moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Harduny dla strażaków?

Od dwóch lat polska armia do holowania w trudnym terenie uszkodzonych lub zepsutych kilkunastotonowych pojazdów, w tym transporterów Rosomak, używa Hardunów, czyli ciężkich kołowych pojazdów ewakuacji i ratownictwa technicznego. Ich producent, należąca do PGZ S.A. firma Rosomak S.A., zorganizował dla strażaków z wojska i Państwowej Straży Pożarnej pokaz możliwości wozów.

Hardun jest wyposażony w żuraw, który w najkrótszym położeniu dysponuje udźwigiem aż 16 t, a w najdłuższym, wynoszącym ponad 10 m, prawie 4 t. Dzięki takim parametrom żołnierze mogą go użyć podczas polowej wymiany kluczowych elementów kołowych transporterów opancerzonych Rosomak – wieży lub silnika wraz ze skrzynią biegów (czyli power-packa). Wóz jest osadzony na ośmiokołowym podwoziu z napędem typu 8 × 8 i ważąc wraz ze specjalistycznymi narzędziami oraz zapasem części maksymalnie 36 t, może być używany do ewakuacji z pola walki lub holowania w ekstremalnie trudnym terenie pojazdów opancerzonych o masie do 26 t.

Ciężkie kołowe pojazdy ewakuacji i ratownictwa technicznego, bo tak brzmi oficjalna nazwa Harduna, to produkt należącej do PGZ S.A. spółki Rosomak S.A. Od dwóch lat z tego sprzętu korzystają logistycy Sił Zbrojnych RP. Wart prawie 200 mln zł kontrakt na dostawę 27 sztuk Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał w 2015 roku.

Kilka dni temu Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. i Rosomak S.A. na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) w Sulejówku zorganizowały dla Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej oraz Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej pokaz możliwości wozów.

– Hardun to jeden z pojazdów spółki Rosomak, którego wyposażenie: dźwig, wyciągarka czy lemiesz pozwalają sprawnie prowadzić wiele specjalistycznych działań. Ten sprzęt sprawdzi się w zadaniach realizowanych zarówno przez wojska inżynieryjne, jak i inne służby, które prowadzą akcje ratownicze czy ochronne – podkreślał Sebastian Chwałek, prezes PGZ S.A. Przekonywał, że produkowane w Siemianowicach Śląskich pojazdy idealnie wpisują się w potrzeby strażaków i służb ratowniczych. – Harduny można wykorzystywać do przeciwdziałania i usuwania skutków klęsk żywiołowych, wypadków komunikacyjnych czy innych kryzysów, przy których potrzebny jest niezawodny i mobilny sprzęt o dużej mocy – dodał.

Podczas pokazu na terenie poligonu należącego do WITPiS strażacy mogli zobaczyć m.in., jak Harduny radzą sobie w trudnym terenie, jakimi możliwościami dysponują ich żurawie, a także jak można konfigurować ich specjalistyczne wyposażenie warsztatowe.

Hardun – ciężki kołowy pojazd ewakuacji i ratownictwa technicznego – CKPEiRT

 

 

Dane taktyczno-techniczne:


Długość – 11,8 m

Szerokość – 2,6 m

Wysokość – 3,4 m

DMC – 36 t

Prędkość maksymalna – 90 km/h

Wysięg maksymalny żurawia Hiab 700T/2 – 10,25 m

Udźwig maksymalny – 16 t

Udźwig na maksymalnym wysięgu żurawia – 3,9 t

Zasięg operacyjny – 655 km

Zdolność do pokonywania przeszkody wodnej – o głębokości 0,8 m bez przygotowania i 1,2 m po uprzednim przygotowaniu

 

 

 

 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PGZ S.A.

dodaj komentarz

komentarze


Orientuj się bez GPS-u
Pocisk o chirurgicznej precyzji
WOT na Szlaku Ratunkowym
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Wojskowi rekruterzy zawsze na posterunku
Deterrence in Polish
Koniec pewnej epoki
DragonFly czeka na wojsko
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Mity i manipulacje
Priorytetowe zaangażowanie
Kawaleria w szkole
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kircholm 1605
Zawiszacy na Litwie
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Polski „Wiking” dla Danii
„Droga do GROM-u”
Speczespół wybierze „Orkę”
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
Polskie Bayraktary nad Turcją
Szli po odznakę norweskiej armii
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Kosmiczny Perun
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Pasja i fart
W wojsku orientują się najlepiej
Dywersanci atakują
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Road Runner” w Libanie
Transbałtycka współpraca
Maratońskie święto w Warszawie
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Brytyjczycy na wschodniej straży
Terytorialsi w akcji
Abolicja dla ochotników
Koniec dzieciństwa
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
W poszukiwaniu majora Serafina
Standardy NATO w Siedlcach
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Wojny na rzut kostką
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Młodzi i bezzałogowce
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Jelcz się wzmacnia
Medicine for Hard Times
Człowiek jest najważniejszy
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Medycy na start

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO