moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Niemcy też mają apetyt na Miecznika

ThyssenKrupp Marine Systems to jeden z trzech koncernów, które chcą zdobyć zlecenie na zaprojektowanie polskiej fregaty Miecznik. Propozycję hiszpańskiej Navantii i brytyjskiego Babcocka już opisaliśmy. Czas na trzecią ofertę – niemieckiego TKMS, który chce sprzedać Polsce projekt MEKO A-300PL, wywodzący się z opracowanych w latach 80. fregat MEKO A-200.

Zgodnie z kontraktem podpisanym pod koniec lipca konsorcjum PGZ-Miecznik ma do końca 2034 roku dostarczyć Marynarce Wojennej RP trzy fregaty wielozadaniowe Miecznik. Ministerstwo Obrony Narodowej chce, aby pierwszy, prototypowy okręt został zwodowany już za cztery lata. Żeby jednak polskie stocznie mogły rozpocząć jego budowę, najpierw musi zostać wybrany zagraniczny partner, który dostarczy projekt fregaty wraz z niezbędnym do jej budowy know-how.

Na początku sierpnia trzy czołowe zagraniczne stocznie – hiszpańska Navantia, niemiecki ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) oraz brytyjski Babcock, poinformowały, że chcą zaproponować Polsce swoje projekty fregat wielozadaniowych.
Oferta TKMS to MEKO A-300PL. Niestety, niewiele wiadomo na temat niemieckiego projektu, gdyż żadne siły zbrojne nie zamówiły jak dotąd jednostki tego typu. Mimo to przedstawiciele niemieckiego koncernu podkreślają, że projekt opiera się na fregatach MEKO A-200, sprawdzonych i użytkowanych przez siedem marynarek wojennych na świecie: algierską, australijską, turecką, grecką, południowoafrykańską, portugalską i nowozelandzką (a wkrótce także egipską).
TKMS zaznacza, że każdy z użytkowników fregat MEKO A-200 w znaczącym stopniu dostosowywał je do swoich potrzeb. Dotyczyło to nie tylko uzbrojenia i wyposażenia, lecz także wymiarów i wyporności. Tureckie MEKO A-200TN mają np. długość 110 m i 2919 t wyporności, gdy parametry południowoafrykańskiej MEKO A-200SAN wynoszą: długość 121 m, a wyporność 3700 t.

Podstawowym uzbrojeniem fregat MEKO A-200 są różnego typu pociski przeciwlotnicze (RIM-7, RIM-162, Umkhonto) oraz armaty: 127 lub 76 mm, dwie – 30 lub 40 mm, a także dwa karabiny – 12,7 mm lub 20 mm. Do zwalczania nieprzyjacielskich okrętów załogi MEKO A-200 mogą również używać torped 324 mm oraz pocisków przeciwokrętowych (RBS-15, Harpoon lub Exocet).

Projekt A-300 niemiecki koncern proponował już greckim siłom zbrojnym, stąd z nieoficjalnych informacji wynika, że zasadniczą różnicą w stosunku do A-200 miałaby być dodatkowa sekcja rakietowa. Jak duża i na ile zwiększy ona wymiary okrętu oraz jego wyporność, nie wiadomo.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: ThyssenKrupp Marine Systems

dodaj komentarz

komentarze

~Ślązak
1628858700
Niemcy nie są tymi których projekty fregat zdobywają uznanie w czołowych państwach NATO i Europy, nawet u siebie przegrywają z konkurencją zza miedzy (MKS-180 z Damena), nie są w stanie nawet zmodernizować fregat typu Brandeburg(klasse 123) bo zrobi to Saab, to są fakty, A-300 to okręt to seria okrętów która istnieje tylko na papierze, nie zbudowano jeszcze ani jednej jednostki z tej serii i to nie jest atutem tej propozycji.
59-6B-1B-99

Awanse w dniu narodowego święta
Wojskowy bus do szczęścia
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Nowe zasady dla kobiet w armii
Dodatkowe zapory
Dzień wart stu lat
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Lojalny skrzydłowy bez pilota
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Brytyjczycy na wschodniej straży
Plan na WAM
Ułani szturmowali okopy
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
„Road Runner” w Libanie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Kosmiczna wystawa
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Mity i manipulacje
Standardy NATO w Siedlcach
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Czy to już wojna?
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Im ciemniej, tym lepiej
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Pięściarska uczta w Suwałkach
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Mundurowi z benefitami
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Torpeda w celu
Polski „Wiking” dla Danii
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
My, jedna armia
Kaman – domknięcie historii
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Is It Already War?
Sukces Polaka w biegu z marines
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Gdy ucichnie artyleria
Marynarze podjęli wyzwanie
Ogień z Leopardów na Łotwie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
„Zamek” pozostał bezpieczny
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Dywersja na kolei. Są dowody
Polskie Homary za kołem podbiegunowym

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO