moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mija 14 lat od katastrofy C-295M

23 stycznia 2008 roku samolot CASA C-295M miał wylądować na lotnisku w Mirosławcu. Niestety, kilka minut po godzinie 19, tuż przed podejściem do lądowania, transportowiec runął na ziemię. Zginęło wówczas 20 żołnierzy. W niedzielę przed pomnikiem upamiętniającym ofiary katastrofy zostaną złożone kwiaty. Uroczystość odbędzie się także w podkrakowskich Balicach.

W 14. rocznicę tych tragicznych wydarzeń żołnierze upamiętnią swoich tragicznie zmarłych kolegów. W Balicach na terenie 8 Bazy Lotnictwa Transportowego, skąd pochodziła załoga samolotu C-295, zostaną złożone kwiaty i zapłoną znicze. W intencji ofiar katastrofy biskup Józef Guzdek odprawi mszę świętą w krakowskim kościele garnizonowym.

Z kolei w Mirosławcu, pod pomnikiem, który stanął w miejscu tragedii, odbędą się uroczystości centralne. Pamięć ofiar uczczą m.in. przedstawiciele Dowództwa Generalnego RSZ, 1 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, dowództwa 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego i 8 BLTr.

Katastrofa lotnicza wojskowej Casy była wielkim ciosem dla armii. 23 stycznia o godzinie 19.07 przed podejściem do lądowania samolot nagle obniżył lot. Maszyna zahaczyła o drzewa, a następnie około 800 m od lotniska runęła na ziemię. Zginęły wówczas wszystkie osoby na pokładzie: 16 wysokiej rangi oficerów sił powietrznych oraz czterech członków załogi C-295M. Lotnicy, elita polskich sił powietrznych, wracali właśnie z konferencji poświęconej bezpieczeństwu lotów. Podczas tego tragicznego lotu podróżowali jednym z najnowszych samolotów. Casa o numerze bocznym 019 została wyprodukowana rok przed katastrofą, a w powietrzu spędziła około 400 godzin.

Na obelisku, który stanął na leśnej polanie, w miejscu katastrofy, widnieją nazwiska żołnierzy oraz słowa: „Utraceni, lecz nie zapomniani, pokonani nie w walce, lecz przez los”. Pod Mirosławcem zginęli: gen. dyw. pil. Andrzej Andrzejewski (dowódca 1 Brygady Lotnictwa Taktycznego), gen. bryg. pil. Jerzy Piłat (12 Baza Lotnicza), gen. bryg. pil. Dariusz Maciąg (21 Baza Lotnicza), płk Zbigniew Książek (22 Baza Lotnicza), płk pil. Wojciech Maniewski (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), płk pil. Zdzisław Cieślik (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), ppłk Dariusz Pawlak (12 Baza Lotnicza), ppłk Piotr Firlinger (21 Baza Lotnicza), ppłk pil. Grzegorz Jułga (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), ppłk pil. Robert Maj (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), ppłk Krzysztof Smołucha (Dowództwo Sił Powietrznych), ppłk Mirosław Wilczyński (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), mjr Grzegorz Stepaniuk (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr Karol Szmigiel (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr pil. Paweł Zdunek (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr pil. Leszek Ziemski (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego). Załogę tworzyli doświadczeni lotnicy z Balic: kpt. pil. Robert Kuźma, kpt. pil. Michał Smyczyński, chor. Janusz Adamczyk i ppłk Jarosław Haładus. Dowódcą załogi był kpt. Kuźma, który w powietrzu spędził niemal 2500 godzin.

Przyczyny katastrofy wyjaśniała Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego i Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Poznaniu. Śledczy ustalili, że 23 stycznia 2008 roku samolot był sprawny technicznie, a do wypadku doprowadziły m.in. niekorzystne warunki atmosferyczne oraz błąd pilotów, którzy spowodowali nadmierne przechylenie samolotu w lewą stronę, co z kolei przyczyniło się do spadku siły nośnej, gwałtownego zniżania i ostatecznie zderzenia z ziemią.

Wnioski z tragedii pod Mirosławcem, a potem kolejnej – katastrofy prezydenckiego samolotu pod Smoleńskiem w 2010 roku – doprowadziły do zmiany w przepisach lotniczych. Zmodyfikowano m.in. zapisy dotyczące lotów o statusie HEAD, czyli takich, gdy na pokładzie wojskowego samolotu lub śmigłowca podróżuje prezydent, premier lub marszałkowie Sejmu i Senatu. Nakazano też, by piloci, którzy siadają za sterami maszyn z VIP-ami na pokładzie, mieli doświadczenie w lotach bojowych oraz minimum 1000 godzin spędzonych w powietrzu.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: 12 bbsp, Muzeum Sił Powietrznych

dodaj komentarz

komentarze


Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Kircholm 1605
Wyzwaniem – czas
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Para ratowników i pies w kopalni złota
Koniec pewnej epoki
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Drony w natarciu
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Abolicja dla ochotników
W poszukiwaniu majora Serafina
Rekompensaty na nowych zasadach
Historia jest po to, by z niej czerpać
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Okiełznać Borsuka
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Apache i Chinook a sprawa polska
Polski „Wiking” dla Danii
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Owad z drukarki
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Dziki na Legwanach
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Jednym głosem w sprawie obronności
Europa ma być zdolna do obrony
Brytyjczycy na wschodniej straży
Pływali jak morscy komandosi
Koniec dzieciństwa
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Weterani pamiętają
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Kopuła nad bewupem
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Maratońskie święto w Warszawie
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Medycyna na trudne czasy
Przedwczesny triumf
W wojsku orientują się najlepiej
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Nowe horyzonty medyków
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
W obronie gazoportu
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Speczespół wybierze „Orkę”
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
„Road Runner” w Libanie
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Baltexpo ‘25 wystartowały

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO