moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie zakłady naprawią bułgarskie MiG-i

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 wyremontują sześć silników RD-33 serii 2 z samolotów MiG-29 bułgarskich sił powietrznych. Dzięki temu tamtejsze lotnictwo będzie w stanie nadal wykonywać swoje zadania, korzystając z radzieckich myśliwców do czasu, aż otrzyma pierwsze z zamówionych w 2019 roku wielozadaniowych F-16.

Umowa, którą podpisało bułgarskie ministerstwo obrony z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 2 S.A., przewiduje, że polska firma dostanie za naprawę i serwis sześciu silników RD-33 serii 2 9,5 mln euro (bez podatku VAT). Zgodnie z zapisami kontraktu każdy z napędów RD-33 będzie remontowany w Polsce nie dłużej niż dziewięć miesięcy od daty dostarczenia.

Silniki trafią do warszawskiej filii Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2, dawniej WZL nr 4, które specjalizują się w serwisie lotniczych napędów. Zajmują się m.in. urządzeniami z samolotów: F-16, Hercules, C295M, a także śmigłowców Mi-8/17.

Dla Bułgarii umowa na tzw. naprawę główną silników RD-33 ma olbrzymie znaczenie dla utrzymania zdolności bojowych tamtejszego lotnictwa. Obecnie podstawowym samolotem bojowym bułgarskich sił powietrznych są myśliwce MiG-29A/UB. Bułgaria już od kilku lat ma spory problem z częściami zamiennymi do tych maszyn, a szczególnie z ich silnikami (MiG-i-29 mają dwa napędy RD-33). Ogranicza to liczbę samolotów, które nadają się do służby. Obecnie jest ich 11, a jeszcze w 2021 roku było 14.

Aby zaradzić problemom, w 2019 roku Bułgaria zamówiła amerykańskie samoloty wielozadaniowe F-16. Niestety, ich dostawy się opóźniają, tymczasem wojsko musi stale wykonywać zadania związane z ochroną przestrzeni powietrznej. Dlatego decyzja o utrzymaniu w gotowości bojowej postsowieckich MiG-ów-29 traktowana jest przez rząd w Sofii priorytetowo.

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2, w których będą się odbywały naprawy bułgarskich MiG-ów, wchodzą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Airman 1st Class Brooke Keisler, WZL nr 2

dodaj komentarz

komentarze


Polski Rosomak dalej w produkcji
Kolejne AW149 nadlatują
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Wojsko ma swojego satelitę!
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Święto sportowców w mundurach
Nowe zasady dla kobiet w armii
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Snowboardzistka i pływacy na medal
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Dzień wart stu lat
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Combat 56 u terytorialsów
Wisła dopłynęła
Gala Boksu na Bemowie
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
The Taste of Military Service
Militarne Schengen
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Astronauta w Szkole Orląt
Kto zostanie Asem Sportu?
Pancerniacy jadą na misję
Seryjny Heron coraz bliżej
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Niemieckie wsparcie z powietrza
Panczeniści na podium w Hamar
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Gdy ucichnie artyleria
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
„Burza” nabiera kształtów
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Nowe K9 w Węgorzewie
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Bałtycki sojusz z Orką w tle
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Mundurowi z benefitami
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Niebo pod osłoną
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Najdłuższa noc
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Historyczna „Wisła”
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Plan na WAM
Aby granica była bezpieczna
Paczka dla bohatera już w drodze!
Odpalili K9 Thunder
Służba w kadrze
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO