moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejni piloci szkolą się we Włoszech

Do włoskiej bazy lotniczej w Lecce-Galatina wyleciało czterech polskich pilotów z Dęblina. Przez najbliższe miesiące zdobywać będą uprawnienia instruktorskie na samolotach M-346. Lotnicy dołączyli do sześciu innych, którzy szkolenie na Masterach rozpoczęli w listopadzie ubiegłego roku.

We Włoszech szkolą się czterej polscy piloci kapitanowie: Piotr Bereziński, Paweł Wichowicz, Mirosław Kopeć i Przemysław Ćwiklak. Rozpoczęli naukę kilkanaście dni temu i przez najbliższe miesiące zdobywać będą uprawnienia instruktorów pilotażu na samolocie M-346, który już niebawem trafi do polskiej armii. – Wszyscy są pilotami instruktorami z 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego z Dęblina. Każdy z nich ma duże doświadczenie w szkoleniu na samolotach TS-11 Iskra , a także w lotach w zespole akrobacyjnym „Biało-Czerwone Iskry” – mówi płk pil. Wojciech Pikuła, dowódca 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

Na początek szkolenie naziemne

Kurs we włoskiej bazie w Lecce-Galatina żołnierze rozpoczęli od teoretycznego szkolenia naziemnego. Uczą się przy pomocy systemu komputerowego CBT (Computer Based Training), polegającego na korzystaniu z multimedialnych prezentacji, animacji i testów interaktywnych. – Piloci zapoznają się między innymi z budową, zasadami eksploatacji, a także funkcjonowaniem wszystkich systemów samolotu M-346. Dopiero po pozytywnym zakończeniu tego etapu i zdaniu egzaminów teoretycznych, na początku października, rozpoczną szkolenie na symulatorach – tłumaczy ppłk pil. Marek Kejna, stały przedstawiciel polskich sił powietrznych, nadzorujący kurs Polaków we Włoszech.

Najpierw będą się szkolić na prostym, komputerowym trenażerze SBT (Simulator Based Training). To na nim poznają rozmieszczenie wskaźników i włączników w kabinie, sposoby posługiwania się nimi, a także procedury awaryjne. Później żołnierze przesiądą się na symulatory bardziej zaawansowane: PTT (Part Task Trainer) i FMS (Full Mission Simulator). Na tych właśnie urządzeniach, w warunkach odzwierciedlających realny samolot, będą trenować loty M-346. – Zakładamy, że na początku listopada, pod okiem specjalistów z włoskich sił powietrznych, nasi piloci rozpoczną już praktyczne szkolenie w powietrzu – dodaje ppłk Kejna.

Pierwsza grupa na finiszu

Czwórka instruktorów z Dęblina przejdzie dokładnie taki sam kurs jak sześciu polskich pilotów, którzy w listopadzie ubiegłego roku jako pierwsi wylecieli do Włoch. Obecnie żołnierze z tej grupy są w ostatniej fazie szkolenia. Doskonalą teraz umiejętności praktyczne, wykonując loty na Masterach. – To na przykład loty z wykorzystaniem pokładowego systemu symulacji pola walki – objaśnia ppłk Kejna.

Powrót do Polski pilotów z pierwszej grupy planowany jest pod koniec października. Zanim jednak tak się stanie, przedstawiciele m.in. 4 Skrzydła polecą do Włoch, by ostatecznie sprawdzić poziom ich wyszkolenia. – To będzie finalna ocena tego, czego się nauczyli i co potrafią. Jestem dobrej myśli, byłem we Włoszech dwa tygodnie temu i wszystko idzie zgodnie z planem – podkreśla dowódca 4 Skrzydła.

Po powrocie do kraju pierwsza szóstka pilotów zajmie się wprowadzaniem zaawansowanego systemu szkolenia lotniczego AJT (Advanced Jet Trainer) do polskich Sił Powietrznych. Lotnicy przejdą też przeszkolenie na „naszą” wersję samolotu, w tym szkolenie z wykorzystaniem wyświetlacza nahełmowego HMD (Helmet Mounted Display) TARGO oraz gogli noktowizyjnych NVG (Night Vision Goggles).

M-346 Master jest dziś jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie samolotów szkolnych na świecie. Polskie Siły Powietrzne mają otrzymać 8 maszyn tego typu. Pierwsze trzy trafią do 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie w listopadzie tego roku, kolejnych pięć do listopada 2017. Master będzie używany jako samolot zaawansowanego systemu AJT (Advanced Jet Trainer) i zastąpi w szkoleniach wysłużony TS-11 Iskra.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Wikipedia

dodaj komentarz

komentarze


Mity i manipulacje
Brytyjczycy na wschodniej straży
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Sportowcy na poligonie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Awanse w dniu narodowego święta
Rusza program „wGotowości”
Zasiać strach w szeregach wroga
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Sukces Polaka w biegu z marines
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Pięściarska uczta w Suwałkach
Inwestycja w bezpieczeństwo
Starcie pancerniaków
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Odznaczenia za wzorową służbę
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Koniec dzieciństwa
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Marynarze mają nowe motorówki
Polski „Wiking” dla Danii
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Nowe zasady dla kobiet w armii
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
OPW budują świadomość obronną
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Nie daj się zhakować
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Jesteśmy dziećmi wolności
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Dzień wart stu lat
Arteterapia dla weteranów
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Gdy ucichnie artyleria
Męska sprawa: profilaktyka
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Kircholm 1605
Abolicja dla ochotników
Standardy NATO w Siedlcach
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Mundurowi z benefitami
Marynarze podjęli wyzwanie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Kaman – domknięcie historii
Kolejny kontrakt Dezametu
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
„Road Runner” w Libanie
Wellington „Zosia” znad Bremy
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Czy to już wojna?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO