moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polsko-czeski pojazd (nie tylko) dla artylerii

Waży około 13 t, ma podwozie zbudowane z myślą o zminimalizowaniu ryzyka uszkodzenia podczas jazdy w trudnym terenie i może być opancerzony aż do poziomu czwartego wg natowskiego STANAG-u 4569. HSW S.A. pokazała opracowany wraz ze spółką Tatra Export średni pojazd z napędem 4x4. Ma on służyć przede wszystkim w jednostkach artylerii jako wóz dowodzenia lub pojazd rozpoznawczy.

Podczas ubiegłorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach Huta Stalowa Wola S.A. podpisała umowę o współpracy z czeską spółką Tatra Export. Współpraca dotyczyła opracowania średniego pojazdu opancerzonego w układzie 4x4. Porozumienie zakłada, że auto będzie docelowo produkowane w Polsce, w należącej do HSW S.A. oraz PIT- Radwar S.A. firmie Autosan.

 

Polska Grupa Zbrojeniowa chce zaproponować Siłom Zbrojnym RP, by opracowany przez Polaków i Czechów pojazd stał się bazą dla aut specjalistycznych (np. wozów dowodzenia oraz pojazdów rozpoznawczych), aby znalazł się w dywizjonach artylerii rakietowej dysponujących wyrzutniami rakietowymi WR-40 Langusta kalibru 122 mm oraz dywizjonowych modułach ogniowych (DMO) mających w wyposażeniu armatohaubice Kryl kalibru 155 mm (gdy zapadnie decyzja o ich pozyskaniu).

W tym roku polsko-czeskie konsorcjum zaprezentowało w Kielcach efekt swoich prac badawczo-rozwojowych. Auto, które nie ma jeszcze nazwy własnej, waży około 13 t (dopuszczalna masa całkowita to 18 t) i jego podwozie bazuje na sprawdzonej ciężarówce Tatry – T-815-7. Może być wyposażone w silnik Tatra T3C-928-90 o mocy 300 kW (chłodzony powietrzem) albo w silnik Cummins ISL o mocy 270 kW (chłodzony cieczą) oraz w automatyczną skrzynię biegów Allison 4500SP. Pojazd może zabrać na pokład sześciu żołnierzy desantu.

Jak przekonują przedstawiciele HSW S.A., dzięki zastosowaniu w pojeździe centralnej rury szkierowej ukryte w niej przekładnie i wały nie są podatne na uszkodzenia podczas pokonywania nawet najtrudniejszego terenu.

To, co wyróżnia pojazd, to modułowość. Konstruktorzy z HSW S.A. i Tatry zapewniają, że na bazie pojazdu w układzie 4x4 łatwo można przygotować auto z napędem na trzy (6x6) lub cztery (8x8) osie, a także w zależności od potrzeb dopancerzyć je aż do poziomu czwartego wg natowskiego STANAG-u 4569 (czyli zapewnić ochronę przed odłamkami pocisku kalibru 155 mm, który wybuchnie w odległości 30 m).

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Orlik na Alfę
Europa ma być zdolna do obrony
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Dwie agresje, dwie okupacje
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
Pięciobojowe duety na medal
Bohaterowie, których etos trwa
Brytyjczycy żegnają Malbork
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
W poszukiwaniu majora Serafina
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Koniec dzieciństwa
Medale na ściance i na torze regatowym
Cios w plecy
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
Kircholm 1605
Polskie wojsko na Gotlandii
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
W obronie gazoportu
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Krótka droga na Gotlandię
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Jednym głosem w sprawie obronności
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
Soboty z wojskiem
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Kolejne Legwany dla Wojska Polskiego
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Nurkowie kontra dywersanci
W Sejmie o konsultacjach z sojusznikami
Speczespół wybierze „Orkę”
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
Święto w stolicy polskiego pentatlonu
Na tropie Bursztynowej Komnaty
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Rekompensaty na nowych zasadach
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
„Road Runner” w Libanie
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
Polski „Wiking” dla Danii
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
Podniebny sprawdzian
Cichociemni w oczach swoich następców
Człowiek w pętli
Zawiszacy mają „Zjawę”
Maratońskie święto w Warszawie
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Brytyjczycy na wschodniej straży
Przedwczesny triumf

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO