moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Bumar-Łabędy uruchomią hub serwisowy

W Zakładach Mechanicznych „Bumar-Łabędy” SA powstanie centrum serwisowo-naprawcze czołgów T-64. Polscy specjaliści wraz z inżynierami z ukraińskiego koncernu Ukroboronprom będą w nim przywracać sprawność maszynom należącym do sił zbrojnych naszego wschodniego sąsiada. Centrum zajmie się też serwisem i naprawami przekazanych Ukrainie czołgów T-72 i PT-91.

Należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy” SA wspólnie z ukraińskim koncernem zbrojeniowym Ukroboronprom (tamtejszy odpowiednik PGZ) utworzą centrum serwisowo-naprawcze. Polscy i ukraińscy specjaliści będą się tam zajmować przywracaniem sprawności używanym przez ukraińskie wojsko posowieckim, produkowanym w Charkowie czołgom T-64.

– Ponad 70-letnie doświadczenie zakładu w zarówno produkcji, jak i prowadzeniu przeglądów, remontów, doposażaniu oraz modernizacji sprzętu pancernego będzie stanowiło kluczową pomoc w utrzymaniu zdolności obronnych wojsk Ukrainy. Dzięki regularnym działaniom remontowo-serwisowym użytkowane wozy będą odzyskiwały w pełni wymaganą gotowość bojową – podkreśla Edyta Szymańska, prezes ZM „Bumar-Łabędy” SA.

– Jesteśmy wdzięczni naszym polskim partnerom za pomoc w zwiększeniu liczby sprzętu pancernego dla Sił Zbrojnych Ukrainy. Każda taka umowa międzynarodowa integruje nas w ramach łańcuchów produkcyjnych krajów członkowskich NATO — komentował Jurij Husjew, dyrektor generalny Ukroboronpromu.

Umowa między Zakładami Mechanicznymi „Bumar-Łabędy” SA a Ukroboronpromem przewiduje, że firmy będą współpracowały przy serwisie i naprawach nie tylko czołgów T-64, lecz także T-72 i PT-91, które Polska przekazała naszym wschodnim sąsiadom.

Niewykluczone również, że to firma Bumar-Łabędy zajmie się przywracaniem sprawności technicznej przekazywanym Ukrainie czołgom z rodziny Leopard 2, ale decyzje w tej sprawie po stronie ukraińskiego rządu jeszcze nie zapadły.

Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy” SA od kilku lat modernizują czołgi Leopard 2A4 do standardu Leopard 2PL oraz przeprowadzają remonty, naprawy i modyfikacje używanych przez Wojsko Polskie czołgów T-72 i PT-91 Twardy. Wcześniej firma oprócz tych dwóch modeli produkowała także wozy zabezpieczenia technicznego WZT-3 i WZT-4 oraz mosty towarzyszące PMC-90.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Aris Messinis / AFP

dodaj komentarz

komentarze


Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Plan na WAM
Pięściarska uczta w Suwałkach
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Mundurowi z benefitami
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Kaman – domknięcie historii
Dzień wart stu lat
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Gdy ucichnie artyleria
Marynarze podjęli wyzwanie
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Awanse w dniu narodowego święta
Czy to już wojna?
Wojskowy bus do szczęścia
Brytyjczycy na wschodniej straży
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Nowe zasady dla kobiet w armii
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
„Road Runner” w Libanie
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Dodatkowe zapory
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Standardy NATO w Siedlcach
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Torpeda w celu
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Im ciemniej, tym lepiej
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Dywersja na kolei. Są dowody
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Ułani szturmowali okopy
Polski „Wiking” dla Danii
„Zamek” pozostał bezpieczny
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
My, jedna armia
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Mity i manipulacje
Is It Already War?
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ogień z Leopardów na Łotwie
Kosmiczna wystawa
Sukces Polaka w biegu z marines

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO