moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

BWP lubi pływać

Do Orzysza przyjechały załogi bojowych wozów piechoty z 16 Dywizji Zmechanizowanej. Tym razem ich celem nie jest jednak szkolenie taktyczne czy sojusznicze, lecz… jezioro Kępno. Dywizja chce przygotować się do forsowania przeszkód wodnych. Jako jedni z pierwszych wyzwaniu musieli sprostać żołnierze z 9 Brygady Kawalerii Pancernej.

Jezioro Kępno – tę nazwę od kilku dni przez wszystkie przypadki odmieniają żołnierze z 16 Dywizji Zmechanizowanej. A wszystko za sprawą szkolenia, które trwa w Orzyszu. Zgodnie z założeniem wszystkie załogi bojowych wozów piechoty ze związku taktycznego mają sforsować zbiornik wodny. – Forsowanie to natarcie, czyli pokonanie przeszkody wodnej, której broni przeciwnik. Żołnierze muszą wiedzieć, jak to technicznie wykonać – mówi płk Piotr Fajkowski, szef szkolenia 16 Dywizji Zmechanizowanej. – Dotychczas prowadziliśmy tego typu działania w Ośrodku Szkolenia Przepraw Wodnych Ruda, jednak panują w nim zupełnie inne warunki. Dno jest wybetonowane, a głębokość to zaledwie pięć metrów. Kępno to naturalna przeszkoda, której maksymalna głębokość wynosi 19 metrów – zaznacza oficer.

Jako pierwsi do zadania zostali wyznaczeni żołnierze z batalionu zmechanizowanego 9 Brygady Kawalerii Pancernej. – Każda jednostka realizuje działania w określonym terenie. Nasz rejon to Mazury, gdzie jest dużo jezior, w związku z tym musimy być przegotowani do tego, by je pokonywać – mówi płk Grzegorz Barabieda, dowódca 9 Brygady.

Zanim żołnierze przystąpią do forsowania, muszą opanować podstawy. – Dlatego zajęcia z ratownictwa czy łączności odbyły się wcześniej, jeszcze w naszym garnizonie. Teraz ćwiczymy działania na wypadek unieruchomienia któregoś z pojazdów oraz w sytuacji, w której konieczna byłaby ewakuacja załogi – dodaje ppłk Zbigniew Graca, dowódca batalionu.


Film: Paweł Sobkowicz/ ZbrojnaTV

Jednak, aby BWP-y mogły pływać, trzeba je odpowiednio przygotować. Chodzi przede wszystkim o uszczelnienie niektórych części pojazdu. – Używamy do tego celu specjalnego smaru, którym pokrywamy podwozie czy drzwi. Konieczne jest także rozwinięcie na przodzie wozu specjalnego falochornu, który powstrzymuje napór wody – wyjaśnia plut. Marcin Lisiński, dowódca załogi BWP.

Żeby działanie wojsk było skuteczne, musi być przede wszystkim bezpieczne. Dbają o to podczas szkolenia żołnierze z 2 Pułku Saperów oraz 15 Batalionu Saperów 15 Brygady Zmechanizowanej. – Cały czas w gotowości są grupy ratunkowo-ewakuacyjne wyposażone w inżynieryjne transportery pływające oraz łodzie desantowe z silnikami zaburtowymi. Dodatkowo na brzegach zostały ulokowane gąsienicowe ciągniki ewakuacyjne na wypadek, gdyby któryś pojazd, na przykład z powodu awarii czy zniszczenia podczas działań wojennych, utknął w wodzie – mówi ppłk Sławomir Łakomiec, szef wojsk inżynieryjnych 16 Dywizji Zmechanizowanej. – Oczywiście w pierwszej kolejności ewakuujemy ludzi, a potem sprzęt – zaznacza.

A jak żołnierze radzą sobie z tymi zadaniami? – Dla nas to taki chrzest bojowy, bo większość osób przeprawiała się przez przeszkodę wodną po raz pierwszy. Była to więc okazja do zdobycia nowych umiejętności i doświadczenia – mówi plut. Lisiński. – Kiedy wjeżdża się wozem do wody, on na moment traci stabilizację, a gąsienice inaczej stukają o pancerz niż w przypadku działań na lądzie. Wiadomo, nie jest to pływanie łódką, ale dajemy radę – dodaje szer. Paweł Niewiadomski, kierowca BWP.

Tuż po pancerniakach z Braniewa podobne szkolenie rozpoczęli żołnierze z 20 Brygady Zmechanizowanej, a w poniedziałek przystąpią do niego zawiszacy z 15 Brygady Zmechanizowanej. Wkrótce podobny test przejdą także czołgiści, ale ich pojazdy będą pokonywały przeszkodę wodną po dnie lub po mostach zbudowanych przez żołnierzy wojsk inżynieryjnych.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz, 16 DZ

dodaj komentarz

komentarze


Pierwszy polski lot Apache’a
 
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
Pełna mobilizacja. Żołnierze ruszają na tereny zagrożone powodzią
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Niemal 500 absolwentów AWL-u już oficjalnie oficerami WP
Tłumy na zawodach w Krakowie
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Planowano zamach na Zełenskiego
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Rekompensaty na ostatniej prostej
Wołyń – pamiętamy
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Zatrzymania na granicach
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Kajakami po medale
Ewakuacja Polaków z Izraela
Ostatnia niedziela…
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Alert pogodowy. Żołnierze są najbliżej zagrożonych miejsc
Podejrzane manewry na Bałtyku
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Dzieci wojny
Broń przeciwko wrogim satelitom
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
Odznaczenia za misję
Najtrudniejsze w służbie na polsko-białoruskiej granicy jest…
Czarna Pantera celuje
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Radar na bezpieczeństwo
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Flyer, zdobywca przestworzy
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Ratownik w akcji
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Potrzebujemy najlepszych
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Pracowity pobyt w kosmosie
Śmierć gorsza niż wszystkie
Pieta Michniowska
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
BWP-1 – historia na dekady
Bezpieczniejsza Europa
Wyższe stawki dla niezawodowych
Miliardowe wsparcie dla PGZ
PT-91, czyli trzy dekady twardej służby
Nabór do „Wakacji z wojskiem” 2025 trwa
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
Nowe Abramsy już w Wesołej
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Demony wojny nie patrzą na płeć
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Czarne Pantery, ognia!
Umacnianie ściany wschodniej
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Święto sportów walki w Warendorfie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO