moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Aero 4 x 4 w komplecie u spadochroniarzy

Wozy o wysokiej mobilności sprawdzają się w przerzucie ludzi lub różnego rodzaju ładunków. Wykorzystywane są także do transportu broni, np. ciężkich moździerzy. Jednak najważniejszą zaletą pojazdów Aero 4 x 4 jest to, że są przystosowane do desantowania metodą spadochronową. Wszystkie z zamówionych 80 wozów trafiły już do 6 Brygady Powietrznodesantowej.

– Zakończono dostawy pojazdów wojsk aeromobilnych Aero do 6 Brygady Powietrznodesantowej – napisało dziś w mediach społecznościowych Ministerstwo Obrony Narodowej. – Do Wojska Polskiego trafiło łącznie 80 pojazdów oraz 120 przyczep specjalnych. Pojazdy potwierdziły swoją użyteczność zarówno podczas ćwiczeń, jak i zadań wykonywanych przez żołnierzy na granicy polsko-białoruskiej – ocenił resort obrony.

Umowę na zakup wozów Inspektorat Uzbrojenia (dziś Agencja Uzbrojenia) podpisał w grudniu 2018 roku. Początkowo MON kupiło 55 pojazdów i 105 przyczep specjalnych, a następnie skorzystano z prawa opcji i kontrakt rozszerzono. W sumie na potrzeby Wojska Polskiego za około 50 mln zł, kupiono 80 pojazdów aeromobilnych oraz 120 przyczep specjalnych. W cenę został wliczony także pakiet logistyczny oraz szkolenia dla żołnierzy. Pojazdy zostały wyprodukowane przez konsorcjum: KAFAR Bartłomiej Sztukiert, Hibneryt, Auto Podlasie, Auto Special Modlniczka – Oddział Sobiesław Zasada Warszawa.

Kupiony sprzęt od 2019 roku systematycznie zasilał jednostki 6 Brygady Powietrznodesantowej. Spadochroniarze otrzymali 54 wozy w latach 2019–2021, a kolejne 26 sztuk w 2022 roku. Podobnie podzielono dostawy przyczep specjalnych. Do 2021 roku do desantu trafiło ich 80, a w roku bieżącym – 40. Agencja Uzbrojenia podkreśla, że dostawy były terminowe, mimo że cykl produkcji wozów i przyczep przypadł na okres pandemii koronawirusa oraz niestabilną sytuację bezpieczeństwa w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej. „Pomimo tych zawirowań umowa została zrealizowana nie tylko rzetelnie, terminowo i z zachowaniem rygorów jakościowych. Wykonawca skutecznie zaimplementował, będące efektem wniosków z eksploatacji pojazdu, dodatkowe funkcjonalności”, podaje w komunikacie Agencja Uzbrojenia. Jak wyjaśniają spadochroniarze, chodzi tu m.in. o doposażenie wozów w obrotnicę na wieży, plandekę na kabinę czy przednią szybę z wycieraczkami i spryskiwaczem.

Żołnierze chwalą Aero. – Jest mały, zwrotny i wytrzymały. Ułatwia skryte poruszanie np. w terenie leśnym. Ma dobry, niezawodny silnik, wbudowany kompresor do blokowania napędów oraz opony na teren offroadowy z wkładkami typu run flat, które umożliwiają pokonanie pewnej odległości nawet po przebiciu opony – wylicza por. Malwina Jarosz, oficer prasowy 6 BPD. – Pojazdy zapewniają większą mobilność przede wszystkim pododdziałom wyposażonym w moździerze M-98. Pojazdy i moździerze są desantowane na platformach, a następnie moździerz jest podpinany do Aero. To znacznie przyspiesza i ułatwia działanie w terenie – dodaje rzeczniczka.

Zadaniem wozów o wysokiej mobilności jest transport ładunków oraz ludzi w różnych warunkach terenowych. Pojazdy mogą także transportować rannych, holować przyczepy, moździerze i działa artyleryjskie. Główną zaletą Aero jest to, że można go desantować metodą spadochronową. Wóz zrzucany jest na platformie PDS z pokładu C-130 Hercules, może być transportowany na pokładzie C-295M oraz metodą zawisu pod śmigłowcem. Podczas desantowania metodą spadochronową jeden samochód niesiony jest przez dwa spadochrony o powierzchni 700 m2 każdy. Pierwszy bojowy zrzut pojazdu Aero odbył się w czerwcu 2020 roku w trakcie ćwiczeń „Defender” na poligonie w Drawsku Pomorskim.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: st. kpr. Mariusz Bieniek

dodaj komentarz

komentarze


Wyższe stawki dla niezawodowych
 
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Letni wypoczynek z MON-em
Film o Feniksie i terytorialsach
Wschodnia flanka walczy w przeciwnikiem
Nowy rozdział w historii Mesko
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Wieczór pełen koszykarskich emocji
„Baltops” także na lądzie
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Apache’e z szachownicą
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ewakuacja Polaków z Izraela
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Podejrzane manewry na Bałtyku
Gen. Sosabowski upamiętniony
DNA GROM-u
Dzień, który zmienił bieg wojny
Umarł król, niech żyje król!
Nasi czołgiści najlepsi
Wykuwanie interoperacyjności
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Kolejni Polacy ewakuowani z Bliskiego Wschodu
Podróż w ciemność
Misja PKW „Olimp” doceniona
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Droga do zespołu bojowego GROM
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Śmierć gorsza niż wszystkie
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Na RBN o jedności w kwestiach bezpieczeństwa
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
Setka lotów w „Akcji Serce” za nimi!
Lekcje na poligonie
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Kolejny model Grota dla żołnierzy
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO