moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rusza PKW Islandia

Myśliwce F-16 z Łasku polecą na Islandię w sierpniu tego roku, by przez kilka tygodni strzec nieba wokół wyspy w ramach misji NATO. O pilotach, którzy stworzą pierwszy Polski Kontyngent Wojskowy w Islandii, zadaniach, jakie przed nim stoją i przygotowaniach do wylotu mówi ppłk Michał Kras, dowódca kontyngentu.

Po co polskie F-16 lecę na Islandię?

Ppłk Michał Kras: Nasza obecność na Islandii to demonstracja sojuszniczej solidarności.

A mniej patetycznie?

Polskie myśliwce F-16 będą po prostu nadzorować przestrzeń powietrzną nad Islandią, która nie posiada własnych statków powietrznych. Będziemy gotowi do startu 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu.

Czy wasza misja będzie przypominać tę prowadzoną w przestrzeni powietrznej państw bałtyckich?

Pod wieloma względami tak, choćby struktury kontyngentu będą podobne do tych „orlikowych”. Zadania są w zasadzie też takie same jak na Litwie czy w Estonii. W obu przypadkach mamy do czynienia z misją Air Policing, polegającą na przechwytywaniu samolotów, które naruszyły przestrzeń powietrzną danego państwa. Islandia jest jednak przyczółkiem natowskim na północnym Atlantyku, to strategiczne miejsce.

Jacy żołnierze będą pełnić misję na Islandii? Kogo pan ze sobą zabiera?

Jeśli chodzi o pilotów, to wszyscy są z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Minimum doświadczenia to dyżury bojowe w Polsce, ale część z nich była już na misjach, m.in. Baltic Air Policing.

Czy przeszliście jakieś specjalne przygotowania przed misją na Islandii?

Nie, ale jeśli chodzi o procedury dotyczące misji przechwytywania samolotów czy o samo ich wykonywanie w powietrzu, to wiemy, jak to robić, mamy doświadczenie. Ludzie, którzy będą ze mną służyć na Islandii, zarówno piloci, jaki i technicy, są gotowi do wykonywania zadań bez względu na to, czy mieliby przechwytywać samoloty w przestrzeni powietrznej Islandii, czy Afryki. Pod względem przygotowania się, ta misja nie różni się od innych, które już wykonywaliśmy.

Zadania być może się nie różnią, ale specyficzny klimat wyspy wymaga chyba waszej uwagi?

Racja. Islandia ma bardzo dynamiczny klimat, jest bardzo wietrznie, pogoda zmienia się w ciągu kilkunastu minut. Zawsze musimy być przygotowani do lądowania na lotnisku zapasowym. Ale Islandia jest tak małą wyspą, że w razie załamania się pogody na takie same utrudnienia natrafimy na każdym lotnisku. Akcent kładziemy więc na dokładną analizę planu lotu. Na pewno inna będzie też współpraca z islandzkimi służbami. Do tej pory współpracowaliśmy z żołnierzami, a w Islandii jest straż obrony wybrzeża, czyli formacja, o której w Polsce powiedzielibyśmy, że jest spoza układu militarnego. To na pewno będzie nowe doświadczenie.

A zimne wody Atlantyku? Przerażają?

W czasie każdego lotu będziemy mieli na sobie specjalne kombinezony morskie, które w razie czego pomogą nam przetrwać w oceanie. To jest absolutnie niezbędny element naszego wyposażenia.

Jesteście jednak dobrej myśli, tak ekstremalnego rozwoju wypadków się nie obawiacie?

Nie, bo jesteśmy po prostu dobrze przygotowani.

ppłk pil. Michał Kras – w 2008 roku wrócił do Polski z USA, gdzie szkolił się na samolotach F-16. Służy w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego. Za sterami F-16 w powietrzu spędził 2300 godzin, w innych samolotach — 2800. Kilkukrotnie uczestniczył w misjach pora granicami kraju, wielokrotnie pełnił dyżur bojowy w Polsce. Jest instruktorem lotów na F-16.

Rozmawiała: Ewa Korsak

autor zdjęć: Hubert Przybysz

dodaj komentarz

komentarze


Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
NATO on Northern Track
Pilecki ucieka z Auschwitz
Wojna w świętym mieście, epilog
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
W Italii, za wolność waszą i naszą
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Gunner, nie runner
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
W obronie wschodniej flanki NATO
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Weterani pod wszechstronną opieką
Posłowie dyskutowali o WOT
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Wioślarze i triatlonistka na podium
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Dumni z munduru
25 lat w NATO – serwis specjalny
Pod skrzydłami Kormoranów
Pierwsi na oceanie
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Tragiczne zdarzenie na służbie
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Zmiany w dodatkach stażowych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ameryka daje wsparcie
Metoda małych kroków
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Pływacy i maratończycy na medal
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Daglezje poszukiwane
Święto stołecznego garnizonu
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Wytropić zagrożenie
Szybki marsz, trudny odwrót
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Kadisz za bohaterów
NATO na północnym szlaku
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Pytania o europejską tarczę
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Husarz na straży nieba
Awanse na Trzeciego Maja

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO