moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

BWP lubi pływać

Do Orzysza przyjechały załogi bojowych wozów piechoty z 16 Dywizji Zmechanizowanej. Tym razem ich celem nie jest jednak szkolenie taktyczne czy sojusznicze, lecz… jezioro Kępno. Dywizja chce przygotować się do forsowania przeszkód wodnych. Jako jedni z pierwszych wyzwaniu musieli sprostać żołnierze z 9 Brygady Kawalerii Pancernej.

Jezioro Kępno – tę nazwę od kilku dni przez wszystkie przypadki odmieniają żołnierze z 16 Dywizji Zmechanizowanej. A wszystko za sprawą szkolenia, które trwa w Orzyszu. Zgodnie z założeniem wszystkie załogi bojowych wozów piechoty ze związku taktycznego mają sforsować zbiornik wodny. – Forsowanie to natarcie, czyli pokonanie przeszkody wodnej, której broni przeciwnik. Żołnierze muszą wiedzieć, jak to technicznie wykonać – mówi płk Piotr Fajkowski, szef szkolenia 16 Dywizji Zmechanizowanej. – Dotychczas prowadziliśmy tego typu działania w Ośrodku Szkolenia Przepraw Wodnych Ruda, jednak panują w nim zupełnie inne warunki. Dno jest wybetonowane, a głębokość to zaledwie pięć metrów. Kępno to naturalna przeszkoda, której maksymalna głębokość wynosi 19 metrów – zaznacza oficer.

Jako pierwsi do zadania zostali wyznaczeni żołnierze z batalionu zmechanizowanego 9 Brygady Kawalerii Pancernej. – Każda jednostka realizuje działania w określonym terenie. Nasz rejon to Mazury, gdzie jest dużo jezior, w związku z tym musimy być przegotowani do tego, by je pokonywać – mówi płk Grzegorz Barabieda, dowódca 9 Brygady.

Zanim żołnierze przystąpią do forsowania, muszą opanować podstawy. – Dlatego zajęcia z ratownictwa czy łączności odbyły się wcześniej, jeszcze w naszym garnizonie. Teraz ćwiczymy działania na wypadek unieruchomienia któregoś z pojazdów oraz w sytuacji, w której konieczna byłaby ewakuacja załogi – dodaje ppłk Zbigniew Graca, dowódca batalionu.


Film: Paweł Sobkowicz/ ZbrojnaTV

Jednak, aby BWP-y mogły pływać, trzeba je odpowiednio przygotować. Chodzi przede wszystkim o uszczelnienie niektórych części pojazdu. – Używamy do tego celu specjalnego smaru, którym pokrywamy podwozie czy drzwi. Konieczne jest także rozwinięcie na przodzie wozu specjalnego falochornu, który powstrzymuje napór wody – wyjaśnia plut. Marcin Lisiński, dowódca załogi BWP.

Żeby działanie wojsk było skuteczne, musi być przede wszystkim bezpieczne. Dbają o to podczas szkolenia żołnierze z 2 Pułku Saperów oraz 15 Batalionu Saperów 15 Brygady Zmechanizowanej. – Cały czas w gotowości są grupy ratunkowo-ewakuacyjne wyposażone w inżynieryjne transportery pływające oraz łodzie desantowe z silnikami zaburtowymi. Dodatkowo na brzegach zostały ulokowane gąsienicowe ciągniki ewakuacyjne na wypadek, gdyby któryś pojazd, na przykład z powodu awarii czy zniszczenia podczas działań wojennych, utknął w wodzie – mówi ppłk Sławomir Łakomiec, szef wojsk inżynieryjnych 16 Dywizji Zmechanizowanej. – Oczywiście w pierwszej kolejności ewakuujemy ludzi, a potem sprzęt – zaznacza.

A jak żołnierze radzą sobie z tymi zadaniami? – Dla nas to taki chrzest bojowy, bo większość osób przeprawiała się przez przeszkodę wodną po raz pierwszy. Była to więc okazja do zdobycia nowych umiejętności i doświadczenia – mówi plut. Lisiński. – Kiedy wjeżdża się wozem do wody, on na moment traci stabilizację, a gąsienice inaczej stukają o pancerz niż w przypadku działań na lądzie. Wiadomo, nie jest to pływanie łódką, ale dajemy radę – dodaje szer. Paweł Niewiadomski, kierowca BWP.

Tuż po pancerniakach z Braniewa podobne szkolenie rozpoczęli żołnierze z 20 Brygady Zmechanizowanej, a w poniedziałek przystąpią do niego zawiszacy z 15 Brygady Zmechanizowanej. Wkrótce podobny test przejdą także czołgiści, ale ich pojazdy będą pokonywały przeszkodę wodną po dnie lub po mostach zbudowanych przez żołnierzy wojsk inżynieryjnych.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz, 16 DZ

dodaj komentarz

komentarze


Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Cios w plecy
Kurs dla najlepszych w SERE
Brytyjczycy żegnają Malbork
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Black Hawki nad Warszawą
Orlik na Alfę
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pożegnanie z Columbią
Zwycięska batalia o stolicę
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Defendery skompletowane
Największy transport Abramsów w tym roku
Husarz z polskim instruktorem
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
„Saber Junction” – gotowi do obrony
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Krok ku niezależności
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Dwie agresje, dwie okupacje
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Z najlepszymi na planszy
Brytyjczycy na wschodniej straży
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Rekompensaty na nowych zasadach
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Debiut polskich Patriotów
Czołgiści w ogniu
Wielkie zbrojenia za Odrą
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
17 września 1939. Nigdy więcej
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
„Road Runner” w Libanie
W poszukiwaniu majora Serafina
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Święto Wojsk Lądowych
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
NATO – jesteśmy z Polską
Hekatomba na Woli
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO