moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie zakłady naprawią bułgarskie MiG-i

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 wyremontują sześć silników RD-33 serii 2 z samolotów MiG-29 bułgarskich sił powietrznych. Dzięki temu tamtejsze lotnictwo będzie w stanie nadal wykonywać swoje zadania, korzystając z radzieckich myśliwców do czasu, aż otrzyma pierwsze z zamówionych w 2019 roku wielozadaniowych F-16.

Umowa, którą podpisało bułgarskie ministerstwo obrony z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 2 S.A., przewiduje, że polska firma dostanie za naprawę i serwis sześciu silników RD-33 serii 2 9,5 mln euro (bez podatku VAT). Zgodnie z zapisami kontraktu każdy z napędów RD-33 będzie remontowany w Polsce nie dłużej niż dziewięć miesięcy od daty dostarczenia.

Silniki trafią do warszawskiej filii Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2, dawniej WZL nr 4, które specjalizują się w serwisie lotniczych napędów. Zajmują się m.in. urządzeniami z samolotów: F-16, Hercules, C295M, a także śmigłowców Mi-8/17.

Dla Bułgarii umowa na tzw. naprawę główną silników RD-33 ma olbrzymie znaczenie dla utrzymania zdolności bojowych tamtejszego lotnictwa. Obecnie podstawowym samolotem bojowym bułgarskich sił powietrznych są myśliwce MiG-29A/UB. Bułgaria już od kilku lat ma spory problem z częściami zamiennymi do tych maszyn, a szczególnie z ich silnikami (MiG-i-29 mają dwa napędy RD-33). Ogranicza to liczbę samolotów, które nadają się do służby. Obecnie jest ich 11, a jeszcze w 2021 roku było 14.

Aby zaradzić problemom, w 2019 roku Bułgaria zamówiła amerykańskie samoloty wielozadaniowe F-16. Niestety, ich dostawy się opóźniają, tymczasem wojsko musi stale wykonywać zadania związane z ochroną przestrzeni powietrznej. Dlatego decyzja o utrzymaniu w gotowości bojowej postsowieckich MiG-ów-29 traktowana jest przez rząd w Sofii priorytetowo.

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2, w których będą się odbywały naprawy bułgarskich MiG-ów, wchodzą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Airman 1st Class Brooke Keisler, WZL nr 2

dodaj komentarz

komentarze


GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Komplet medali wojskowych na ringu
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Obywatele chcą być wGotowości
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Smak służby
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Nowe zdolności sił zbrojnych
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Orka na kursie
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Wojsko ma swojego satelitę!
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Trzy „Duchy" na Bałtyk
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Borsuki jadą do wojska!
Pierwsze spojrzenie z polskiego satelity
Satelita MikroSAR nadaje
Polskie MIG-i dla Ukrainy?
Nowe zasady dla kobiet w armii
Mundurowi z benefitami
Wojskowa łączność w Kosmosie
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Czas na polskie Borsuki
Don’t Get Hacked
Plan na WAM
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Zawiszacy przywitali Borsuki
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
W krainie Świętego Mikołaja
Dzień wart stu lat
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Zawiszacy przywitali pierwsze Borsuki
Gdy ucichnie artyleria
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Holenderska misja na polskim niebie
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Polski „Wiking” dla Danii
Najdłuższa noc
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Niebo pod osłoną
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Przygotowani znaczy bezpieczni
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Militarne Schengen
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Artylerzyści mają moc!
Pancerniacy jadą na misję
Nie panikuj. Działaj. Bądź w gotowości
Szwedzi w pętli

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO