moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Brytyjska propozycja Miecznika

Za kilka miesięcy MW RP będzie wybierać projekt bazowy fregat wielozadaniowych „Miecznik”. Do wyboru są trzy zagraniczne oferty – hiszpańskiej Navantii, niemieckiego TKMS i brytyjskiego Babcocka. Propozycja wyspiarzy bazuje na – wywodzącym się z duńskich fregat typu Iver Huitfeldt – projekcie fregat typu Arrowhead 140. Okręty te mają za kilka lat wejść do służby w Royal Navy jako fregaty typu 31.

Na przełomie 2021 i 2022 roku polska armia zdecyduje o tym, jaki zagraniczny projekt będzie stanowił bazę dla wielozadaniowych fregat kryptonim „Miecznik”, które na potrzeby Marynarki Wojennej RP ma zbudować konsorcjum PGZ-Miecznik.

Na początku sierpnia trzy wiodące europejskie firmy stoczniowehiszpańska Navantia, niemiecki TKMS oraz brytyjski Babcock ujawniły, że to one zakwalifikowały się do finałowej części przetargu w sprawie Mieczników. To oznacza, że właśnie spośród ich ofert polskie wojsko będzie wybierać najbardziej odpowiadającą im konstrukcję.

Propozycja Babcocka to projekt okrętu typu Arrowhead 140. Brytyjska firma przygotowała go kilka lat temu na potrzeby Royal Navy, która szukała konstrukcji mogącej zastąpić w linii (przede wszystkim w ramach wielonarodowych misji) część z opracowanych w latach osiemdziesiątych fregat rakietowych typu 23 (Duke).

Ponieważ Royal Navy zależało na sprawdzonych rozwiązaniach, Babcock w pracach nad Arrowhead 140 wykorzystał projekt fregat rakietowych typu Iver Huitfeldt zbudowanych w latach 2009–2011 na potrzeby Søværnet, czyli Królewskiej Duńskiej Marynarki Wojennej. Zaletą tych okrętów jest modułowa budowa, umożliwiająca wymianę niedużym kosztem uzbrojenia i wyposażenia na wprowadzonej już do służby jednostce.

Jesienią 2019 roku Royal Navy ogłosiła, że Arrowhead 140 wejdą do służby jako fregaty typu 31. Okręty mają mieć długość 138,7 m, szerokość 19,8 m, zanurzenie 4,8 m i wyporność około 5 700 t. Ich załogę ma stanowić około 100 oficerów i marynarzy (plus około 60 żołnierzy desantu lub wojsk specjalnych).

Jeżeli chodzi o uzbrojenie, to fregata typu 31 ma dysponować przede wszystkim zdolnościami do zwalczania statków powietrznych i dronów, w ograniczonym zakresie innych okrętów czy celów lądowych. Podstawowym uzbrojeniem fregat będzie opracowany przez koncern MBDA rakietowy system przeciwlotniczy Sea Ceptor, którego orężem są pociski CAMM. Jednostka ma posiadać 24-stanowiskową wyrzutnię VLS (pionową) tych rakiet.

Poza tym fregaty zostaną uzbrojone w armatę Mk 110 kalibru 57 mm, dwie armaty Mk4 kalibru 40 mm oraz 8 karabinów maszynowych kalibru 7,62 mm. Okręty mają być wyposażone w system walki Tacticos oraz radar NS110 (pierwszy okręt, ponieważ kolejne mogą posiadać już opracowywane jeszcze radary NS200). Oba produkty dostarczy firma Thales.

Napęd fregat typu 31, który dostarczy firma Rolls-Royce, będzie oparty na ośmiu silnikach MTU. Chodzi o cztery konstrukcje spalinowe MTU 20V 8000 M71 o mocy ponad 8 000 KM każdy oraz cztery generatory elektryczne MTU 16V 2000 M41B o mocy ponad 900 KM każdy.

O propozycji niemieckiego koncernu przeczytacie w kolejnym artykule.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arrowhead140.com

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1637476200
Słaby system przeciwokrętowy, w zasadzie jaki?
A0-12-48-71
~olo
1633155360
a kto to ma zbudować ? może, PGZ Stocznia Wojenna ? tak, no to powodzenia !
B9-86-6D-EA
~Ślązak
1628860200
To świetna oferta, projekt sprawdzony jako jedyny będzie budowany w Wielkiej Brytanii(oferta niemiecka to okręty przez nikogo jeszcze nie zamówione MEKO A-300, w hiszpańskiej mowa jest o fregatach F-100 już nie budowanych dla nikogo na świecie), najciekawszy jej element to możliwość bazowania na tych jednostkach śmigłowców wielkości EH-101 Merlin już zakontraktowanych dla naszej Marynarki, istnieje możliwość przy wyborze tych jednostek anulowania programu zakupu lżejszych śmigłowców pokładowych o kryptonimie Kondor, dużo prościej i szybciej byłoby kupić więcej Merlinów Formuła 1+2 jest droga i czasochłonna, lepiej byłoby od razy przyjąć model budowy trzech jednostek ( projekty brytyjski i hiszpański są sprawdzone , niemiecki jest tam według mnie chyba tylko ze zbytniej życzliwości do sąsiada), a najlepsza byłaby kooperacja z Brytyjczykami i wspólna budowa fregat dla Royal Navy i Polskiej Marynarki Wojennej w Wielkiej Brytanii gwarantując jednocześnie naszym stoczniom proporcjonalny udział w pracach nad tymi jednostkami oczywiście pełen serwis w kraju. Miecznik w obecnej formie jest drogi rozciągnięty w czasie, jedynie zgoda głównym sił politycznych daje mu szansę realizacji.
59-6B-1B-99

Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
 
Pilecki ucieka z Auschwitz
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Święto ludzi z pasją
Pracowity dyżur Typhoonów
Wyrok za tragiczny wypadek
Double Eagle – podwodny tropiciel
Viva Polaki! Viva liberatori!
Pierwsza misja Gripenów
Polskie F-16 w służbie NATO
Zatopiony problem
Prezydent wręczył awanse generalskie
Składy wysokiego ryzyka
Sport kształtuje mentalność
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Szabla hubalczyków
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Poznać rakietowego Homara
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Medycyna na morzu
Trzy dekady DGW
Piękny przykład patriotyzmu
Nowi generałowie Wojska Polskiego
„Pułaski” na Atlantyku
Zwycięstwo mordercy
Kolejowy sabotaż udaremniony
W Ełku wykuwają charaktery
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Baltic Sea Under Control
Podniebny Pegaz
Henry Szymanski na tropie prawdy
Rex Bolizlavus
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Wyścig zbrojeń wystartował
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Powstaje armia dronów
Debiut polskiego AW149
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Więcej amunicji do Rosomaków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Więcej na mieszkanie za granicą
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Strażnik nieba
Podniebne wsparcie sojuszników
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Więcej polskiego trotylu dla USA
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Rodzina na wagę złota

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO