moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie zakłady naprawią bułgarskie MiG-i

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 wyremontują sześć silników RD-33 serii 2 z samolotów MiG-29 bułgarskich sił powietrznych. Dzięki temu tamtejsze lotnictwo będzie w stanie nadal wykonywać swoje zadania, korzystając z radzieckich myśliwców do czasu, aż otrzyma pierwsze z zamówionych w 2019 roku wielozadaniowych F-16.

Umowa, którą podpisało bułgarskie ministerstwo obrony z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 2 S.A., przewiduje, że polska firma dostanie za naprawę i serwis sześciu silników RD-33 serii 2 9,5 mln euro (bez podatku VAT). Zgodnie z zapisami kontraktu każdy z napędów RD-33 będzie remontowany w Polsce nie dłużej niż dziewięć miesięcy od daty dostarczenia.

Silniki trafią do warszawskiej filii Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2, dawniej WZL nr 4, które specjalizują się w serwisie lotniczych napędów. Zajmują się m.in. urządzeniami z samolotów: F-16, Hercules, C295M, a także śmigłowców Mi-8/17.

Dla Bułgarii umowa na tzw. naprawę główną silników RD-33 ma olbrzymie znaczenie dla utrzymania zdolności bojowych tamtejszego lotnictwa. Obecnie podstawowym samolotem bojowym bułgarskich sił powietrznych są myśliwce MiG-29A/UB. Bułgaria już od kilku lat ma spory problem z częściami zamiennymi do tych maszyn, a szczególnie z ich silnikami (MiG-i-29 mają dwa napędy RD-33). Ogranicza to liczbę samolotów, które nadają się do służby. Obecnie jest ich 11, a jeszcze w 2021 roku było 14.

Aby zaradzić problemom, w 2019 roku Bułgaria zamówiła amerykańskie samoloty wielozadaniowe F-16. Niestety, ich dostawy się opóźniają, tymczasem wojsko musi stale wykonywać zadania związane z ochroną przestrzeni powietrznej. Dlatego decyzja o utrzymaniu w gotowości bojowej postsowieckich MiG-ów-29 traktowana jest przez rząd w Sofii priorytetowo.

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2, w których będą się odbywały naprawy bułgarskich MiG-ów, wchodzą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Airman 1st Class Brooke Keisler, WZL nr 2

dodaj komentarz

komentarze


Pionierski dron
 
Pancerny kot w polskim wojsku
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
The Power of Infrastructure
Nowa dostawa Homarów-K
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Śmierć gorsza niż wszystkie
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Kajakami po medale
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ewakuacja Polaków z Izraela
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Strażnicy polskiego nieba
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Podejrzane manewry na Bałtyku
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Świat F-35
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Podróż w ciemność
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Dzień, który zmienił bieg wojny
Ratownik w akcji
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Inwestycja w żołnierzy
Flyer, zdobywca przestworzy
Specjalsi pod nowym dowództwem
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Rakiety dla polskich FA-50
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Policjanci w koszarach WOT
Wypadek Rosomaka
Wyższe stawki dla niezawodowych
GROM’s DNA
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
K2. Azjatycka pantera
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
NATO przechodzi do działania
Święto sportów walki w Warendorfie
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Planowano zamach na Zełenskiego

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO