski rozpoczynają w Stanach Zjednoczonych kurs, po którego ukończeniu otrzymają uprawnienia do pilotowania śmigłowców Apache. Amerykańscy instruktorzy sprawdzą, czy uczestnicy szkolenia mają m.in. umiejętności analityczne i szybkiego podejmowania decyzji oraz zdolności przywódcze.

Piloci z 1 Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych są już w bazie Lackland w San Antonio w Texasie i rozpoczęli dwumiesięczny kurs języka angielskiego SET (Specialized English Training). To pierwszy etap kursu AQC (Aviator Qualification Course) na pilota śmigłowca Apache. Po jego zakończeniu Polacy spędzą jeszcze około pięciu miesięcy w Fort Novosel w Alabamie, gdzie będą uczyć się pilotażu maszyny. Jednak większość czasu poświęcą na poznanie systemów, które umożliwiają wykorzystanie informacji spływających do śmigłowca m.in. z radarów maszyny.

Piloci, którzy wylecieli do Stanów Zjednoczonych, do tej pory pilotowali m.in. śmigłowce szturmowe Mi-24. Jednym z uczestników szkolenia w USA jest Kamil, pilot z 56 Bazy Lotniczej w Inowrocławiu. Przyznaje, że część kursu poświęcona systemom Apache będzie zdecydowanie trudniejsza niż sama nauka latania na tej maszynie. – To niełatwy kurs. Zwykle odpada z niego około 30% pilotów. Amerykanie będą na pewno sprawdzać nasze zdrowie, umiejętności analityczne i podejmowania szybkich decyzji oraz zdolności przywódcze. Wierzę jednak, że damy radę – mówił portalowi polska-zbrojna.pl.

Po powrocie z USA piloci będą dalej podnosić kwalifikacje w kraju. Muszą m.in. przejść szkolenie na wersję Delta śmigłowca, którą w ramach programu „Gap Filler” będziemy mieć w Polsce w pierwszej kolejności. Eksperci z USA poprowadzą w Polsce także kursy, w których weźmie udział cały personel bazy. Chodzi o to, aby wszyscy mieli wiedzę na temat tego, jak dbać o śmigłowce.

Kilka dni temu rząd Stanów Zjednoczonych zgodził się, by Polska kupiła 96 amerykańskich śmigłowców uderzeniowych AH-64E Apache wraz ze specjalistycznym wyposażeniem, z pakietem logistycznym i szkoleniowym oraz kilkoma typami rakiet przeciwpancernych. Departament Stanu USA zastrzegł też, że cena za śmigłowce nie może być wyższa niż 12 mld dolarów. Teraz zgodę na eksport musi wyrazić Kongres. Zanim jednak dojdzie do realizacji kontraktu na niemal sto śmigłowców w wersji ECO, armia Stanów Zjednoczonych użyczy Polsce osiem śmigłowców w wersji Delta.

Ewa Korsak

autor zdjęć: sierż. Aleksander Perz

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1693028280
Rozumiem że śmigłowce te są produkowane w różnych wersjach wyposażenia. Zrozumiałem też że Polska zakupiła słabiej (nawet nie średnią) wyposażoną wersję coś w rodzaju wyposażenia dla FA50 v. 10, czy to jest prawda i dlaczego?
56-CC-14-3B

Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
 
Apache. Zabójczy dla czołgów
Podejrzane manewry na Bałtyku
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Uczelnia wysokich lotów
Misja PKW „Olimp” doceniona
Od chaosu do wiktorii
Trzy okręty, jeden zespół
Wyzwanie, które integruje
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Dzień, który zmienił bieg wojny
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
Zmagania sześcioosobowych armii
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Nowy rozdział w historii Mesko
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Film o Feniksie i terytorialsach
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Droga do zespołu bojowego GROM
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Lekcje na poligonie
Nowe cele obronne NATO
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ogniem i tarczą
Letni wypoczynek z MON-em
Nasi czołgiści najlepsi
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Ewakuacja Polaków z Izraela
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
100 lat historii Szkoły Orląt
PGZ na nowo
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
DNA GROM-u
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Podróż w ciemność
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wieczór pełen koszykarskich emocji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO