moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejni piloci szkolą się we Włoszech

Do włoskiej bazy lotniczej w Lecce-Galatina wyleciało czterech polskich pilotów z Dęblina. Przez najbliższe miesiące zdobywać będą uprawnienia instruktorskie na samolotach M-346. Lotnicy dołączyli do sześciu innych, którzy szkolenie na Masterach rozpoczęli w listopadzie ubiegłego roku.

We Włoszech szkolą się czterej polscy piloci kapitanowie: Piotr Bereziński, Paweł Wichowicz, Mirosław Kopeć i Przemysław Ćwiklak. Rozpoczęli naukę kilkanaście dni temu i przez najbliższe miesiące zdobywać będą uprawnienia instruktorów pilotażu na samolocie M-346, który już niebawem trafi do polskiej armii. – Wszyscy są pilotami instruktorami z 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego z Dęblina. Każdy z nich ma duże doświadczenie w szkoleniu na samolotach TS-11 Iskra , a także w lotach w zespole akrobacyjnym „Biało-Czerwone Iskry” – mówi płk pil. Wojciech Pikuła, dowódca 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

Na początek szkolenie naziemne

Kurs we włoskiej bazie w Lecce-Galatina żołnierze rozpoczęli od teoretycznego szkolenia naziemnego. Uczą się przy pomocy systemu komputerowego CBT (Computer Based Training), polegającego na korzystaniu z multimedialnych prezentacji, animacji i testów interaktywnych. – Piloci zapoznają się między innymi z budową, zasadami eksploatacji, a także funkcjonowaniem wszystkich systemów samolotu M-346. Dopiero po pozytywnym zakończeniu tego etapu i zdaniu egzaminów teoretycznych, na początku października, rozpoczną szkolenie na symulatorach – tłumaczy ppłk pil. Marek Kejna, stały przedstawiciel polskich sił powietrznych, nadzorujący kurs Polaków we Włoszech.

Najpierw będą się szkolić na prostym, komputerowym trenażerze SBT (Simulator Based Training). To na nim poznają rozmieszczenie wskaźników i włączników w kabinie, sposoby posługiwania się nimi, a także procedury awaryjne. Później żołnierze przesiądą się na symulatory bardziej zaawansowane: PTT (Part Task Trainer) i FMS (Full Mission Simulator). Na tych właśnie urządzeniach, w warunkach odzwierciedlających realny samolot, będą trenować loty M-346. – Zakładamy, że na początku listopada, pod okiem specjalistów z włoskich sił powietrznych, nasi piloci rozpoczną już praktyczne szkolenie w powietrzu – dodaje ppłk Kejna.

Pierwsza grupa na finiszu

Czwórka instruktorów z Dęblina przejdzie dokładnie taki sam kurs jak sześciu polskich pilotów, którzy w listopadzie ubiegłego roku jako pierwsi wylecieli do Włoch. Obecnie żołnierze z tej grupy są w ostatniej fazie szkolenia. Doskonalą teraz umiejętności praktyczne, wykonując loty na Masterach. – To na przykład loty z wykorzystaniem pokładowego systemu symulacji pola walki – objaśnia ppłk Kejna.

Powrót do Polski pilotów z pierwszej grupy planowany jest pod koniec października. Zanim jednak tak się stanie, przedstawiciele m.in. 4 Skrzydła polecą do Włoch, by ostatecznie sprawdzić poziom ich wyszkolenia. – To będzie finalna ocena tego, czego się nauczyli i co potrafią. Jestem dobrej myśli, byłem we Włoszech dwa tygodnie temu i wszystko idzie zgodnie z planem – podkreśla dowódca 4 Skrzydła.

Po powrocie do kraju pierwsza szóstka pilotów zajmie się wprowadzaniem zaawansowanego systemu szkolenia lotniczego AJT (Advanced Jet Trainer) do polskich Sił Powietrznych. Lotnicy przejdą też przeszkolenie na „naszą” wersję samolotu, w tym szkolenie z wykorzystaniem wyświetlacza nahełmowego HMD (Helmet Mounted Display) TARGO oraz gogli noktowizyjnych NVG (Night Vision Goggles).

M-346 Master jest dziś jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie samolotów szkolnych na świecie. Polskie Siły Powietrzne mają otrzymać 8 maszyn tego typu. Pierwsze trzy trafią do 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie w listopadzie tego roku, kolejnych pięć do listopada 2017. Master będzie używany jako samolot zaawansowanego systemu AJT (Advanced Jet Trainer) i zastąpi w szkoleniach wysłużony TS-11 Iskra.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Wikipedia

dodaj komentarz

komentarze


Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
 
Nowe cele obronne NATO
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Podróż w ciemność
Zmagania sześcioosobowych armii
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Letni wypoczynek z MON-em
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
DNA GROM-u
Specjalsi opanowali amerykański okręt
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Apache’e z szachownicą
Lekcje na poligonie
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Droga do zespołu bojowego GROM
Dzień, który zmienił bieg wojny
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Film o Feniksie i terytorialsach
Nasi czołgiści najlepsi
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Misja PKW „Olimp” doceniona
Ewakuacja Polaków z Izraela
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
100 lat historii Szkoły Orląt
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Ogniem i tarczą
Wschodnia flanka walczy w przeciwnikiem
„Baltops” także na lądzie
PGZ na nowo
Nowy rozdział w historii Mesko
Podejrzane manewry na Bałtyku
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Apache. Zabójczy dla czołgów
Trzy okręty, jeden zespół
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Wyzwanie, które integruje
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Śmierć gorsza niż wszystkie
Od chaosu do wiktorii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO