moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sprawdzanie urządzeń i systemów ORP „Kormoran”

Śmigłowiec zbliża się do okrętu, zawisa nad jego pokładem i opuszcza na niego zasobnik. Po czym oddala się. Niebawem wróci, by zbiornik odebrać. To zaopatrywanie okrętu z powietrza może się wydawać proste, ale wymaga precyzji i trzeba je przećwiczyć. Tego dotyczyły więc kolejne testy niszczyciela min ORP „Kormoran”, tym razem z udziałem helikoptera SH-2G.

Operacja nosi nazwę VERTREP, od angielskich słów vertical replenishment. – Zaopatrywanie okrętu z powietrza to zadanie wymagające precyzji, przede wszystkim jednak dokładnej znajomości jednostki, z którą będzie się współpracowało – wyjaśnia kmdr ppor. Arkadiusz Kozłowski z Dowództwa Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Wczoraj, jako nawigator w załodze SH-2G, po raz pierwszy w historii miał okazję współdziałać z niszczycielem min ORP „Kormoran”. Testy odbyły się na Zatoce Gdańskiej.

Śmigłowiec zbliżał się do okrętu, stawał w zawisie, podbierał z jego pokładu wojskowy zasobnik, po czym opuszczał go znowu. – Wcześniej przyjrzeliśmy się z góry budowie „Kormorana”, oceniliśmy, które z elementów na pokładzie mogą stanowić dla nas przeszkody, dobraliśmy odpowiednie ustawienie względem pokładu i wysokość zawisu – wylicza kmdr ppor. Kozłowski. A wszystko po to, by wykonać operację szybko, sprawnie, ale też bezpiecznie. – Gdyby podczas zadania doszło na przykład do awarii śmigłowca, musimy odejść tak, by nie uderzyć w okręt – tłumaczy nawigator.

Ostatecznie operacja była wykonywana z wysokości 40 stóp, czyli niespełna 15 metrów. Została powtórzona kilkakrotnie. Sam zasobnik spoczął w specjalne wyznaczonym miejscu, które znajduje się na rufie okrętu. Kmdr ppor. Kozłowski podkreśla, że to zadanie nie należało do łatwych. – Zasobnik nie ważył może zbyt wiele, za to miał spore gabaryty – mówi. Załoga „Kormorana” musiała zadbać między innymi o odpowiednie ustawienie okrętu oraz przyjęcie ładunku. – Śmigłowiec emituje ładunki elektryczne, które przez stalową linę przechodzą na zasobnik. Dlatego dla bezpieczeństwa należy go uziemić, używając specjalnej tyczki – wyjaśnia nawigator. Po przejściu testów ORP „Kormoran” powinien zostać wpisany do rejestru okrętów mogących brać udział w operacjach VERTREP. Zawiera on spis danych, których muszą się trzymać lotnicy podczas wykonywania tego typu zadań.

Tymczasem sam okręt przeszedł tego dnia więcej testów. – W basenie portowym sprawdzane było działanie telefonu satelitarnego, na morzu zaś po raz kolejny „Kormoran” współpracował z ORP „Kontradmirał Xawery Czernicki” – informuje kmdr por. Piotr Sikora, dowódca 13 Dywizjonu Trałowców. To okręt dowodzenia siłami przeciwminowymi, który jednocześnie zapewnia wsparcie logistyczne. – Zaopatrywał on „Kormorana” w paliwo – dodaje kmdr por. Sikora. Podczas operacji okręty poruszały się jeden za drugim, pomiędzy nimi zaś został rozciągnięty specjalny wąż. Podobny test odbył się w ubiegłym tygodniu. Wówczas jednak, ze względu na kiepską pogodę, marynarze nie zdecydowali się na puszczenie paliwa przewodem. Kolejne wyjście ORP „Kormoran” na Zatokę Gdańską jest planowane na piątek. Wówczas po raz kolejny mają być sprawdzane pojazdy podwodne.

Formalnie niszczyciel min nie został jeszcze przejęty przez wojsko. Dlatego, choć biorą w nich udział między innymi przedstawiciele załogi, za pracę okrętu odpowiadają specjaliści delegowani przez stocznię. – Próby mają na celu przede wszystkim sprawdzenie poszczególnych urządzeń i systemów. Po zakończeniu tego etapu rozpoczną się tak zwane próby kwalifikacyjne. Wówczas to nasi marynarze raz jeszcze sprawdzą okręt, ale już jako całościowy system – wyjaśnia kmdr por. Sikora.

ORP „Kormoran” jest pierwszym z serii trzech niszczycieli min, które mają trafić do 13 Dywizjonu Trałowców wchodzącego w skład 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. Buduje go gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. Jednostka powinna rozpocząć służbę w pierwszej połowie przyszłego roku.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Michał Dziugan

dodaj komentarz

komentarze


Charge of Dragon
 
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Zmiany w dodatkach stażowych
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Strażacy ruszają do akcji
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna na detale
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Święto stołecznego garnizonu
Szpej na miarę potrzeb
NATO na północnym szlaku
Sandhurst: końcowe odliczanie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sprawa katyńska à la española
Wojna w świętym mieście, część druga
SOR w Legionowie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Kadisz za bohaterów
NATO on Northern Track
Gunner, nie runner
25 lat w NATO – serwis specjalny
Szarża „Dragona”
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Barwy walki
Ramię w ramię z aliantami
Przygotowania czas zacząć
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Głos z katyńskich mogił
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Na straży wschodniej flanki NATO
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Front przy biurku
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Wojna w świętym mieście, epilog
Kolejne FlyEle dla wojska
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Zachować właściwą kolejność działań
W Italii, za wolność waszą i naszą
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO