moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wyzwania polskiego lotnictwa

Czy armii potrzebny jest wielozadaniowy myśliwiec nowej generacji, czy może tylko kolejne maszyny o parametrach podobnych do już używanych F-16? Czym powinny się charakteryzować śmigłowce, które mają zastąpić polskie Mi-24? Zalety i wady dronów. Jak szkolić wojskowych pilotów. To tematy, o których dyskutowano w Warszawie na konferencji „Lotnictwo nowej generacji”.

Już po raz trzeci Lotnicza Akademia Wojskowa z Dęblina oraz Zarząd Targów Warszawskich zorganizowały (w środę, 27 marca) konferencję naukowo-przemysłową „Lotnictwo nowej generacji – strategie, technologie, rozwiązania”, podczas której debatowano o najważniejszych problemach i wyzwaniach stojących obecnie przed lotnictwem cywilnym i wojskowym. W imprezie wzięli udział przedstawiciele sił zbrojnych, administracji rządowej, parlamentarzyści, samorządowcy oraz przemysłowcy z Polski i zagranicy. Konferencja podzielona została na sześć paneli dyskusyjnych. Szkolenie lotniczych kadr, z naciskiem na proces kształcenia wojskowych lotników, było jednym z najważniejszych tematów.

Szef dęblińskiej Szkoły Orląt wyjaśniał, jak trudne jest odpowiednie przygotowanie współczesnego pilota wojskowego. – Musi być inżynierem, bo musi opanować cyfrowe środowisko kabiny nowoczesnego statku powietrznego. Taktykiem, bo musi wiedzieć, jak działać na polu walki. Błyskotliwym dowódcą, bo to od niego i jego decyzji może zależeć los innych. I jak Rambo, bo gdy zostanie zestrzelony za linią wroga, musi zdołać przebiec kilkanaście kilometrów, kryć się przez całe dni przed nieprzyjacielem, żywiąc się tym, co znajdzie lub upoluje – opowiadał gen. Krawczyk. Podkreślał, że rozwój technologii sprawił, że trzeba mocno zweryfikować programy szkoleniowe. – To jest cyfrowa rzeczywistość, cyfrowa awionika, cyfrowy kokpit i musimy młodych pilotów przygotować do działania właśnie w takim środowisku. – LAW w ostatnich latach zainwestowała spore środki w zakup nowoczesnych samolotów i śmigłowców właśnie po to, aby nie odstawać technologicznie od wymagań współczesnego lotnictwa. Mamy obecnie 29 statków powietrznych dziewięciu typów i 20 różnego typu symulatorów – dodał.

Generał podkreślał, że postęp w szkoleniu młodych wojskowych pilotów jest tak duży, że uczelnia planuje przyspieszenie ich procesu edukacji. – Chcemy, aby podchorążowie IV roku od razu, bez szkolenia na samolotach M-28, rozpoczynali szkolenie na maszynach docelowych, czyli C-295 lub C-130. Podobne zmiany nastąpią za kilka lat w szkoleniu pilotów myśliwców wielozadaniowych. Dzięki M-346 izraelska armia praktycznie zrezygnowała z szkolenia podstawowego, tzw. basic, pilotów F-16. My za kilka lat będziemy mogli uczynić podobnie – zaznaczył gen. Krawczyk.

Drugim tematem, który poruszano podczas konferencji, była czekająca wojskowe lotnictwo modernizacja techniczna, w tym planowany zakup nowych wielozadaniowych samolotów, śmigłowców uderzeniowych i transportowych oraz dronów. Płk Jarosław Czajka, szef oddziału gestorstwa Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, podkreślał, że polskie siły powietrzne nie mają wyboru. Wobec konieczności wycofania ze służby Su-22 oraz MiG-29, muszą kupić nowe samoloty. – Moim zdaniem do wypełniania zadań potrzebujemy 7-8 eskadr lotnictwa taktycznego – wyjaśniał.

Oznacza to, że siły zbrojne powinny dokupić około 4 eskadr, czyli 64 samoloty. Czy powinny to być samoloty piątej generacji, czyli amerykańskie F-35? Uczestnicy spotkania mieli spore wątpliwości. – Zdecydowanie lepiej, ze względów logistycznych i szkoleniowych, byłoby zakupić kolejne F-16, ale w najnowszej wersji, do której zmodernizowalibyśmy za jakiś czas nasze „Jastrzębie”. Taki kontrakt spowodowałby, że mielibyśmy argument za ulokowaniem w Polsce fabryki „efów” – komentował jeden z branżowych dziennikarzy.

Podczas pozostałych sesji dyskusyjnych, uczestnicy konferencji debatowali m.in. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym i o tym, jak jego uruchomienie wpłynie na całą polską gospodarkę, o środkach na badania nad nowymi technologiami, o rozwoju polskiego sektora kosmicznego oraz o bezpieczeństwie baz lotniczych oraz portów lotniczych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski, Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~Ratchet
1555408020
F-16V to najlepsza dla nas opcja a jeśli udało by śię wyciągnąć serwis albo montaż to niema się nad czym zastanawiać.
7D-D2-52-DD

„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Koniec dzieciństwa
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Polski „Wiking” dla Danii
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
„Road Runner” w Libanie
Bóbr na drodze Hannibala
Wyrównać szanse
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Edukacja z bezpieczeństwa
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Husarze bliżej Polski
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pięściarska uczta w Suwałkach
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Brytyjczycy na wschodniej straży
Sportowcy na poligonie
Standardy NATO w Siedlcach
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Abolicja dla ochotników
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
MID w nowej odsłonie
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Mity i manipulacje
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Niespokojny poranek pilotów
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
W wojsku orientują się najlepiej
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Operacja NATO u brzegów Estonii
Wellington „Zosia” znad Bremy
Nowe zasady dla kobiet w armii
„JUR” dla terytorialsów
Kircholm 1605

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO