moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Samochód do desantowania

Jeszcze w tym roku do 6 Brygady Powietrznodesantowej mają trafić od dawna wyczekiwane pojazdy, które można desantować metodą spadochronową. Samochody mają służyć do transportu wyposażenia i zaopatrzenia na zrzutowisku, transportu żołnierzy, w tym rannych i holowania broni artyleryjskiej. Pojazd można było obejrzeć podczas kieleckich targów zbrojeniowych.

Umowę na zakup pojazdów wojsk aeromobilnych i przyczep specjalnych zawarto pod koniec ubiegłego roku. Kontrakt zakłada dostawę w ramach zamówienia podstawowego 55 pojazdów oraz 105 przyczep specjalnych. Możliwe jest rozszerzenie zamówienia o kolejne 25 pojazdów i 55 przyczep. Pierwsze pojazdy do jednostek trafić mają w październiku 2019 roku, ostatnie do końca 2022 r.

– Trwają jeszcze ostatnie testy pojazdu w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej – mówi st. chor. Marcin Bielecki z 6 Brygady Powietrznodesantowej. Spadochroniarz był jedną z osób, która obserwowała badania pojazdu, np. w czasie gdy sprawdzano jego możliwości jezdne na Pustyni Błędowskiej oraz gdy oceniano samochód w czasie zrzutów. – Zrzut był z dźwigów, ale prędkość opadania była taka sama, jak przy realnym desantowaniu – mówi podoficer. – Muszę przyznać, że zapowiada się to bardzo dobrze. Wszystkie dotychczasowe testy pojazd przechodzi pomyślnie – uzupełnia.


Film: Paweł Sobkowicz / polska-zbrojna.pl

Podstawowym zadaniem pojazdów wojsk aeromobilnych o wysokiej mobilności jest transport ładunków i ludzi w różnych warunkach terenowych i klimatycznych. Może także transportować żołnierzy, rannych oraz holować przyczepy, moździerze, działa artyleryjskie. – Szukaliśmy samochodu mocnego, trwałego, który w znacznym stopniu ułatwi nam działanie na zrzutowisku. Bo nie wszystko można przenieść na swoich plecach. Korzystając z takich pojazdów oszczędzimy dużo sił i energii – mówią żołnierze.

Wóz może być transportowany przez śmigłowiec (jest podczepiony pod pokładem), ale jest też przystosowany do zrzutu na platformie desantowej PDS typu „V” 108” 12 ft z pokładu samolotów C-130 lub C-295M. Ze względu na ciężar (wozu i platformy) do desantowania wykorzystywane będą dwa spadochrony o powierzchni 700 metrów kwadratowych każdy.
Spadochroniarze chwalą produkt m.in. za ciekawą, lekką konstrukcję, kabina jest otwarta, wykonana z aluminiowych profili. – Na wozie możemy mocować broń: od lekkich karabinów po granatniki. Poza tym podoba nam się wiele konstrukcyjnych ciekawostek, które wykorzystano w tym projekcie. Chodzi np. o zaczepy, które ułatwią montaż wozu na platformach desantowych czy o dwie wyciągarki. Co ciekawe, koła wozu oblane zostały gumą, co pozwala na jazdę nawet po uszkodzeniu lub przestrzeleniu opon – mówi chor. Bielecki.

Pojazdy wysokiej mobilności dla wojsk aeromobilnych zostały wyprodukowane przez konsorcjum: KAFAR Bartłomiej Sztukiert, Hibneryt, Auto Podlasie, Auto Special Modlniczka – Oddział Sobiesław Zasada Warszawa.

 

 

 

Na Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach „Polska Zbrojna” przygotowała wydanie specjalne.

 

Zachęcamy do lektury elektronicznej wersji numeru specjalnego „Polski Zbrojnej”.

 

 

  

 

 

 

 

 

 

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~Maniek Mentelis z UStki
1645093260
" Co ciekawe, koła wozu oblane zostały gumą, co pozwala na jazdę nawet po uszkodzeniu lub przestrzeleniu opon – mówi chor. Bielecki. " I jak zrozumieć te słowa? Przecież opona w pojeździe jest z gumy. "Koła wozu" to felga metalowa plus gumowa opona to co tu jest do pblewania? Chyba chorąży coś się pomyslił albo jest literówka zrobiona przez autora tego artykułu.
55-E4-FB-6C
~ja
1568877780
Takie coś na przyczepkach też by się przydało https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=28935
80-AB-16-01
~Nikolson
1568697480
"koła wozu oblane zostały gumą" - czyli tłumacząc na polski - pojazd jeździ na masywach? Naprawdę?
9F-F5-79-2E
~ja
1568644380
Skoro mają być przyczepy do tych pojazdów, to czas na umieszczenie na nich wyrzutni z pociskami 70mm, powiedzmy dla 18 rakiet (3x6szt). Mesko takie produkuje. Na samym samochodzie proponuję umieścić coś takiego https://www.youtube.com/watch?v=ANW2iOffPd8&list=PLOzMEFZyIDOj-IBuNl23q6gqiBoKjHh2b&index=50&t=0s by grupy desantowe nie były bezbronne.
7E-B0-F9-56
~ja
1568613120
"Podstawowym zadaniem pojazdów jest transport ładunków i ludzi w różnych warunkach terenowych i klimatycznych" Klimatycznych? Już to widzę przy 10 stopniowym mrozie.
80-AB-16-01

Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Łódź na granicy
„Pamięć o nim będzie szybować wysoko”
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Laury MSPO przyznane
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Finisz programu „Orlik”?
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Trenują przed „Zapadem ‘25”
„Road Runner” w Libanie
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
Salwa z wysokości
Piorun 2 coraz bliżej
Morski Drozd, czyli polski ekranoplan
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Startuje „Żelazny obrońca”
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Statuetki dla tuzów biznesu
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Współpraca z Koreą ma wymiar strategiczny
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Spotkanie Trump-Nawrocki
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Grot A3 w drodze do linii
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Lepsza efektywność
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
StormRider na fali
Orlik na Alfę
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nasz Hercules
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
„Był twarzą sił powietrznych”
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Nocne ataki na Ukrainę
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Dwie agresje, dwie okupacje
Świetne występy polskich żołnierzy
Wyczekiwane przyspieszenie
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Towarzysze czołgów
„Żelazny obrońca” wkracza w decydującą fazę
Hekatomba na Woli
Beret „na rekinka” lub koguta
„Żelazna Dywizja” na Narwi
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Gen. Nowak: Pilotom wolno mniej
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Detect & Classify: satelity z AI
Brytyjczycy żegnają Malbork
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Agencja Uzbrojenia na zakupach. Kieleckie targi to dopiero początek
Z najlepszymi na planszy
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Kikimora o wielu twarzach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wielkie zbrojenia za Odrą
Czas nowych inwestycji
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Zwycięska batalia o stolicę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO