moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kombinezon ratunkowy dla pilotów

Po przymusowym wodowaniu statku powietrznego, gdy jego załoga znajdzie się w wodzie, liczy się każda minuta. Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych opracował nową wersję morskiego ubioru pilota: MUP – Rescue Pack, który w takiej sytuacji pozwoli załodze dłużej przeżyć w zimnej wodzie w oczekiwaniu na pomoc.

– Ubiór przeznaczony jest dla załóg wojskowych statków powietrznych. Zabezpiecza lotników przed hipotermią w przypadku wodowania po awaryjnym opuszczeniu statku powietrznego – mówi inż. Mirosław Napurka z Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych. System morskiego ubioru pilota o nazwie „MUP – Rescue Pack” to jeden z produktów, które ITWL zaprezentował na kieleckim Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego.

Jest to następca obecnie używanego morskiego ubioru pilota MUP-1 i MUP-1s, opracowanego przez ITWL pod koniec lat dziewięćdziesiątych XX wieku. – W związku ze zmieniającymi się wymaganiami i rosnącymi potrzebami lotnictwa wojskowego gruntownie zmodernizowaliśmy ubiór zgodnie z potrzebami polskich lotników, z uwzględnieniem ich uwag i wymagań – tłumaczy kmdr rez. inż. Andrzej Czarnecki z ITWL-u.

Dodaje, że konstruktorzy MUP – Rescue Pack musieli pogodzić dwie przeciwstawne potrzeby: ochronę w sytuacji awaryjnej oraz maksymalny komfort codziennego użytkowania. – Strój musi być szczelny, ale nie może uciskać, wodoodporny, ale jednocześnie oddychający – podaje inżynier.

Opracowano trzy wersje ubioru dostosowane do specyfiki zadań każdego z członków załogi: P – dla pilota, N/T – dla nawigatora i technika pokładowego oraz R – dla ratownika. W każdej wersji podstawą ubioru jest suchy kombinezon wykonany z tkanin wodoszczelnych, oddychających, trudnopalnych, iskroodpornych i antystatycznych. – Zastosowano w nim trójwarstwowe laminaty, wodoszczelne zamki błyskawiczne, a uszczelnienia przy nadgarstkach i szyi zmieniono z gumowych na neoprenowe, które są bardziej elastyczne i zapewniają większy komfort noszenia – wylicza inż. Napurka.

Wersja dla pilota jest podstawowa, w przypadku stroju dla nawigatora wzmocniono materiał na kolanach i siedzeniu, kombinezon ma też trochę inny kształt, pozwalający na większą swobodę ruchu. Z kolei ratownik ma dodatkowo inną uprząż, zbliżoną konstrukcją do wspinaczkowej, w komplecie jest też ubiór piankowy dla nurków oraz buty, na które można założyć specjalne krótkie płetwy.

Każda z tych wersji ma dodatkowe wyposażenie złożone z zimowej i letniej, oddychającej i odprowadzającej wilgoć bielizny termoaktywnej oraz ocieplaczy zimowych i letnich, chroniących przed wyziębieniem. Elementy te uszyto z tkanin antystatycznych i trudnopalnych. Do tego dochodzą buty ratownicze z podeszwą antystatyczną i olejoodporną. Są one łatwe w zapinaniu dzięki systemowi ściągania pokrętłem, zamiast stosowania sznurówek. Elementem MUP – Rescue Pack jest też kamizelka taktyczna do przenoszenia akcesoriów z uprzężą asekuracyjną, służącą do podjęcia żołnierza z wody. Można do niej dołączyć dodatkowe wyposażenie, np. światła sygnalizacyjne czy dwukomorową kamizelkę ratowniczą.

Cały strój w przypadku znalezienia się lotnika w wodzie zapewnia mu ochronę przed hipotermią przez ponad sześć godzin w temperaturze wody 2 stopni Celsjusza (dotąd były to cztery godziny).

Sprzęt został opracowany przez ITWL we współpracy ze spółką Konfexim-2 z Siechnic koło Wrocławia, producentem skafandrów do nurkowania, i jest od paru miesięcy testowany w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej. – W razie potrzeby po testach możemy jeszcze wprowadzić modyfikacje zgodnie z życzeniami lotników – zapewnia kmdr Czarnecki.

AD

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
 
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ogniem i tarczą
Nowe cele obronne NATO
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Piloci na straży bezpieczeństwa
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Trzy okręty, jeden zespół
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Od chaosu do wiktorii
Zmagania sześcioosobowych armii
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Nasi czołgiści najlepsi
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kierunek Karkonosze
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Letni wypoczynek z MON-em
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
PGZ na nowo
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
ASzWoj na warcie od pokoleń
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Tak uczyły się latać orlęta
W wakacje wstąp do WOT-u!
ZMU dla marynarzy
Lekcje na poligonie
100 lat historii Szkoły Orląt
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Żołnierz influencer?
DNA GROM-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podejrzane manewry na Bałtyku
Nowy rozdział w historii Mesko
Robotyka to przyszłość medycyny
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Walczmy mądrze
Droga do zespołu bojowego GROM
Badania z WAT-u na misji AX-4
W Dęblinie tylko do przodu
Dezamet rośnie w siłę
Dzień, który zmienił bieg wojny
Wyzwanie, które integruje
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Uczelnia wysokich lotów
Podróż w ciemność
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Misja PKW „Olimp” doceniona
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Film o Feniksie i terytorialsach
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO