moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sprawdzanie urządzeń i systemów ORP „Kormoran”

Śmigłowiec zbliża się do okrętu, zawisa nad jego pokładem i opuszcza na niego zasobnik. Po czym oddala się. Niebawem wróci, by zbiornik odebrać. To zaopatrywanie okrętu z powietrza może się wydawać proste, ale wymaga precyzji i trzeba je przećwiczyć. Tego dotyczyły więc kolejne testy niszczyciela min ORP „Kormoran”, tym razem z udziałem helikoptera SH-2G.

Operacja nosi nazwę VERTREP, od angielskich słów vertical replenishment. – Zaopatrywanie okrętu z powietrza to zadanie wymagające precyzji, przede wszystkim jednak dokładnej znajomości jednostki, z którą będzie się współpracowało – wyjaśnia kmdr ppor. Arkadiusz Kozłowski z Dowództwa Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Wczoraj, jako nawigator w załodze SH-2G, po raz pierwszy w historii miał okazję współdziałać z niszczycielem min ORP „Kormoran”. Testy odbyły się na Zatoce Gdańskiej.

Śmigłowiec zbliżał się do okrętu, stawał w zawisie, podbierał z jego pokładu wojskowy zasobnik, po czym opuszczał go znowu. – Wcześniej przyjrzeliśmy się z góry budowie „Kormorana”, oceniliśmy, które z elementów na pokładzie mogą stanowić dla nas przeszkody, dobraliśmy odpowiednie ustawienie względem pokładu i wysokość zawisu – wylicza kmdr ppor. Kozłowski. A wszystko po to, by wykonać operację szybko, sprawnie, ale też bezpiecznie. – Gdyby podczas zadania doszło na przykład do awarii śmigłowca, musimy odejść tak, by nie uderzyć w okręt – tłumaczy nawigator.

Ostatecznie operacja była wykonywana z wysokości 40 stóp, czyli niespełna 15 metrów. Została powtórzona kilkakrotnie. Sam zasobnik spoczął w specjalne wyznaczonym miejscu, które znajduje się na rufie okrętu. Kmdr ppor. Kozłowski podkreśla, że to zadanie nie należało do łatwych. – Zasobnik nie ważył może zbyt wiele, za to miał spore gabaryty – mówi. Załoga „Kormorana” musiała zadbać między innymi o odpowiednie ustawienie okrętu oraz przyjęcie ładunku. – Śmigłowiec emituje ładunki elektryczne, które przez stalową linę przechodzą na zasobnik. Dlatego dla bezpieczeństwa należy go uziemić, używając specjalnej tyczki – wyjaśnia nawigator. Po przejściu testów ORP „Kormoran” powinien zostać wpisany do rejestru okrętów mogących brać udział w operacjach VERTREP. Zawiera on spis danych, których muszą się trzymać lotnicy podczas wykonywania tego typu zadań.

Tymczasem sam okręt przeszedł tego dnia więcej testów. – W basenie portowym sprawdzane było działanie telefonu satelitarnego, na morzu zaś po raz kolejny „Kormoran” współpracował z ORP „Kontradmirał Xawery Czernicki” – informuje kmdr por. Piotr Sikora, dowódca 13 Dywizjonu Trałowców. To okręt dowodzenia siłami przeciwminowymi, który jednocześnie zapewnia wsparcie logistyczne. – Zaopatrywał on „Kormorana” w paliwo – dodaje kmdr por. Sikora. Podczas operacji okręty poruszały się jeden za drugim, pomiędzy nimi zaś został rozciągnięty specjalny wąż. Podobny test odbył się w ubiegłym tygodniu. Wówczas jednak, ze względu na kiepską pogodę, marynarze nie zdecydowali się na puszczenie paliwa przewodem. Kolejne wyjście ORP „Kormoran” na Zatokę Gdańską jest planowane na piątek. Wówczas po raz kolejny mają być sprawdzane pojazdy podwodne.

Formalnie niszczyciel min nie został jeszcze przejęty przez wojsko. Dlatego, choć biorą w nich udział między innymi przedstawiciele załogi, za pracę okrętu odpowiadają specjaliści delegowani przez stocznię. – Próby mają na celu przede wszystkim sprawdzenie poszczególnych urządzeń i systemów. Po zakończeniu tego etapu rozpoczną się tak zwane próby kwalifikacyjne. Wówczas to nasi marynarze raz jeszcze sprawdzą okręt, ale już jako całościowy system – wyjaśnia kmdr por. Sikora.

ORP „Kormoran” jest pierwszym z serii trzech niszczycieli min, które mają trafić do 13 Dywizjonu Trałowców wchodzącego w skład 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. Buduje go gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. Jednostka powinna rozpocząć służbę w pierwszej połowie przyszłego roku.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Michał Dziugan

dodaj komentarz

komentarze


Konstytucja – fundament dla pokoleń
 
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Składy wysokiego ryzyka
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
DriX – towarzysz okrętu
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Ogień z nabrzeża
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Walka pod napięciem
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Więcej na mieszkanie za granicą
Ustawa bliżej żołnierzy
Nasi czołgiści najlepsi
Nowa siła uderzeniowa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Więcej amunicji do Rosomaków
Historyczna umowa z Francją
Gdy sekundy decydują o życiu
Podniebne wsparcie sojuszników
Misja PKW „Olimp” doceniona
Polskie F-16 w służbie NATO
Więcej polskiego trotylu dla USA
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Koniec wojny, którego nie znamy
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Ukwiał z Gdańska
Szabla hubalczyków
Mamy pierwszych pilotów F-35
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Początek „Burzy”
Sport kształtuje mentalność
Pracowity dyżur Typhoonów
Gra o kapitulację
Podniebny Pegaz
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Obierki z błotem
Rodzina na wagę złota
Na pomoc po katastrofie
Henry Szymanski na tropie prawdy
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Nowy prezes PGZ-etu
Wspólna wola obrony
Pierwsza misja Gripenów
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Wiedza na trudne czasy
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Pegaz nad Europą
Apache’e na horyzoncie
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO