moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jastrzębie nad islandzkim niebem

Choć dyżur bojowy polskich pilotów F-16 rozpocznie się 6 września, w czwartek do Keflavíku wylecieli pierwsi żołnierze PKW Islandia. To logistycy, których zadaniem jest przygotowanie bazy dla Polaków. W pierwszej zmianie kontyngentu wezmą udział cztery samoloty F-16 oraz 140 żołnierzy i pracowników wojska. Ich misja będzie trwała od 5 sierpnia do 10 października 2021 roku.

„Icelandic Air Policing” to misja NATO prowadzona od maja 2008 roku w ramach ASIC IPPN (Air Surveillance and Interception Capability to Meet Iceland’s Peacetime Preparedness Needs (Sojusznicza Misja Wsparcia Islandzkich Zdolności Czasu Pokoju w Zakresie Dozoru Przestrzeni Powietrznej oraz Przechwytywania Celów Powietrznych w Republice Islandii). Zgodnie z postanowieniem prezydenta Andrzeja Dudy w tym roku po raz pierwszy misję nad Islandią będą wykonywać polscy piloci z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Zadaniem pilotów F-16 będzie nadzorowanie oraz, gdy zajdzie taka potrzeba, obrona przestrzeni powietrznej Republiki Islandii.

 

– Dyżury w ramach misji ASIC IPPN są pełnione rotacyjnie przez około cztery tygodnie i składają się z czterech do ośmiu samolotów. Statki powietrzne stacjonują w bazie lotniczej Islandzkiej Straży Przybrzeżnej na lotnisku w Keflavíku - mówi kmdr ppor. Anna Maciejowska-Krześniak, zastępca rzecznika prasowego Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych. Oficer dodaje, że działania te są oparte na koncepcji Zintegrowanego Systemu Obrony Powietrznej NATO (NATINAMDS). – Wynikają one ze zobowiązań sojuszniczych i z faktu, że Islandia nie ma możliwości do samodzielnej realizacji wojskowego nadzoru przestrzeni powietrznej nad własnym terytorium – tłumaczy zastępca rzecznika prasowego DORSZ.

W polskiej zmianie „Icelandic Air Policing” wezmą udział cztery samoloty F-16 wraz z uzbrojeniem i sprzętem oraz 140 żołnierzy i pracowników wojsk, którymi dowodzi ppłk Michał Krasa. Jest to 42. rotacja w ramach sił NATO wydzielonych do pełnienia misji w przestrzeni powietrznej Islandii. – Polskie myśliwce patrolujące niebo nad Islandią będą w gotowości do startu przez 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu – podkreśla komandor podporucznik Maciejowska-Krześniak.

Dyżur bojowy polskich pilotów F-16 będzie prowadzony od 6 do 27 września. Ze względu na okres potrzebny do przygotowania zaplecza misji pierwsza zmiana PKW Islandia rozpoczyna się 5 sierpnia i potrwa do 10 października 2021 roku.

Ochrona nieba Islandii nie jest jedyną misją nadzoru powietrznego realizowaną przez polskie Siły Powietrzne. Od grudnia 2005 roku polscy piloci wielokrotnie dyżurowali w ramach „Baltic Air Policing”. W odróżnieniu od stałych patroli prowadzonych w przestrzeni powietrznej krajów nadbałtyckich myśliwce NATO realizują zadania na Islandii jedynie kilka razy w roku i bez utrzymania ciągłości pobytu kontyngentów. „Icelandic Air Policing” wykonywali już m.in. Czesi, Duńczycy i Amerykanie.

Michał Zieliński

autor zdjęć: kpt. M. Kolad, st. chor. sztab. L. Jóźwik

dodaj komentarz

komentarze


„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Mity i manipulacje
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Kaman – domknięcie historii
Dzień wart stu lat
Ułani szturmowali okopy
Pięściarska uczta w Suwałkach
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Standardy NATO w Siedlcach
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Dywersja na kolei. Są dowody
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Marynarze podjęli wyzwanie
„Zamek” pozostał bezpieczny
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Święto wolnej Rzeczypospolitej
My, jedna armia
Czy to już wojna?
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Is It Already War?
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Gdy ucichnie artyleria
Torpeda w celu
Nowe zasady dla kobiet w armii
Plan na WAM
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Wojskowy bus do szczęścia
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Brytyjczycy na wschodniej straży
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Im ciemniej, tym lepiej
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Awanse w dniu narodowego święta
Kosmiczna wystawa
Mundurowi z benefitami
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
„Road Runner” w Libanie
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Sukces Polaka w biegu z marines
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Szef MON-u z wizytą we Włoszech

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO