moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie zakłady naprawią bułgarskie MiG-i

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 wyremontują sześć silników RD-33 serii 2 z samolotów MiG-29 bułgarskich sił powietrznych. Dzięki temu tamtejsze lotnictwo będzie w stanie nadal wykonywać swoje zadania, korzystając z radzieckich myśliwców do czasu, aż otrzyma pierwsze z zamówionych w 2019 roku wielozadaniowych F-16.

Umowa, którą podpisało bułgarskie ministerstwo obrony z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 2 S.A., przewiduje, że polska firma dostanie za naprawę i serwis sześciu silników RD-33 serii 2 9,5 mln euro (bez podatku VAT). Zgodnie z zapisami kontraktu każdy z napędów RD-33 będzie remontowany w Polsce nie dłużej niż dziewięć miesięcy od daty dostarczenia.

Silniki trafią do warszawskiej filii Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2, dawniej WZL nr 4, które specjalizują się w serwisie lotniczych napędów. Zajmują się m.in. urządzeniami z samolotów: F-16, Hercules, C295M, a także śmigłowców Mi-8/17.

Dla Bułgarii umowa na tzw. naprawę główną silników RD-33 ma olbrzymie znaczenie dla utrzymania zdolności bojowych tamtejszego lotnictwa. Obecnie podstawowym samolotem bojowym bułgarskich sił powietrznych są myśliwce MiG-29A/UB. Bułgaria już od kilku lat ma spory problem z częściami zamiennymi do tych maszyn, a szczególnie z ich silnikami (MiG-i-29 mają dwa napędy RD-33). Ogranicza to liczbę samolotów, które nadają się do służby. Obecnie jest ich 11, a jeszcze w 2021 roku było 14.

Aby zaradzić problemom, w 2019 roku Bułgaria zamówiła amerykańskie samoloty wielozadaniowe F-16. Niestety, ich dostawy się opóźniają, tymczasem wojsko musi stale wykonywać zadania związane z ochroną przestrzeni powietrznej. Dlatego decyzja o utrzymaniu w gotowości bojowej postsowieckich MiG-ów-29 traktowana jest przez rząd w Sofii priorytetowo.

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2, w których będą się odbywały naprawy bułgarskich MiG-ów, wchodzą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Airman 1st Class Brooke Keisler, WZL nr 2

dodaj komentarz

komentarze


Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
 
Piękny przykład patriotyzmu
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Więcej na mieszkanie za granicą
Więcej amunicji do Rosomaków
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Pierwsza misja Gripenów
Zatopiony problem
Poznać rakietowego Homara
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Pilecki ucieka z Auschwitz
Szabla hubalczyków
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Polskie F-16 w służbie NATO
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Wyścig zbrojeń wystartował
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Rex Bolizlavus
Baltic Sea Under Control
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
„Pułaski” na Atlantyku
Prezydent wręczył awanse generalskie
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Składy wysokiego ryzyka
Rodzina na wagę złota
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Henry Szymanski na tropie prawdy
Trzy dekady DGW
Więcej polskiego trotylu dla USA
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Podniebne wsparcie sojuszników
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Sport kształtuje mentalność
Podniebny Pegaz
Święto ludzi z pasją
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wyrok za tragiczny wypadek
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Medycyna na morzu
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Pracowity dyżur Typhoonów
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Kolejowy sabotaż udaremniony

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO