moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie zakłady naprawią bułgarskie MiG-i

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 wyremontują sześć silników RD-33 serii 2 z samolotów MiG-29 bułgarskich sił powietrznych. Dzięki temu tamtejsze lotnictwo będzie w stanie nadal wykonywać swoje zadania, korzystając z radzieckich myśliwców do czasu, aż otrzyma pierwsze z zamówionych w 2019 roku wielozadaniowych F-16.

Umowa, którą podpisało bułgarskie ministerstwo obrony z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 2 S.A., przewiduje, że polska firma dostanie za naprawę i serwis sześciu silników RD-33 serii 2 9,5 mln euro (bez podatku VAT). Zgodnie z zapisami kontraktu każdy z napędów RD-33 będzie remontowany w Polsce nie dłużej niż dziewięć miesięcy od daty dostarczenia.

Silniki trafią do warszawskiej filii Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2, dawniej WZL nr 4, które specjalizują się w serwisie lotniczych napędów. Zajmują się m.in. urządzeniami z samolotów: F-16, Hercules, C295M, a także śmigłowców Mi-8/17.

Dla Bułgarii umowa na tzw. naprawę główną silników RD-33 ma olbrzymie znaczenie dla utrzymania zdolności bojowych tamtejszego lotnictwa. Obecnie podstawowym samolotem bojowym bułgarskich sił powietrznych są myśliwce MiG-29A/UB. Bułgaria już od kilku lat ma spory problem z częściami zamiennymi do tych maszyn, a szczególnie z ich silnikami (MiG-i-29 mają dwa napędy RD-33). Ogranicza to liczbę samolotów, które nadają się do służby. Obecnie jest ich 11, a jeszcze w 2021 roku było 14.

Aby zaradzić problemom, w 2019 roku Bułgaria zamówiła amerykańskie samoloty wielozadaniowe F-16. Niestety, ich dostawy się opóźniają, tymczasem wojsko musi stale wykonywać zadania związane z ochroną przestrzeni powietrznej. Dlatego decyzja o utrzymaniu w gotowości bojowej postsowieckich MiG-ów-29 traktowana jest przez rząd w Sofii priorytetowo.

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2, w których będą się odbywały naprawy bułgarskich MiG-ów, wchodzą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Airman 1st Class Brooke Keisler, WZL nr 2

dodaj komentarz

komentarze


Nowe Abramsy już w Wesołej
 
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Warsztaty dają siłę
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
BWP-1 – historia na dekady
Kolarskie święto w stolicy
Demony wojny nie patrzą na płeć
Broń przeciwko wrogim satelitom
Moc Czarnych Panter
Tak walczyły pancerne kolosy
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
Wyższe stawki dla niezawodowych
Jak Orlęta stają się Orłami?
Dzieci wojny
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Umacnianie ściany wschodniej
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Pieta Michniowska
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Więcej niż ćwiczenia
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
Czarna Pantera celuje
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Święto sportów walki w Warendorfie
Ostatnia niedziela…
PT-91, czyli trzy dekady twardej służby
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
Przygotowania do Święta Wojska Polskiego
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
K9 – nieoceniony sojusznik
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Ewakuacja Polaków z Izraela
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Wołyń – pamiętamy
Tłumy na zawodach w Krakowie
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Podejrzane manewry na Bałtyku
Pucharowe zmagania Polaków
More Than an Exercise
Żołnierz ranny na granicy
Witamy na Ziemi
MSWiA: Zachodnia granica jest bezpieczna
Planowano zamach na Zełenskiego
Kajakami po medale
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Rekompensaty na ostatniej prostej
Rywalizacja snajperów
Czarne Pantery, ognia!
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Pierwszy polski lot Apache’a
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
Terytorialsi zawitają do Płocka
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Nabór do „Wakacji z wojskiem” 2025 trwa
Cel: zbudować odporność państwa
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Radomski Air Show coraz bliżej
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO