moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejni piloci szkolą się we Włoszech

Do włoskiej bazy lotniczej w Lecce-Galatina wyleciało czterech polskich pilotów z Dęblina. Przez najbliższe miesiące zdobywać będą uprawnienia instruktorskie na samolotach M-346. Lotnicy dołączyli do sześciu innych, którzy szkolenie na Masterach rozpoczęli w listopadzie ubiegłego roku.

We Włoszech szkolą się czterej polscy piloci kapitanowie: Piotr Bereziński, Paweł Wichowicz, Mirosław Kopeć i Przemysław Ćwiklak. Rozpoczęli naukę kilkanaście dni temu i przez najbliższe miesiące zdobywać będą uprawnienia instruktorów pilotażu na samolocie M-346, który już niebawem trafi do polskiej armii. – Wszyscy są pilotami instruktorami z 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego z Dęblina. Każdy z nich ma duże doświadczenie w szkoleniu na samolotach TS-11 Iskra , a także w lotach w zespole akrobacyjnym „Biało-Czerwone Iskry” – mówi płk pil. Wojciech Pikuła, dowódca 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

Na początek szkolenie naziemne

Kurs we włoskiej bazie w Lecce-Galatina żołnierze rozpoczęli od teoretycznego szkolenia naziemnego. Uczą się przy pomocy systemu komputerowego CBT (Computer Based Training), polegającego na korzystaniu z multimedialnych prezentacji, animacji i testów interaktywnych. – Piloci zapoznają się między innymi z budową, zasadami eksploatacji, a także funkcjonowaniem wszystkich systemów samolotu M-346. Dopiero po pozytywnym zakończeniu tego etapu i zdaniu egzaminów teoretycznych, na początku października, rozpoczną szkolenie na symulatorach – tłumaczy ppłk pil. Marek Kejna, stały przedstawiciel polskich sił powietrznych, nadzorujący kurs Polaków we Włoszech.

Najpierw będą się szkolić na prostym, komputerowym trenażerze SBT (Simulator Based Training). To na nim poznają rozmieszczenie wskaźników i włączników w kabinie, sposoby posługiwania się nimi, a także procedury awaryjne. Później żołnierze przesiądą się na symulatory bardziej zaawansowane: PTT (Part Task Trainer) i FMS (Full Mission Simulator). Na tych właśnie urządzeniach, w warunkach odzwierciedlających realny samolot, będą trenować loty M-346. – Zakładamy, że na początku listopada, pod okiem specjalistów z włoskich sił powietrznych, nasi piloci rozpoczną już praktyczne szkolenie w powietrzu – dodaje ppłk Kejna.

Pierwsza grupa na finiszu

Czwórka instruktorów z Dęblina przejdzie dokładnie taki sam kurs jak sześciu polskich pilotów, którzy w listopadzie ubiegłego roku jako pierwsi wylecieli do Włoch. Obecnie żołnierze z tej grupy są w ostatniej fazie szkolenia. Doskonalą teraz umiejętności praktyczne, wykonując loty na Masterach. – To na przykład loty z wykorzystaniem pokładowego systemu symulacji pola walki – objaśnia ppłk Kejna.

Powrót do Polski pilotów z pierwszej grupy planowany jest pod koniec października. Zanim jednak tak się stanie, przedstawiciele m.in. 4 Skrzydła polecą do Włoch, by ostatecznie sprawdzić poziom ich wyszkolenia. – To będzie finalna ocena tego, czego się nauczyli i co potrafią. Jestem dobrej myśli, byłem we Włoszech dwa tygodnie temu i wszystko idzie zgodnie z planem – podkreśla dowódca 4 Skrzydła.

Po powrocie do kraju pierwsza szóstka pilotów zajmie się wprowadzaniem zaawansowanego systemu szkolenia lotniczego AJT (Advanced Jet Trainer) do polskich Sił Powietrznych. Lotnicy przejdą też przeszkolenie na „naszą” wersję samolotu, w tym szkolenie z wykorzystaniem wyświetlacza nahełmowego HMD (Helmet Mounted Display) TARGO oraz gogli noktowizyjnych NVG (Night Vision Goggles).

M-346 Master jest dziś jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie samolotów szkolnych na świecie. Polskie Siły Powietrzne mają otrzymać 8 maszyn tego typu. Pierwsze trzy trafią do 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie w listopadzie tego roku, kolejnych pięć do listopada 2017. Master będzie używany jako samolot zaawansowanego systemu AJT (Advanced Jet Trainer) i zastąpi w szkoleniach wysłużony TS-11 Iskra.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Wikipedia

dodaj komentarz

komentarze


Z najlepszymi na planszy
NATO – jesteśmy z Polską
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Święto Wojsk Lądowych
W poszukiwaniu majora Serafina
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Pożegnanie z Columbią
Rekompensaty na nowych zasadach
Dwie agresje, dwie okupacje
Husarz z polskim instruktorem
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Wielkie zbrojenia za Odrą
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Hekatomba na Woli
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Miliardy na budowę schronów
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Black Hawki nad Warszawą
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Orlik na Alfę
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Kurs dla najlepszych w SERE
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Apache’e nad Inowrocławiem
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Zwycięska batalia o stolicę
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Debiut polskich Patriotów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
17 września 1939. Nigdy więcej
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Czołgiści w ogniu
„Road Runner” w Libanie
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Człowiek w pętli
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Krok ku niezależności
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Cios w plecy
Brytyjczycy żegnają Malbork
Brytyjczycy na wschodniej straży
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Największy transport Abramsów w tym roku
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO